Permalänk

Vklass

Hejsan alla sweclockers! Jag använder vklass en hel del då detta är plattformen min kommun har valt att använda för att ge oss läxor, visa schema osv...
Med efter ett halvt år av att använda denna plattform tycker jag att det känns som en ganska skum tjänst...
För det första tar de betalt för tjänsten även fast det inte är något bättre än tex gratis alternativet Google-classroom.
Det är oklara tredjepart plugin till massor av grejer. Tex om man vill lägga till en html kod i en kommentar, sin profil osv så använder dem något konstigt plugin. Om man vill lägga till en bild, plugin!
De har inte lagt till någon egen tjänst för att lägga in text-filer osv för att lämna in digitalt till läraren. Då måste man istället använda google drive och dela den filen med sin lärare. Vklass är ofta "nere" (servrarna är avstängda). Saker på sitt schema försvinner ibland. Dessutom kräver denna utbildningstjänst cookies för att logga in överhuvudtaget?! För mej som inte är jätte kunnig inom tekniken bakom cookies ser jag inte anledningen för Vklass att kräva dem? Ska de sälja mina cookies till reklamtjänster? För det känns ju inte helt rätt av en utbildningsstjänst att göra...

Permalänk
Medlem

Kommunal upphandling i sitt esse!

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummelele:

Dessutom kräver denna utbildningstjänst cookies för att logga in överhuvudtaget?! För mej som inte är jätte kunnig inom tekniken bakom cookies ser jag inte anledningen för Vklass att kräva dem? Ska de sälja mina cookies till reklamtjänster? För det känns ju inte helt rätt av en utbildningsstjänst att göra...

Fast det betyder ju bara att du saknar en grundläggande förståelse över vad cookies är och hur de fungerar. En cookie är bara key-value data som sparas av servern för att kunna identifiera eller komma ihåg data om en klient. Exempelvis ett sessions ID för att komma ihåg att du loggat in mellan sidladdningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast det betyder ju bara att du saknar en grundläggande förståelse över vad cookies är och hur de fungerar. En cookie är bara key-value data som sparas av servern för att kunna identifiera eller komma ihåg data om en klient. Exempelvis ett sessions ID för att komma ihåg att du loggat in mellan sidladdningar.

Så om du loggar in och jag kopiera cookien från din dator till min och går till sidan så kommer jag var inloggad som dig?

Måste ju finnas smartare sätt att hålla kolla på om en användare är inloggad och varifrån.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Så om du loggar in och jag kopiera cookien från din dator till min och går till sidan så kommer jag var inloggad som dig?

Måste ju finnas smartare sätt att hålla kolla på om en användare är inloggad och varifrån.

Tycker också det. Om jag stänger av cookies (blockerar alla cookies) så kan man inte ens logga in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Skrivet av gummelele:

Tycker också det. Om jag stänger av cookies (blockerar alla cookies) så kan man inte ens logga in.

Ja, om ni kan komma på något säker sätt att behålla en säker session utan att låta webbläsaren komma ihåg någon information mellan sidladdningar (eller API requests för den delen) så skulle det ju vara intressant.

Permalänk
Medlem

Haha kommer ihåg att när vklass.se låg nere och skolan hade ändrat i schemat. Många fundersama elever den dagen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Det finns säkert Vklass supportanvändare på skolan som du kan vända dig till, om de inte kan svara på dina frågor så vidarebefordras ärendet till Vklass internt.