Synology DSM 6, Routa viss trafik genom VPN?

Permalänk

Synology DSM 6, Routa viss trafik genom VPN?

Jag har en burk med DSM 6.0.2 där jag även har lagt till en VPN som den använder som standard för internettrafik. Men Jag skulle vilja få till det så att bara trafik från/till tex. Transmission går via vpn:en. Går det att styra detta genom att ange vilka portar som skall routas på något sätt?

Permalänk
Inaktiv

Du behöver routing för att lösa detta, har inte DSM så kan inte svara specifikt men att routa baserat på portar tror jag inte går. Du behöver veta vilka IP adresser du vill routa till, och det blir ju lite svårt med torrent.

Alternativt behöver du göra det i din firewall/router och förmodligen köra VPN även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Jag har en burk med DSM 6.0.2 där jag även har lagt till en VPN som den använder som standard för internettrafik. Men Jag skulle vilja få till det så att bara trafik från/till tex. Transmission går via vpn:en. Går det att styra detta genom att ange vilka portar som skall routas på något sätt?

Det ska gå, jag har dock inte lyckats (efter många försök...)
Enklast är att köra via routern och då förslagsvis en pfsense router, där kan du koppla upp dig mot en OpenVPN-tjänst och sen tvinga trafiken för alla eller vissa klienter genom VPN-tjänsten.

Permalänk
Medlem

Om du kör Transmission i en Docker-instans så kan du routa den enbart via VPN.

Visa signatur

En server här, några servrar där.