Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Tänkte höra hur många som Bokat en Ryzen, står du i valet och kvalet, vänta då med att rösta.

Själv har jag bokat en R7 1700.

Saknas ett alternativ i form av "inväntar fler moderkort" eller något liknande, är precis det jag gör.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon5930:

Saknas ett alternativ i form av "inväntar fler moderkort" eller något liknande, är precis det jag gör.

Hm sant och riktigt, ni får platsa under i valet och kvalet än så länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har bokat både en 1700 och en 1700X.

BOKAT, inte förbetalat. Jag misstänker ju att ifall Ryzen presterar som det är tänkt så lär det snabbt bli brist på dom så varför inte, bara att avboka om det inte är något att ha.

Nasen behöver lite fler kärnor och ju billigare desto bättre.

(Dock lär jag ju sitta likförbannat och vänta på ett ITX moderkort i tre månader men det är en helt annan femma)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Kommer nog vänta på Vega, känns dumt att sätta 1700X/1800X med ett 480.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Nån fler som har sett från Nordichardware AMD slår världsrekord med kvävekyld Ryzen 7 1800X-processor inte illa om allt stämmer

Men jag vill se mer tester och lite mer moderkort att välja på

Sitter nu på en fin 6cors cpu Intel känns som en stadig AMD med klös i

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Hm sant och riktigt, ni får platsa under i valet och kvalet än så länge.

Hehe, vänta riskerar vi ju få göra ändå, de mindre moderkorten ser ut att ligga en liten bit in i framtiden.

Skrivet av Curemylife:

Har bokat både en 1700 och en 1700X.

BOKAT, inte förbetalat. Jag misstänker ju att ifall Ryzen presterar som det är tänkt så lär det snabbt bli brist på dom så varför inte, bara att avboka om det inte är något att ha.

Nasen behöver lite fler kärnor och ju billigare desto bättre.

(Dock lär jag ju sitta likförbannat och vänta på ett ITX moderkort i tre månader men det är en helt annan femma)

Fram med dremmeln bara!
Hehe jo, sitter i samma båt även jag. FlexATX (3-slot) alternativt ITX är vad jag själv vill ha. Kommer bli ett brutalt system med 8c/16t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fram med dremmeln bara!
Hehe jo, sitter i samma båt även jag. FlexATX (3-slot) alternativt ITX är vad jag själv vill ha. Kommer bli ett brutalt system med 8c/16t.

Haha noooo! Alldeles för mycket jobb i det chassit som huserar "Nasen" nu^^ Och chassit är för amazing för att bytas ut!

(Silverstone DS380 + Corsair H80i = <3)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Har en I7 5820K just nu så jag klarar mig än så länge, men måste medge att suget på en Ryzen CPU växer mer och mer.
I LinusTechTips video om Ryzen så förklarar han lite och kollar på live benchmarks, såg rätt lovande ut, dock var det lite fult spel av AMD då dem satte en Ryzen 1700 mot en intel I7 6800K i spel (tror de var dessa CPUer) och då hade AMDs bättre prestanda i Battlefield 1 men 6800K är ju inte direkt gjord för att spela på. Hade varit en mer rättvis jämförelse om dem testade mot en I7 7700K istället.

Men dessa nya Ryzen CPUer verkar ju vara fantastiska och väntar också på mer tester på hur dem verkligen presterar innan man börjar tänka på ifall man ska spara pengar för att köpa ett AMD system, det var ett tag sen man hade ett sådant

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curemylife:

Haha noooo! Alldeles för mycket jobb i det chassit som huserar "Nasen" nu^^ Och chassit är för amazing för att bytas ut!

(Silverstone DS380 + Corsair H80i = <3)

Oj, riktigt trevligt NAS-val där. Och intressant att den fortfarande går att köpa. Var riktigt sugen på DS380 för något år sedan och är det egentligen fortfarande. Min Dell T20 känns lite bortkastad med FreeNAS, ett DS380-baserat system hade nog inte varit dumt.

Skrivet av Sturesson:

Har en I7 5820K just nu så jag klarar mig än så länge, men måste medge att suget på en Ryzen CPU växer mer och mer.
I LinusTechTips video om Ryzen så förklarar han lite och kollar på live benchmarks, såg rätt lovande ut, dock var det lite fult spel av AMD då dem satte en Ryzen 1700 mot en intel I7 6800K i spel (tror de var dessa CPUer) och då hade AMDs bättre prestanda i Battlefield 1 men 6800K är ju inte direkt gjord för att spela på. Hade varit en mer rättvis jämförelse om dem testade mot en I7 7700K istället.

Men dessa nya Ryzen CPUer verkar ju vara fantastiska och väntar också på mer tester på hur dem verkligen presterar innan man börjar tänka på ifall man ska spara pengar för att köpa ett AMD system, det var ett tag sen man hade ett sådant

Inga problem med att jämföra Ryzen 1700 mot 6800K, det är samma typ av produkter. Bägge är processorer med fler än fyra kärnor trots allt.

Permalänk
Medlem

Får se hur mycket den klockar först. Ska väl ändå spela en del spel med den...
SweC borde väl ha nån test uppe snart.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

@anon5930: Kan verkligen inte annat än rekommendera det, har haft det i cirka två år nu. Men visst det skavanker, t.ex. "måste" man byta ut original fläktarna (skulle jag dock påstå gäller för samtliga chassin). Det finns ingen "dämpning" för diskarna så det låter ju som ett litet kylskåp när dom jobbar men man får plats för minst 8st 3.5" diskar i slädar med "hot swap" PCB som även fördelar strömmen så att man kan "klippa" bort en massa onödiga kablar. 2st PCI portar som du kan stoppa antingen ett RAID kort, 10Gb nätverks kort eller varför inte en GPU om man vill ställa det vid tv bänken och ha det som HTPC. Sen bara för att man kan så stoppar man in ett slutet vatten system så att man har kraften för ett par VMs i ett litet och tyst format:D

Så nu vet du vad du ska göra med din nya CPU, stort grattis!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

För egen del kommer det bli en 8 kärnig Ryzen (det är helt bestämt).
Men jag har ärligt talat inte jättebråttom. Fick dock en impuls och köpte på mig massa DDR4.
Jag är lite nyfiken på hur de olika modellerna klockar. Går det att skrämma upp en 1700 rätt snabbt så kanske det blir en sån. Som många har sagt så är antagligen 1800X bästa chippen och de andra modellerna lite sämre yield men det kanske inte är några extrema skillnader.

Något jag inte riktigt förstått är om Ryzen har "cool and quiet"/speedstep och hur lågt de kan gå ner.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tänkte höra hur många som Bokat en Ryzen, står du i valet och kvalet, vänta då med att rösta.

Själv har jag bokat en R7 1700.

Du borde ha lagt till "Ska köpa en senare" eller kanske Zenare Inget av alternativen passar in på mig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Blev Asus Crosshair VI HERO + RYZEN 7 1800X, Suttit länge och sneglat på något med 8-kärnor, men man va för snål.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Blev Asus Crosshair VI HERO + RYZEN 7 1800X, Suttit länge och sneglat på något med 8-kärnor, men man va för snål.

Den kombon är vad jag också är ute efter + G.Skill minnen. Får bli 32GB (man kan inte få för mycket av den varan. Jag får ca 18000 kr tillbaka från skatten samt ca 1000 kr för innestående semester jag inte tagit ut. Hellre pengar än semester

Skrivet av Jygge:

Nån fler som har sett från Nordichardware AMD slår världsrekord med kvävekyld Ryzen 7 1800X-processor inte illa om allt stämmer

Men jag vill se mer tester och lite mer moderkort att välja på

Sitter nu på en fin 6cors cpu Intel känns som en stadig AMD med klös i

Undrar hur mycket kräm man törs dra på utan att CPU:n bränns?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en i7-6700K som ändå börjar närma sig tiden för utbyte, så vi får väl se hur CPUerna och framförallt X370-plattformen presterar. Vis av skada så har jag slutat förhandsboka produkter, oavsett om det rör sig om hårdvara eller mjukvara, eftersom det alltid finns en potential att grejerna inte motsvarar ens förväntningar.

Permalänk
Medlem

Min 7700k hänger med ett bra tag till

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag sitter med en i7-6700K som ändå börjar närma sig tiden för utbyte, så vi får väl se hur CPUerna och framförallt X370-plattformen presterar. Vis av skada så har jag slutat förhandsboka produkter, oavsett om det rör sig om hårdvara eller mjukvara, eftersom det alltid finns en potential att grejerna inte motsvarar ens förväntningar.

Skrivet av xcluzive:

Min 7700k hänger med ett bra tag till

Ni har ju några av de senaste CPUerna som är riktigt bra dessutom, så personligen tycker jag inte ni behöver uppgradera.

Själv har min 2600K några år på nacken och jag är ute efter flertrådsprestandan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Kommer invänta både R5/R3 modellerna, och ett större utbud av moderkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ni har ju några av de senaste CPUerna som är riktigt bra dessutom, så personligen tycker jag inte ni behöver uppgradera.

Vad har du för belägg för att tycka det då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Ni har ju några av de senaste CPUerna som är riktigt bra dessutom, så personligen tycker jag inte ni behöver uppgradera.

Själv har min 2600K några år på nacken och jag är ute efter flertrådsprestandan.

Själv kommer jag uppgradera och då sitter jag på ett 6700K-system.

Detta system var inte mitt första eller ens andrahandsval då mitt gamla system fick svårlösta problem och behövde bytas ut. Förstahandsvalet var Zen men var långt kvar till lanseringen vid tidpunkten. Andrahandsvalet var X99 men gillade inte utbudet så blev i sista stund en kompromiss i form av en 6700K. Lättare att göra mig av med plattformen senare om jag ville byta.

Mest glad att jag inte slog till på X99 ändå, hade känt mig lagom blåst nu med ett relativt nyköpt sådant system.
RyZen ser ut att vara bättre på nästan alla punkter, det enda undantaget verkar vara att X99 stödjer quad channel medans RyZen endast stödjer dual channel men det kvittar för de flesta ändå. Återstår att se om något missats när recensionerna väl dyker upp förstått.

Permalänk
Medlem

Har förbokat en 1700x men har ännu inte bestämt mig om vilket moderkort. Kommer någ gå ut på att jag vänta på hur andra triffs med sina moderkort för att sen reda ut vilken som är värt att lägga pengarna på.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curemylife:

@anders190: Kan verkligen inte annat än rekommendera det, har haft det i cirka två år nu. Men visst det skavanker, t.ex. "måste" man byta ut original fläktarna (skulle jag dock påstå gäller för samtliga chassin). Det finns ingen "dämpning" för diskarna så det låter ju som ett litet kylskåp när dom jobbar men man får plats för minst 8st 3.5" diskar i slädar med "hot swap" PCB som även fördelar strömmen så att man kan "klippa" bort en massa onödiga kablar. 2st PCI portar som du kan stoppa antingen ett RAID kort, 10Gb nätverks kort eller varför inte en GPU om man vill ställa det vid tv bänken och ha det som HTPC. Sen bara för att man kan så stoppar man in ett slutet vatten system så att man har kraften för ett par VMs i ett litet och tyst format:D

Så nu vet du vad du ska göra med din nya CPU, stort grattis!

Hehe, nice faktiskt. Inte så ofta man läser eller hittar någon som använder chassit här i Sverige, utomlands har det varit vanligare. Speciellt då när den var ny. Väldigt speciell och häftig produkt med sina problem, som du också tar upp förstås.
Kryllar inte av chassin i den storleken som tar 8 HDD's direkt. Eller 8, är väl totalt 12 med de fyra 2,5" platserna? Galet mycket egentligen.

Möjlighet att köra 10GbE är ett stort plus, börjat sakna det gränssnittet på moderna moderkort. Alternativt ett mer konsumentvänligt alternativ med högre prestanda.
Blir nog inget åttakärnigt monster om jag bygger ny NAS men fyrkärnig RyZen vore nog en bra build.

Det åttakärniga monstret blir ny huvuddator.

Permalänk
Medlem

Ja. förboka innan tester kommit ut känns ju som att tacka ja till en Tinder-dejt med endast en närbild där hon fotat snett uppifrån...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

APU:rna tror jag blir mycket intressanta.

Speciellt om de har Vega-arkitekturen på grafikdelen, får verkligen hoppas de inte slänger in polaris. De har ju möjligheten att sälja bara för att det blir en så ball produkt, även om man inte behöver den;) nej men det blir en given grund för en enklare "allrounddator".

Får hoppas mjukvarutillverkarna börjar programmera mer för gpgpu också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv har jag en fundering på att uppgradera till hösten och då kanske det blir en Ryzen. Har inte kört AMD sedan Athlon var på tapeten nån gång i forntiden. Ska bli intressant att läsa tester närmaste tiden. Framförallt är det väldigt kul att AMD äntligen verkar ha lyckats!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Det får nog bli ett 1070/1080 i första hand, det borde min 3570k klara, kör mest BF4 O GTA V på en 60hz 1440p skärm.

Visa signatur

R1 --- Ryzen 5700X :: 16GB@3400MHz :: RTX 2070 :: 28" 4K.
R2 --- 3570K@4.5 GHz :: 16GB@1866MHz :: GTX 670 Ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pellepelikan:

Speciellt om de har Vega-arkitekturen på grafikdelen, får verkligen hoppas de inte slänger in polaris. De har ju möjligheten att sälja bara för att det blir en så ball produkt, även om man inte behöver den;) nej men det blir en given grund för en enklare "allrounddator".

Får hoppas mjukvarutillverkarna börjar programmera mer för gpgpu också.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas på Ryzen, Vega och HBM, på samma hybridkrets (liknande Fury), då blir det jädrigt intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

För dem som inte sett, lite "apples to apples" tester

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vill absolut beställa, inväntar dock nog testar jag med men ska jag vara helt ärlig så är det nog faktiskt som så att ekonomin begränsade mig ifrån att slå till på en beställning redan idag, så där har ni det, det mest ärliga svar jag kan ge..

Men visst är man sugen och vore det inte för att jag utbildar mig för tillfället så hade nog köp knappen legat risigt till, med eller utan officiella tester sett ur ett bredare perspektiv.