SweClockers prestandatestar Ryzen – AMD öppnar upp för förbeställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Med ett par fps snabbare i spel så väljer jag hellre en general purpose processor som presterar bra i andra saker också.

Kanske jag också hade gjort, men kostar ju en ca 150$ mer då

Visst kan vi jämföra med 6900K hela dagen men känns som att det är en nischad produkt som fått den prislappen pga brist av något som är liknande för AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Med ett par fps snabbare i spel så väljer jag hellre en general purpose processor som presterar bra i andra saker också.

Jo exakt. Men sen är de där siffrorna oklockat, frågan är hur de hamnar mot varandra vid överklockning. Än så länge är jag mest intresserad av den 6-kärniga i nästa runda, men kommande tester får visa riktningen.

Permalänk
Hjälpsam

@Viochee: Ligger en del i det, 6900K är jävligt dyr, borde kosta 6000 kr i stället, Intels sexkärniga ligger ju på drygt 4500 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Viochee:

Ja för vad en bil presterar på ettans växeln är viktigt, vem bryr sig om singelthread prestanda? när är den ens relevant?

Som jag redan skrivit, dem kanske står sig tå till tå med intel i spel men alla andra marknader kommer dem att ta stora kliv.

Och man kan göra mer saker än att spela på en PC

Det är relevant upp till 4 cores då spel sällan tar nytta av fler än det, så trots att Ryzen skiner i multitrådsprestanda är det inte många spel som drar nytta av det...

Men det kommer du få se sen när speltesterna kommer, och absolut kan du göra annat med en dator, men jag pratade om just spel i andra sammanhang är den nog bättre, men det är specifika områden, inte något för de flesta svenssons

Permalänk
Medlem

En tråds poängen är väl oviktigast att bry sig om, spel drar ändå nytta av 4 eller mer och renderingsprogram dessutom, så jag förstår inte med vissa som ser ned på detta.

Jag är tagen på allvar av Ryzen. Kommer absolut bygga mig mot hösten ett 1800x system.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

En tråds poängen är väl oviktigast att bry sig om, spel drar ändå nytta av 4 eller mer och renderingsprogram dessutom, så jag förstår inte med vissa som ser ned på detta.

Jag är tagen på allvar av Ryzen. Kommer absolut bygga mig mot hösten ett 1800x system.

Jo men varje singel core presterar bättre, anledning att Ryzen vinner i flertrådstesterna är att de har 4st fler cores

skulle de testa 4 cores på båda skulle det vara samma som att testa 1 av varje, och som du sa drar spel bara nytta av 4 (de flesta spel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nä precis, den lanseras 2:a mars. NDA släpps 28:e Februari.

Så varför undrade du?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=hNF4OyoxwlE

3:10 in! Överklockning på flytande kväve tror jag!

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Jo men varje singel core presterar bättre, anledning att Ryzen vinner i flertrådstesterna är att de har 4st fler cores

skulle de testa 4 cores på båda skulle det vara samma som att testa 1 av varje, och som du sa drar spel bara nytta av 4 (de flesta spel)

Kommer ihåg samma diskussion för några år sedan. Dual Core vs quad i spel.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni? Dags att pensionera gamla bettan i7-980X för en Ryzen 7 1700?

Nej, blir personligen att vänta till hösten. Vill väldigt gärna se majoritetens överklockningsresultat av dessa fina 8c 16t CPU:er! Är superglad över att det kommer släppas så många moderkort (LinusTechTips nämnde 82 st?)!

Tänk er - 8 core, 16 threads, 2x16 GB DDR4, mITX i ett DAN A4 case och samtidigt sparar man minst $500 gentemot ett liknande Intel system som kan gå till en kraftfullare GPU/ny skärm/mat. Wow vilket år vi lever i!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Kommer ihåg samma diskussion för några år sedan. Dual Core vs quad i spel.

Gäller även i5 vs i7. Flera moderna spel presterar betydligt bättre på i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Även med bättre kylare? Trist.. Om jag införskaffar den så måste jag alltså använda multipeln.. Och här ville jag vara lat.

Hade hoppas att den klockar skiten ur sig själv.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Viochee:

Ja för vad en bil presterar på ettans växeln är viktigt, vem bryr sig om singelthread prestanda? när är den ens relevant?

Som jag redan skrivit, dem kanske står sig tå till tå med intel i spel men alla andra marknader kommer dem att ta stora kliv.

Och man kan göra mer saker än att spela på en PC

Du kanske vill ha snabb acceleration från 0-100km/h ?
Åtminstone motorcyklar vet jag att det finns de som kan köra över 100km/h på ettans växel.
Sen kanske man inte gärna ligger i 120km/h på motorvägen någon längre sträcka på ettans växel strax under rödmarkeringen.
Vet inte om det finns bilar som har så hög utväxling.
Eller ja, någon gång såg jag någon video med någon bil på salt flats som var tvungen att knuffas av en annan bil upp till 70-80km/h för att den hade så hög utväxling att den annars skulle självdö även på ettans växel. Men den var ju knappast gjord för att köras på allmänna vägar.

Singelthread prestandan spelar roll när man kör något som trådar dåligt eller som till om med endast kör en tråd.
Däremot är det inte alla saker som trådar dåligt som är prestandakrävande och då spelar det mindre roll ändå.
Sen är det väl alltid trevligt om du har bra prestanda per tråd i en flerkärnig processor också.
Hög prestanda per tråd x många trådar = bra prestanda

Men för vilket som är mest prisvärt får man väga in helheten, samt se till ens egna användningsområden.

Permalänk
Avstängd

@Viochee:

Du måste läsa vad jag skriver, jag skriver ingenting om spel och du fortsätter hetsa om det. Så jag ger upp efter detta inlägg då jag inte orkar lägga energi på detta.

Och om man nu ens ska orka prata om vad som ger stöd och vad som inte ger stöd. 2år efter att första quaden såg marknaden så hade ALLT stöd för det. Annars vare en omodernt program/produkt. Kommer förmodligen vara exakt likadant nu.

Så med andra ord är att handla en cpu med fler än 4cores en bra investering för framtiden om man vill att datorn ska hålla länge, och med tanke på att det verkar bli mer och mer standard att man ska ha kvar samma cpu i 5år eller mer så äre ju inte mer än rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Så varför undrade du?

Undrade mest hur du kom in på ämnet papperslansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

https://www.youtube.com/watch?v=hNF4OyoxwlE

3:10 in! Överklockning på flytande kväve tror jag!

över 5ghz på alla cores... trevligt

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut men vill se mer tester är sugen på att köpa en cpu 😎 men man vill se hur moderkorten blir med 😃

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag är obeskrivligt lycklig

Snart... Snart...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Moderkortstillverkarna går ganska hårt in och backar upp AMD med den nya socket (AM4).
Spel och div. mjukvara mm. kommer kunna anpassa sig mer fritt till fler trådar eftersom fler kommer kunna ha råd till det nu vilket sätter ännu mer fart på det hela.

Det enda skydd intel har debattmässigt är väl en starkare klocka just nu, men om det är av mindre signifikans snarast måste dom verkligen leverera.

AMD verkar inte vara rädda för att visa upp vad de har, ofta och mycket just nu dag för dag.
Jag lutar mig mot en 1800x änsålänge, ska bygga ny dator för ca 19-21k och ska även försöka klämma in en fin skärm på helst 27" med 144Hz där också. Där är mitt lilla dilemma så skulle någon kunna ge mig tips eller idéer på vad jag kan snåla in på för att uppnå det så är det uppskattat!

Den lilla skillnaden på 1700x och 1800x med 1000kr skillnad måste betyda något! Ser att folk skriver att kretsar osv kanske kommer vara mer stryktåligare och det skulle väl vara en sak som kan stämma in bra! vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Så många som försöker övertyga sig själv och andra att 4 cores räcker för de moderna spelen. Gääääääsp!!

Rätt tydligt att AMD är tillbaka med stormsteg.

Så sluta babbla i mössan allihopa.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viochee:

Jo men varje singel core presterar bättre, anledning att Ryzen vinner i flertrådstesterna är att de har 4st fler cores

skulle de testa 4 cores på båda skulle det vara samma som att testa 1 av varje, och som du sa drar spel bara nytta av 4 (de flesta spel)

De flesta spel som släpps just nu stödjer upp till 8 kärnor skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Blir en väntad uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Kommer ihåg samma diskussion för några år sedan. Dual Core vs quad i spel.

Ja, det är inte konstigt att utvecklarna inte lagt ner så mycket på att optimera för fler än 4 kärnor hittills. Bara ett fåtal kör en sådan CPU, vilket i sin tur beror på att de är så så hutlöst dyra (undantaget Bulldozer o.s.v. som istället presterade alldeles för uselt).

Om 8-kärniga processorer blir vanligare kommer utvecklarna följa efter och då kommer man ångra sig om man köper quad core idag. Nu finns det visserligen begränsningar som gör att inte all kod kan köras parallellt, men jag tror inte vi är där ännu.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

över 5ghz på alla cores... trevligt

Ser riktigt fint ut

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Undrade mest hur du kom in på ämnet papperslansering.

Jag observerade bara att man ersatt papperslansering med förbokning

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Jo men varje singel core presterar bättre, anledning att Ryzen vinner i flertrådstesterna är att de har 4st fler cores

skulle de testa 4 cores på båda skulle det vara samma som att testa 1 av varje, och som du sa drar spel bara nytta av 4 (de flesta spel)

Var exakt samma argument när det stod mellan C2D och C2Q. Även då visade sig en sida vara helt oförstående till hur marknaden utvecklas och det var även den sida som resonera som folk gör nu. "Vem behöver fler kärnor....?" utan att tänka på att marknaden följer användarna.. inte åt det andra hållet.

Redan idag ser vi spel som mår bättre med fler trådar t.ex. BF One.. Varför? Jo. För allt fler sitter med processorer med HT aktiverad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

De flesta spel som släpps just nu stödjer upp till 8 kärnor skulle jag säga.

Okay, kan du ge några exempel på tripple A titlar?

Permalänk
Medlem

@Viochee: Titanfall 2, battlefield 1, for honor

Permalänk
Medlem

Min första nyköpta dator kom med en AMD K6-2 (250nm ). Var så glad för den! Sparade i tre år, för att efter konfirmationen kunna bygga min första egna burk. Köpte då en AMD Thunderbird, legend of legends.

Det var i samband med AMDs nedgång som jag tappade intresset för datorbygge. Har sedan dess ofrivilligt varit på team blå, passivt, för att det inte egentligen funnits så mycket val. AMD förr i tiden var så mycket! Man visste att man kunde bygga en riktigt billig dator, och ändå med lite klock få den att prestera mycket bra. Intel är liksom ingen sport. Det är alltid 1:1 ifråga om pris:prestanda, så att hela saken handlar om att köpa sig loss. Med AMD kunde man trixa brutalt. Alla som var med på den tiden vet vad jag menar, och jag tror att det är svårt att förstå för folk som kom in på datorscenen senare.

Ser ut som att de tiderna är tillbaka! Ska hugga en av Ryzens enklare modeller, typ 1400X eller 1500. Sedan låta den puttra på ~10-20% över standardklock, och sitta och njuta. Lite som datorvärldens motsvarighet till att köpa ett anspråkslöst lantställe med en liten traktor, sitta på en veranda med gungstol och stråhatt och drinka billig whiskey och bara tänka att livet e gött.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Okay, kan du ge några exempel på tripple A titlar?

BF One. Även Arma 3 gillar fler trådar och kärnor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds