AMD Ryzen 5 1600X i prestandatest – jämförs mot Intel Core i5-7600K

Permalänk
Avstängd

Singeltråds prestandan på ryzen är ganska skitsamma och bara den ligger i nivå runt resultaten kommer skillnaden på fps knappast vara märkbar i spel som är byggda på väldigt gamla spelmotorer och belastar få cores ofta 2 kärnor väldigt hårt som wow, gw2, arma 2, sc2 och få extremt höga fps i CS och liknande så även om dom ligger lite efter intel där är det utan tvivel försumbar skillnad

Där prestandan behövs i dag är för tripple A spel som rullar bra multitrådat och använder cpu´n fullt ut och där verkar ryzen utan tvivel vara ett väldigt bra val där man har flera bra alternativ från 1300 med 4kärnor 4ht för 1500kr som bör gå att få likvärdig med dagens 7600k för halva priset

1500 och 6c6t bör man ha över 7700k prestanda multitrådat men tappar lite singel för 2000kr och klockar dom hyfsat är det löjligt bra deal och instegs modellen med 8c8t för runt 2800kr bör lätt kunna klockas till 1800x nivå och är antagligen en fråga om vcore

Jag tror vi kommer se en ny amd64 period och fanns även då dom 2 som sa intel var bäst men jag tror ryzen är vägen att gå och förhoppningsvis klockar den hyfsat och ser man generellt är det oftast inte nått problem att nå högsta mhz snabbaste modellen har så 4ghz ser jag som garanterat vilken cpu man än väljer och gissar 4200-4400 är möjligt men vem vet kanske når 4800mhz med men har svårt att se dom ha så stort spann på dom men hoppas kan man

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Singeltråds prestandan på ryzen är ganska skitsamma och bara den ligger i nivå runt resultaten kommer skillnaden på fps knappast vara märkbar i spel som är byggda på väldigt gamla spelmotorer och belastar få cores ofta 2 kärnor väldigt hårt som wow, gw2, arma 2, sc2 och få extremt höga fps i CS och liknande så även om dom ligger lite efter intel där är det utan tvivel försumbar skillnad

Där prestandan behövs i dag är för tripple A spel som rullar bra multitrådat och använder cpu´n fullt ut och där verkar ryzen utan tvivel vara ett väldigt bra val där man har flera bra alternativ från 1300 med 4kärnor 4ht för 1500kr som bör gå att få likvärdig med dagens 7600k för halva priset

1500 och 6c6t bör man ha över 7700k prestanda multitrådat men tappar lite singel för 2000kr och klockar dom hyfsat är det löjligt bra deal och instegs modellen med 8c8t för runt 2800kr bör lätt kunna klockas till 1800x nivå och är antagligen en fråga om vcore

Jag tror vi kommer se en ny amd64 period och fanns även då dom 2 som sa intel var bäst men jag tror ryzen är vägen att gå och förhoppningsvis klockar den hyfsat och ser man generellt är det oftast inte nått problem att nå högsta mhz snabbaste modellen har så 4ghz ser jag som garanterat vilken cpu man än väljer och gissar 4200-4400 är möjligt men vem vet kanske når 4800mhz med men har svårt att se dom ha så stort spann på dom men hoppas kan man

Ur en amatörs ögon så kanske dom valt att ha låga frekvenser för att hålla TDP nere men samtidigt kan XFR klocka väldigt högt för att visa vilket WOW-system dom skapat och att XFR är teh shit. Kan knappt vänta tills vi vet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

En vecka gamla benchmarks ju.

Tycker det är dags att vi börjar se läckor på praktiska tester i spel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

En vecka gamla benchmarks ju.

Tycker det är dags att vi börjar se läckor på praktiska tester i spel osv.

Inte direkt en ny benchmark så den här har du säkert redan sett men om inte:

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

En vecka gamla benchmarks ju.

Tycker det är dags att vi börjar se läckor på praktiska tester i spel osv.

NDA.. NDA... NDA.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Ur en amatörs ögon så kanske dom valt att ha låga frekvenser för att hålla TDP nere men samtidigt kan XFR klocka väldigt högt för att visa vilket WOW-system dom skapat och att XFR är teh shit. Kan knappt vänta tills vi vet.

Dom är helt enkelt effektivare på alla sätt men man vet ju inte hur XFR funkar helt och hur mycket den pumpar på men alla ska vara upplåsta och modeller utan har upplåst multiplier vilket känns mer min smak även om många gillar funktioner som sköter sådant automatiskt som är bekvämt har mina erfarenheter varit att sånt inte alltid är klockrent "höhö" när det kommer till oc

Men XFR är intressant och amd har sagt att med orginal kylare ligger Ryzen inom orginal range och med bättre kylning kan den dra på mer och är med nyfiken hur långt den går på den och är riktigt taggad på att se oc resultat men är jag helt ärlig tror jag att det blir en riktigt bra cpu men överklockningen är svårt att gissa på men med tanke på vassare ipc tänker man att klockningen kanske blivit lite lidande men är samtidigt samma bas dom kommer köra på flera år så bör finnas mer att hämta och med tanke på låg TDP bör dom inte vara så strömhungriga så bör vara ganska stort spann för övervolt innan värmen är ett större problem

Skulle dom nå samma mhz som FX vid relese som kunde nå 5ghz på iof fet kylning men vore drömscenariot men realisten i mig säger sub 4500mhz regionen men ...nä är skitsvårt man har inget att gå på förutom bra tdp och vill ha en nu så jag kan testa

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ur en amatörs ögon så kanske dom valt att ha låga frekvenser för att hålla TDP nere men samtidigt kan XFR klocka väldigt högt för att visa vilket WOW-system dom skapat och att XFR är teh shit. Kan knappt vänta tills vi vet.

Så tror jag de tänkt. De vet om att prestanda är tillräcklig med en klock på 3ghz, ingen mening med att gå upp lite och då dra mycket mer ström. "Vanliga" program som kräver kraft använder flera trådar istället för hög frekvens, spel har tillhört undantagen tills DirectX 12 som äntligen kan skala ut i trådar.
Kan också tänka mig att det tar tid för spelbolag att skriva om spelmotorerna till att sprida arbetet bättre i trådar. Skillnaden är så stor att det eventuellt kan krävas helt omskriven spelmotor och det är mycket begärt att underhålla två kodbaser. Man ligger nog och avvaktar tills marknaden är tillräcklig. Med ryzen får vi kanske se att de flesta tar det steget.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SpeedRebirth:

Bandbredd/hastighet är det som gör skillnad. Storleken gör enbart skillnad om minnet börjar bli fullt. Oanvänt ram är onödigt ram. Därför 95% av oss klarar oss med 16GB

Storleken gör skillnad så länge den kan användas till att cacha filer från hårddisken i ram.
Cachelagrat minne används också, just nu har jag 26,6 GiB cachelagrade filer, 3,5 GB använt.
Håller dock med om att 95% klarar sig utmärkt med 16 GB arbetsminne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Herre gud vad många ljuger. Samt försöker övertala sig själv att mitt är bättre och ska inte uppgradera. Eller att alla spel bara stödjer max 4 kärnor...
Eller att single tråd är bättre än multi??? Wooton?

Så mycket skitsnack... Helt sjukt 😐
Det är ju uppenbart att de spel som släpptes redan förra året presterar bättre med flera kärnor... Kolla 1440 och 4k spel... VR spel älskar fler kärnor.. Punkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Bäst för spel idag / imorgon

Jag tycker att det ser väldigt lovande ut för Ryzen.

Jag minns när det valdes mellan E8400 (3.0 Ghz 2 - kärnig Core 2 Duo) och Q6600 (2.4 Ghz - 4 kärning Core 2 Quad ).
Då var det samma diskussioner och argument som idag . "Men spel använder ju inte mer än två kärnor" och E8400 var då snabbare i spel.

Jag googlade lite på hur de står sig relativt varandra idag (många år senare). Hittade en jämförelse mellan dem på Youtube. (Ganska liten jämförelse med få spel). Det ser dock ut som att Q6600 är betydligt bättre idag än vad E8400 är för spel.

https://www.youtube.com/watch?v=16QiSjDQl1Y

Nuförtiden håller en processor väldigt länge jämfört med förr, så med tiden borde en 1600X bara bli bättre och bättre relativt en 7600K.
Kanske borde den dessutom i sin helhet jämföras med 7700K egentligen?

Vi får se om 10 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ypsi:

Jag tycker att det ser väldigt lovande ut för Ryzen.

Jag minns när det valdes mellan E8400 (3.0 Ghz 2 - kärnig Core 2 Duo) och Q6600 (2.4 Ghz - 4 kärning Core 2 Quad ).
Då var det samma diskussioner och argument som idag . "Men spel använder ju inte mer än två kärnor" och E8400 var då snabbare i spel.

Jag googlade lite på hur de står sig relativt varandra idag (många år senare). Hittade en jämförelse mellan dem på Youtube. (Ganska liten jämförelse med få spel). Det ser dock ut som att Q6600 är betydligt bättre idag än vad E8400 är för spel.

https://www.youtube.com/watch?v=16QiSjDQl1Y

Nuförtiden håller en processor väldigt länge jämfört med förr, så med tiden borde en 1600X bara bli bättre och bättre relativt en 7600K.
Kanske borde den dessutom i sin helhet jämföras med 7700K egentligen?

Vi får se om 10 dagar.

Lite Offtopic. Vet du vad låten i videon heter?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

http://wccftech.com/amd-ryzen-5-1600x-processor-benchmark-cin...

Permalänk
Avstängd

Underligt resultat. En i3 4360 får fler poäng än både 6950X och Ryzen 1600X.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Nej tyvärr inte. Hörde i videon nu att han inte provat E8400... Utan en annan Core2Duo med lägre klockfrekvens. Så nytt bevis behövs ju. Och jag orkar inte leta...

Permalänk
Medlem

Lite impad är jag.
Singeltrådat går den inte över min ivy på 4,5. Men min rullar ju klart över i Mhz gämfört med 1600x och i flertådat har jag inte en chans.
http://valid.x86.fr/1ht29h

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Underligt resultat. En i3 4360 får fler poäng än både 6950X och Ryzen 1600X.

Enkeltrådat. Jämför frekvenserna på i3 och i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ypsi:

Jag tycker att det ser väldigt lovande ut för Ryzen.

Jag minns när det valdes mellan E8400 (3.0 Ghz 2 - kärnig Core 2 Duo) och Q6600 (2.4 Ghz - 4 kärning Core 2 Quad ).
Då var det samma diskussioner och argument som idag . "Men spel använder ju inte mer än två kärnor" och E8400 var då snabbare i spel.

Jag googlade lite på hur de står sig relativt varandra idag (många år senare). Hittade en jämförelse mellan dem på Youtube. (Ganska liten jämförelse med få spel). Det ser dock ut som att Q6600 är betydligt bättre idag än vad E8400 är för spel.

https://www.youtube.com/watch?v=16QiSjDQl1Y

Nuförtiden håller en processor väldigt länge jämfört med förr, så med tiden borde en 1600X bara bli bättre och bättre relativt en 7600K.
Kanske borde den dessutom i sin helhet jämföras med 7700K egentligen?

Vi får se om 10 dagar.

8350 då, dom som köpte i7 2600k gjorde ju en riktigt fint val där, trotts färre kärnor. Argumenten som att, 8350 kommer ju gå snabbt i framtiden. Så nu 5år senare så var det ett dåligt argument. Tom en idag är majoriteten av spel enkeltrådade, bara triple a spel som fungerar hyffsat multitrådat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

8350 då, dom som köpte i7 2600k gjorde ju en riktigt fint val där, trotts färre kärnor. Argumenten som att, 8350 kommer ju gå snabbt i framtiden. Så nu 5år senare så var det ett dåligt argument. Tom en idag är majoriteten av spel enkeltrådade, bara triple a spel som fungerar hyffsat multitrådat.

Sant, Men skillnaden i enkeltrådat var kanske inte riktigt lika stor mellan E8400 och Q6600.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

8350 då, dom som köpte i7 2600k gjorde ju en riktigt fint val där, trotts färre kärnor. Argumenten som att, 8350 kommer ju gå snabbt i framtiden. Så nu 5år senare så var det ett dåligt argument. Tom en idag är majoriteten av spel enkeltrådade, bara triple a spel som fungerar hyffsat multitrådat.

8150* Vishera (8350) lanserades Q2 2012 medan 2600K lanserades Q1 2011.

Det stod inte mellan dessa två processorer alls utan det var 8150 (Bulldozer) som gick upp emot 2600K i och med att den lanserades Q3 2011.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ypsi:

Jag tycker att det ser väldigt lovande ut för Ryzen.

Jag minns när det valdes mellan E8400 (3.0 Ghz 2 - kärnig Core 2 Duo) och Q6600 (2.4 Ghz - 4 kärning Core 2 Quad ).
Då var det samma diskussioner och argument som idag . "Men spel använder ju inte mer än två kärnor" och E8400 var då snabbare i spel.

Jag googlade lite på hur de står sig relativt varandra idag (många år senare). Hittade en jämförelse mellan dem på Youtube. (Ganska liten jämförelse med få spel). Det ser dock ut som att Q6600 är betydligt bättre idag än vad E8400 är för spel.

https://www.youtube.com/watch?v=16QiSjDQl1Y

Nuförtiden håller en processor väldigt länge jämfört med förr, så med tiden borde en 1600X bara bli bättre och bättre relativt en 7600K.
Kanske borde den dessutom i sin helhet jämföras med 7700K egentligen?

Vi får se om 10 dagar.

Var samma när man gick från singelcore till dualcore med men av en orsak och finns mycket sanning i singelcore prestanda även idag och under 775 eran var en q6600 dyr mot E8400 och singelcore prestandan var bättre när den hade högre mhz och var lättare att få upp högt = bättre fps och var bättre prioritering att lägga pengar på gpu och händer lite på 10år men ändå klockar du e8400 så är 4ghz lätt vilket det inte är på q6600 så presterar den än ganska hyfsat och är inte så långt efter q6600

Och kan vrida det till AMD fx med 8 kärnor där du vist kan ha 60fps i det mesta men många spel skalar inte 12.5% per core = 100% på 8a kärnor och hade alla spel skalat så bra hade ingen köpt en i5a för dom hade fått spö av en AMD FX i alla spel så man kan inte helt räkna bort ipc för en handfull Tripple A titlar skalar rätt bra så ligger majoriteten ändå med annorlunda belastning på kärnorna och spelmotorer som faktiskt är från 2005 eller så används än i uppdaterade versioner där 100% belastning ligger på 2 kärnor eller fördelas med mycket belastning på 2 och mindre på 2 till där vinner man fps på ipc och alla spel är inte som doom

Men i vilket fall ryzens ipc verkar vara bra och bör prestera fullt ut i sånna titlar i nivå med intel ungefär men har ändå multitråds prestandan att prestera långt över intel prestanda i tripple A spel och är billigare och spel som arma 2, wow, gw2, sc2, skyrim tex kanske intel har någon enstaka fps extra men i spel tunga på riktigt kommer dom glänsa och tror det blir en riktigt bra cpu där man får allt från båda världar till bra pris och tror helt enkelt det blir förbannat bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Intressant, alltid kul med info och jämförelser reant generellt så tackar.

Permalänk
Medlem

Den här tråden är väldigt intressant. Det är kul att se att motståndet vacklar till sist och hur det ter sig. Flera hårdföra pessimister börjar ge med sig, och de mest inbitna Intelfanboysen får tuppjuck och vet inte längre hur de ska basha och FUD:a AMD

Som AMD-entusiast tror jag ändå detta verkar lite för bra för att vara sant, jag tror inte Ryzen når upp till samma IPC som Sky/Kaby lake. Kan ju vara att det är XFR som slår in och ger tryck i enkeltrådsprestandan, men det är fortfarande väldigt bra om siffrorna stämmer.

Skrivet av ClintBeastwood:

Är överklockare en liten marknad så gör det väl inget om dom ger bort gratis prestanda med överklockning, eller missförstår jag vad du menar?

Hen menar att det är dumt att inte utnyttja klockningspotentialen i processorerna till max vid fabriksinställningar. Eftersom ytterst få gör sig besväret att överklocka så går den extra prestandan förlorad för de allra flesta. Det är nog detta som är tanken med XFR, att "alla" ska kunna utnyttja potentialen i processorn, och samtidigt kan AMD hävda högre prestanda och bättre produkt samt sälja dem för ett högre pris.

Skrivet av Broken-arrow:

Ska vi titta på AMD och nvidia. Kvittar det om AMD är energieffektivare eller inte kunder köpte nvidia ändå. Snarare blivit gnäll när AMD legat efter i strömförbrukning, men inte brytt sig när 4xx och 5xx var varma monster.

Så verkar vara rätt enkelspårig tydligen i praktiken tror jag kunder köper märken dom känner igen.

Skickades från m.sweclockers.com

NVidia har ju dock det så kallade problemformleringsprivilegiet. Allt de gör bra är det som är viktigast, oavsett vad.

Skrivet av anon5930:

Det där ser lovande ut, R7 1800X för min del om de där siffrorna stämmer eller ligger åt det hållet.

Inget fel på den hype som uppstått, vi har rätt tydliga indikatorer på att AMD är tillbaks och nära, kanske förbi, Intel igen. Det är verkligen inte ofta vi ser dessa händelser när en tillverkare går om en annan.
Vad som blir lite mycket är de som hela tiden har varit extremt pessimistiska och snackar ner produkterna och möjligheterna vi kan se. Nu pekar allt på att dessa människor haft fel, skadeglädjen är juv.

-----

Min 6700K med 64GB DDR4 i 3000MHz @ CL15 för övrigt:
http://i.imgur.com/sAqqFh3.png

Det verkar ju som att Lisa Sus strategi är att snacka ner deras produkter för att överraska konkurrensen. Måste vara så med Vega, annars är den rejält dålig med tanke på storleken. Å andra sidan gjorde de inte så med Polaris. Kanske bytte de strategi därefter? Eller är alltihopa medvetet för att skapa förvirring hos konkurrenterna?

Skrivet av ypsi:

Jag tycker att det ser väldigt lovande ut för Ryzen.

Jag minns när det valdes mellan E8400 (3.0 Ghz 2 - kärnig Core 2 Duo) och Q6600 (2.4 Ghz - 4 kärning Core 2 Quad ).
Då var det samma diskussioner och argument som idag . "Men spel använder ju inte mer än två kärnor" och E8400 var då snabbare i spel.

Jag googlade lite på hur de står sig relativt varandra idag (många år senare). Hittade en jämförelse mellan dem på Youtube. (Ganska liten jämförelse med få spel). Det ser dock ut som att Q6600 är betydligt bättre idag än vad E8400 är för spel.

https://www.youtube.com/watch?v=16QiSjDQl1Y

Nuförtiden håller en processor väldigt länge jämfört med förr, så med tiden borde en 1600X bara bli bättre och bättre relativt en 7600K.
Kanske borde den dessutom i sin helhet jämföras med 7700K egentligen?

Vi får se om 10 dagar.

Jag vill nog faktiskt försvara valet av E8400 då, för flertrådat var fortfarande ganska exotiskt för 10 år sedan, och begränsningen med FSB gjorde att en C2Q faktiskt kunde ge lite sämre prestanda i vissa scenarion. Flertrådat låg fortfarande ganska långt in i framtiden, det var väl inte förrän 2010 och därefter som det kunde vara intressant med quad, och då kom ju Sandy bridge som på beställning.

Alltid kul att se hur en processor åldrats på lång sikt. T ex är en Athlon 64 långt mycket roligare än vilken Pentium 4 och i stort sett alla D som helst idag. Men man köper ju inte en processor för 10 år framåt. Core 2 duo var det rätta valet under den period som den var relevant.

Nu tror jag dock tiden är inne för 8 kärnor. Det finns ju faktiskt spel som kan använda 8 trådar idag, och ganska många spel kör på 6 trådar som en reflexion av konsolerna.

missade ord
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Det verkar ju som att Lisa Sus strategi är att snacka ner deras produkter för att överraska konkurrensen. Måste vara så med Vega, annars är den rejält dålig med tanke på storleken. Å andra sidan gjorde de inte så med Polaris. Kanske bytte de strategi därefter? Eller är alltihopa medvetet för att skapa förvirring hos konkurrenterna?

Alltid kul att se hur en processor åldrats på lång sikt. T ex är en Athlon 64 långt mycket roligare än vilken Pentium 4 i stort sett alla D som helst. Men man köper ju inte en processor för 10 år framåt. Core 2 duo var det rätta valet under den period som den var relevant.

Nu tror jag dock tiden är inne för 8 kärnor. Det finns ju faktiskt spel som kan använda 8 trådar idag, och ganska många spel kör på 6 trådar som en reflexion av konsolerna.

AMD har kört strategin förut, HD 4000-serien hintades vara långsammare än vad den visade sig vara när den släpptes. Nvidia fick chocksänka sina priser. Om det är aktuellt denna gång är jag osäker på.
Stämmer prestandauppgifterna vi får nu (vilket är mycket troligt, så här nära lansering bör folk sitta på retail-kretsar) så har nog AMD lyckats rätt väl med sin smygattack. Intel har inget annat att komma med än att sänka priser.

Just Vega gör mig väldigt osäker dock. Jag har längtat efter en ny vass grafikarkitektur väldigt länge men just Vega är ju en produkt som alltid ligger en bit in i framtiden. Och det talas fortfarande väldigt lite om den. Lite så jag börjar undra om AMD faktiskt för flera år sedan bestämde sig att göra ungefär likadant som med RyZen nu att helt enkelt dra ner lite på att lanserade konkurrerande produkter i "nuet" och istället satsa på en riktigt bra arkitektur att slå tillbaks med senare. Att släppa finputsade versioner av samma arkitektur fungerar inte. Intel försökte som bekant länge och väl och inte ens de klarade av det. Så vi får nog se något av en nystart när det väl är dags. Om jag inte är helt ute och cyklar (i mörkret).

Jag minns fortfarande när Core 2 började bli aktuell och hade släppts, var något av en sensation att Intel tillslut lyckades konkurrera med AMD och till och med gå förbi deras produkter igen. AMD hade haft ett övertag i väldigt många år vid tidpunkten. Phenom II (speciellt X6) var ett bra svar i mitt tycke men lanserades för sent, Bulldozer var fel produkt i fel tidpunkt.

Permalänk

Intel har ju varit i toppen flera år nu i Processor marknaden, och AMD har hamnat efter en hel del under åren. Trots detta lägger sig AMD 1800X och gosar sig med Skylake i singeltrådsprestanda och IPC
Vad hände egentligen?
Bra jobbat av AMD om detta stämmer iallafall!

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att "förhandsinformationen" (läs: ryktena) inte stämmer, för i så fall kommer AMD inte att lyckas erbjuda CPUer i mellansegmentet som är konkurrenskraftiga mot Intel i3 och i5. Att bara de åttakärniga modellerna för 5-6000 kr skulle vara klockade till 4 GHz som standard känns tämligen otroligt, eftersom det är kärna 0 och dess två trådar som kommer spela roll för typ 99% av alla konsumenter i typ 99% av deras sysslor.

Om det stämmer att det bara är åttakärniga CPUer som går i full hastighet så tyder det på att AMD försöker lura sina kunder att köpa en massa kärnor de aldrig kommer ha någon nytta av, och det tror jag i så fall är en strategi som är dömd att slå tillbaka hårt på deras försäljning och möjligheter att lyckas komma igen som ett alternativ för alla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hoppas att "förhandsinformationen" (läs: ryktena) inte stämmer, för i så fall kommer AMD inte att lyckas erbjuda CPUer i mellansegmentet som är konkurrenskraftiga mot Intel i3 och i5. Att bara de åttakärniga modellerna för 5-6000 kr skulle vara klockade till 4 GHz som standard känns tämligen otroligt, eftersom det är kärna 0 och dess två trådar som kommer spela roll för typ 99% av alla konsumenter i typ 99% av deras sysslor.

Om det stämmer att det bara är åttakärniga CPUer som går i full hastighet så tyder det på att AMD försöker lura sina kunder att köpa en massa kärnor de aldrig kommer ha någon nytta av, och det tror jag i så fall är en strategi som är dömd att slå tillbaka hårt på deras försäljning och möjligheter att lyckas komma igen som ett alternativ för alla.

Lät som ett lass med skitsnack när man kommer kunna få en 4core med 8 trådar för 1500kr som bör prestera som en i5 och är upplåst för oc sen 4core utan extra trådar kanske dippar under i3ans ipc men kommer troligtvis prestera mycket bättre flertrådat och är upplåst för oc sen vill man ha sitt på det torra så finns 6core med 12 trådar som med oc har potensial att spöa i7 för 2000kr så nog verkar dom spikat alla tänkbara hål mot intel ganska bra utan man behöver köra 8core

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Fast hur mycket man kan överklocka är faktiskt ganska irrelevant. Den klick användare som kan eller vill överklocka sin nya dator är försvinnande liten i det stora hela. De kommer inte kunna vinna genom att sälja CPUer till befintliga AMD-fans eller till entusiaster. Även som klinisk Inteloman är jag nervös över den här releasen, för nu är sannolikt framtiden för AMD som CPU-tillverkare på spel.

Alltså, Ryzen måste vara lika snabb i vardaglig användning eller justera priset. Som påpekats tidigare i tråden så faller deras effektivitetskoncept även om de har samma IPC som Intel om de släpper dem med mycket lägre klockning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hoppas att "förhandsinformationen" (läs: ryktena) inte stämmer, för i så fall kommer AMD inte att lyckas erbjuda CPUer i mellansegmentet som är konkurrenskraftiga mot Intel i3 och i5. Att bara de åttakärniga modellerna för 5-6000 kr skulle vara klockade till 4 GHz som standard känns tämligen otroligt, eftersom det är kärna 0 och dess två trådar som kommer spela roll för typ 99% av alla konsumenter i typ 99% av deras sysslor.

Om det stämmer att det bara är åttakärniga CPUer som går i full hastighet så tyder det på att AMD försöker lura sina kunder att köpa en massa kärnor de aldrig kommer ha någon nytta av, och det tror jag i så fall är en strategi som är dömd att slå tillbaka hårt på deras försäljning och möjligheter att lyckas komma igen som ett alternativ för alla.

Så du menar att man aldrig kommer att behöva åtta kärnor? Hörde samma sak när fyrkärniga processorer släpptes. Hört samma sak gång på gång när processorer med HT släpptes etc. Sedan blandar du även klockfrekvens med spådomar om framtiden.

Skrivet av Sveklockarn:

@lord_vasagos: Fast hur mycket man kan överklocka är faktiskt ganska irrelevant. Den klick användare som kan eller vill överklocka sin nya dator är försvinnande liten i det stora hela. De kommer inte kunna vinna genom att sälja CPUer till befintliga AMD-fans eller till entusiaster. Även som klinisk Inteloman är jag nervös över den här releasen, för nu är sannolikt framtiden för AMD som CPU-tillverkare på spel.

Alltså, Ryzen måste vara lika snabb i vardaglig användning eller justera priset. Som påpekats tidigare i tråden så faller deras effektivitetskoncept även om de har samma IPC som Intel om de släpper dem med mycket lägre klockning.

I de flesta fall så kommer man inte märka skillnaden i IPC. För jag betvivlar att många sitter och spelar i 1280x720 alt. sitter med flera grafikkort. Och hur man klockar dem är inte alls irrelevant eftersom de som oftast bryr sig om IPC är även de som överklockar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att man aldrig kommer att behöva åtta kärnor?

Försök inte med halmgubbar.

Skrivet av Tumnus:

Hörde samma sak när fyrkärniga processorer släpptes. Hört samma sak gång på gång när processorer med HT släpptes etc. Sedan blandar du även klockfrekvens med spådomar om framtiden.

Om du hörde samma sak om fyrkärniga processorer så hade de ju i princip rätt med tanke på hur parallellisering på desktop sett ut till dags dato, men det klart att det handlar om spekulationer tills någon presenterar något faktiskt prestandaövertag utanför syntetiska benchmarks eller specialgrejer (videokodning och rendering som två exempel) som 99% av alla användare i princip aldrig använder.

Skrivet av Tumnus:

I de flesta fall så kommer man inte märka skillnaden i IPC. För jag betvivlar att många sitter och spelar i 1280x720 alt. sitter med flera grafikkort. Och hur man klockar dem är inte alls irrelevant eftersom de som oftast bryr sig om IPC är även de som överklockar.

Det är som sagt lite fler än gamers och sveklockare som köper datorer. Det jag försöker säga är att vad det än blir av allt så måste Ryzen hålla jämna steg i sina respektive segment utan att använda [manuell] överklockning eller andra entusiastknep såsom benchmarks/djupt specialiserade mjukvaror för att visa dess styrkor.

De är inte Intel och kan sälja en generation dekaltrimmade CPUer till hela världen enbart på sitt varumärke.