Facit måste ha fel eller? (RAID-5 & RAID-10)

Permalänk
Medlem

Facit måste ha fel eller? (RAID-5 & RAID-10)

Hej,
I den bifogade bilden så ser ni både frågan och det rätta svaret enligt facit.
Men enligt läroboken så stämmer inte svaret enligt facit iaf inte som jag har lärt mig, och inte heller stämmer det svar som facit säger när jag googlar runt och läser om RAID.

Det är helg och läraren arbetar inte och jag bara funderar fall om jag är ute och cyklar, kan tillägga att facit har haft fel förut och skrivit Mhz istället för Gigabit te.x.

Enligt mig så är svaret på frågan gällande RAID-5 1000GB som att RAID-5 använder sig av ett utrymme motsvarande en disk (-1) så får man maximalt ut 1000GB och inte 500GB som facit säger.

Och gällande RAID-10 frågan så får man maximalt ut 800GB som att RAID-10 använder hälften av utrymmet för spegling och då blir det 800GB som man kan utnyttja, hur facit har fått 200GB vet jag inte ens.

Länk till bilden med fråga + svar enligt facit:
http://imgur.com/a/dsbOc

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

RAID-5 exemplet skulle väl ge 1000GB samt 2x skriv-hastighet
RAID-10 exemplet skulle väl ge 800GB samt 4x läs och 2x skriv

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

RAID-5 exemplet skulle väl ge 1000GB samt 2x skriv-hastighet
RAID-10 exemplet skulle väl ge 800GB samt 4x läs och 2x skriv

Ja, precis så jag tänker med.

Verkar som att facit har fel, det är mycket fel i facit och även i läroboken - tråkigt faktist.
Det är Nätverksadministration som är skriven av Jan-Eric Thelin

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

1000 & 800 skulle jag med säga

Permalänk
Medlem

Författaren tänker väl RAID-6 och...
Jag kan inte komma på något för 26:an som skulle ge halva utrymmet av en disk.

Skrivet av Calby:

skrivit Mhz istället för Gigabit te.x.

Du får gärna lägga upp en bild på läroboken där den blandar ihop hertz och bit, så får vi ett gott skratt.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Författaren tänker väl RAID-6 och...
Jag kan inte komma på något för 26:an som skulle ge halva utrymmet av en disk.

Du får gärna lägga upp en bild på läroboken där den blandar ihop hertz och bit, så får vi ett gott skratt.

Får fixa de imorgon när jag kommer hem.

Ska nog skicka ett e-post till författaren för de där är under all kritik i ett läromedel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Haha! Hur kan denna ens vara godkänd som lärobok om det är så pass fel?

Som andra skrivit, 1000 GB och 800 GB.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Jag hade ifrågasatt detta och kontrollerat med läraren/skolan vad deras syn på detta är.
Väldigt felaktig information som dom lär ut.