Dags att köpa ny stol till datorn. Budget 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vill lägga in att du kan skippa allt vad DXRACER och andra "gaming stolar" heter. Likt annat på gaming marknaden är det undermåliga prylar till överdrivet pris.

Kör på en riktig Kinnarps eller dyl. som är avsedd för folk som sitter länge och mycket framför datorn i sitt arbete, inte till tonårspojkar med för mycket pengar.

Jag vet. Skulle aldrig lägga mina pengar på en skitstol som en DX-racer. Folk som tycker dom är bra har aldrig suttit i en BRA STOL.

Skrivet av OpWildChild:

Har tyvärr inget tips då jag själv brukar en köksstol vid datorn. Men tyckte det lät så komiskt så va ändå tvungen att skriva.(" Tänkte snåla lite denna gången ") Vet inte om det bara är jag. Men 10 lök för en stol är mer än jag skulle kalla snåla. Får en komplett bil för den pengen haha. Lycka till i sökandet iaf!

Edit: Haha, läste ju helt galet. Har haft en ytterst snurrig måndagsmorgon, borde gå å lägga mig igen. Ber om ursäkt för detta.

10k är medelmåtta pengar för en bra stol.

edit: kkk

Skrivet av Aktsu:

Skulle säga att det inte är värt pengarna att gå på de "riktiga" kontorsstolarna istället för DxRacer och liknande. Sitter i de svindyra varianterna på arbetet och de är inte det minsta bättre än random stol. Att sitta är dåligt oavsett och det är bara olika nyanser av skit.

Jag har en kontorsstol på jobbet som jag älskar. Lägger gärna pengar för att få en sån. Mycket bättre än DX-racer stolarna.

Det här är en DX-racer stol för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Då har ingen av oss rätt för att vi båda ljuger eller hur?

Var och en får göra en subjektiv bedömning av vad som passar bäst.
Alla stolar passar inte alla.

Sen består alla stolar av ett stålskelett med skumgummi.
Största skillnaden är att DX Racer King har en kraftigare konstruktion än Kinnarps.

Absolut får alla avgöra vad som passar en bäst. Det var min personliga, subjektiva åsikt att samtliga stolar som är marknadsförda som "gaming" kan gå fetbort, då de, likt Apple-produkter, säljs för ett överpris som heter duga. För varje skön gamingstol som finns, kan man hitta en lika skön stol på IKEA/MIO/JYSK/vad-alla-butiker-heter för hälften av priset. Därför anser jag det absolut bäst att köpa stolar som avsedda för kontor och arbetsplatser, där de är gjorda för att hålla i flera flera år.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jag vet. Skulle aldrig lägga mina pengar på en skitstol som en DX-racer. Folk som tycker dom är bra har aldrig suttit i en BRA STOL.

10k är medelmåtta pengar för en bra stol.

edit: kkk

Jag har en kontorsstol på jobbet som jag älskar. Lägger gärna pengar för att få en sån. Mycket bättre än DX-racer stolarna.

Det här är en DX-racer stol för mig.

Hehe, dåså. Kan nog hålla med dig, folk som tycker att DXRacer är bra har nog aldrig upplevt nöjet av att sitta i en riktigt bra, ergonomisk stol som inte ger en ont i röven, stel i ryggen och får en att vilja ställa sig upp.

Säg till vilken stol det blir!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Dags att köpa ny datorstol. Jag tänker inte snåla den här gången och har satt budgeten på 10k. Jag vet att det finns en del som kostar mycket mer men är ute efter en ordentligt stol bara som gör sitt jobb för den summan. Sitter väldigt mycket framför skärmen och behöver något som inte förstör min rygg helt och håller. Har en IKEA Markus idag...

Krav:
* Skön att sitta
* höj/sänkbar, höj/sänkbara armstöd, gärna även stöd för att fälla ryggen helt
* Nack-stöd för långa individer. Jag är 194.

Någon som har förslag? edit: det finns så kallade "övervakningsstolar" som är tänkt för personer som sitter långa sessioner. Här är ett exempel som ser intressant ut.

Hej !
Jag har haft diverse stolar har även ryggproblem diskbråck, köpte en kab k4 premuim visst den kostade över 10 när jag kpte men det är det värt. Jag har även Akracing stol skön korta stunder och säkert utomordentiligt bra om man inte har nå större problem att sitta.
Kan tilläggas att första dagarna man sitter i k4 så är det inte skönt "inte för mig varjefall" men nu kan ja sitta 2 tim och när jag går ur den så har jag ingen värk stort plus för alla inställningar som finns i svank mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jag vet. Skulle aldrig lägga mina pengar på en skitstol som en DX-racer. Folk som tycker dom är bra har aldrig suttit i en BRA STOL.
Det här är en DX-racer stol för mig.

Känns som du redan har bestämt dig för at DX är skit men att på att folk inte vet bättre är lite som idiot förklara alla som inte tycker som du gör.

Det som jags er som största skillnad en mellan "gaming" stolarna och "kontors" stolarna ala Kinnarps och co är en kontorsstol ska man sitta rak i ryggen för att sitta bra. Medans gaming stolarna är tänkta för en som fördrar en mer liggande ställning.

Så det handlar mer om preferenser än rätt och fel.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Känns som du redan har bestämt dig för at DX är skit men att på att folk inte vet bättre är lite som idiot förklara alla som inte tycker som du gör.

Det som jags er som största skillnad en mellan "gaming" stolarna och "kontors" stolarna ala Kinnarps och co är en kontorsstol ska man sitta rak i ryggen för att sitta bra. Medans gaming stolarna är tänkta för en som fördrar en mer liggande ställning.
http://cdn.backdesigns.com/images/Learn/PortableFitActivity.jpg
Så det handlar mer om preferenser än rätt och fel.

Fast sedan vet vi att det inte är bra för ryggen att man sitter liggandes. Det är inte heller speciellt bra att själva sittdynan lutandes "bakåt" så att den håller upp en. Den mest ergonomiska ställningen är just sittandes nästan spikrakt, med stöd för svank så att svanken blir rak, och en dyna som lutar "fram".

Detta spelar större roll för de/oss som har dåliga ryggar, kanske inte så mycket för de som inte har några problem med ryggen alls.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fast sedan vet vi att det inte är bra för ryggen att man sitter liggandes. Det är inte heller speciellt bra att själva sittdynan lutandes "bakåt" så att den håller upp en. Den mest ergonomiska ställningen är just sittandes nästan spikrakt, med stöd för svank så att svanken blir rak, och en dyna som lutar "fram".

Detta spelar större roll för de/oss som har dåliga ryggar, kanske inte så mycket för de som inte har några problem med ryggen alls.

Jo det där med ergonomi är jag väl medveten om men själv har jag aldrig fått det att fungera med att sitta rakt. Får då ofta problem med spänningar i nacke och axlar. Kan inte argumentera emot den forskning som finns men för mig fungerar det inte. Min rygg blir mer avslappnad när jag har en mer bilförar-ställning Så länge jag slipper ha ont i ryggen blir jag nöjd

Sen borde man kanske träna mer än man gör men man ska ju hinna med att jobba också.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Känns som du redan har bestämt dig för at DX är skit men att på att folk inte vet bättre är lite som idiot förklara alla som inte tycker som du gör.

Det som jags er som största skillnad en mellan "gaming" stolarna och "kontors" stolarna ala Kinnarps och co är en kontorsstol ska man sitta rak i ryggen för att sitta bra. Medans gaming stolarna är tänkta för en som fördrar en mer liggande ställning.
http://cdn.backdesigns.com/images/Learn/PortableFitActivity.jpg
Så det handlar mer om preferenser än rätt och fel.

Men du lille vän har du ens testat en ordentligt övervakningsstol eller en ny kontorsstol? Du kan ställa in precis ALLT. Du kan skjuta fram reglage för armstöd, nackstöd, ryggstöd, det finns med elektroniska luftkuddar som pumpar ut luft för att forma sig efter din rygg och massor av annat som en tattig DX-racer stol saknar. Det är två helt skilda segment som inte går att jämföra. Därav prisskillnaden också. För mig som sitter i en position där jag har VR-headset, HOTAS-system och massor av andra prylar som ska kringå min arbetsstation så krävs en modell av stol som kan ställas in exakt som jag vill ha den plus att den skall vara bekväm och skonsam för ryggen. Det handlar inte alltid "hur man sitter"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Men du lille vän har du ens testat en ordentligt övervakningsstol eller en ny kontorsstol? Du kan ställa in precis ALLT. Du kan skjuta fram reglage för armstöd, nackstöd, ryggstöd, det finns med elektroniska luftkuddar som pumpar ut luft för att forma sig efter din rygg och massor av annat som en tattig DX-racer stol saknar. Det är två helt skilda segment som inte går att jämföra. Därav prisskillnaden också. För mig som sitter i en position där jag har VR-headset, HOTAS-system och massor av andra prylar som ska kringå min arbetsstation så krävs en modell av stol som kan ställas in exakt som jag vill ha den plus att den skall vara bekväm och skonsam för ryggen. Det handlar inte alltid "hur man sitter"

Mja det enda mina arbetsgivare har kostat på mig är stolar upp till 10000 så inga värsting stolar. Men som du säger så är vi nog i en helt annat pris klass då. Har du några länkar till några sådan där stolar med elmotorer så för nu blev jag allt nyfiken? och vad går då en sådan stol loss på? 50000?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Men du lille vän har du ens testat en ordentligt övervakningsstol eller en ny kontorsstol? Du kan ställa in precis ALLT. Du kan skjuta fram reglage för armstöd, nackstöd, ryggstöd, det finns med elektroniska luftkuddar som pumpar ut luft för att forma sig efter din rygg och massor av annat som en tattig DX-racer stol saknar. Det är två helt skilda segment som inte går att jämföra. Därav prisskillnaden också. För mig som sitter i en position där jag har VR-headset, HOTAS-system och massor av andra prylar som ska kringå min arbetsstation så krävs en modell av stol som kan ställas in exakt som jag vill ha den plus att den skall vara bekväm och skonsam för ryggen. Det handlar inte alltid "hur man sitter"

Jag har idag också en Marcus från Ikea som jag inte längre tycker passar för antalet timmar jag sitter framför skärmen. Du får gärna skriva i tråden här hur den nya stolen känns i förhållande till din gamla, (kommer antagligen vara natt och dag), och framförallt hur den stödjer ländryggen eftersom att det är där jag har fått problem!

Hoppas att du hittar vad du söker.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Men du lille vän har du ens testat en ordentligt övervakningsstol eller en ny kontorsstol? Du kan ställa in precis ALLT. Du kan skjuta fram reglage för armstöd, nackstöd, ryggstöd, det finns med elektroniska luftkuddar som pumpar ut luft för att forma sig efter din rygg och massor av annat som en tattig DX-racer stol saknar. Det är två helt skilda segment som inte går att jämföra. Därav prisskillnaden också. För mig som sitter i en position där jag har VR-headset, HOTAS-system och massor av andra prylar som ska kringå min arbetsstation så krävs en modell av stol som kan ställas in exakt som jag vill ha den plus att den skall vara bekväm och skonsam för ryggen. Det handlar inte alltid "hur man sitter"

Fast alla sitter inte som snälla skolfröken, jag personligen sitter aldrig enligt alla ergonomiska regler, för jag tycker inte om det.
Sitter avslappnat vid datorn, alltid gjort kommer alltid göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Fast alla sitter inte som snälla skolfröken, jag personligen sitter aldrig enligt alla ergonomiska regler, för jag tycker inte om det.
Sitter avslappnat vid datorn, alltid gjort kommer alltid göra.

Det är därför man lägger pengarna på en stol man kan justera efter behov.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Det är därför man lägger pengarna på en stol man kan justera efter behov.

Hade du någon länk till den där värsting stolen du pratade om? Hittar bara massa skräp på alibaba när jag försöker googla:

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Är stor som person, 0.1ton och 185cm... är nöjd med min KAB Director. Lite bredare dyna på dessa mot för andra märken. Har dock inget jag kan jämföra besten med.

Var inne på en variant från Malmstolen, men det var nå problematik med produktionen utav någon del så det sket sig.

Hur stolar och sängar känns är nog rätt så individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Det är därför man lägger pengarna på en stol man kan justera efter behov.

Är mer poängen att alla behöver inte en stol för 10-50k, för alla har inte nytta av alla dessa elektroniska lumbar inställningarna etc som du nu pratade om.

Jag sitter hur bra som helst i en stol för 2000kr personligen, har haft Kinnarps stolar för 8k osv tidigare men trivdes aldrig att sitta i dom, soft stolar är skönast för mig då jag aldrig sitter som man ska ändå.

Permalänk
Medlem

Har nu researchat lite och ringt runt till diverse företag och försökt göra upp en gång för alla vad som gäller i den här prisklassen. Kan börja med att säga att 10k säkert inte räcker till för att få en stol med dom egenskaper jag söker. Räkna med 12-15k. (Vilket i mina ögon är en OK summa pengar att lägga på en bra stol) OBS: En del priser på en del sidor är ex-moms. Dom stolar som gäller är:

Kinnarps:
Verkar vara bra stolar med många olika kombinationer så dom passar just dig. Men att inte ha en hemsida där man själv kan konfigurera en stol är värdelöst och dom borde skämmas. Har ingen butik i närheten heller där man kan testa stolar. Så antar att det inte blir en Kinnarps. Stort tack till @Henrik-W som gjort en bra guide för stolarna här.

KAB:
KAB gör tydligen en del feta övervakningsstolar som är till för personer som sitter väldigt långa sessioner i stol, precis som jag kommer göra. Tror dessa stolar är bäst anpassade för att verkligen sitta skönt men har även massa reglage för olika led. Den stolen jag tycker ser mest intressant ut är "KAB Seating Director" eller värstingmodellen "KAB Seating Executive" (som verkar vara mest anpassad till tyngre personer.)

Malmstolen:
7000-serien verkar ha någon typ av "Synkrongunga" som ska vara bra för svanken medans 4000-serien verkar ha en "knäledsgunga" som också ska vara bra för ergonomin. Deras stolar ser rätt schyssta ut. "tyvärr" verkar det som att Malmstolen levereras i ett grundutförande där man måste lägga till massa tillbehör på egen hand (i alla fall på ergoff.se). Kan springa i väg i pris rätt snabbt...

Be-Ge:
Dom här stolarna blir väldigt dyra väldigt fort. Dom ser bekväma ut och verkar vara ställbara i många led men dom är inte supersnygga enligt mig och ska man ha en som har hög rygg och nackstöd och hela skiten springer det iväg upp emot 20xxx:- inkls moms ganska snabbt... Be-Ge 852 24h ser rätt fet ut men kostar också 14,5k ex moms. Här är en annan modell vid namn Be-Ge 9080 24h HD som är lite billigare men fulare. "Sverigestolen" ser inte ut att vara lite exklusiv och skön som andra märken i samma prisklass.

RH:
RH tillverkar en serien som heter "logic" som är till för personer som rör sig rätt mycket i stolen. Finns med ett gäng tillbehör och olika sitsar. Priser inräknar inte nack eller armstöd tydligen, så räkna med att även denna stol sticker iväg rätt snabbt i pris.

Höganäs:
Dessa stolar ser betydligt mycket mer hårda ut än konkurrenterna vilket för vissa är en fördel. För mig vet i fan... Deras "Eco" kontorsstol är rätt dyr och ärligt talat lite "barebones" i mitt tycke. Kräver också tillbehör som skjuter iväg priset på runt 15k inkl moms.

Kom gärna mer lite egna förslag. Som ni ser lutar mitt köp emot en mer seriös kontorsstol eller övervakningsstol än en stol som exempelvis DX-racer vilket i mina ögon bara är en plastig gimmickpryl för mycket pengar som går sönder efter 2 år. Insikt på detta? Förslag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Är mer poängen att alla behöver inte en stol för 10-50k, för alla har inte nytta av alla dessa elektroniska lumbar inställningarna etc som du nu pratade om.

Jag sitter hur bra som helst i en stol för 2000kr personligen, har haft Kinnarps stolar för 8k osv tidigare men trivdes aldrig att sitta i dom, soft stolar är skönast för mig då jag aldrig sitter som man ska ändå.

Min budget ligger på 10k+. Det är väl ganska självklart då att jag inte vill ha en stol för 2k. Som att bygga en dator med ett GT710 till en kund med budget på 20k.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@Sifear:

Det handlar väl snarare om att du har dålig hållning om du får ont i ryggen av en kinnarps...

Har ni dessa problem så äre dags att lyfta på arslet och ta sig ut, eventuellt sätt er på en uppblåsbar boll i några månader så ryggmusklerna tränas upp.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Behöver datorn verkligen en stol?

ok i give up

Visa signatur
Permalänk

Köp en ergonomisk stol av bättre kvalité sen ska man sitta max 20 minuter, brukar ställa mig och göra 3st squats. Även mitt i en CS match, dör man tidigt i en runda hinner man sträcka sig lite.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Min budget ligger på 10k+. Det är väl ganska självklart då att jag inte vill ha en stol för 2k. Som att bygga en dator med ett GT710 till en kund med budget på 20k.

Handlar mer om att du typ pratar ner till folk som skrev att dom sitter bra i en billigare stol.
Men jag lämnar detta.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Mycket nöjd med min begagnade Kinnarps.
4000 betalade jag.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|