Hårdvarufel i Intels C2000 (Avoton/Rangeley) - Supermicro m fl. byter ut sålda kort

Permalänk
Medlem

Hårdvarufel i Intels C2000 (Avoton/Rangeley) - Supermicro m fl. byter ut sålda kort

En bugg som nyligen drabbade ett antal Cisco-kunder har spårats till moderkort med Intel C2000-plattformen (Atom Rangeley/Avoton). Workaround finns men måste implementeras i hårdvara, nya moderkort ska vara fixade men äldre kort bör bytas ut.

Vad vi vet hittils:

  • Buggen innebär en risk att hela SoCen (moderkort + processor) dör efter 18 månaders drift, med ökad risk från 36 månader.

  • Risken är fortfarande liten att något händer, men stor nog för att tillverkare ska erbjuda utbyte av ännu ej kraschade kort

  • Nya kort (från tidigast Jan-17) ska alltså vara säkrade från buggen (kolla innan evt köp)

  • Supermicro erbjuder RMA, oklart om det gäller för alltid eller om det finns en bortre tidsgräns

  • Asrock erbjuder RMA inom 3-årsgarantin

  • Cisco, Synlogy, Netgate samt QCT nämns som tillverkare som har integrerade produkter med C2000 och som gör eller planerar göra något sålda enheter

  • Tragikomisk side-note: en viss processortillverkare tillåter inte att drabbade återförsäljare nämner en viss processortillverkare i kundkontakten om detta problem (under NDA).

Se:
https://www.servethehome.com/intel-atom-c2000-series-bug-quie...
http://www.theregister.co.uk/2017/02/06/cisco_intel_decline_t...
https://www.cyberciti.biz/hardware/intels-atom-c2000-chips-ar...

(via: http://mullet.se/nyheter.html#AtomC2000)

Själv har jag ett Avoton C2550 (Supermicro) i min NAS som fyller 3 år i maj, jag kommer sannolikt att se till att få det utbytt.

(Jag postar i serverforumet och inte i intelforumet eftersom det rör sig om en genuin server/nas/brandväggsplattform.)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Vackert av tillverkaren att inte våga stå för att det blev fel. Innebär bara att de skjuter skulden "mot sina partners" istället. Dåligt gjort.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Tack för upplysningen! Fick reda på problemet med watchdog-buggen som mördar Asrock C2550D4I tidigare idag och har uppdaterat BMC och BIOS till följd av detta på mitt moderkort. Sen nu hitta jag detta... Spännande, mitt moderkort fyller 18 månader i april.

Permalänk
Avstängd

"2017-02-09 Fel i Atom C2000 chippen.
Intel har hittat en bugg i alla Atom C2000 chip som levererats, den gör att det finns risk att maskinen inte skall starta efter ca 18 månaders drift. Mer info finns att läsa på nätet.

The Register - Intel's Atom C2000 chips are bricking products – and it's not just Cisco hit
Serve The Home - The Intel Atom C2000 Series Bug – Why it is so quiet
nixCraft - PSA: Intel Atom C2000 Chips Flaw Bricking Routers/NAS/Firewall devices that are powered by Linux, pfSense and FreeNAS
Supermicro kommer att reparera/byta ut produkter som är påverkade via sitt normala RMA förfarande. Just nu finns inga kort tillgängliga där problemet är löst så vi har stoppat försäljningen av de kort vi hade i lager och kommer att först få dem utbytta mot felfria. När detta är gjort och vi har hela kort hemma kommer vi börja byta ut kort åt dem som handlat av oss och vill få sina kort utbytta.

De moderkort som är påverkade är alla moderkort med artikelnr som börjar på A1
De maskiner som är påverkade är MS-110.5 MS-150.5 MRS-210.5 MRS-211.5

När vi vet mer om hur exakt det här skall hanteras och vi har felfria kort hemma så kommer vi maila alla som köpt dessa varor av oss.

2017-02-10: De kort vi hade i lager är nu skickade till Supermicro för modifiering.
2017-02-27: Ett fåtal nya kort utan felet finns nu i lager så vi kan skeppa dessa maskiner igen."

Lite mer info.

Vart har du köpte den?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Oegat:

En bugg som nyligen drabbade ett antal Cisco-kunder har spårats till moderkort med Intel C2000-plattformen (Atom Rangeley/Avoton). Workaround finns men måste implementeras i hårdvara, nya moderkort ska vara fixade men äldre kort bör bytas ut.

Vad vi vet hittils:

  • Buggen innebär en risk att hela SoCen (moderkort + processor) dör efter 18 månaders drift, med ökad risk från 36 månader.

  • Risken är fortfarande liten att något händer, men stor nog för att tillverkare ska erbjuda utbyte av ännu ej kraschade kort

  • Nya kort (från tidigast Jan-17) ska alltså vara säkrade från buggen (kolla innan evt köp)

  • Supermicro erbjuder RMA, oklart om det gäller för alltid eller om det finns en bortre tidsgräns

  • Asrock erbjuder RMA inom 3-årsgarantin

  • Cisco, Synlogy, Netgate samt QCT nämns som tillverkare som har integrerade produkter med C2000 och som gör eller planerar göra något sålda enheter

  • Tragikomisk side-note: en viss processortillverkare tillåter inte att drabbade återförsäljare nämner en viss processortillverkare i kundkontakten om detta problem (under NDA).

Se:
https://www.servethehome.com/intel-atom-c2000-series-bug-quie...
http://www.theregister.co.uk/2017/02/06/cisco_intel_decline_t...
https://www.cyberciti.biz/hardware/intels-atom-c2000-chips-ar...

(via: http://mullet.se/nyheter.html#AtomC2000)

Själv har jag ett Avoton C2550 (Supermicro) i min NAS som fyller 3 år i maj, jag kommer sannolikt att se till att få det utbytt.

(Jag postar i serverforumet och inte i intelforumet eftersom det rör sig om en genuin server/nas/brandväggsplattform.)

hur går förlängd rma till?

tar man kontakt direkt med Asrock eller med företaget man köpte kortet via?

anledningen till frågan är att jag tror det börjar bli akut för att hinna med inom 3års gränsen för mitt asrock c2550d4i...

Permalänk
Medlem

@EvilCrackMonkey: Efter att ha läst lite vad andra på utländska forum har fått för svar av just Asrock rörande detta så verkar det tyvärr som om att de bara byter ut korten om de verkligen får problem då de påstår att det inte är garanterat att drabba alla exemplar.

Så jag antar att det är till att hoppas på att ens kort dör innan det fyller 3 år (konsumentköplagen och Asrocks utökade garanti är ju båda 3 år).

Permalänk
Skrivet av kf:

@EvilCrackMonkey: Efter att ha läst lite vad andra på utländska forum har fått för svar av just Asrock rörande detta så verkar det tyvärr som om att de bara byter ut korten om de verkligen får problem då de påstår att det inte är garanterat att drabba alla exemplar.

Så jag antar att det är till att hoppas på att ens kort dör innan det fyller 3 år (konsumentköplagen och Asrocks utökade garanti är ju båda 3 år).

lät ju mindre bra..
om man utgår ifrån beställningsdatum för kort #1 (åkte tillbaka på rma pga doa om ja minns rätt) så borde mina 3år gå ut någonstans runt 28/3-10/4 beroende på om man räknar dagen jag hämtade kortet på posten eller beställningsdagen..
kort #2 åkte på rma 10/5 då det var instabilt...
kort #3 dog någonstans under hösten, och fick det sista kortet #3 i typ oktober. det börjar närma sig 2½år nu det sista kortet...

nåja ska ringa och kolla med levrantören imorron. får vi se om det blir ett kort #4 eller om det får leva tills det dör, isf blir det inte ett till asrock kort iaf efteråt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

hur går förlängd rma till?

tar man kontakt direkt med Asrock eller med företaget man köpte kortet via?

anledningen till frågan är att jag tror det börjar bli akut för att hinna med inom 3års gränsen för mitt asrock c2550d4i...

Börja med företaget där du köpte kortet. Det brukar vara "rätt" väg, borde också gå smidigast.

Mitt Supermicro-kort fyller tre år i maj, Mullet skriver att de ska kontakta kunder när de har en plan för utbytet, men hör jag inget innan 3-årsgränsen närmar sig får jag nog kontakta dem själv för säkerhets skull.

EDIT: Såg @kf s svar först efteråt. Låter ju inte så bra, hoppas återförsäljaren kan hjälpa dig. Om kort 3 dog under hösten så kan det ju ha varit samma bugg.

Skrivet av superegg:

"2017-02-09 Fel i Atom C2000 chippen.
Intel har hittat en bugg i alla Atom C2000 chip som levererats, den gör att det finns risk att maskinen inte skall starta efter ca 18 månaders drift. Mer info finns att läsa på nätet.

The Register - Intel's Atom C2000 chips are bricking products – and it's not just Cisco hit
Serve The Home - The Intel Atom C2000 Series Bug – Why it is so quiet
nixCraft - PSA: Intel Atom C2000 Chips Flaw Bricking Routers/NAS/Firewall devices that are powered by Linux, pfSense and FreeNAS
Supermicro kommer att reparera/byta ut produkter som är påverkade via sitt normala RMA förfarande. Just nu finns inga kort tillgängliga där problemet är löst så vi har stoppat försäljningen av de kort vi hade i lager och kommer att först få dem utbytta mot felfria. När detta är gjort och vi har hela kort hemma kommer vi börja byta ut kort åt dem som handlat av oss och vill få sina kort utbytta.

De moderkort som är påverkade är alla moderkort med artikelnr som börjar på A1
De maskiner som är påverkade är MS-110.5 MS-150.5 MRS-210.5 MRS-211.5

När vi vet mer om hur exakt det här skall hanteras och vi har felfria kort hemma så kommer vi maila alla som köpt dessa varor av oss.

2017-02-10: De kort vi hade i lager är nu skickade till Supermicro för modifiering.
2017-02-27: Ett fåtal nya kort utan felet finns nu i lager så vi kan skeppa dessa maskiner igen."

Lite mer info.

Vart har du köpte den?

Tack för uppdateringen. Jag köpte av Mullet.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Mailat lite med Supermicro nu på morgonen och de vill att man ska fylla i en RMA såklart, inga konstigheter. Frågade dock om jag skulle få ett nytt kort?

Svaret jag fick var detta:

" Pls be informed for this known C2000 issue our repair team will update the ECO on the MBD.

We could only approve for RMA repair, which means you ship us the MBD and once we finished updating this MBD, we return it to you. Not possible to get a replacement first. "

Kan detta fel som är med C2000 modellerna lagas? Fått intrycket att det inte går??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oegat:

Tack för uppdateringen. Jag köpte av Mullet.

Det var Mullet när jag tog texten.

Kolla först med Mullet du kanske får ett annat moderkort som funkar som dom har fixat?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Börja med företaget där du köpte kortet. Det brukar vara "rätt" väg, borde också gå smidigast.

Mitt Supermicro-kort fyller tre år i maj, Mullet skriver att de ska kontakta kunder när de har en plan för utbytet, men hör jag inget innan 3-årsgränsen närmar sig får jag nog kontakta dem själv för säkerhets skull.

EDIT: Såg @kf s svar först efteråt. Låter ju inte så bra, hoppas återförsäljaren kan hjälpa dig. Om kort 3 dog under hösten så kan det ju ha varit samma bugg.

Tack för uppdateringen. Jag köpte av Mullet.

Har pratat med dom, och det verkar vara så att om det inte är trasig nu, så gäller det bara fram till 3år från inköpsdagen (dvs lev av kort #1).

om asrock senare tar på sig en rma på goodwill eller liknande, det får man se om det går sönder efter 3års gränsen..
verkade inte på dustin som dom hade någon direkt info kring detta ännu, jag visste mer än supporten..

nåja enda vettiga med detta är att man kan förbereda en plan b om skiten rasar, men skulle jag kunna klämma 2-3år till ur moderkortet blir jag ju glad, inte riktigt vad jag vill lägga pengar på nu..

Permalänk
Medlem

Synology [0] gör precis som Asrock och hanterar problemet först när en enhet verkligen gått sönder. En del liv om detta i deras forum [1]. Cisco [2] byter ut enheter, de är väl tvungna med tanke på att de har företagskunder.

Så kunder till Asrock och Synology får väl räkna med att inte kunna lita på sin enhet efter att de fyllt tre år och alla garantier är borta.

Anandtech [3] har en artikel (2017-02-08) också med lite information.

[0] https://www.synology.com/en-global/company/news/article/Synol...
[1] https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=106&t=127839
[2] http://www.cisco.com/c/en/us/support/web/clock-signal.html#~o...
[3] http://www.anandtech.com/show/11110/semi-critical-intel-atom-...

Permalänk
Medlem

Lever era moderkort fortfarande?

Mitt Asrock C2550D4I dog i början på juli, 21 månader gammalt. Exakt orsak okänd, möjligen detta felet. Reklamerade det (Dustinhome) och fick det krediterat. Finns tyvärr inga likvärdiga ersättare från andra tillverkare som är mITX och har 4st DDR3 ECC UDIMM samt 12 SATA. Vill verkligen inte ha ett Asrock till så köpte nytt chassi samt ett uATX från Supermicro + ett LSI SAS kort.

Permalänk
Snusfri

Gigabyte MA10-ST0 skulle kunna vara ett alternativ till er som skall byta/få moderkort ersatt.
http://www.anandtech.com/show/11720/more-denverton-noise-giga...

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1487846-intel-slapper-1...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Lever era moderkort fortfarande?

Mitt Asrock C2550D4I dog i början på juli, 21 månader gammalt. Exakt orsak okänd, möjligen detta felet. Reklamerade det (Dustinhome) och fick det krediterat. Finns tyvärr inga likvärdiga ersättare från andra tillverkare som är mITX och har 4st DDR3 ECC UDIMM samt 12 SATA. Vill verkligen inte ha ett Asrock till så köpte nytt chassi samt ett uATX från Supermicro + ett LSI SAS kort.

Oj, bra att det dog medan garanti fanns om det nu skulle dö. Mitt fyllde 3 år i maj detta år, lever än men rasar det så får jag se då om det ännu går att reklamera, då jag aldrig fick full klarhet i Supermicros villkor kring detta. Jag fick aldrig något svar av Mullet, sen släppte jag frågan, för att reklamera innan det rasat verkade icke-trivialt och jag hade ingen lust med den nertid som säkert hade blivit resultatet. Så den får köra så länge den orkar. Köpte också ett LSI2008 nyligen, som jag räknar med kommer att överleva moderkortet.

Vet inte om det är någon mer på Swec som tappat ett kort? Statistiska underlaget är ju inte supertydligt så långt, så svårt att uppskatta risken. Skönt att du fick det krediterat iaf.

Skrivet av THB:

Gigabyte MA10-ST0 skulle kunna vara ett alternativ till er som skall byta/få moderkort ersatt.
http://www.anandtech.com/show/11720/more-denverton-noise-giga...

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1487846-intel-slapper-1...

Ser ju ut som en trevlig plattform, särskilt modellerna med färre kärnor. Den kan visst återanvända minnena från rasade C2000-kort...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Lever era moderkort fortfarande?

Mitt Asrock C2550D4I dog i början på juli, 21 månader gammalt. Exakt orsak okänd, möjligen detta felet. Reklamerade det (Dustinhome) och fick det krediterat. Finns tyvärr inga likvärdiga ersättare från andra tillverkare som är mITX och har 4st DDR3 ECC UDIMM samt 12 SATA. Vill verkligen inte ha ett Asrock till så köpte nytt chassi samt ett uATX från Supermicro + ett LSI SAS kort.

Jag reklamerade mitt döda kort (som var över 3 år gammalt) direkt mot Asrock i somras och fick det utbytt. Fick stå för frakten till Nederländerna själv, men annars så var det inga problem.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering kring detta fenomen. Mitt Supermicro A1SAi 2550F rasade i våras efter att ha rullat sen 2014, av vad som verkar ha varit buggen (AVR54). Jag satte i ett billigare kort som temporär lösning, så det tog ett tag innan jag brydde mig om att försöka reklamera, men senare under sommaren begärde jag RMA hos Supermicro. Det gick väldigt smidigt, inga problem att reklamera ett 7 år gammalt kort med utgången garanti i detta fall. Jag misstänker att Intel tar hela kostnaden för dessa utbyten.

Jag testade först be om cross-ship (dvs de skickar utbyte samtidigt som jag skickar den trasiga) men föga förvånande gör det inte så med privatpersoner. Jag hade ju kunnat gå via Mullet som jag köpte kortet hos, men jag hade inte bråttom så jag valde det andra alternativet, att skicka in det för "repair". Sen gick det ändå ganska snabbt. De tog emot den i Nederländerna 4/8, och 12/8 var ett nytt kort på väg. Har rullat på i samma rigg sen dess.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Köpte också runt 14/15 och råkade ut för buggen 2018, kortet skickades till supermicro och precis som för @Oegat så var det väldigt smidigt med rep, har rullat som router med pFsense sen 14/15 Riktigt bra!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk

Då var det dags för mitt Asrock C2750 D4I att rasa, gjorde en omboot efter att uppdatera för att se att den skulle kunna boota utan problem. Men den hängde sig vid nedstängning, kopplade in skärm och det sista den skrivit ut var att den var klar med shutdown och skulle boota upp och kollade även via IPMI (som bara visade spänning för +5V, +3V och BAT som var på 2.919V, allt annat stod som unavailable vilket var lite märkligt), så gjorde en reset på den och efter det så "fungerar" endast IPMI, men inget av de vanliga nätverksuttagen eller vga-porten fungerar, heartbeat led blinkar och powerled lyser. Sätter mig och googlar efter hur man kan felsöka eller hitta hur jag ska få igång den igen och dyker då på C2000 buggen på mängder med ställen. Jag har senaste släppta BIOS och firmware för BMC, så trodde jag skulle klara mig. Men icke, tydligen så finns det en klocka som BMC behöver som försämras över tiden, och spänningen sjunker på den klockan, tills den till slut blir så låg att BMC inte fungerar och den behövs för att moderkortet ska kunna starta. Enligt följande sida https://www.truenas.com/community/threads/how-to-fix-asrock-c... ska man kunna sätta in 2 mostånd i en pull-uppkoppling mellan 3 pinnar på TPM kontakterna. Helst ska man nog ta ett oscilloskop och mäta på 25MHz signalen och sen räkna ut vilka motstånd man ska ha. Men frågan är hur länge den lösningen håller.
Asrock är tyvärr inte lika vänliga som supermicro så RMA nu är bara att glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartpippi:

Då var det dags för mitt Asrock C2750 D4I att rasa, gjorde en omboot efter att uppdatera för att se att den skulle kunna boota utan problem. Men den hängde sig vid nedstängning, kopplade in skärm och det sista den skrivit ut var att den var klar med shutdown och skulle boota upp och kollade även via IPMI (som bara visade spänning för +5V, +3V och BAT som var på 2.919V, allt annat stod som unavailable vilket var lite märkligt), så gjorde en reset på den och efter det så "fungerar" endast IPMI, men inget av de vanliga nätverksuttagen eller vga-porten fungerar, heartbeat led blinkar och powerled lyser. Sätter mig och googlar efter hur man kan felsöka eller hitta hur jag ska få igång den igen och dyker då på C2000 buggen på mängder med ställen. Jag har senaste släppta BIOS och firmware för BMC, så trodde jag skulle klara mig. Men icke, tydligen så finns det en klocka som BMC behöver som försämras över tiden, och spänningen sjunker på den klockan, tills den till slut blir så låg att BMC inte fungerar och den behövs för att moderkortet ska kunna starta. Enligt följande sida https://www.truenas.com/community/threads/how-to-fix-asrock-c... ska man kunna sätta in 2 mostånd i en pull-uppkoppling mellan 3 pinnar på TPM kontakterna. Helst ska man nog ta ett oscilloskop och mäta på 25MHz signalen och sen räkna ut vilka motstånd man ska ha. Men frågan är hur länge den lösningen håller.
Asrock är tyvärr inte lika vänliga som supermicro så RMA nu är bara att glömma.

Nekade de dig en reklamation?
Surt att det tog så lång tid innan det rasade för dig. För mig var det inga problem med reklamationen trots att kortet var utanför garantin. Hade samma kort som du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Nekade de dig en reklamation?
Surt att det tog så lång tid innan det rasade för dig. För mig var det inga problem med reklamationen trots att kortet var utanför garantin. Hade samma kort som du har.

När mitt Asrock c2750d4i rasade av c2000 buggen utanför den förlängda garantin så vart jag nekad reklamation av Asrockrack EU.

Nu ligger kortet i sin låda. Kanske kan vara värt att chansa på fixen i länken.

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk

Har inte bemödat mig att RMA kortet då det är över 6 år gammalt och vad jag läst så är det i princip omöjligt att få igenom det med asrock, supermicro är en annan historia då jag läst om de som utan problem fått dem utbytta även då de är äldre än mitt.
Ska prova fixen enligt länken, tänkte bara försöka få tag i motstånd och en hylslist så jag kan fixa iordning en enkel plugin modul, så jag slipper riva hela servern.