Permalänk
Rekordmedlem

A och epa traktor vs mopedbil

Eftersom det nu införs krav på kontrollbesiktning och detta forum besöks av en hel del traktor och mopedåkare så undrar jag vad folk tycker om traktorerna vs mopeder av olika typer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Jag som bilförare tycker att det är bra att det har införts en kontrollbesiktning av A och EPA-traktorer.
Mest pga att efter ha sett x antal trafikvidriga epa-traktorer på olika ställen i landet.

Permalänk

Då kunde dom ju passat på att öka gränsen från 30 till 50 kmh så att dom kan åka i stadstrafik utan att bli bromskloss för alla andra (och även gjort om kravet från dubbla lådor till enkellåda med varvtalsregulator ur miljösynpunkt).

Permalänk

@mrqaffe: satsa på en lätt MC istället

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0gelbice:

Då kunde dom ju passat på att öka gränsen från 30 till 50 kmh så att dom kan åka i stadstrafik utan att bli bromskloss för alla andra (och även gjort om kravet från dubbla lådor till enkellåda med varvtalsregulator ur miljösynpunkt).

Grejen är väl att fordonet är en traktor, dvs det är till för att dra saker. Man kanske skulle inför annan fordonstyp istället då?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

@anon34061: Kan inget annat än att hålla med, de har blivit en riktig plåga här ikring. Så +1 på besiktning av dem också, eller om de inte sköter sig så bör de förpassas till historien.

Röstade för vanlig cykel då det var det jag hade när jag var i den åldern, nu har man ju vanligt körkort så behöver ju inte tänka på sånt längre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av truedesire:

@mrqaffe: satsa på en lätt MC istället

Jag har 2 bilar och körkort som jag inte använder, har även åkt moped både som tonåring och vuxen men idag cyklar jag mestadels men har börjat bli mer intresserad av de nya mopedelcyklarna.

Personligen så skulle jag gärna se ett förbud mot epa och a traktorer i trafiken då jag tycker att de spelat ut sin roll och mopedbilen kan ersätta funktionen, att införa besiktningskrav på "traktorerna" är däremot inte en dag för tidigt, det finns ju en del vrak och trimmade modeller ute och dessutom finns det en och annan tung lastbil också.
Lastbilar som traktorklassade dragfordon kanske kan vara ok men inte för tonåringsstransport.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Här är det kaos med dessa traktorer! Traktorer som voltar, låter som f*n, antalet passagerare överstiger det tillåtna, kör över tillåten hastighet och körs fort där det är mycket folk i rörelse, traktorer som ser allmänt hemska ut med trasiga lyktor, kofångare, många är i sånt skick att det skulle ALDRIG tillåtas eller gå igenom besiktning om det vore ett "riktigt" fordon........
Jag är inte så värst gammal men har själv ledsnat på dessa för att jag ser så ofta hur det körs som idioter...

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk

@mrqaffe: skyller på att hjärnan var afk, missförstod totalt

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2