SweClockers prestandatestar Ryzen – AMD öppnar upp för förbeställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12522?key=5a68e3b13ca6e8697ee5119b99ea2062
Ser inte ut som att 6 cores gör större skillnad i BF1
inte heller 10 cores... men men

Kolla på testerna för samma klockfrekvens istället:

7600k har bättre single core prestanda men kommer ändå långt efter 6950x och 6900k.

Permalänk
Medlem

Inet listar nu Ryzen.. :):):)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Tyvärr har bara Ryzen 1 års garanti, i alla fall på Inet. Köper man en CPU för 5700:- är 1 år lite fattigt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Nackdelen med många tester i BF1, inklusive Sweclockers, är att de har gjorts i single player, som är betydligt mer lättdrivet för processorn än multiplayer

I Digitalfoundrys test av i7 7700k så prestarar oklockad i7 7700k bättre än i5 7600k 4,8 ghz i samtliga spel.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-intel-k...

i5 7600k 4,8 ghz får även pisk av den fem år äldre i7 3770k 4,5 ghz i The Witcher 3 och Crysis.

Har aldrig sagt att I5 skulle vara nog bra för spel idag eller framtiden

4 core HT är vart gränsen börjar gå idag i de flesta spel

Det jag har sagt är att 8 cores IDAG ger i princip inget i spel, men visa mig gärna fel

Permalänk
Medlem

Får hoppas det ser lika bra ut i verkligheten också.

Är i första steget intresserad av deras nya apu, hoppas på bra 4k stöd än vad kaby lake har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Silcan: @Viochee: snälla, titta på upplösningen.

Skrivet av p_stman:

@Viochee: vad ser du högst upp på listan?? den processorn med MEST kärnor och LÄGST clock, hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

du får nog ge dig nu lilla fanboy.. AMD kommer att vara med i matchen.

Lugna er lite nu.
Om ni inte visste det så brukar man testa processorn genom att dra ner upplösningen, då för att försöka göra en "flaskhals" vid just CPU.
Testar du däremot i 4k, eller i 1080p som nu var fallet, så kommer snarare frekvenserna vara viktiga om det är så att GPU blir flaskhals.

Det återstår att se hur den presterar, men jag tror själv att det kommer vara en oväsentlig skillnad, även om 7700k kan ha övertag i vissa fall.
Personligen så skulle jag köra på en prisvärd 6c/12t eller 8c/16t om det inte är stor skillnad. Vid 1440p, som känns lite mer relevant i mina framtidsplaner för prestandatester, så gissar jag på att skillnaden kommer att vara väldigt liten i värsta fall. Att kunna multitaska och streama lättare är också ett stort plus.

Köp den ni känner att ni blir nöjda med istället för ad hominem-argument för att ogrundat argumentera för den ena eller den andra.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Inet listar nu Ryzen.. :):):)

Ca. 200kr mer än jag trodde. Får hoppas att priserna sjunker lite inom kort.
Ser att moderkortstillverkarna vill jämställa X370 med X99 för att tjäna lätta pengar... tråkigt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tyvärr har bara Ryzen 1 års garanti, i alla fall på Inet. Köper man en CPU för 5700:- är 1 år lite fattigt.

Kanske lite snålt... men kan ju vara en felskrivning också än så länge, vanligtvis dör ju aldrig en CPU, oftast moderkort eller ram som ger upp före, personligen av mina ynka 17-18 år med datorer har en CPU aldrig gått sönder av sig själv, aldrig haft en kompis vars CPU gått sönder heller...

Eller jo när man kunde bränna dem vid överklockning, men det är ju handhavande fel

Permalänk
Medlem

@Slarre: Jag har full koll på att dom brukar testa processorn på lägre upplösning.. meeen inte spelar man väl i 720P??
inte jag i varje fall, därför är det testet totalt ointressant.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

@Slarre: Jag har full koll på att dom brukar testa processorn på lägre upplösning.. meeen inte spelar man väl i 720P??
inte jag i varje fall, därför är det testet totalt ointressant.

Jo, jag håller med. Därför jag säger att jag inte tror att det kommer att spela så stor roll med ST-prestandan, speciellt inte om man går över 1080p.
Men för att kolla vilken propp som är "bäst" i spel så behöver man ju förstås skapa flaskhals. Det är inte alltid relevant, men gränsen kan ligga mycket lägre i andra titlar, så det säger i alla fall någonting. Eller ja... det säger väl egentligen att VID flaskhals och en motor som inte skalar på fler än 4 kärnor så kommer 7700k vara bättre.
Men ja, som jag sa så håller jag med att det är ointressant.

Edit: Då menar jag förstås bättre än Intels andra proppar med flera trådar, eftersom att vi fortfarande inte vet med Ryzen ännu.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk

Inte så insatt. Kommer det en ny AMD serie som riktar sig mot intels i5-processorer också? Vill ju inte riktigt skaffa en i-7 för spelbruk, känns onödigt.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

@ghandpivot: Jo, AMD kommer med "Ryzen 3" och "Ryzen 5", gissar på de kopierat namnen från Intel.
Med processorer som går från 1100 upp till 1600x eller nåt sånt, ett ganska stort spann alltså.
Men verkar fortfarande vara ont om information om dessa.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Inte så insatt. Kommer det en ny AMD serie som riktar sig mot intels i5-processorer också? Vill ju inte riktigt skaffa en i-7 för spelbruk, känns onödigt.

Kommer komma 4/8 och 6/12 också. Jag tror inget datum är satt för dom än, tyvärr.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt härligt att lanseringen smått börjat dra igång nu.

Någon som sett något om Flex-ATX eller m-ITX moderkort?
Blir en 8c/16t av något slag för min del, modell beroende på vad moderkortet i fråga kommer att stödja vettigt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag vet inte det, flera kärnor är defekta så tror inte dom kommer att klocka lika bra, har dom lödda chip till IHS;n och TJmax på 100C så kanske vi får se, men om TJmax fortfarande är på runt 70C vet jag inte, 5Ghz verkar vara runt max för FX-8xxx serien och dom säger ju att Ryzen ska klocka lite sämre...så det är inte sagt ännu hur det blir! Hoppas verkligen dom klockar til 5Ghz på luft! Då blir det köp med det samma! Då blir det att gräva fram bilradiatorn och köpa nått block från E-bay och se om man kan nå 5,5Ghz FinFet ska ju dock klocka bättre så hmm kanske därför dom gick för läger TDP? Dom kör ju för fanken på runt 1,0 volt stock! kanske dom är lätt skrämda rackare som lätt går i 5Ghz? Hmm the hype is real for sure iaf

FX-8xxx serien hade inga problem att komma över 8GHz, så vet inte vart du fått den infon ifrån att 5GHz skulle vara en barriär?

AMD CPU FX-8350 har världsrekordet med 2 kärnor till 8.794GHz sen har en annan lyckats få upp en FX-8370 med alla åtta kärnor till 8.72GHz.

Ingen Intel prolle har slagit världsrekordet ännu vad jag vet.

http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/unannounce...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Riktigt härligt att lanseringen smått börjat dra igång nu.

Någon som sett något om Flex-ATX eller m-ITX moderkort?
Blir en 8c/16t av något slag för min del, modell beroende på vad moderkortet i fråga kommer att stödja vettigt då.

Letade själv och det ser lite dystert ut, Biostar är den enda tillverkaren som pratat om mITX och de fanns inte med i launchen. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Börjar bli mer och mer rödflagga när PR-karusellen inte vågar snacka överklockningspotential. Spåkulan min säger ca 4.2GHz max. (Har jag fel så köper jag en )

4.66GHz så gå och köp en nu då.

http://image.prntscr.com/image/3f02af71b7bc4a889017ab4dfd8026...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

FX-8xxx serien hade inga problem att komma över 8GHz, så vet inte vart du fått den infon ifrån att 5GHz skulle vara en barriär?

AMD CPU FX-8350 har världsrekordet med 2 kärnor till 8.794GHz sen har en annan lyckats få upp en FX-8370 med alla åtta kärnor till 8.72GHz.

Ingen Intel prolle har slagit världsrekordet ännu vad jag vet.

http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/unannounce...

Jag gissar på att han pratar om vardagsanvändande.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Gång på gång i varje läcka och nu detta test ser man att AMD har löst IPC problemen. Det som det är oroväckande tyst om är överklockningen. Jag tror Ryzen når 4.5GHz i bästa fall. Kaby Lake förblir kungen för 4C 8T prestanda.
Det är synd att detta test inte omfattade AMDs enligt mig intressantaste CPU i lineupen, 1600X. Vågar man hoppas på marginellt bättre IPC tack vare samma cache som 8C och högre klock tack vare färre kärnor?

Kollade du på videon? Lisa Su säger ju själv att alla dessa testare får prova precis hur de vill och upptäcka hur mycket en Ryzen går att överklocka. Så för mig låter det som att de är väldigt säkra på vad de har skapat/släppt till den stora massan och inte rädda för att låta den bli grundligt testad.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboFreak68:

FX-8xxx serien hade inga problem att komma över 8GHz, så vet inte vart du fått den infon ifrån att 5GHz skulle vara en barriär?

AMD CPU FX-8350 har världsrekordet med 2 kärnor till 8.794GHz sen har en annan lyckats få upp en FX-8370 med alla åtta kärnor till 8.72GHz.

Ingen Intel prolle har slagit världsrekordet ännu vad jag vet.

http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/unannounce...

Vid 70-100 celsius? Njää du tänker nog på LN2 du.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Nog för många verkar gnälla om priset men är ganska rimligt när det är 8core 16 tråds modellerna och bör vara möjligt att få 1700 att rulla i 1800x hastighet utan större problem skulle jag gissa på och finns säkert mer än så att hämta med

Personligen så tycker jag dom lägre varianterna är mer intressanta som 1300 med 8trådar eller 1500 med 12 trådar som kommer vara betydligt billigare och mer mot 2000-2500 spannet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minnesota:

Letade själv och det ser lite dystert ut, Biostar är den enda tillverkaren som pratat om mITX och de fanns inte med i launchen. :/

Fan, synd det. Är riktigt sugen på att slå till faktiskt. :/
Förhoppningsvis blir det lite mer fokus på de mer nischade formfaktorerna inom kort. Någon tillverkare borde vara snabbt framme, det är ju ett segment som det i dagsläget saknas konkurrens, bortsett från Biostar och deras kort då.

Permalänk
Medlem

när kommer tester ut? hört/sett 2 datum 28 feb och andra mars.

ser ut som AMD ligger lite efter i enkeltråds prestanda men man får mer kärnor och trådar istället.

en ryzen kan nog var mest "framtidssäkert" om man planerar att ha datorn några år. jag sitter fortfarande på min 2500k men när program och spel blir allt mer flertrådade kommer jag snart bli omsprungen på den fronten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag gissar på att han pratar om vardagsanvändande.

hehe, my mistake. Går och ställer mig i hörnet med skäms mössan på då..

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

När hon snackar om cinebench så nämner hon att det är en 6900k vs ryzen, det jag läser på skärmen är 4900k.... någon annan som ser det?
11:03 på klippet så ser man tydligt att det står 4900k och inte 6900k som hon säger.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Nog för många verkar gnälla om priset men är ganska rimligt när det är 8core 16 tråds modellerna och bör vara möjligt att få 1700 att rulla i 1800x hastighet utan större problem skulle jag gissa på och finns säkert mer än så att hämta med

Personligen så tycker jag dom lägre varianterna är mer intressanta som 1300 med 8trådar eller 1500 med 12 trådar som kommer vara betydligt billigare och mer mot 2000-2500 spannet

Jag förstår inte hur man kan klaga på priserna, räcker ju bara att se vad AMD's produkter konkurrerar mot och vad dessa kostar. 6900K är oskäligt dyr sett till vad AMD levererar.

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Köpte mig lite AMD-aktier häromdagen bara för the hype!

Samma här😃
investerade stort kom igen AMD svik mig inte 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

när kommer tester ut? hört/sett 2 datum 28 feb och andra mars.

ser ut som AMD ligger lite efter i enkeltråds prestanda men man får mer kärnor och trådar istället.

en ryzen kan nog var mest "framtidssäkert" om man planerar att ha datorn några år. jag sitter fortfarande på min 2500k men när program och spel blir allt mer flertrådade kommer jag snart bli omsprungen på den fronten.

Vad jag har funnit från olika sidor är att NDA löper ut 28/2 så då bör olika testar hitta ut på nätet och 2/3 så finns de i butik att köpa.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ryzen hamnar någonstans mellan 2600k och 3770k i det testet tror jag.

Varför skulle den göra det?
Ryzen 1800x kommer ligga mitt på 6900k där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Säger inte direkt något då en 3,5 GHz har högre betyg. Väldigt blandade frekvenser med tanke på resultaten i resten av fältet också. Dessutom är vissa 16C/16T av någon anledning.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?