AMD Ryzen med åtta, sex och fyra kärnor prestandatestas i 3DMark Fire Strike

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen med åtta, sex och fyra kärnor prestandatestas i 3DMark Fire Strike

När resultat för AMD Ryzen hittar ut i databasen för 3DMark Fire Strike slår processorerna jämna slag med Intels toppmodeller i familjen Broadwell-E.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Välkommen tillbaka AMD!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

Hoppas på en comeback från AMD. Intel har varit ensamma för länge.

Permalänk
Avstängd

Ser lovande ut.

Men som artikeln säger. Nypor med salt..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Otroligt spännande. Men så var det också innan FX-serien släpptes

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom är med i leken igen så man får lite strid 😆😆
Sitter med AMD och Intel

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Nu är det bara priset sen så kommer det säkert sälja som smör.

Men det verka ju lovande.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Va inte dessa diagram något ihop kok?

Permalänk
Medlem

Haha skiter på mig varje gång ja öppnar förstasidan och ser nått med Ryzen och AMD. Tror hela tiden det är dags för review! Radiotystnad tills det kommer tack, orkar inte mer haha

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Haha skiter på mig varje gång ja öppnar förstasidan och ser nått med Ryzen och AMD. Tror hela tiden det är dags för review! Radiotystnad tills det kommer tack, orkar inte mer haha

Är förmodligen ett par veckor kvar tills reviewsen kommer ut (ryktet är 28 feb - 3 mars).

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Digital fyndjägare

Verkligen intressant...
Så länge den "billigaste" CPU'n klarar den tyngsta GPU'n på marknaden (Vega/Titan) utan att flaska, så kan det bli AMD i nästkommande byggen.

Hoppas hoppas verkligen de kommer tillbaka nu och visar vart skåpet ska stå för oss Gamers både i pris och i prestanda.

Dock väntar jag fortfarande på riktiga spel tester.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

R5 1600X ser ut att vara ett trevligt alternativ till i7 7700K

Visst de 8-kärniga blir bättre men i praktiken får man ju kolla på prestanda per krona också. Vi får väl se var priserna hamnar. Även de 4-kärniga blir nog populära hos de som inte behöver så många kärnor. En billig högt klockad 4-kärnig Ryzen och sedan läggs pengarna man sparar på ett bättre grafikkort så får datorspelarna mest för pengarna tror jag.

Själv ska jag nog ändå spara pengar till åtminstone en 6-kärnig då jag gärna redigerar video och sådant som har nytta av många trådar. Men jag väntar nog till hösten då moderkorten bör ha fixat de tidiga barnsjukdomarna och priserna stabiliserat sig lite. Kanske blir något black friday fynd

Permalänk
Medlem

Den stora och viktigaste frågan nu är om priset är rätt? Om AMD lägger sig väl under Intels ekvivalenter i pris så är det verkligen en fight igen!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag som spelar mest är prestanda per krona sökande.

Som ovan "Så länge den "billigaste" CPU'n klarar den tyngsta GPU'n på marknaden" och det går att klocka.
Hoppas med på att moderkort kan hänga med minst en uppgradering av cpu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om prestandan skalar helt linjärt med klockfrekvensen så skulle den 4-kärniga få 100 poäng mer än 7700K om den kördes i 4.5GHz. Låt ås se ett par modeller med högre klockfrekvens så kan det bli riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bl4ckIce:

Verkligen intressant...
Så länge den "billigaste" CPU'n klarar den tyngsta GPU'n på marknaden (Vega/Titan) utan att flaska, så kan det bli AMD i nästkommande byggen.

Hoppas hoppas verkligen de kommer tillbaka nu och visar vart skåpet ska stå för oss Gamers både i pris och i prestanda.

Dock väntar jag fortfarande på riktiga spel tester.

Jag kan med 99% säkerhet säga att så kommer att vara fallet. För jag tvivlar att du kör i upplösningar där CPU blir en flaskhals innan GPUn blir det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Snusfri

Tar dessa resultat med stora nypor salt.
Vi vet alla hur det blev med Bulldozer.

Som Intel "fanboy" så hoppas jag dock ändå att AMD lyckas (men inte för bra ) för att sätta lite mer press på Intel, gällandes både prestanda och priser.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Holic:

Haha skiter på mig varje gång ja öppnar förstasidan och ser nått med Ryzen och AMD. Tror hela tiden det är dags för review! Radiotystnad tills det kommer tack, orkar inte mer haha

Haha 😍
Känns som man hamnat på en skämt sida ibland.

Permalänk
Medlem

Galet imponerande AMD!
Kul att se 4c/8t som inte ligger allt för långt efter 7700k med tanke på att den ändå körs i 1.1GHz lägre frekvens.

För min del blir det en 1800X!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: AMD har tidigare sagt att Moderkorten kommer kunna användas i mer än 1 generation (så dem kommer inte drar en intel ). säkert komma med finnas nya moderkort när RyZen II släpps men har man köpt ett bra moderkort nu kommer det också funka.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

RIP Intel

Dock så får hjärnan fortfarande intensivt jobba på att hitta någon slags ursäkt för att köpa upp sig på CPU-fronten. Finns inget direkt behov, för min egen del då men kan tänka mig att samma gäller för många andra.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

@THB: Varför inte för bra? Om AMD CPU var 100x bättre även om det inte är så skulle inte det vara bättre för oss....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

RIP Intel

Dock så får hjärnan fortfarande intensivt jobba på att hitta någon slags ursäkt för att köpa upp sig på CPU-fronten. Finns inget direkt behov, för min egen del då men kan tänka mig att samma gäller för många andra.

He he he.....ja..... Man vill ju hitta anledningar att köpa nytt, men när ens 2600K vägrar dö och tuffar på i 4.5ghz som ingenting (och dessutom går upp till 5ghz stabilt!!!!!!!) och klarar alla applikationer galant, då har man egentligen inget.

Lite fjantigt att kalla det frustrerande, men så är det. "Jävla skit, jag får inte spendera pengar på ett helt nytt bygge. Nu måste jag behålla mina pengar och spendera dem på något annat". Tala om i-landsproblem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Sitter på en nyinköpt i7-6700k nu men tar fortfarande de nya siffrorna med glädje. Konkurrens har saknats på tok för länge nu på denna marknad.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

RIP Intel

Dock så får hjärnan fortfarande intensivt jobba på att hitta någon slags ursäkt för att köpa upp sig på CPU-fronten. Finns inget direkt behov, för min egen del då men kan tänka mig att samma gäller för många andra.

Jag ska uppgradera 7700K och 6700K datorn till Ryzen.
Dock kör jag bara condition zero och surfar på datorn men nytt är kul.

Permalänk
Medlem

Om prestandan och priset stämmer så har Intel all anledning att svettas. Visst, de kan ju alltid sänka priset till rättfärdigade nivåer på sina egna produkter, men nu har de inte längre verktyget att kunna höja priset som det passar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Va inte dessa diagram något ihop kok?

Jo, AMDs siffror om Ryzen är tagna från Futuremarks egna databas medans Intels siffror är från Tom's hardware. Tydligen så presterar Intels processorer några % lägre i Futuremarks egna databas av någon konstig anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

He he he.....ja..... Man vill ju hitta anledningar att köpa nytt, men när ens 2600K vägrar dö och tuffar på i 4.5ghz som ingenting (och dessutom går upp till 5ghz stabilt!!!!!!!) och klarar alla applikationer galant, då har man egentligen inget.

Lite fjantigt att kalla det frustrerande, men så är det. "Jävla skit, jag får inte spendera pengar på ett helt nytt bygge. Nu måste jag behålla mina pengar och spendera dem på något annat". Tala om i-landsproblem.

Satt i precis samma sits som dig... Men sedan lyckades jag få en i7-6700k samt en Asus ROG-moderbräda av värstingmodell med inbyggda vattenkylblock för en spottstyver så det blev en uppgradering i alla fall efter 6 år med min i5-2500k

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jackbob:

Jo, AMDs siffror om Ryzen är tagna från Futuremarks egna databas medans Intels siffror är från Tom's hardware. Tydligen så presterar Intels processorer några % lägre i Futuremarks egna databas av någon konstig anledning.

Haha Toms Hardware? Med tanke på deras historia så vore det inte för långsökt att säga att det är snarare fel på THWs siffror än Futuremarks.

Skrivet av THB:

Tar dessa resultat med stora nypor salt.
Vi vet alla hur det blev med Bulldozer.

Som Intel "fanboy" så hoppas jag dock ändå att AMD lyckas (men inte för bra ) för att sätta lite mer press på Intel, gällandes både prestanda och priser.

Med andra ord så bryr du dig mer om färgen på loggan än om produkten i sig. Låter lite kontraproduktivt kan man ju tycka...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

@THB: Varför inte för bra? Om AMD CPU var 100x bättre även om det inte är så skulle inte det vara bättre för oss....

Fanboylogik. Alltså, ingen logik.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |