Permalänk
Administrativ avgift

@Welen: Överklockningsmöjlighet (Dvs gratis prestanda) och andrahandsvärde

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Administrativ avgift

@Welen: Just nu är 1060 överprisade och den enda anledningen att köpa är G-sync

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Welen:

Så alltså hellre RX 480 än 1060 6gb?
Ska man satsa på 4gb eller 8gb versionen?
Kommer som sagt spela GTA V och lite Wow. Men har jag en dator som klarar en del så lär jag ju testa annat med!

RX 480 eller 1060 beror på spelen du kör i vissa fall är 480 bättre i andra 1060 de är väldigt lika, jag körde på 1060 mest för att det var vad som fanns på lager när jag beställde. Om du har en freesync skärm så välj AMD har du en Gsync så välj Nvidia. Har du råd så välj 8GB av 480 och 6GB av 1060 kostar några hundralappar och du slipper få en eventuell flaskhals i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Ph4st: Jo den verkar inte vara en hit. Tog mest bara något som låg i en rimlig prisklass för att visa att man kan bygga ett DDR4 system för under 10k.

Brukar själv använda Kingston UV400 serien i mina byggen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Welen: Överklockningsmöjlighet (Dvs gratis prestanda) och andrahandsvärde

Skrivet av andra94:

@Welen: Just nu är 1060 överprisade och den enda anledningen att köpa är G-sync

Funkar Z170? för det ligger inte många kronor över det jag hade tänkt mig?

Skrivet av jOnÄTÄn:

RX 480 eller 1060 beror på spelen du kör i vissa fall är 480 bättre i andra 1060 de är väldigt lika, jag körde på 1060 mest för att det var vad som fanns på lager när jag beställde. Om du har en freesync skärm så välj AMD har du en Gsync så välj Nvidia. Har du råd så välj 8GB av 480 och 6GB av 1060 kostar några hundralappar och du slipper få en eventuell flaskhals i framtiden.

Då satsar jag på RX 480 8gb låter det som!

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Administrativ avgift

@Welen: Gå på 4GB varianten , kortet orkar inte att driva mer av minnet endå

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Welen: Gå på 4GB varianten , kortet orkar inte att driva mer av minnet endå

Skiljer 200kr mellan 4gb och 8gb så tar den istället.

Funderar på om man ska göra det ännu enklare med ssd och satsa på en M2 disk istället

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Det mest prisvärda måste vara att gå på ett GTX 1070 och en "OK" cpu. En CPU från 2011 räcker fortfarande än idag i high end gaming så en duglig i5 kommer räcka 4-5år om man lirar i 1080p@60

1070 bygge under 10k. Dock ej ITX men går att få till om man söker delar från flera ställen. ITX är inte Inets grej riktigt....

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10199078/

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Det mest prisvärda måste vara att gå på ett GTX 1070 och en "OK" cpu. En CPU från 2011 räcker fortfarande än idag i high end gaming så en duglig i5 kommer räcka 4-5år om man lirar i 1080p@60

1070 bygge under 10k. Dock ej ITX men går att få till om man söker delar från flera ställen. ITX är inte Inets grej riktigt....

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10199078/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10199078/

Dessvärre så är det ITX som gäller. Kommer inte gå upp till mATX.
Sen var det det där med SSD, 500gb är minimum.
Insåg nu att jag kan glömma 10k med 500gb ssd

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Administrativ avgift

@Implor: Fel bättre att gå på en stark CPU idag då den håller mycket längre! enklare o billigare att köpa en bra CPU från början

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Implor: Fel bättre att gå på en stark CPU idag då den håller mycket längre! enklare o billigare att köpa en bra CPU från början

Absolut!

Nu vill ja ha eran sista input innan jag beställer!
Vad tror ni?

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

@Welen: Saknar cpu kylare ser jag.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Welen: Saknar cpu kylare ser jag.

Har en Hyper 212 Evo ligger som får duga så länge! Glömde skriva det!

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

@Welen: Du kommer ha 1mm till godo mellan chassiplåten och kylaren i så fall. Vågat.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Welen:

Absolut!

Nu vill ja ha eran sista input innan jag beställer!
Vad tror ni?
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10199098/

CPU kylare kanske du har en gammal stock liggandes? Sedan ta en 7600k för guds skull , men ring Inet o be dom ev om dom kan uppgradera bioset på moderkortet åt dig , annars blir du illa tvungen att köra på 6600k sen sluta snåla på nätagget,,,

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Welen:

Jag har kört med deras CX agg och har aldrig haft problem med dom faktiskt

Mot-anekdot: Jag har haft tre st CX430-agg som dött inom ~ett par år av användning, och det enda andra nätagget jag haft som dött var ett Antec för ~15 år sen. Skulle köpt ett EVGA eller Cooler Master, eller åtminstone en bättre modellserie av Corsair annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

@Welen: Du kommer ha 1mm till godo mellan chassiplåten och kylaren i så fall. Vågat.

Man måste våga lite ibland Har även stock kylare ligger som kan användas för tillfället.

Skrivet av andra94:

CPU kylare kanske du har en gammal stock liggandes? Sedan ta en 7600k för guds skull , men ring Inet o be dom ev om dom kan uppgradera bioset på moderkortet åt dig , annars blir du illa tvungen att köra på 6600k sen sluta snåla på nätagget,,,

Yes, har många stockkylare ligger som kan användas så länge.
Varför ta en 7600k? Kommer klara mig gott och väl på en 6600k.
Ska jag köpa värre nätagg så får jag dra ner på något annat såsom moderkort/gpu/cpu.
Måste hålla mig inom budgeten

Skrivet av croon:

Mot-anekdot: Jag har haft tre st CX430-agg som dött inom ~ett par år av användning, och det enda andra nätagget jag haft som dött var ett Antec för ~15 år sen. Skulle köpt ett EVGA eller Cooler Master, eller åtminstone en bättre modellserie av Corsair annars.

Okej, jag har haft många nätagg inom CX serien därav jag valde detta för att det aldrig strulat för mig.
Är annars ett stort fan av BeQuiet nätaggen men då ryker budgeten

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Administrativ avgift

@Welen: Bättre andrahandsvärde och netflix 4k Antar att det kommer mer saker som använder Encodern i det chippet. En mer stabil plattform helt enkelt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Welen:

Okej, jag har haft många nätagg inom CX serien därav jag valde detta för att det aldrig strulat för mig.
Är annars ett stort fan av BeQuiet nätaggen men då ryker budgeten

Frågan är hur budgeten skulle se ut om PSU rycker/havererar och ta med sig moderkort, CPU och ev Hårddisk samt GPU (beroende på hur den är strömförsörjd).

Du frågar efter råd, och något som upprepas varannan inlägg är att du borde satsa lite mera på PSU.
Hur roligt skulle det vara att dess 10 000 kr går sönder om ca 6 månader?
(Självklart kan det hålla längre än så, men PSUn är billig av en anledning, budget helt enkelt).

"spara" en månad till och skaffa ett vettigare PSU, för din egen skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkraii:

Frågan är hur budgeten skulle se ut om PSU rycker/havererar och ta med sig moderkort, CPU och ev Hårddisk samt GPU (beroende på hur den är strömförsörjd).

Du frågar efter råd, och något som upprepas varannan inlägg är att du borde satsa lite mera på PSU.
Hur roligt skulle det vara att dess 10 000 kr går sönder om ca 6 månader?
(Självklart kan det hålla längre än så, men PSUn är billig av en anledning, budget helt enkelt).

"spara" en månad till och skaffa ett vettigare PSU, för din egen skull.

Okej, Jag var bara fundersam eftersom jag aldrig haft problem med dom, inget illa menat.
Är det vettigare att jag kör med mitt FD Tesla 650w ett tag tills jag köper nytt senare?

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Welen:

Okej, Jag var bara fundersam eftersom jag aldrig haft problem med dom, inget illa menat.
Är det vettigare att jag kör med mitt FD Tesla 650w ett tag tills jag köper nytt senare?

Jag har tyvärr väldigt dålig koll på PSU:er, vill bara mera förmedla att det är väldigt dum att spara på det som försörjer resterande hårdvara med ström.
Låter övriga svara om vilken PSU som skulle passa bäst i dit sammanhang.

Men rent tekniskt så är svar JA på din fråga.

Ber om ursäkt om jag upplevs störande/jobbig, men min avsikt är att hjälpa dig (lite därför du startade tråden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkraii:

Jag har tyvärr väldigt dålig koll på PSU:er, vill bara mera förmedla att det är väldigt dum att spara på det som försörjer resterande hårdvara med ström.
Låter övriga svara om vilken PSU som skulle passa bäst i dit sammanhang.

Men rent tekniskt så är svar JA på din fråga.

Ber om ursäkt om jag upplevs störande/jobbig, men min avsikt är att hjälpa dig (lite därför du startade tråden).

Du behöver absolut inte be om ursäkt!
Psu kommer ju då att bytas inom en snar framtid för att få ett bättre ja.
Just nu så håller ju inte budgeten för att köpa ett nytt "Bra" nätagg.

Kör jag på mitt Tesla så länge kan jag satsa på en värre ssd så länge så slipper jag köpa en liten ssd som ändå måste uppgraderas inom kort!

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

@Welen: Det låter som en bättre idé.
Satsa 500 kr till på SSD och kör på ditt nuvarande tills du kan köpa nytt bättre PSU.

Lagom roligt att dra alla sladd då det inte är modulärt, samt att dra om allt när du köper ny.
(Men ser det positivt, då får du iallafall SSD på önskad storlek).

Så hade jag löst "problemet" om jag satt i dina kläder, för det är verkligen inget fel på övrig hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkraii:

@Welen: Det låter som en bättre idé.
Satsa 500 kr till på SSD och kör på ditt nuvarande tills du kan köpa nytt bättre PSU.

Lagom roligt att dra alla sladd då det inte är modulärt, samt att dra om allt när du köper ny.
(Men ser det possessivt, då får du iallafall SSD på önskad storlek).

Så hade jag löst "problemet" om jag satt i dina kläder, för det är verkligen inget fel på övrig hårdvara.

Blir en WD 500gb M2 ssd! Insåg precis när jag skulle beställa att det sket sig med grafikkortet. på tok för långt...
Och det enda AMD har som passar är 460 = naae..
Så kanske får gå på 1060 ändå!

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Lite ändringar igen då jag insåg att RX 480 aldrig skulle gå in i chassit..
Nu är det den slutgiltiga setupen och Kylare har jag och även PSU därför det inte finns med.

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Nu samlade jag modet och beställde!
Specsen blir =

Raijintek Metis Silver Fönster
Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB
ASUS Z170I PRO GAMING
EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming
Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
WD Blue SSD 500GB M.2
Fractal Design Tesla 650w
Cooler Master Hyper 212 EVO

Kommer senare att byta upp mig till bättre PSU, Bättre kylare och 16gb ram

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Welen:
Hej,

Jag har sammanfogat två av dina trådar som båda handlar om ditt kommande köp av mITX dator.
Vänligen notera att det inte är tillåtet att skapa fler trådar om samma ämne då samtliga skall få samma chans att få sina trådar sedda.
Detta står beskrivet i våra forumregler.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning).

Om detta är något nytt rekommdenderar jag dig starkt att läsa våra forumregler en gång till:
http://www.sweclockers.com/forum/regler

Lycka till med datorn.
/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Welen:
Hej,

Jag har sammanfogat två av dina trådar som båda handlar om ditt kommande köp av mITX dator.
Vänligen notera att det inte är tillåtet att skapa fler trådar om samma ämne då samtliga skall få samma chans att få sina trådar sedda.
Detta står beskrivet i våra forumregler.
Om detta är något nytt rekommdenderar jag dig starkt att läsa våra forumregler en gång till:
http://www.sweclockers.com/forum/regler

Lycka till med datorn.
/David, - Moderator

Hej David!
Ber så mycket om ursäkt! Tänkte inte alls på att det räknades som samma ämne då det ena var GPU fråga och det här övriga komponenter! Tack för hjälpen iallafall och ett tack till alla andra här som hjälpt till med val av komponenter! Nu är det bara den eviga väntan kvar och bygget!

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w