SweClockers prestandatestar Ryzen – AMD öppnar upp för förbeställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Gnällkärringar!, Cavium har single socket 96 coire arm prollar i atx format (2.5 -9,8ghz) Snart är de på äppna markande och kinas kodare är många.

Edit 42 core är max just nu, i thermal package på 45W.

Anandtech visar varför intel inte har en julle om vi inte pratar float.

^Någon som kan översätta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oceanic:

^Någon som kan översätta?

Skickades från m.sweclockers.com

Överförfriskning? Allt jag ser är att det tydligen ska komma ut en CPU med X antal kärnor som går i astronomiska klockfrekvenser samt att Kina har en massa kodare för någon anledning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Är det någon som hört något om vad den 4-kärniga Ryzen kan komma att kosta? Det känns inte ekonomiskt försvarbart att köpa en 8-kärnig CPU för mig som mest bara spelar. Vill minnas att jag köpte min i7 2600k för ca 2500 kr, hoppas 4-kärniga Ryzen hamnar därikring prismässigt.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Nu ska vi bara se hur de överklockar, kanske byter ut min 3930k redan i år.
Kul att det (äntligen?) verkar gå bra för AMD.

Skrivet av ClintBeastwood:

Tyvärr har bara Ryzen 1 års garanti, i alla fall på Inet. Köper man en CPU för 5700:- är 1 år lite fattigt.

Står nog fel på Inets hemsida.

På Komplett står det "fabriksgaranti: 36 månader" på samtliga ryzen-processorer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nu ska vi bara se hur de överklockar, kanske byter ut min 3930k redan i år.
Kul att det (äntligen?) verkar gå bra för AMD.

Står nog fel på Inets hemsida.

På Komplett står det "fabriksgaranti: 36 månader" på samtliga ryzen-processorer.

Borde vara det, har ju varit standard med 3 år minst på CPU så AMD borde inte ha gjort det sämre (deras apuer har ju 3 år).

Köper helst varor med 2års garanti minst och dyrare varor ska ha mer än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Mhhmmm, då kanske det är dags Sitter på min i7-3770K sedan ett antal år tillbaka.
Har, som den tekniknörd man är, försökt övertala mig själv till att uppgradera, men... till vad? Köpte så klart en Intel SSD när de kom, bästa uppgraderingen jag någonsin har gjort. Efter det så, jahahja, 2-5% mer prestanda, hmmmm
.
Jag kanske bara är hypad för att AMD är tillbaka, äntligen, och ser ut att ge Intel en match. Roligt som f...n.

Nåväl, lite "oviktigt snack", men det är kul att det verkar finnas konkurrens, igen, på CPU marknaden.
Kliar lite i fingrarna ähhh, vad f...n det blir en. Så, där satt den, 1800X. Köp

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

Får bra vibbar av testerna men mindre bra av att dom har 3st 8/16 prollar.
Hoppas man har fel men kan tänka mig att dom handplockar dom bästa chipen till 1800x och så vidare för dom har problem att klara frekvenserna på dom sämre chipen.

Säger som sagt att det är bara en teori jag har men vi får se den 2a Mars om man har rätt eller fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Fanns det någonsin en tvekan att Jim Keller visste vad han gjorde? Det enda som talare emot honom och AMD var AMDs ekonomiska situation. Att han jobbar med Tesla beror nog snarare på att han vill göra något nytt och att Tesla i bilar eventuellt kan vara framtiden. Han återvände nog till AMD temporärt pga. nostalgi.

^ this
Många har frågat mig ett bra tag varför jag tror dom kommer lyckas med tanke på att amd Failat på cpu fronten ett bra tag nu och jag säger att det är Pågrund av Jim Keller som styr det hela. Det är anledningen varför jag vågat tro så länge att det kommer bli bra. Då allt han har gjort har blivit bra ^^.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

synd att jag bara funderads på att köpa amd aktier tidigare, jävlar vilken uppgång!

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Är det någon som hört något om vad den 4-kärniga Ryzen kan komma att kosta? Det känns inte ekonomiskt försvarbart att köpa en 8-kärnig CPU för mig som mest bara spelar. Vill minnas att jag köpte min i7 2600k för ca 2500 kr, hoppas 4-kärniga Ryzen hamnar därikring prismässigt.

Ryktet säger 270 dollar för den 6-kärniga R5 1600(X?). Så ja, den fyrkärniga R3:an borde hamna långt under 2500kr. Jag skulle gissa på ca 1500 kr, de enklaste modellerna ca 1000 kr. Marknaden är ju mättad med 4-kärniga så AMD måste nog lägga sig lågt där.

Permalänk
Medlem

Nu är det bara 8C/16T CPU:er från AMD som testas och det är brukar vara svårare att köra högre frekvenser på CPU:er med många kärnor, vilket även märks på Intels 6900k.
Jämförelsen 1700 vs 7700K är inte riktigt rätt då det är 8C mot 4C.
Man kan ju hoppas att AMD:s 4C/6C CPU:er kommer klara högre frekvenser och inte kommer ligga så långt ifrån 7700K:s singel tråd prestanda.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Nu är det bara 8C/16T CPU:er från AMD som testas och det är brukar vara svårare att köra högre frekvenser på CPU:er med många kärnor, vilket även märks på Intels 6900k.
Jämförelsen 1700 vs 7700K är inte riktigt rätt då det är 8C mot 4C.
Man kan ju hoppas att AMD:s 4C/6C CPU:er kommer klara högre frekvenser och inte kommer ligga så långt ifrån 7700K:s singel tråd prestanda.

Bör ju gå att stänga av cpu kärnor Har jag inte fel kan jag det på min 2500k (men är ju ingen poäng dock)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bör ju gå att stänga av cpu kärnor Har jag inte fel kan jag det på min 2500k (men är ju ingen poäng dock)

Jag förstår det som att man kan stänga av kärnor redan i Windows så det är ju perfekt i så fall:

Pure Power:
Ny monitor-teknik som övervakar processorns temperatur, klockfrekvens och volt. Justerar nivåerna i realtid för att se till så att processorn alltid använder den kraft nödvändig och inte mer. Det är tack vare denna teknik de nya processorerna är strömsnåla och har låg TDP (Thermal Design Power).

Precision Boost:
Precision Boost är en teknik som samarbetar med Pure Power-tekniken och ökar processorns klockfrekvens när arbetsbördan blir större. Processorerna har en grundfrekvens den alltid utgår ifrån, men när man gör tyngre sysslor som att spela känner då tekniken av detta och ökar klockfrekvensen utefter. Precision Boost räknar om 25MHz, vilket ger stor precision i turbo-frekvenserna och gör så att man sparar in kraft genom att alltid ligga på den klockfrekvens som behövs för tillfället. Precision Boost finns på samtliga modeller, men modellerna har olika minimum och maximum-frekvenser.

Extended Frequency Range (XFR):
XFR är en teknik som utför automatisk överklockning av processorn. Tekniken känner av när processorn kyls med överdimensionerad kylning, så som generös luftkylning och vattenkylning från tredjepartstillverkare, och överklockar då processorn så mycket som kylningen tillåter. Denna teknik bör passa alla som vill få ut så mycket som möjligt av sin processor och sin kylare utan att själv behöva mixtra i bios.

Nytt överklocknings-program: AMD Ryzen Master
För den som vill ha full översikt erbjuder AMD ett nytt överklocknings-program vid namn Ryzen Master. Här kommer du få full koll och kontroll över klockfrekvensen, volten, minneshastighet, fläkthastighet samt ges möjligheten att parkera kärnor.

https://www.inet.se/kampanj/3462/amd-lansering

Det heter väl spänningen och inte volten?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det heter väl spänningen och inte volten?

Jag det är engelskan som envisas med att vara så himla specifik hela tiden på gott och ont. Nästan alla andra språk inklusive svenskan, beskriver det som "Spänning" (hur det nu översätts direkt på respektive språk) men englesmännen/jänkarna envisas med "Voltage".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Jag det är engelskan som envisas med att vara så himla specifik hela tiden på gott och ont. Nästan alla andra språk inklusive svenskan, beskriver det som "Spänning" (hur det nu översätts direkt på respektive språk) men englesmännen/jänkarna envisas med "Voltage".

Voltage är spänning, volt är enheten i båda språken. Blir lite som att säga att du ska höja km/h istället för hastigheten. Det har inte med vilket språk du föredrar att göra, går att göra samma fel i båda. Just ordet volten är väl egentligen om man syftar på någon eller något som gjort en volt, i övrigt har jag svårt att se någon användning. Inget sidospår som behöver behandlas mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Nordman:

Samma här😃
investerade stort kom igen AMD svik mig inte 😎

Sist jag köpte AMD aktier var i slutet av januari 2016. Då kostade de 2,15 USD per aktie. Nu ligger de runt 14,3 USD per aktie dvs en uppgång på ca 665 procent. Tänker inte påstå att det är en dålig investering i dagsläget men ganska riskfylld efter en så kraftig uppgång.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jag förstå bara inte varför det svenska priset för en R5 1600X kan bli runt 3000kr, om AMD satt priset för 259$ (motsvarande ~ 2 330kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Sist jag köpte AMD aktier var i slutet av januari 2016. Då kostade de 2,15 USD per aktie. Nu ligger de runt 14,3 USD per aktie dvs en uppgång på ca 665 procent. Tänker inte påstå att det är en dålig investering i dagsläget men ganska riskfylld efter en så kraftig uppgång.

Liiten rättning, uppgången är 565% medan värdet är 665% av vad du betalade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rafracer:

Jag förstå bara inte varför det svenska priset för en R5 1600X kan bli runt 3000kr, om AMD satt priset för 259$ (motsvarande ~ 2 330kr)

Skatter och avgifter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ska bli kul att se hur 1600X presterar, har ju läckt lite benchmarks på 6-kärniga så hoppas det kommer reviews på de varianterna också vid lansering. Jag kan leva med 5-10% mindre IPC som Ryzen kan klocka till stock Skylake/Kaby Lake frekvenser.

Enda problemet för mig just nu är moderkort, finns inga moderkort i mATX storlek som hittat ut som intresserar mig öht, bara massa budget kort som inte har de funktioner jag vill ha.

Skrivet av anon12433:

Gång på gång i varje läcka och nu detta test ser man att AMD har löst IPC problemen. Det som det är oroväckande tyst om är överklockningen. Jag tror Ryzen når 4.5GHz i bästa fall. Kaby Lake förblir kungen för 4C 8T prestanda.
Det är synd att detta test inte omfattade AMDs enligt mig intressantaste CPU i lineupen, 1600X. Vågar man hoppas på marginellt bättre IPC tack vare samma cache som 8C och högre klock tack vare färre kärnor?

Skrivet av norzma:

@ghandpivot: Jo, AMD kommer med "Ryzen 3" och "Ryzen 5", gissar på de kopierat namnen från Intel.
Med processorer som går från 1100 upp till 1600x eller nåt sånt, ett ganska stort spann alltså.
Men verkar fortfarande vara ont om information om dessa.

Mot vilka Intel CPU:er kan man ungefärligt då säga att en 1600X kommer kompetera mot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rafracer:

Jag förstå bara inte varför det svenska priset för en R5 1600X kan bli runt 3000kr, om AMD satt priset för 259$ (motsvarande ~ 2 330kr)

Lägg till moms så hamnar du lite närmre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Sist jag köpte AMD aktier var i slutet av januari 2016. Då kostade de 2,15 USD per aktie. Nu ligger de runt 14,3 USD per aktie dvs en uppgång på ca 665 procent. Tänker inte påstå att det är en dålig investering i dagsläget men ganska riskfylld efter en så kraftig uppgång.

Grattis!

Vet inte hur många gånger sen förra våren jag tänkt "Fan man borde köpa lite AMD-aktier, men nu är det säkert slut på uppgången så ingen idé..." Är huvudet dumt så får plånboken lida eller vad är det man säger?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Sant det, beror ju på plånbok och behov med förstås. Men rätt kul att dra till rejält emellanåt, speciellt som entuasiast.

Jag sitter på relativt färska grejer men är riktigt sugen på att byta ändå. Var ändå (Ry)Zen jag väntade på. Jag menar... brutal octacore till förhållandevis bra pris och även strömförbrukning, känns riktigt svårt att låta bli.

Det är ju inte gratis med ny burk och för din del är det väll ganska onödigt men går ju att sälja det blåa till förmån för röda om det är så För min del skulle man i så fall köpt rubbet men hade i så fall varit sugen på nån bra gpu men idag är dom tråkigt dyra och blir nog bättre när amd kommer med alternativ men frågan är om jag behöver det egentligen när enda spelet som är lite tyngre jag spelat ganska mycket är fallout 4 dom senaste 2 åren ..annars är det besiege, kerbal, äldre rpg och rocket league som man kan köra på en brödrost

Men är svårt att tvätta ränderna ur en tiger så vill fortfarande klocka skiten ur en ryzen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ponzi:

synd att jag bara funderads på att köpa amd aktier tidigare, jävlar vilken uppgång!

Du kan trösta dig med att Lisa Su köpt på sig mer än 1,5 miljoner aktier.
Eller det kanske inte är så mycket till tröst.
Önskar att jag själv hoppat på tåget, misstänkte redan för ett år sedan att det skulle gå bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag förstår det som att man kan stänga av kärnor redan i Windows så det är ju perfekt i så fall:
-- text--
Nytt överklocknings-program: AMD Ryzen Master
För den som vill ha full översikt erbjuder AMD ett nytt överklocknings-program vid namn Ryzen Master. Här kommer du få full koll och kontroll över klockfrekvensen, volten, minneshastighet, fläkthastighet samt ges möjligheten att parkera kärnor.

https://www.inet.se/kampanj/3462/amd-lansering

Det heter väl spänningen och inte volten?

Vore trevligt om man kunde stänga av kärnor automatiskt, i samband med att man startade något, tex ett spel.

Japp spänning skall det heta, volten är enheten som spänningen mäts i.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rafracer:

Mot vilka Intel CPU:er kan man ungefärligt då säga att en 1600X kommer kompetera mot?

Skulle tippa på prismässigt 7600K och prestanda som en 6800K, kanske lite bättre på grund av högre clock.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rafracer:

Jag förstå bara inte varför det svenska priset för en R5 1600X kan bli runt 3000kr, om AMD satt priset för 259$ (motsvarande ~ 2 330kr)

Antar att R5 1600x är AMD:s sexkärniga toppmodell, om den nu kostar drygt hälften av vad en 1800x gör, kanske detta gäller även för 1500x vs 1700x och 1500 vs 1700, en sexkärnig 1500 kommer då att säljas för under 2000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@LeVvE: Får hoppas att det blir så. Är vällllllllllllllllldigt sugen på detta chip, samt Vega 11, när de lanseras. Anyone with me?

Permalänk
Medlem

Hoppas att Sweclockers testar med olika moderkort, ett med b350 och ett med x370 så man får se om t.ex XFR klockar högre med x370 eller om manuell överklockning blir påverkad beroende på chipset.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Hoppas att Sweclockers testar med olika moderkort, ett med b350 och ett med x370 så man får se om t.ex XFR klockar högre med x370 eller om manuell överklockning blir påverkad beroende på chipset.

Jag tror att en stor orsak till den dåliga överklockningen i XFR, var originalkylaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |