Slänga eller sälja? Gamla PC-spel.

Permalänk
Medlem

Slänga eller sälja? Gamla PC-spel.

Tjo.

Ska snart flytta, och har inte riktigt plats nog för att ta med alla mina gamla PC-spel som jag sparat på mig under min ungdom.
Tänkte göra en lista när jag väl plockat fram dom, men det är en större skara PC-spel från ~1995-2005, både de tidigare papplådorna och de senare "DVD-fodralen". Vi snackar nog tre bananlådor iallfall; Låda, manual och skivor ingår.

Frågan är dock om det finns något värde i gamla PC-spel, eller om man bara ska köra allt till tippen? Någon som är insatt?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Skulle nog våga gissa på att det finns en marknad stor nog för att motivera att försöka sälja dom, men vart man ska sälja dom vet jag inte

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Sök på avslutade annonser på Tradera så kan du få ett hum om vad dom kan gå för. Tradera är en ganska bra plattform att sälja saker på, om man är osäker på värdet. Sätt utrop på 1 krona, och du kommer få ett rimligt pris. Det gäller dock att vara beredd att sälja saker för just en krona också, om endast en person är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tjo.

Ska snart flytta, och har inte riktigt plats nog för att ta med alla mina gamla PC-spel som jag sparat på mig under min ungdom.
Tänkte göra en lista när jag väl plockat fram dom, men det är en större skara PC-spel från ~1995-2005, både de tidigare papplådorna och de senare "DVD-fodralen". Vi snackar nog tre bananlådor iallfall; Låda, manual och skivor ingår.

Frågan är dock om det finns något värde i gamla PC-spel, eller om man bara ska köra allt till tippen? Någon som är insatt?

Retro gaming är rätt stort.
Så det är helt klar tvärt att försöka sälja dom.
Kan kanske bli tufft i lilla snåla Sverige, men på Ebay bör det gå bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tjo.

Ska snart flytta, och har inte riktigt plats nog för att ta med alla mina gamla PC-spel som jag sparat på mig under min ungdom.
Tänkte göra en lista när jag väl plockat fram dom, men det är en större skara PC-spel från ~1995-2005, både de tidigare papplådorna och de senare "DVD-fodralen". Vi snackar nog tre bananlådor iallfall; Låda, manual och skivor ingår.

Frågan är dock om det finns något värde i gamla PC-spel, eller om man bara ska köra allt till tippen? Någon som är insatt?

Skrivet av Svensktiger:

Retro gaming är rätt stort.
Så det är helt klar tvärt att försöka sälja dom.
Kan kanske bli tufft i lilla snåla Sverige, men på Ebay bör det gå bättre.

Ja, särskilt de gamla lådorna lär det ju finnas intresse för om de är i gott skick. De är ju lite av datorspelens LP-konvolut.

Med detta sagt är det väl inga jättebelopp det handlar om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Eller varför inte bara ge bort dom om du inte behöver de små pengar du lär kunna få?

Permalänk
Avstängd

Tror rätt många skulle kunna vara intresserade och beror såklart på spel vad man kan få för dom och en del kostar nästan inget att köpa på gog och liknande men tror absolut det är värt att sälja då många vill ha dom som riktiga kopior som inte är digitala ... och har själv lite av den böjelsen men tar för mycket plats så hamnar ofta i förrådet för min del men är ändå mer speciellt att ha allt med manualer och skivor

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vissa spel kan definitivt inbringa lite värde, beror så klart på skicket...obviously, men också vilken titel det är.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilka spel det handlar om. En del spel finns idag inte digitaliserade (att köpa på t,ex GOG, Steam, Origin, etc.) men samtidigt är det svårt att få vissa äldre spel att fungera på modernare datorer och operativsystem.

Lägg gärna upp en lista på vilka spel det är!

Permalänk
Medlem

Om det gäller bigboxar så att säga så har jag genom åren noterat att bla Red Alert har gått för skapliga summor, finns så klart fler ex men det är det jag kommer på så här på rak arm.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lägg upp en säljes annons på swec eller tradera.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Spara det du verkligen vill ha sälj/skänk resten.

Orkar du inte så spara det som du vill ha om ens något sedan släng resten.
Onödigt o samla på en massa skit.

Permalänk
Rekordmedlem

Inte slänga, orkar du inte hantera dem själv så skänk dem till en secondhandbutik, häromkring så verkar spelen omsättas från deras hyllor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar samma sak fast jag har endast spel som måste aktiveras med cd key. Går det ens sälja dem då de blir bunda till ens steamkonto eller origin etc?

Med vänlig hälsning,
Slkcobra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tror att det finns ett samlarvärde i bra versioner av vissa pc-spel. Men annars kan ju värdet inte vara så högt. Det mesta finns ju online nu för en billig peng, och de flesta nya laptops har ju inte ens en cd/dvd-läsare.

Permalänk
Medlem

Bigbox har bra värde, speciellt spel Som Diablo 1 och 2, Starcraft, Quake, Need For Speed 1 och 2 mfl. så gott som alla stortitlar från den forna tiden.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."