T-SQL eller PL SQL? Vilket av dem är bäst att kunna för att få jobb?

Permalänk

T-SQL eller PL SQL? Vilket av dem är bäst att kunna för att få jobb?

Hej,

Jag kan SQL och höll på i Oracle under högskoletiden , precis nyexad. Vi körde en del PL SQL, en del avancerade grejer men kanske inte tillräckligt för att jag skulle bli en fena på det. Dock nu när jag söker jobb så verkar det vara mer populärt att använda sig av SQL server än Oracle, stämmer det?
SÅ vad tror ni är bäst att kunna? PL SQL eller T-SQL? EN annan fråga är också, hur mycket skiljer sig T-SQL från PL SQL? Jag har inte hittat någon bra introduktion till T-SQL och det underliga för mig är att om det är det som används mest , varför i h----te nämnde inte läraren det en enda gång, utan envisades att lära ut PL SQL?

Tack på förhand.

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Kanske beror på att det är vanligt att man kör Java programmering i skolan?

Antar att du inte BARA pluggade SQL på högskolan? Skulle fokusera på att faktiskt skaffa ett jobb baserat på vad jag kan först

Permalänk
Medlem

Alla kunder jag har jobbat med har kört T-SQL det verkar vara lätt att sälja in Microsofts produkter.

Personligen tror jag att det är rätt "mindset" som behövs och mindre viktigt vilken diciplin man har lärt sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Precis allt du har lärt dig är bortkastat, det är bara börja om helt från början!

Eller vänta, du läste en grundkurs på högskolan för att få lära dig grunderna inom databasteknik och läraren valde att fokusera på en syntax av SQL, istället för att ni skulle lära er en massa olika varianter?

Vad är då problemet? Det är lite som att java är populärt på många högskolor, men de börjar direkt jobba med C# och det brukar inte vara något större problem, då det i början främst handlar om olika syntaxar. Det är när man kommer till lite högre nivå som det är mer att tänka på, men det brukar de ej lära ut så mycket på skolorna.
Däremot steget från java till t.ex. VHDL, ja då kan man börjat prata om två helt olika språk och inte enbart syntax.

Angående sql så har jag nästan slutat med det och kör Entity Framework, är min SQL kunskap bortkastad för det? Nej inte alls.

*edit*
När jag läste databas för otroligt länge sedan fick jag pröva på mängder med olika databaser, jag minns dock inte mycket om dem. Men om vi tar SQL server så finns det väldigt mycket att lära sig om hur programmet fungerar, men detta hade ni ändå inte fått lära er om ni hade läst denna syntax av SQL. Så börja och labba med SQL server, sätt upp databasreplikering etc, gör backuper och kolla in hur denna automatisk kan göra sånt o.s.v.

Angående SQL vs oracle, så beror det nog på var man jobbar. För mig som jobbar med små databaser i windows så tycker jag på företagssidan att sql är den allra mest populära och flest program har stöd för detta. Oracle får mig däremot att tänka på megastora enterprisedatabser, hur rätt mina fördomar nu är..

Permalänk

@studiox_swe: Nej vi hade java med, men jag intresserade mig inte lika mycket för det. Vad menar du med fokusera på att skaffa ett jobb på vad jag kan först? Jag vill ju lära mig mer om T-sql så förstår inte vart du vill komma?

Permalänk

@anon159643: Nja jag menade itne så, men är väl mest intresserad av att veta om det är lätt att lära sig T-sql, jag hittar inte lika mycket information om det som PL SQL så därför jag frågar. Eller är det standard att bli dumförklarad i såna här forum ?

Permalänk

@anon159643: tack för dina tips

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pannkakan83:

@Johan86c: Nja jag menade itne så, men är väl mest intresserad av att veta om det är lätt att lära sig T-sql, jag hittar inte lika mycket information om det som PL SQL så därför jag frågar. Eller är det standard att bli dumförklarad i såna här forum ?

Vad jag har hör är stored procedures och liknande något man främst gjorde för i tiden, programflödet kan bli väldigt konstigt när databasen gör en massa saker och man ska dit och greja. Detta kan diskuteras.
I vilket fall så är det vanlig sql som man mest brukar använda.

Sedan T-SQL, ja det är typ som basic. Jag själv brukar använda SQL server inbyggda funktion för att generera T-SQL satser till de får gånger jag skapar procedurer. Detta för att jag har svårt att minnas syntaxen på alla 100tal språk som man typ kodar på en vanlig arbetsvecka.
Framförallt när man jobbar med verktyg vars databaslösning bokstavligen suger så är såklart stored procedurer bra att använda.

Så jag tycker inte du ska se att du ej kan T-SQl syntaxen som något större problem, det finns dock otroligt mycket inom databaser att lära sig. -Jag är ej rätt person för att nämna vad.

Så jag hade kanske lite rå ton i mitt förra inlägg, men det var mer som ett skämt.

*edit*
Det går säkerligen använda T-SQL från vanliga program, på C# sidan är dock entity framework megastort och man kan se datan som vanliga objekt. En junior som ser en entity framework kod kan undra var är databaskopplingen.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att Oracle-prylar används mest i större system eller i större organisationer (som då har någon typ av enterprise-licens-avtal) eftersom de har en tendens att vara bisarrt dyra. Dessutom var det då problem att få tag på vettiga konsulter som kunde rätt delar av systemet och de kostade också skjortan naturligtvis. Det var inte min huvudvärk som tur var

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX