Forumdelen sponsras av

Någon annan som haft problem med CI+, Comhem och HD kanaler?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Apr 2008

Någon annan som haft problem med CI+, Comhem och HD kanaler?

Jag skaffade nyss guld paket hos Comhem, och idag köpte jag en ny Samsung 7-series TV.
TVn är matad med Comhems max utbud via Common Interface modul. Vissa HD kanaler funkar inte för mig.
Det står att jag måste ha CI+ för att kunna titta på T.ex TV4 HD med flera. TVn är ju helt ny och det står enligt prisjakts information att det ska vara CI+. Jag tror inte heller att det är fel på min TV.
Är det någon annan som har haft samma problem och hur löste det sig?
Jag ska ringa kundtjänsten på måndag om inte problemet har löst sig av sig själv tills dess.

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Det låter som att du idag har en 'vanlig' CI-modul och i så fall måste du nog skaffa en CI+-modul vilket verkar krävas för att kunna få in HD-kanaler via ComHem.

Citat:

För att få låsa upp HD-sändningarna från Com Hem krävs CI+-gränssnittet. Det ­behövs alltså en ny CA-modul med CI+-gränssnitt och en modern TV med CI+-plats och ­inbyggd DVB-C-mottagare, för att kunna se dessa program utan en digital-TV-box.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik...

En HD-kompatibel CI+-modul kostar ca 450kr och går att köpa lite varstans: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=816427
Själv fick jag en gratis i utbyte mot en bindningstid på tolv månader.

Lenovo X1 Carbon / ASUS PB278Q 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av svanstrom:

Jag skaffade nyss guld paket hos Comhem, och idag köpte jag en ny Samsung 7-series TV.
TVn är matad med Comhems max utbud via Common Interface modul. Vissa HD kanaler funkar inte för mig.
Det står att jag måste ha CI+ för att kunna titta på T.ex TV4 HD med flera. TVn är ju helt ny och det står enligt prisjakts information att det ska vara CI+. Jag tror inte heller att det är fel på min TV.
Jag ska ringa kundtjänsten på måndag om inte problemet har löst sig av sig själv tills dess.

Du måste ringa in och aktivera din nya CI modul om det är så att du köpt en ny. Hade precis samma problem hemma när jag bytte tv och skaffade CI-modul för några veckor sen!

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Apr 2008

Okej. Det låter rimligt och tack för snabba svaren.
Men modulen skickades av Comhem tillsammans med kortet. Borde det inte vara HD kompatibla prylar dom skickar till mig?
Hittade detta också på deras hemsida: Fungerar kanal 21 (SVT1 HD) men de andra kanalerna får ingen åtkomst avvakta på kanal 21 (SVT1 HD) i 60 minuter utan att slå av din utrustning eller byta kanal.

Jag ska prova det imorgon och se om det löser problemet.
SVT 1 och 2 HD samt TV3 Sport HD fungerar, Men inte TV3 HD och inga andra HD kanaler som jag har kollat har fungerat heller... det är ändå konstigt.

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av 4everapple1:

Du måste ringa in och aktivera din nya CI modul om det är så att du köpt en ny. Hade precis samma problem hemma när jag bytte tv och skaffade CI-modul för några veckor sen!

Jag gissar dock att du har rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av svanstrom:

Du måste ha en modul där det står CI+ på för att kunna få hd kanalerna.
Vet inte om dom skickar ut det som standard.

Här kan du se om din tv är kompatibel med ci+ med.
https://www.comhem.se/kundservice/tvmodell

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 860 Evo 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: Acer XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av svanstrom:

Men modulen skickades av Comhem tillsammans med kortet. Borde det inte vara HD kompatibla prylar dom skickar till mig?

Jo, det låter märkligt att de skulle skicka ut en vanlig CI-modul till ett HD-abonnemang men å andra sidan sker det förmodligen per automatik och det skulle inte förvåna mig om alla får en vanlig CI-modul om man inte uttryckligen ber om att få en CI+.

Det är ganska enkelt att utesluta själva modulen som felkälla, de ser olika ut och jag tror dessutom att det står CI+ på den modul som stöder HD-kanaler. Edit: Enligt bilden på Kjell.com ska det stå 'HD' på själva modulen. Men om det nu är fel typ av modul borde det rimligtvis inte gå att se några HD-kanaler alls.

Lenovo X1 Carbon / ASUS PB278Q 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Apr 2008

TVn ska vara kompatibel i alla fall, det är bekräftat. Har inte kollat på modulen, men kollade precis på förpackningen som modulen kom i och det står " TV MODUL FÖR HD" på den.
Jag tror det ska lösa sig i alla fall. Ska prova att låta den stå igång på SVT 1 HD i 60 min och se om det fungerar. Annars är det nog så att jag måste ringa kundtjänst för att aktivera något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av svanstrom:

TVn ska vara kompatibel i alla fall, det är bekräftat. Har inte kollat på modulen, men kollade precis på förpackningen som modulen kom i och det står " TV MODUL FÖR HD" på den.
Jag tror det ska lösa sig i alla fall. Ska prova att låta den stå igång på SVT 1 HD i 60 min och se om det fungerar. Annars är det nog så att jag måste ringa kundtjänst för att aktivera något.

Tänkte också smyga in att ComHem även har telefonsupporten öppen på helger mellan 09-18. Plocka fram "kartongen" för CI modulen innan du ringer, de kommer att behöva serienumret som står där.

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av svanstrom:

Jag köpte också en Samsung 7-serie-tv nyligen, och försöker nu få igång CI-modulen (CI+) från Comhem. Men jag får bara fram felmeddelandet att "din tv kunde inte kopplas ihop med CI-modulen". Comhem själva säger att de inte kan garantera att tvn är kompatibel med deras modul och därför är den inte med bland deras angivna "godkända" modeller här: https://www.comhem.se/kundservice/tvmodell

Men nu läser jag att du köpt en 7-serie-tv tidigare i år och den verkar iaf gå att para ihop? Du skriver dessutom att Comhem bekräftat att den ska vara kompatibel - tvärtom mot vad de säger till mig alltså. Var du tvungen att göra nåt speciellt för att få till en fungerande koppling mellan modulen och tvn?

Skickades från m.sweclockers.com