Vilken är bäst som tank i wow?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Vilken är bäst som tank i wow?

Hej!

Har precis börjat med en warrior, och undrar om det är rätt val för att vara en tank? Eller borde jag vara en paladin?

Sen undrar jag om det är väldigt segt när man lvlar som tank.. blir det tråkigt?

Tack för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2013

@Razmion: Hej! Har spelat Paladin tank från WOTLK till WOD, det är blandade känslor att spela som tank, väldigt positiva sådana får man då man kan pulla enorma mängder mobs utan att dö, nackdelen är att som Paladin tank skadar du inte lika mycket som t.ex. en Warrior, däremot har du högre Survivability.

GPU: RX 480 CPU: I7-4790K. PSU: EVGA supernova 750W. Mobo: GA-Z87X-OC. RAM: 16GB (8x2).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

warrior eller pally går att levla som tank (det är någorlunda roligt) däremot så tycker jag att som första tank är det bättre att köra som pally. (Har ej lirat seriöst sen wotlk) Varför: Lättare att hålla sig vid liv och lättare vid bigpull tanking.

MB: ASUS Z170-a CPU: Intel® Core™ i7-6700K 4,0Ghz Kylare: Evo 212 GPU: eVGA GTX 980TI RAM: 32 GB Corsair Vengeance LPX Red 2133Mhz SSD: Kingston 120 GB, 256 GB Intel 520, 2x Corsair LE Force 480 GB Lagring: 2TB (kommer ej ihåg tillverkare) PSU: Fractal Design Integra 750W
Chassi: Fractal Design Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Nov 2016
Skrivet av Razmion:

Hej!

Har precis börjat med en warrior, och undrar om det är rätt val för att vara en tank? Eller borde jag vara en paladin?

Sen undrar jag om det är väldigt segt när man lvlar som tank.. blir det tråkigt?

Tack för svar!

Jag har en warrior på level 90 ungefär, men jag levlade honom i dungeons, från 15 till 90, vilket jag tyckte va roligast..

Testa en druid annars, imho den roligaste klassen som kan tanka

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jan 2013

WoW proffset jag känner säger ''Kör på Paladin''.

H440 | i7 7700k | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | MSI GTX 1080 | 16 GB Corsair 2666MHz |
S2716DG
DT880 600Ω + O2ODAC
HTC Vive Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Egentligen ligger alla tanks rätt bra till just nu så kör på de du tycker är roligt men druid är OP

Fractal design Define R6 TG | Acer 34" Predator X34A
Asus Pro Gaming | i7-7700k@4.8ghz | EVGA GeForce GTX 1080 FTW2
DDR4 24GB 2400mhz | Samsung 850 EVO 500GB, Kingston SSD V300 120GB, x2 1TB HDD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av naxm:

Egentligen ligger alla tanks rätt bra till just nu så kör på de du tycker är roligt men druid är OP

alla ligger rätt bra till, "Men druid är op" haha jag förstår meningen dock är den komisk.

MB: ASUS Z170-a CPU: Intel® Core™ i7-6700K 4,0Ghz Kylare: Evo 212 GPU: eVGA GTX 980TI RAM: 32 GB Corsair Vengeance LPX Red 2133Mhz SSD: Kingston 120 GB, 256 GB Intel 520, 2x Corsair LE Force 480 GB Lagring: 2TB (kommer ej ihåg tillverkare) PSU: Fractal Design Integra 750W
Chassi: Fractal Design Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
södertälje
Registrerad
Jan 2005

druid är den bästa tanken just nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Okej tack för svar! Jag gillar min warrior så jag kör nog på den.. Men bra att det inte var så tråkigt att lvla alltså! Det är inte värsta segt alltså eller så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002

WoW är inte segt att lvla med någon specc.
Jag lvlade paladin lv 1-60 i vanilla som Holy. DET VAR SEGT
Även Warrior Prot var segt innan patchen på lv 70 som adderade str till tank gear.

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Sep 2008

Eftersom jag inte lirat på läääänge - införde dom inte att man kan ha 2 speccs!?!? e.g. byta mellan två olika "träd" för Offspec?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av misguided:

Eftersom jag inte lirat på läääänge - införde dom inte att man kan ha 2 speccs!?!? e.g. byta mellan två olika "träd" för Offspec?

Man har ingen "main" och "offspecc".
Man kan byta spec hur som helst när man vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av AkUs:

Man har ingen "main" och "offspecc".
Man kan byta spec hur som helst när man vill.

Varför vill man då "levla" som tank? är det inte bara att specca för dps för snabbare levling och sen byta till tank i dungeons för snabbare partyfinder? LFG-tool eller vad fan det nu hette back in the days, finns det kvar fortf?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Den bästa är den du tycker är roligast att spela, du får läsa på lite hur dom fungerar, vad som skiljer mellan klasserna och testa lite. Det håller bäst i längden att spela den man tycker är roligast och såvida du inte spelar i ett top 100 guild så kommer du inte bli ersatt av en annan klass som är bättre, förutsatt att du själv redan är duktig, då tanks klass i princip aldrig är flaskhalsen i en raid.

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Druid > BM = Pala > Warrior = DH > DK skulle jag säga. Men är man inte en mythic progession raider så spelar det ingen roll. Då är de likvärdiga.

Chassi: Fractal Design Mini C, Kylning: Noctua NH-D15S, PSU: EVGA SN G2 750W,
CPU: Intel 8700K @ 4.8Ghz, GPU: Palit GTX 1080 Jetstream @ 2050/5600,
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz, MOBO: ASRock z370m Pro4,
SSD:
Samsung 840 PRO 256GB, SDD2: Samsung EVO 850 250GB,
Övrigt: Ducky Shine3 TKL, Roccat Kone Pure, 1x Asus PG279Q, 1x DELL U2515H, ModMic, Audio-Technica ATH-M50x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av misguided:

Varför vill man då "levla" som tank? är det inte bara att specca för dps för snabbare levling och sen byta till tank i dungeons för snabbare partyfinder? LFG-tool eller vad fan det nu hette back in the days, finns det kvar fortf?

Som feral tank anser jag du lvlar snabbare än feral cat dps. Du gör fullgod skada men överlever 5-8ggr mera stryk.
Mycket quest som är designande för 2-3 personer går att soloa som feral tank.

Men som sagt, jag tror det handlar om spelstil för du kan göra skada med alla klasser och specc nu.
Sist jag spelade en 5-man dungeon var det en disc präst som hela och toppa dpsen samtidigt....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Razmion:

Okej tack för svar! Jag gillar min warrior så jag kör nog på den.. Men bra att det inte var så tråkigt att lvla alltså! Det är inte värsta segt alltså eller så?

Har du ingen kompis och levla med? Går bra mycket snabbare då och kör han dps så kan du bara dra på dig alla mobs du ser och aoe ihjäl dem på nolltid.

DDR4 24GB 2400mhz | Samsung 850 EVO 500GB, Kingston SSD V300 120GB, x2 1TB HDD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av naxm:

Har du ingen kompis och levla med? Går bra mycket snabbare då och kör han dps så kan du bara dra på dig alla mobs du ser och aoe ihjäl dem på nolltid.

Eller healer så kör man instant queue dungeons

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av m4gnify:

Eller healer så kör man instant queue dungeons

Absolut, går ju det med men går relativt fort att köa som tank och dps också + en dps tillför lite mer när man questar för sitta och köra dungeons till 110 är rätt drygt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Druider har högst HP av alla tanks just nu.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Ni som fortfarande lirar wow, Hur är det att spela idag?`Har inte spelat på 2 år. Spelade innan dess i över 10 från vanilla till expansionet innan den som släpptes förra året

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av misguided:

Man levlar snabbare som tank tycker jag. Man dör aldrig, behöver aldrig äta eller nått för att få tillbaka sin hälsa, man kan dra åt sig 20st fiender utan att dö, man kan döda grupp bossar själv osv osv osv.
Tanka är helt överlägset för att levla imo.

Ja, LFG finns fortfarande och har utvecklats vidare.

Skrivet av Mocka:

Det har dom alltid, olika tanks är designade på olika sätt så dom har olika fördelar.
Druid tanks har alltid mest hälsa men har sämre armor och lite andra saker för att balansera.

Just nu verkar dock Druid tanks vara den bästa tanken.

Monk tank är också otroligt bra men lite mer svårspelad så jag skulle rekommendera paladin eller warrior om man inte vill spela Druid av någon anledning.

Kör själv paladin och gillar den mycket.

Skrivet av Neonodia:

Ni som fortfarande lirar wow, Hur är det att spela idag?`Har inte spelat på 2 år. Spelade innan dess i över 10 från vanilla till expansionet innan den som släpptes förra året

Skitkul!
På många sätt bättre än någonsin även om jag inte riktigt gillar hur det blir mer och mer som diablo med RNG och loot.
Sen saknar jag en stabil och aktiv guild men har inte energi nog att engagera mig ordentligt ändå så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Mocka:

Druid tanks har högst HP för att deras Mastery ökar deras HP och healing received.

Skrivet av naxm:

Absolut, går ju det med men går relativt fort att köa som tank och dps också + en dps tillför lite mer när man questar för sitta och köra dungeons till 110 är rätt drygt

Relativt fort om man jämför med en ensam DPS, visst, men tanks har ofta 5 minuter+ kötider, medan healers ofta kommer in fortare. Kör man då Tank + Healer så, ja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Bäst atm är brewmaster sen druid. Warriors är atm sämst.
Detta för mythic raiding och m+.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Och jag som störtgillar DK tank, enda negativa jag kan komma på är Mobility, i övrigt så 1 Deathstrike och man healar sig själv för 2 miljoner hp.

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V
Levande Spirulina och phytoplankton

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Okt 2013

Här kommer scrublord som inte lirat sen WOTLK, men DK var the way to go för mig. Fullkomligt älskade min Blood DK back in the day.

Om DK fortfarande är viable i Legion(är det senaste? haha) så hade jag personligen kört på en DK

CPU [Intel Core i5 4690k] GPU [Asus DirectCUII GTX 780]
PSU [EVGA Supernova G1 650W]
MOBO [AsRock z97M Anniversary]
Chassi [Bitfenix Neos]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Defender:

Och jag som störtgillar DK tank, enda negativa jag kan komma på är Mobility, i övrigt så 1 Deathstrike och man healar sig själv för 2 miljoner hp.

Överlag så är Death Knights ganska bra men dom saknar bra damage reduction spells så hälsan kan lätt hoppa upp och ner väldigt mycket vid vissa strider. Blir också one-shottade lättare än de flesta andra.

Men det beror ju på vilken nivå man spelar, överlag funkar dom väldigt bra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av BergHa:

Bäst atm är brewmaster sen druid. Warriors är atm sämst.
Detta för mythic raiding och m+.

Druider är bäst, varför annars körde alla i world first racet Druid main tank? Method körde Druid main och Brewmaster offtank.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av m4gnify:

Druider är bäst, varför annars körde alla i world first racet Druid main tank? Method körde Druid main och Brewmaster offtank.

Hade nog inga BrM med rätt legendaries och 54 traits.
Druid hade alla redan eftersom de varit bästa hela expansionen. BrM gick från medioker till bäst på en patch.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av SebKro:

@Razmion: Hej! Har spelat Paladin tank från WOTLK till WOD, det är blandade känslor att spela som tank, väldigt positiva sådana får man då man kan pulla enorma mängder mobs utan att dö, nackdelen är att som Paladin tank skadar du inte lika mycket som t.ex. en Warrior, däremot har du högre Survivability.

Eh vänta nu? Jag är 900+ ilvl på min protadin och pungar ut mycket mer dmg än andra tanks jag lirar med.

AoE pulls är insane och ST är fortfarande mycket högre än andras. Sen självhealing och en hel arsenal av def CD's.

// Marcus

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ 4.7Ghz 1.325v kyls av en Be Quiet! Dark Rock PRO 4 -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB 4x4 Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair RM650i -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- SSD 3 LITEONIT LGT256M6G 256GB m.2 -|- HDD WD Green 1TB -|- GPU EVGA GTX 1080 SC -|- Chassi Fractal Design Define C TG