WiFi / Bluetooth lagring

Permalänk
Medlem

WiFi / Bluetooth lagring

Hej, vet ej om jag lagt denna i rätt forum men jag försöker här.

Jag är ute efter en typ av lagringsenhet.
Den skall ha Bluetooth och/eller WiFi samt 4-32gb minne, vill kunna läsa och skriva till den direkt från bluetooth/WiFi.

Det enda som jag har hittat som är i närheten är: SanDisk Connect Wireless 32 GB USB-minne (länk) dock så har den inte skrivegenskaperna som jag är ute efter.

Finns det något på marknaden som är det jag söker efter eller är det något som man skulle behöva bygga själv? Alternativt om någon vettig person här på SC som kan hjälpa mig med detta, självklart så finansierar jag detta samt ev. arbetsersättning.

Filerna som ska läsas/skrivas på detta minne är PDF, Excel och Word + ev bildfil.

Tack på förhand,

Permalänk
Inaktiv

Tror du får berätta lite mer "har den inte skrivegenskaperna som jag är ute efter" gör det ju svårt för oss att komma med tips på vad du önskar.

BT är ju en väldigt långsam teknik, short range och har eget protokoll.
Wi-Fi antar jag du menar att den ska agera som en trådlös accesspunkt, dvs man ansluter direkt till den? Eller ska du ha en router/wifi som stickan ansluter till, samt alla andra enheter?

Permalänk

koppla en extern hdd till din router

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Tror du får berätta lite mer "har den inte skrivegenskaperna som jag är ute efter" gör det ju svårt för oss att komma med tips på vad du önskar.

BT är ju en väldigt långsam teknik, short range och har eget protokoll.
Wi-Fi antar jag du menar att den ska agera som en trådlös accesspunkt, dvs man ansluter direkt till den? Eller ska du ha en router/wifi som stickan ansluter till, samt alla andra enheter?

Som jag förstår det så går det inte att skriva till den stickan via dess Wifi, utan endast genom att koppla in den till en dator/surfplatta via USB.

Det jag vill göra är: Skicka dokument till ett minne samt läsa dokumenten ur det minnet. Avståndet spelar ingen roll, jag kommer att vara inom 5 meter ifrån minnet. Edit: Dokumenten kommer inte att vara särskillt stora, max 10Mb/st

Skrivet av perelli38:

koppla en extern hdd till din router

Det kommer inte att användas i hemmet, det är till ett projekt till mitt arbete.

Permalänk
Medlem

Vad för storlek/vikt pratar vi om? Går ju tex att sätta ihop något med en Raspberry Pi eller en Arduino kanske och lite andra delar. Sen finns det ju mängder man andra frågor; batteritid, vill du ha det bara för att testa någon idé, eller skall det vara en klar produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Vad för storlek/vikt pratar vi om? Går ju tex att sätta ihop något med en Raspberry Pi eller en Arduino kanske och lite andra delar. Sen finns det ju mängder man andra frågor; batteritid, vill du ha det bara för att testa någon idé, eller skall det vara en klar produkt?

Har tänkt mig att man ska kunna fästa denna "produkt" på en DIN-skena, så storleken är väl tänkt att vara ungefär som en Rpi. Planen är att koppla in denna i ett apparatskåp där man kan ta matning från, så batteri är inte något jag har tänkt mig.

Idén är att underlätta mitt jobb, jag vill inte berätta för mycket men möjligheten att föra över dokument på det här viset skulle underlätta för många andra inom mitt arbetsområde.

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till ström och den kan vara stor som en Pi så är nog en Pi 3:a den bästa lösningen, iallafall bara för att testa en idé, inbyggd wifi och bluetooth, och fyra usb portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Har du tillgång till ström och den kan vara stor som en Pi så är nog en Pi 3:a den bästa lösningen, iallafall bara för att testa en idé, inbyggd wifi och bluetooth, och fyra usb portar.

Nu har inte jag så värst mycket erfarenhet av raspberry pi, har endast använt dem som htpc. Finns det något OS som enbart är lagring?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Du har en miljö där ni inte har tillgång till en filserver utan behöver dela dokument mellan olika enheter (antar det är mobiltelefoner då du pratar BT)

Enheterna verkar inte ha tillgång till internet heller då det hade gått att dela via cloudtjänster väldigt smidigt, eller så är det ett säkerhetsproblem med filerna att dom lämnar byggnaden.

Jag skulle satsa på en Pi och eventuellt en extern USB HD beroende på hur många och stora filerna blir. Låt den agera Accesspunkt. På min Pi skulle jag installera owncloud som har appar för bland annat IOS då man lätt kan öppna/spara dokumenten på telefonen (eller dator)

klart.

Permalänk
Medlem

Måste du ha blåtand vet jag inte, men kolla här annars.

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/lagring-minneskort/e...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte om det funkar för det du tänkt dig (drivers och dylikt) men det finns sd kort med wifi som klarar nån meter, det duger för att överföra bilder från en kamera och du kanske kan använda det även till det du tänkt göra, här är en liten genomgång
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s308956859

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Du har en miljö där ni inte har tillgång till en filserver utan behöver dela dokument mellan olika enheter (antar det är mobiltelefoner då du pratar BT)

Enheterna verkar inte ha tillgång till internet heller då det hade gått att dela via cloudtjänster väldigt smidigt, eller så är det ett säkerhetsproblem med filerna att dom lämnar byggnaden.

Jag skulle satsa på en Pi och eventuellt en extern USB HD beroende på hur många och stora filerna blir. Låt den agera Accesspunkt. På min Pi skulle jag installera owncloud som har appar för bland annat IOS då man lätt kan öppna/spara dokumenten på telefonen (eller dator)

https://youtu.be/bd6Wh5LuoQU

klart.

Det här låter riktigt bra, jag ska testa detta! Tack

Skrivet av Json_81:

Måste du ha blåtand vet jag inte, men kolla här annars.

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/lagring-minneskort/e...

Dessa blir lite väl dyra och stora för ändamålet, tack ändå