Permalänk
Medlem

Storlek på tv behöver råd :)

Postade detta på minhembios forum men tänkte kolla med er här också.

Ska köpa en till tv för spel(ps4 pro) och har lite beslutsångest för vilken storlek.
Tvn jag tittat på är en Samsung KS7005. Det är 49" eller 60" som gäller.(55" går bort för 60" är just nu billigare än 55")

Mitt dilemma är att jag bara har 2,2-2,3 meter från ögon till tv och funderar på om 60" kommer bli för stort. Tänkte höra om det finns nån som sitter på detta avstånd och spelar på 60" eller större och hur det fungerar.

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Hedersmedlem

@loka04: Köper du 49" kommer du efter ett tag fundera varför du inte köpte en större. 2,5m är inte alls för nära med en 60".

THX rekommenderar följande:
Screen Size _ Recommended Range
35" _ 1.0 – 1.5 m
40" _ 1.2 – 1.8 m
50" _ 1.5 – 2.2 m
60" _ 1.8 – 2.7 m

Bigger is better!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Sitter med projektor på 100 tum 3 meter bort och det är inga problem

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag hade definitivt köpt 60" just på grund av att på det avståndet och storleken på en 4k upplöst 60 tums tv kan du verkligen få smaka på hur snyggt det är med 4k

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Ja, risken är ju att man kommer sitta där och fundera på varför man inte köpte en större tv..
Ska fundera på det tills imorgon men lutar nog mot en 60" nu när ni svarat som ni gjort

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk

Samma tv i 60 tum och 2.5 meter, ångrar lite jag inte köpte 65".

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

@loka04 Vart hittar du 60" för mindre än 55"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ugga På netonnet. UE55KS7005UXXE 12990:- UE60KS7005UXXE 11990:-

Edit: Även Siba har den för 11990:-

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

Funderar även på om jag ska köpa en billigare samsung i 6 Serien istället. Det jag får i 7 serien är äkta HDR men kommer ha PS4:an kopplad igenom PSVR boxen vilken inte kan visa HDR. Vet inte om jag kommer orka koppla förbi den hela den tiden...

Nån som har koll på hur panelerna på 6 Serien står sig mot 7005:ans panel utöver HDR?

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

@Udd3n På netonnet. UE55KS7005UXXE 12990:- UE60KS7005UXXE 11990:-

Edit: Även Siba har den för 11990:-

55" kostar ju 9990 på Elgiganten så den är inte alls dyrare. Därav min fundering..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

55" kostar ju 9990 på Elgiganten så den är inte alls dyrare. Därav min fundering..

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag missat, tack för det Då är det ett mycket bra alternativ med.

Då är ju frågan om 5" är värt 2000:- för det står nog mellan UE55KS7005UXXE och UE60KS7005UXXE nu....

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Mitt dilemma är att jag bara har 2,2-2,3 meter från ögon till tv och funderar på om 60" kommer bli för stort. Tänkte höra om det finns nån som sitter på detta avstånd och spelar på 60" eller större och hur det fungerar.

Jag har lite drygt 2 meter till min TV som är på 60 tum och jag tycker inte på något vis att det är för stort. Jag skulle tvärtom gärna ha större!

Permalänk
Medlem

Vet ej om ovan inlägget har en 1080p eller 4k men om du tänker på 4k och tittar på vanlig tv eller hd så gå på en 55:a men ska du ha den till enbart dator eller tv spelande så visst men jag skulle inte rekommendera vid det avståndet .... sitat taget ifrån panasonic

standardupplösning (SD): Skärmdiagonal x 3,5 = rekommenderat sittavstånd


Högupplösning (HD): Skärmdiagonal x 2,5 = rekommenderat sittavstånd


4K UHD: Skärmdiagonal x 1,5 = rekommenderat sittavstånd

Jag skulle inte rekomendera 65+ i tum om du inte enbart tittar på 4k material... tänk på vad du tittar på för tv ,, är det streaming i 4k eller hd kanaler eller bara vanlig SD material... själv köpte jag en 65 oled men det blev för dålig bild när jag satt 2-2,5 m ifrån och tittade på sd ibland även HD TV kanaler,, men 4k var superb.. gick ner till 55 tum och har aldrig behövt större ..

tänk också på att 4k är ju enbart för kanske netflix 4k streaming eller om du Köper Filmer med 4kUHD ,, Tv sändningar kommer nog inte komma med 4k sändningar de närmast 8åren och då är tv gammal så ...jag rekomenderar jag en 55:a istället ... billigare och du blir garanterat nöjd..

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det blev en 55" KS7005.
Priset på 9990:- gick inte att motstå, tror det kommer bli bra storlek på tvn

Synd att det nu bara är 3-4 veckor kvar till flytt innan tvn ska bli installerad i nya spelrummet

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Vet ej om ovan inlägget har en 1080p eller 4k men om du tänker på 4k och tittar på vanlig tv eller hd så gå på en 55:a men ska du ha den till enbart dator eller tv spelande så visst men jag skulle inte rekommendera vid det avståndet .... sitat taget ifrån panasonic

standardupplösning (SD): Skärmdiagonal x 3,5 = rekommenderat sittavstånd


Högupplösning (HD): Skärmdiagonal x 2,5 = rekommenderat sittavstånd


4K UHD: Skärmdiagonal x 1,5 = rekommenderat sittavstånd

Jag skulle inte rekomendera 65+ i tum om du inte enbart tittar på 4k material... tänk på vad du tittar på för tv ,, är det streaming i 4k eller hd kanaler eller bara vanlig SD material... själv köpte jag en 65 oled men det blev för dålig bild när jag satt 2-2,5 m ifrån och tittade på sd ibland även HD TV kanaler,, men 4k var superb.. gick ner till 55 tum och har aldrig behövt större ..

tänk också på att 4k är ju enbart för kanske netflix 4k streaming eller om du Köper Filmer med 4kUHD ,, Tv sändningar kommer nog inte komma med 4k sändningar de närmast 8åren och då är tv gammal så ...jag rekomenderar jag en 55:a istället ... billigare och du blir garanterat nöjd..

Jag förstår mig verkligen inte på dom här rekommendationerna, för egen del håller jag verkligen inte med öht.

Vad är det som du tycker blir för dåligt om man inte följer dom riktlinjerna?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av loka04:

Nån som har koll på hur panelerna på 6 Serien står sig mot 7005:ans panel utöver HDR?

6-serien har inte samma färgomfång och kapacitet till HDR. Men ur strikt synpunkt på färger och bildkvalitet för Rec.709/HDTV-standard kommer de att vara så gott som identiska. Däremot bör KS7005 ha en mer avancerad kontroll över bakgrundsbelysningen vilket kan stärka kontrastintrycket vid filmtittande. Brukar dock stängas av om man prioriterar spelläget.

Permalänk
Medlem

Är jag dum?

Skrivet av StegeSWE:

Vet ej om ovan inlägget har en 1080p eller 4k men om du tänker på 4k och tittar på vanlig tv eller hd så gå på en 55:a men ska du ha den till enbart dator eller tv spelande så visst men jag skulle inte rekommendera vid det avståndet .... sitat taget ifrån panasonic

standardupplösning (SD): Skärmdiagonal x 3,5 = rekommenderat sittavstånd


Högupplösning (HD): Skärmdiagonal x 2,5 = rekommenderat sittavstånd


4K UHD: Skärmdiagonal x 1,5 = rekommenderat sittavstånd

Jag skulle inte rekomendera 65+ i tum om du inte enbart tittar på 4k material... tänk på vad du tittar på för tv ,, är det streaming i 4k eller hd kanaler eller bara vanlig SD material... själv köpte jag en 65 oled men det blev för dålig bild när jag satt 2-2,5 m ifrån och tittade på sd ibland även HD TV kanaler,, men 4k var superb.. gick ner till 55 tum och har aldrig behövt större ..

tänk också på att 4k är ju enbart för kanske netflix 4k streaming eller om du Köper Filmer med 4kUHD ,, Tv sändningar kommer nog inte komma med 4k sändningar de närmast 8åren och då är tv gammal så ...jag rekomenderar jag en 55:a istället ... billigare och du blir garanterat nöjd..

Jag häpnar över de tittavstånd som diskuteras. Jag sitter drygt tre meter från en 37"-are och tänker köpa en större. Därför hamnade jag på detta forum. Jag har besökt många vänner som har stora skärmar; 55"+ Jag tycker det är verkligt irriterande att behöva flytta blicken till olika platser på skärmen för att se det som händer. För mig är det optimalt att utan ögonrörelse kunna ta in hela bilden. Gäller det inte för er andra? Med de siffror som ges skulle jag med 3 meters avstånd kunna ha en 4kTV på 80" [diagonalen x 1,5 (har på andra ställen sett t o m 1,3) = 3 meter. Diagonalen blir 2 meter och delat med 2,5 cm så motsvarar det 80"]
Vid ett tillfälle satt jag ungefär 2,5 meter ifrån en 65"-are och det var ingen bra bild alls. Full av pixlar och man fick flacka runt med blicken. Mkt irriterande. Värden var mäkta stolt och vill ha beröm. Jag sa att jag tycker den är för stor, man hinner inte se allt som händer. (Var biltävling). Då sa han att det är bättre bild om man sitter i köket och tittar! Det kan jag tro. Dit var det säkert 3 meter.

Kan ni som läser det här och är duktigare än jag ge mig era synpunkter. Kan nämna att jag först tänkte 49", men efter att ha måttat lite så lutar jag åt 43".

Tacksam för svar!
/Jan Eriksson

Permalänk
Medlem

Jag har en 1'a på 30kvm tittavståndet till tv'n är 4-5meter upplever att min 70" är gränsfall för liten på det avståndet gå som övriga säger enligt THX's rekommendation 60" sen får du fundera på om bigger is better det kan ju bli för stort också

Det är en 1080p ingen 4k på det avståndet så känns bildkvaliteten okej

Permalänk
Medlem

Det känns som att storleken här är subjektiv. Jag håller med alla dom säger att bigger is better! Jag har gått från 50 till 55 till nu 65 tum för ca 2.5m. Om jag skulle ha möjligheten skulle jag dra till med 88" eller nåt i den stilen.. Kanske större tillochmed

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det känns som att storleken här är subjektiv. Jag håller med alla dom säger att bigger is better! Jag har gått från 50 till 55 till nu 65 tum för ca 2.5m. Om jag skulle ha möjligheten skulle jag dra till med 88" eller nåt i den stilen.. Kanske större tillochmed

Jag känner precis likadant.
Jag gillar ju att ha hela mitt synfält fyllt av bilden.
Jag gillar ju också att sitta ganska långt fram på bio och så, jag vill bli omsluten av det jag tittar på.

Permalänk
Medlem

Blev en Andersson på 50"

L50522UHDS Billig som tusan och så har den ingång för scart. Det negativa är bara två HDMI-ingångar men det har jag löst genom en 4K-switch från Kjell.

Jag har läst många som är kritiska till produkter som är märkta med Andersson. Men jag har många sådana. Även en TV på 42" i sommarstugan. Fast den har krånglat. Vägrade att boota. Fixades på garantin.

Jag är mycket nöjd.

Tack alla för era synpunkter.

/Jan Eriksson

Permalänk
Medlem

Bra pris på KS7005. Va själv sugen på en sådan tv för ungefär 1 år sen.
Men använder fortfarande min gamla Philips 42" som säkert är 11 år gammal. Jag tror jag går för Oled nästa tvköp. De är ju tur att man inte köper tv så ofta och Oled har ju funnits för under 15k på olika kampanjer.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Andersson bra nog.

Skrivet av TaunyTiger:

Bra pris på KS7005. Va själv sugen på en sådan tv för ungefär 1 år sen.
Men använder fortfarande min gamla Philips 42" som säkert är 11 år gammal. Jag tror jag går för Oled nästa tvköp. De är ju tur att man inte köper tv så ofta och Oled har ju funnits för under 15k på olika kampanjer.

Jag har också en Philips 42" som kostade 22.000 kr när det begav sig. Det är en av de första med mkt liten ram runt glaset och så sitter mottagare och allt annat i en egen stå-för-sig-själv-låda. Den är bra med läcker tungmetallsfjärr. Oled kanske är superbra, men för mig är det ungefär som med HiFi. Jag varken ser eller hör särskilt bra. I min dumma ungdom köpte jag dyrt vad andra sa var bra kvalitet. I onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroken73:

Jag häpnar över de tittavstånd som diskuteras. Jag sitter drygt tre meter från en 37"-are och tänker köpa en större. Därför hamnade jag på detta forum. Jag har besökt många vänner som har stora skärmar; 55"+ Jag tycker det är verkligt irriterande att behöva flytta blicken till olika platser på skärmen för att se det som händer. För mig är det optimalt att utan ögonrörelse kunna ta in hela bilden. Gäller det inte för er andra? Med de siffror som ges skulle jag med 3 meters avstånd kunna ha en 4kTV på 80" [diagonalen x 1,5 (har på andra ställen sett t o m 1,3) = 3 meter. Diagonalen blir 2 meter och delat med 2,5 cm så motsvarar det 80"]
Vid ett tillfälle satt jag ungefär 2,5 meter ifrån en 65"-are och det var ingen bra bild alls. Full av pixlar och man fick flacka runt med blicken. Mkt irriterande. Värden var mäkta stolt och vill ha beröm. Jag sa att jag tycker den är för stor, man hinner inte se allt som händer. (Var biltävling). Då sa han att det är bättre bild om man sitter i köket och tittar! Det kan jag tro. Dit var det säkert 3 meter.

Kan ni som läser det här och är duktigare än jag ge mig era synpunkter. Kan nämna att jag först tänkte 49", men efter att ha måttat lite så lutar jag åt 43".

Tacksam för svar!
/Jan Eriksson

Det är mer immersivt med en bild som fyller upp mer av synfältet. Lite därav folk tycker de är kul gå på bio och få upp allt i mer naturligt storlek istället för att skåda knott liksom. Sen att bilden flyter ihop bättre och du ser mindre fel pga att allt är så litet och svårt att se ja de är väl fördelen med liten bildvisare. Mer förlåtande då du ser mindre detaljer. Sen beror de naturligtvis på vad du matar de med hur mycket du känner att du måste backa från bilden för att de ska flyta ihop. Här är det ju inte bara panelens upplösning som begränsar utan lika mycket pixelmönstret hur nära du kan sitta. Sitter inte pixlarna nära nog så får du screendoor. Därav jag kan sitta mycket närmare min 1080p plasma 51" än min 50" LCD tv. Plasma har lite brus dock som blir mer framträdande ju närmare jag sitter. Med OLED och 4K kan jag sitta närmare trots fler tum

Beror lite på vad man har tvn till för rapport duger liten tv gott men annars tycker jag då man alltid vill ha större. 55" från 1 meter är nackvänligt men de är lite litet egentligen. Går alltid flytta bak stolen om man tittar på för dåligt källmaterial. Men jag tittar väldigt lite på dumtv jag använder mina monitorer när jag vill va engagerad i det som händer som os, filmer, spel etc där är de sällan plus med liten bild och obefintlig fov

Tar vi sport ex så bilsport där vill jag va med där använder jag min oculus Rift i virtuellt bio läge. För längdskidåkning i OS så kan jag lätt lattja i soffan 2 meter bort på plasman och 1080p.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroken73:

Jag har också en Philips 42" som kostade 22.000 kr när det begav sig. Det är en av de första med mkt liten ram runt glaset och så sitter mottagare och allt annat i en egen stå-för-sig-själv-låda. Den är bra med läcker tungmetallsfjärr. Oled kanske är superbra, men för mig är det ungefär som med HiFi. Jag varken ser eller hör särskilt bra. I min dumma ungdom köpte jag dyrt vad andra sa var bra kvalitet. I onödan.

Min philips kostade mig ca 6000kr.
Och har själv 1 reciever och 2 golvare på ett rekommenderat pris på 15.000kr.

Jag tänker såhär:
De är inte ofta man köper en tv eller högtalare. tv kanske vart 10år och högtalare kan ju hålla i 30 år. Då behöver man inte snåla så mycket. Min tv kostade endast 6000kr för att jag hade inte lika gott om pengar när jag va yngre. Men den funkar bra ännu. De är sambons tv i sovrummet som börjar bli lite skum. När den ger upp flyttar philipsen in i sovrummet och antagligen en oled i vardagsrummet.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2