Uppsägning löneförhandling och a-kassa

Permalänk
Medlem

Uppsägning löneförhandling och a-kassa

Har en 6 månaders visstidsanställning med formen vid behov (timanställning).

Efter dessa 6 månader kommer jag antagligen erbjudas en förlängning med samma arbetsform, timanställning. Nu kommer jag inte tacka ja om jag får samma lön, utan kommer kräva en lön de antagligen inte kommer erbjuda mig. Dessutom är lönen kollektivavtalad, så vad jag vet kan man inte sätta individuell lön.

Vad kommer hända om jag blir arbetslös? Kommer a-kassan acceptera att löneförhandlingen inte godtogs av både parter? Och att jag då kommer vara arbetslös med bibehållen ersättning, utan att behöva vänta tre månader? Eller kommer de klassa detta som att jag tack nej till ett nytt avtal?

Vad som talar emot mig är kollektivavtalet, å andra sidan så förhandlar jag inte under mitt rådande avtal och "säger upp mig". Jag blir automatiskt arbetslös efter 6 månader om inget nytt avtal skrivs på.

Permalänk
Medlem

Eftersom du väljer att tacka nej till en tillsvidaretjänst så är det sannolikt så att du ej är berättigad till ersättning från a-kassan direkt, utan kommer ha en karensperiod.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Eftersom du väljer att tacka nej till en tillsvidaretjänst så är det sannolikt så att du ej är berättigad till ersättning från a-kassan direkt, utan kommer ha en karensperiod.

MVH

För att klargöra det, så tackar jag ja men inte under samma löneförhållanden.

Detta är vanligt, många löneförhandlar och kommer parterna inte överens så slutar man, men det betyder inte att man inte tackar ja till en ny tillsvidaretjänst. Problemet med mitt yrke är att lönen bestäms av kollektivavtalet.

Permalänk
Medlem

Du vill inte jobba? Utan vill gå på a-kassa?

Varför inte istället tacka ja och söka nytt jobb om det är lönen som det är fel på? Lättare att få jobb om man redan har ett fast jobb..

Permalänk
Medlem

Klart att du inte kan neka att jobba vidare för avtalsenlig lön, dock kan du ta det och sen leta andra jobb.

Permalänk
Medlem

du kommer nog få karens på ca 3 mån och därefter börjar din 300dagars akasse period.
om de inte vill förlänga med högre lön för dig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoX:

Detta är vanligt, många löneförhandlar och kommer parterna inte överens så slutar man, men det betyder inte att man inte tackar ja till en ny tillsvidaretjänst.

Det gör det väl, du blir erbjuden ett arbete men tackar nej på grund av att du inte tycker lönen motsvarar dina krav. Då tackar du ju inte ja.

Håller med andra här, har du inte ett annat arbete på gång (du borde ju söka andra arbeten redan nu) så ta det du blir erbjuden (det gör inget att försöka förhandla om lönen) och sök andra jobb efter det du tagit den fasta tjänsten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicoX:

För att klargöra det, så tackar jag ja men inte under samma löneförhållanden.

Detta är vanligt, många löneförhandlar och kommer parterna inte överens så slutar man, men det betyder inte att man inte tackar ja till en ny tillsvidaretjänst. Problemet med mitt yrke är att lönen bestäms av kollektivavtalet.

Hur många arbetar idag hos företag som saknar kollektivavtal? Det är väl inte så himla många?

Permalänk
Medlem

@nicoX:

Du kommer att få karens på a-kassan, det är helt klart.

Dessutom - bara för att du har kollektivavtal betyder det inte att du inte kan ha en individuell lönesättning. Merparter av alla kollektivavtal har individuell och differentierad lönesättning. Däremot så kan det ju vara så att arbetsgivaren inte vill ge dig en högre lön för att din lön sätter befintliga lönestrukturer ur spel. Vad är det för jobb, och vilket avtal går du under?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Det blir 45 arbetsdagar karens och sen får du börja stämpla, helt befängt hur du ens kan överväga att tacka nej och tro att du kan börja stämpla på en gång. Ta vad som erbjuds och leta sen nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Hur många arbetar idag hos företag som saknar kollektivavtal? Det är väl inte så himla många?

Jag reagerade också på det. Vi har kollektivavtal OCH personlig lönesättning. Kollektivavtal brukar bara jiddra om lägstalönerna, sedan är det hyfsat fri lönesättning. Beställ taxeringskalendern och kolla vad dina kollegor tjänar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@alla som säger att han kommer få en lång karenstid:

Hans anställning upphör då hans visstidsanställning tar slut och han blir därför arbetslös med (vanligtvis) 7 dagars obligatorisk karens.

Huruvida han valt eller inte valt att ingå ett nytt avtal är egentligen ganska oväsentligt då han officiellt blivit arbetslös på grund av att hans anställning upphört efter avtalad tid och inte på grund av egen uppsägning, som isåfall hade lett till den karenstid ni nämner. Man får så klart tycka att han "borde" tacka ja till förlängning, men är upp till honom.

@nicoX

Har varit i en liknande situation men där arbetsgivaren muntligen lovat mig tillsvidareanställning för att sedan ändra sig och vilja förlänga min "provanställning" (efter att redan arbetat 12 månader fördelat på 2x6 mån visstidsanställning)

Om a-kassan skulle få reda på att du tackat nej till ett erbjudet arbete och du inte har "godtagbara skäl" för att tacka nej riskerar du att bli avstängd från ersättning i fem dagar.

Jag skulle nog säga att du hamnar i en gråzon då du förmodligen inte är arbetssökande / får ersättning från akassan när du eventuellt blir erbjuden en ny anställning och då bör avstängning inte kunna tillämpas - för vad ska du stängas av ifrån om du inte får någon ersättning vid det tillfället?

Visa signatur

-------------------------- Super Ultra Wide Hackintosh Pro --------------------------
Gigabyte Z390 Designare | Intel i9 9900k | RX6800XT 16GB | 64GB RAM
49" Samsung G9 OLED 240hz | Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric
2TB Corsair MP600 PRO med MacOS Sonoma för Videoredigering
1TB FireCuda 510 med Windows 11 för Spel & Vardagssurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag reagerade också på det. Vi har kollektivavtal OCH personlig lönesättning. Kollektivavtal brukar bara jiddra om lägstalönerna, sedan är det hyfsat fri lönesättning. Beställ taxeringskalendern och kolla vad dina kollegor tjänar.

Precis, kollektivavtal är minikrav och inget hindrar arbetsgivaren att betala dubbelt så mycket som avtalet.

Där jag jobbar har vi lönesystem efter vad du kan/gör/presterar vilket blir en form av individuell lönesättning.

Permalänk

Tacka nej, så att någon annan vettig kan få jobbet.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd

Jo det här måste vara den mest "curlade" frågeställningen jag läst på länge

Vart är vi på väg?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo det här måste vara den mest "curlade" frågeställningen jag läst på länge

Vart är vi på väg?

Generation Z, en av de största utmaningarna för oss

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Nu har ju inte TS svarat i tråden så hen bryr sig nog inte vad vi tycker, förutom att hen anser sig vara underbetald.

Om man inte gillar villkoren får man väl sluta och vara arbetslös. Kan rekommendera en parkbänk i nära anslutning till ett systembolag, det minimerar att vi slösar skattepengar i onödan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Generation Z, en av de största utmaningarna för oss

Jag är rätt glad att jag inte jobbar inom HR, även om jag sett tendenser inom tidigare jobb. Förr i tiden var det höga direktörer som ville ha limousine, idag är det nyanlända på arbetsmarknaden.

Permalänk

Tänk på att du normalt måste uppfylla vissa krav från A-kassan för att vara "ersättningsberättigad".
Om du bara jobbat i tex 6 månader, så borde du göra det så länge du har jobbat 80h+ / månad ( tror det var något sådant inom byggnads iaf). Om så är fallet kommer du att få ut knappt hälften av vad du tjänar nu. Så mitt förslag är att fortsätta på ditt jobb, medan du söker nytt.
Dels för att du slipper vara parasit + att du kommer tjäna betydlig mer på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsinsaft:

Tänk på att du normalt måste uppfylla vissa krav från A-kassan för att vara "ersättningsberättigad".
Om du bara jobbat i tex 6 månader, så borde du göra det så länge du har jobbat 80h+ / månad ( tror det var något sådant inom byggnads iaf). Om så är fallet kommer du att få ut knappt hälften av vad du tjänar nu. Så mitt förslag är att fortsätta på ditt jobb, medan du söker nytt.
Dels för att du slipper vara parasit + att du kommer tjäna betydlig mer på det.

För det första behöver jag inte jobba ihop en a-kassa, jag hade en bra a-kassa ersättning innan detta jobb. Problemet är den låga lönen, och mycket annat som inte tilltalar mig.

Man behöver 80 timmar i månaden eller 50 timmar med minst 480 timmar under 6 månader. Det blir inte hälften, utan de räknar på 6 månader inte ett år. A-kassan blir 80% av vad den genomsnittliga månadlönen var under dessa 6 månader.

Söka nytt jobb under tiden man jobbar? Inte så lätt när man går upp 5 och kommer hem 20:00.

Permalänk

Ok säg upp dig.

Skickades från m.sweclockers.com