Sluta röka, är E-Cigg ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Sluta röka, är E-Cigg ett alternativ?

Hej jag har nu rökt i nästa 15år och känner att det måste sluta har testat nikotin plåster, tuggummi osv.
En kompis föreslog att testa esmokes.se men jag förstår inte mycket.
Någon som har erfarenhet av E-cigg är det lönt?
Finns massa svåra frågor efter du köpt själva cigaretten men sen förlorar jag mig i smaker styrka osv.
Så om någon har erfarenheter goda samt dåliga.
Jag kan leva med e-cigg om det är hälsosammare, men känner även många
som gjort samma med Snus och nu både röker och snusar.
Så alla råd är välkomna.

MVH Henrik

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

Sluta umgås med rökare..

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

Det var det ända som fick mig att sluta röka.

Permalänk
Medlem

Jag tycker e-cigg saknar rivet som man tyvärr älskar hos cigaretter.
Sluta är ju ofta knivigt första dagarna men går bra sen.
Sen kommer det svåra efter 2-3 månader med att inte ta en för att det är gott och fastna igen.
E-cigg kommer sluta med att du röker cigg utomhus och e-cigg inomhus...

tl;dr E-cigg är inte ett alternativ för mig. Har testat. Men kanske för dig?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Rökte i cirka 7år, slutade helt och snusade istället runt ett år. Började sedan med e cigg(vape) i cirka 6mån men det blev snus igen.

Blev lite knepig i lungorna av vape, är väl inte nyttigt att dra ner ånga i lungorna heller anatar jag. Notera att jag har lote ansträngsasyma i samband med pollen.

Så enligt mig så är svaret Nej.

Edit: har inte rört en cigg på 1,5 år nu, märker klar skillnad i fysiken och flåset, även fast jag snusar 10 dosor i månaden nu istället (rökte ett paket om dagen)

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Gick från rökning till vape efter 25 år i juli.
Har funkat kanon för mig.
Rökte ca 1,5 paket om dagen och nu går det ca 15 spänn om dagen i olja + att jag mår bättre och har fått tillbaka luktsinnet(Fan vad det luktar illa med cigg)

Nackdelen är väl att det blir lite av en hobby att samla på sig olika typer av e cigg:)

Permalänk
Medlem

Varför byta ut det? Du vill sluta eller hur? Trappa ner är väl det som fungerar.. Sysselsätt dig med annat!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Frågan är ju varför man ens har börjat från första början? Lika bra stt bara avstå hel och hållet liksom. Vad är det som lockar med rökning? Inget.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för mig själv. Rökte ett pkt om dagen i 10 år. Testade allt möjligt för att sluta, tuggummin, nikotinspray, osv. Sen testade jag e-cigg, och efter ett par veckor hade jag bytt ut cigaretterna helt. Har nu varit ciggfri i ~1,5 år, om man bortser från att jag testat några bloss på en cigg på fest eller så, men fy fan vad illa cigg både luktar o smakar för mig nu. Sen kanske det inte är jättenyttigt att vejpa heller, men det är i alla fall bättre än o röka.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem

Eftersom du provat andra lösningar så får du väl testa denna också. Känns som framgång beror på så många individuella faktorer att det är svårt att säga om det kommer att funka för just dig.

Själv hade jag rökt aktivt i 20 år. Slutade på dagen när jag började med vape och har nu efter ett år slutat även med vapeningen - så för mig vart det ju klockrent. Och ja, jag hade provat allt möjligt tidigare, utan att lyckas.

Köpte en istick pico, nån mentoljuice med 12mg nikotin och ångade på.

Lycka till!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Frågan är ju varför man ens har börjat från första början? Lika bra stt bara avstå hel och hållet liksom. Vad är det som lockar med rökning? Inget.

Så jävla sant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av flue_81:

Hej jag har nu rökt i nästa 15år och känner att det måste sluta har testat nikotin plåster, tuggummi osv.
En kompis föreslog att testa esmokes.se men jag förstår inte mycket.
Någon som har erfarenhet av E-cigg är det lönt?
Finns massa svåra frågor efter du köpt själva cigaretten men sen förlorar jag mig i smaker styrka osv.
Så om någon har erfarenheter goda samt dåliga.
Jag kan leva med e-cigg om det är hälsosammare, men känner även många
som gjort samma med Snus och nu både röker och snusar.
Så alla råd är välkomna.

Har jag slutat röka tyvärr 2-3 gånger och lyckats vara rökfri i ett par 3 år som mest för att sedan börjat i några månader och nu åter slutat och ligger på 1år och 1 månad om 3 dagar som rökfri.
För mig har det varit djävligt ett par dagar för att sedan bli klart "lättare" i upp till en vecka. Efter detta har det inte varit så värst farligt. Jag har försökt undvika människor som röker och speciellt de jag känner för att inte sätta mig i situationen och på så vis bara ta en cigg.
Själv har jag slutat när jag varit riktigt sjuk som typ influensa i en vecka eller senaste gången på flyget hem från en Indien semester där ja nog rökte en 2-3 pack om dagen och redan på resan ner bestämde mig för att just hemresan skulle bli STOP.
På så vis köper jag mig ett par dagar där jag i princip inte kunde röka och då sluppit just de första dygnen som är värst.

Innan jag första gången bestämde mig för att sluta röka så hade jag hållit på i en ca 15 år och låg på 1-1,5 pack om dagen.
Det som gjort att ja fått återfall har alltid varit samma sak. Man hamnar på krogen en varm sommarkväll med gamla kompisar och fram flyger ciggen. Klart man skall smaka vid 2330 tiden, man har ju inte rökt på flera år så hur farligt kan det vara.
Inte alls egentligen är svaret. Det är inte nikotinet för mig som varit det farliga. Det är gemenskapen och "kompisen" som alltid är mitt dilemma.
Cigg och ett glas kall öl är liksom den perfekta kombinationen. Jag började röka vid 14års ålder och som troligen så många andra i samband med alkohol. Det gör att jag vid 32 för första gången i mitt liv fick prova på att dricka alkohol och umgås med mina vänner för utan cigg (japp man blev onykter fort). Helt sjukt egentligen när man börjar tänka lite på det.
Det jag vill säga är att för att sluta röka MÅSTE du verkligen vilja. Vill man bara så är det absolut inte omöjligt och det jävliga försvinner med tiden.
I mitt fall slutade jag för att jag kände i kroppen fått nog. Vaknade med hosta och ont i halsen på morgonen. Fick sömnapne och kunde vakna mitt i natten utan att få luft och fick sprängande huvudvärk.
Jag fick helt enkelt känslan av att antingen slutar jag nu och lever ett värdigt liv eller fortsätter och om 10år så är jag helt jävla fucked.
När suget ibland kan smyga på sig en torsdag när man funderar lite över helgen brukar ja då tänka. Liv eller Fucked och det brukar faktiskt hjälpa.

Skrivet av Cassay:

Sluta umgås med rökare..

Ja til en början.

Skrivet av SimpanDirr:

Rökte i cirka 7år, slutade helt och snusade istället runt ett år. Började sedan med e cigg(vape) i cirka 6mån men det blev snus igen.

Blev lite knepig i lungorna av vape, är väl inte nyttigt att dra ner ånga i lungorna heller anatar jag. Notera att jag har lote ansträngsasyma i samband med pollen.

Så enligt mig så är svaret Nej.

Edit: har inte rört en cigg på 1,5 år nu, märker klar skillnad i fysiken och flåset, även fast jag snusar 10 dosor i månaden nu istället (rökte ett paket om dagen)

Hört på SR från läkare/forskare som säger att E-cigg även om flera skadliga ämnen inte finns i e-cigg fortfarande visar liknande skador på lungorna som cigg gör. Sedan verkar det även finns en fruktansvärd massa oreglerade ämnen här o där beroende på tillverkare av juice eller vad det heter.