Forumdelen sponsras av

Behöver eventuellt öppna upp min skärm.. Någon jag behöver tänka på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalsland
Registrerad
Jan 2017

Behöver eventuellt öppna upp min skärm.. Någon jag behöver tänka på?

Köpte en begagnad skärm för ett tag sedan och den funkar som den ska men det verkar vara något skit innanför skärmen uppe i kanten. Provade först att torka bort det men upptäckte då att det inte var på utsidan.
Funderar på att skruva upp skärmen och försöka få bort det lilla skiten som är där men då jag aldrig har grejat något med skärmar/tv-apparater etc så är jag lite feg.

Tips? Något jag måste tänka på etc?

I7 4790K 4,0GHz
X GA-Z97X-GAMING 3
R9 290x
Samsung 840 EVO 250gb + 2x WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför skärmen
Registrerad
Okt 2015

@Dinkydamn
Jag har har bytt kondensatorer på en trasig skärm en gång. Här är vad jag tycker du ska tänka på.

Ta bilder på vart alla kablar sitter som du eventuellt måste ta bort för öppna upp skärmen, så att du kommer ihåg vart de ska vara sen. Här är lite bilder på hur det kan se ut: länk Som du ser så är det en del kablar och kontakter att hålla reda på, så det är viktigt att dokumentera detta.

Även om du dragit ut strömkabeln till skärmen så kan det fortfarande vara ström kvar i kondensatorerna: bild Kondensatorerna i bilden är de svart/grå burkarna med metal på toppen. Peta inte på dessa.

Eftersom du endast behöver komma åt skärmpanelen och inte kretskortet som sitter bakom den så lär du inte komma i kontakt med ovannämnda kondensatorer, men det är ändå bra att veta. Det räcker nog med att du får bort plastramen runt skärmen för att få bort smutsen på panelen. Lycka till!

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 2x Seagate Baracuda 2 TB, i raid 0. GPU: 2x Saphire Radeon HD 7950. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: Corsair CXM 600M. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

@Dinkydamn:
Som xeraton skriver ovan: Tänk på att dokumentera. Gällande ev laddade konningar så bör det lösa sig om du har skärmen på och drar ur elkabeln så kommer du troligen se "on ledden" sakta dimma ner. Dvs konningarna laddas ur. Ett annat alternativ kan också vara att "starta" skärmen utan elkabel i. Ger samma effekt. Ska inte svära på att det gäller alla modeller dock.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!