Priserna på SSD-enheter spås fortsätta stiga under år 2017

Permalänk
Melding Plague

Priserna på SSD-enheter spås fortsätta stiga under år 2017

Fortsatt komponentbrist bland tillverkare tros leda till fortsatt prisökning framöver, både för SSD-enheter och smarta telefoner men även bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken skit. Ett tag gick priserna ner så att det skulle varit möjligt att köpa 1TB SSD till 2018 för tusenlappen. Men så blir inte fallet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Vad kommer det sig att HDD priser inte sjunkit mycket de senaste åren?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Kanske dags att slå till på en 1tb SSD innan det rusar allt för högt då.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Vad kommer det sig att HDD priser inte sjunkit mycket de senaste åren?

Få tillverkare, finns inte någon direkt konkurrens längre.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag inte köpte MX300 525 GB när den var på rea i julas för typ 1100:-. Nu kostar de 1600:.

Behöver inte mer SSD-lagring just nu, men man vet ju aldrig i framtiden...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Och för att göra det ännu dyrare kommer väl kemikalieskatten snart att införs, allt för att härma teknikutvecklingen.

Nå jag har redan beställt min ryzen och 64GB ram, samsung 950 Evo M.2 o.s.v.

Permalänk
Medlem

Och så fort priserna börjar stabiliseras och sjunka så sker det väl en ny "översvämmning" i fabriken.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellefant:

Vad kommer det sig att HDD priser inte sjunkit mycket de senaste åren?

För att dollarn står högt och kopieringsavgifter och diverse "bränder" i fabriker.

Permalänk

Köpte 1tb ssd för 3k i slutet av 2015 har jag för mig. Tur att man klarat sig på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelgubbe:

Köpte 1tb ssd för 3k i slutet av 2015 har jag för mig. Tur att man klarat sig på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte också en Sandisk Ultra II 960GB i November 2015 för 216€

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelgubbe:

Köpte 1tb ssd för 3k i slutet av 2015 har jag för mig. Tur att man klarat sig på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av J-Ballz:

Köpte också en Sandisk Ultra II 960GB i November 2015 för 216€

Hitta själv 2st 2TB 850 PRO för 2800kr/TB här i januari 2017... helt klart perfekt pris.

Till de som inte köpt stor nog SSD än... det är lite försent nu. Detta borde ni gjort i höstas, nu kommer det svida.

Om ni vet att ni måste ha SSD så gör ett klokt köp nu, på en butik som inte hunnit höja priset, men vänta inte för längre nu. Det är inte lönt att köpa mindre SSDer nu dock, om du inte behöver det desperat... du förlorar på det på många sätt. :/

Det har dock gått så långt att det tom går att göra "vinst" på sina begagnade SDDer, vilket är sjukt...

Permalänk
Skrivet av J-Ballz:

Köpte också en Sandisk Ultra II 960GB i November 2015 för 216€

Fan vad billigt
De nuvarande priserna måste svida i ögonen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem

Verkar som M2 SSD sjunkit mer. Vanliga SATA SSD har gått upp.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Vad kommer det sig att HDD priser inte sjunkit mycket de senaste åren?

Köpte WD red 4tb 2013/14 för runt 1495kr. Dollar kursen började stiga under 2014 från 6kr/usd till nära 9kr/usd så där är ju en stor orsak.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Får hoppas det är sanning och inte kartellbildning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Och så fort priserna börjar stabiliseras och sjunka så sker det väl en ny "översvämmning" i fabriken.

Eller underskott i den svenska budgeten och en ny skatt måste införas. Varför inte kalla den för kunskapsskatt, där ju mer kunskapsskatter man kan spara på sin hd ju mer skatt får man betala.

Permalänk
Medlem

Det här är ju bara ett jävla skämt! Dom får väl för fan se till att jobba lite hårdare?! Skitfabriker! Vad ska man med ryzen, vega och volta till om en förbannad SSD ska hindra en från att vilja bygga nytt?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Verkar som M2 SSD sjunkit mer. Vanliga SATA SSD har gått upp.

Är ju lite baserat på att det börjar komma mer budget orienterade M.2 SSDer med tveksam prestanda, som klarar sig på 2-4 kretsar. Det finns ju mer och mer budget SSDer i dagens marknad, men det är inte bara positivt:

"Unfortunately, DRAMless SSDs also have a sinister side. Updating the map directly on the flash requires small random writes, which takes a bite out of the SSD's endurance. This is a particularly vexing issue with low endurance planar 2D TLC NAND flash.

At Computex last June, one SSD vendor told us about an OEM 2D TLC SSD that will burn through the rated endurance in a little over a year. The SSD has to last a year because of the notebook's one-year warranty, but anything beyond a year's worth of use is up to the user to fix. Tactics like that are the driving forces behind putting cheap DRAMless SSDs in $500 notebooks."

http://www.tomshardware.com/reviews/dramless-ssd-roundup,4833...

Så de gör allt för att driva ner SSD priserna, även om det du köper till slut är rent skit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och för att göra det ännu dyrare kommer väl kemikalieskatten snart att införs, allt för att härma teknikutvecklingen.

Nå jag har redan beställt min ryzen och 64GB ram, samsung 950 Evo M.2 o.s.v.

Inte för att jag är speciellt förtjust i den idén själv... men något måste göras för att få ner dagens konsumtion.

Skatten lär troligtvis inte påverka försäljningen på något sätt. Folk kommer fortsätta handla precis som tidigare, med skillnaden att de får lite mindre pengar kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelgubbe:

Fan vad billigt
De nuvarande priserna måste svida i ögonen

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det var bra pris, man får en idag för 249€+frakt också. Inte lika billigt men kanske värt att slå till ifall priserna stiger mycket än.
https://www.amazon.de/SanDisk-Ultra-960GB-Interne-550-MB/dp/B...

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Inte för att jag är speciellt förtjust i den idén själv... men något måste göras för att få ner dagens konsumtion.

Skatten lär troligtvis inte påverka försäljningen på något sätt. Folk kommer fortsätta handla precis som tidigare, med skillnaden att de får lite mindre pengar kvar.

En mobiltelefon som väger 150 gram bli 18 kronor dyrare, och ett kylskåp som väger 80 kilo skulle bli 320 kronor dyrare, vilket är taket.

Önskar att folk här kunde sluta måla fan på väggen och snacka massa strunt.

Men det är klart. Det skall ju gnällas på allt. De positiva aspekterna av ett sådant förslag skiter folk i. Oerhört giftiga ämnen som hamnar i jorden efter att vi förbrukat vår elektronik är skit samma, men får de ett hårstrå i maten på fiket så får folk hjärtattack.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

En mobiltelefon som väger 150 gram bli 18 kronor dyrare, och ett kylskåp som väger 80 kilo skulle bli 320 kronor dyrare, vilket är taket.

Önskar att folk här kunde sluta måla fan på väggen och snacka massa strunt.

Men det är klart. Det skall ju gnällas på allt. De positiva aspekterna av ett sådant förslag skiter folk i. Oerhört giftiga ämnen som hamnar i jorden efter att vi förbrukat vår elektronik är skit samma, men får de ett hårstrå i maten på fiket så får folk hjärtattack.

Så om vi betalar ex. 320 kronor mer per vit vara hamnar mindre skit i marken menar du eller ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Köpte min intel 535 480gb för 990kr i maj borde kanske tagit 2 men trodde ju de skulle fortsätta i rätt riktning

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@infigo: Säg inte det! Man vet aldrig vad som händer under 2017. De kan vara svindyra eller snorbilliga då, ingen vet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Så om vi betalar ex. 320 kronor mer per vit vara hamnar mindre skit i marken menar du eller ?

Tänk ett steg längre. Då kan företag konkurrera med att använda miljövänligare flamskyddsmedel i sina vitvaror och på så sätt kringgå skatten.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tänk ett steg längre. Då kan företag konkurrera med att använda miljövänligare flamskyddsmedel i sina vitvaror och på så sätt kringgå skatten.

Alla betalar skatten, flamskydd eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Vad kommer det sig att HDD priser inte sjunkit mycket de senaste åren?

Går inte lika fort frammåt längre, då ny teknik behövt utvecklas för att kunna tillverka större hårddiskar. Exempevis HAMR (Heat Assisted Magnetic Recording) och eller BPM (bit-patterned media) kommer troligtvis behövs för att göra 16TB eller större.

Finns några som istället använder överlappande spår SMR (Shingled Magnetic Recording) men då blir diskarna även långsammare. Finns ju även diskar med fler plattor som är fyllda med helium.. 14TB ska vara en kombination av SMR + fler plattor och helium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Nej.

Men svenskt näringsliv och olika branschorganisationer är jävligt bra på att få folk att tro det.

Önskar fler orkade gå och läsa själva förslaget.

"2 § I denna lag avses med
– viss elektronik: sådan vara som är hänförlig till något av de
KN-nr som anges i 3 §.
– bromförening: sådan kemisk förening som innehåller grund-
ämnet brom.
– klorförening: sådan kemisk förening som innehåller grund-
ämnet klor.
– fosforförening: sådan kemisk förening som innehåller grund-
ämnet fosfor.
– homogent material: ett material som har samma fysikaliska
egenskaper i hela materialet och som på mekanisk väg inte kan
sönderdelas i olika material."

"6 § För att skattepliktig vara ska omfattas av rätt till avdrag för
skatt enligt hänvisning till denna paragraf får det homogena
materialet i varans kretskort (exklusive dess komponenter) och det
homogena materialet i sådana plastdelar av varan som väger mer än
25 gram inte innehålla någon bromförening eller klorförening i
högre andel än 0,1 viktprocent av det homogena materialet.
Om varan saknar kretskort ska villkoret i första stycket att det
homogena materialet i varans kretskort inte får innehålla någon
bromförening eller klorförening i högre andel än 0,1 viktprocent av
det homogena materialet anses vara uppfyllt.
Om varan inte har någon plastdel som väger mer än 25 gram ska
villkoret i första stycket att det homogena materialet i sådana plastdelar
som väger mer än 25 gram inte får innehålla någon bromförening
eller klorförening i högre andel än 0,1 viktprocent av det
homogena materialet anses vara uppfyllt."

http://www.regeringen.se/49bb0f/contentassets/4a79d2c36415435...

Kul att du själv länkar till något men missar

""" Det ska finnas möjlighet till avdrag för skatt med 50 procent för
den elektronik som inte innehåller additiva föreningar av brom
-
klor eller fosfor. För elektronik som inte innehåller nämnda additiva föreningar och inte heller reaktivt tillsatta brom
-
eller klorföreningar medges istället avdrag med 75 procent.
Eftersom all elektronik innehåller mer eller mindre farliga kemikalier kommer
det inte att vara möjligt att göra avdrag för hela skatten. """ hämtat från det du länkade

alltså så är det skatt på allt men man har rätt för avdrag upp till 75% om varan inte innehåller något av det.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-8700K 4,2GHz (kyls med Noctua NH-D15) MOBO: ASUS ROG MAXIMUS X HERO - ATX / Z370
GPU: EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming, SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB, SSD Samsung 850 PRO 256GB LAGRING: 2 x WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III
PSU: EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated CHASSI: Fractal Design Define C RAM: 2 x Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz = totalt 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesTro88:

Kul att du själv länkar till något men missar

Det ska finnas möjlighet till avdrag för skatt med 50 procent för
den elektronik som inte innehåller additiva föreningar av brom
-
klor eller fosfor. För elektronik som inte innehåller nämnda additiva föreningar och inte heller reaktivt tillsatta brom
-
eller klorföreningar medges istället avdrag med 75 procent.

alltså så är det skatt på allt men man har rätt för avdrag upp till 75% om varan inte innehåller något av det.

I stand corrected, ser det ut som. Och ber allihopa om ursäkt för detta.

Denna gången gjorde jag bort mig pga min lathet, och min vilja att motbevisa gjorde det svårt för mig att se det jag inte ville se.

Tycker ändå skatten kan vara ännu ett steg i rätt riktning. Men det var jag som spred falsk information denna gången.

Svårt att vara människa idag.

Tog bort mitt inlägg för att jag skäms och för att jag inte vill sprida felaktig info.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli