AMD:s styrkrets B350 för Ryzen saknar stöd för Nvidia SLI

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Oj, här blev vi upprörda.

Vi presenterar endast de nya uppgifterna som framkommit om stöd för SLI och Crossfire på AMD:s nya plattform. Vi skyller inte på någon utan konstaterar hur det ligger till. Med det sagt har Nvidia i åratal haft tydliga krav för SLI och AMD väljer trots detta att sätta denna begränsning för B350 – med andra ord ett högst medvetet val från AMD:s sida. SLI-stöd är dessutom inte gratis, utöver certifiering tillkommer även en licenskostnad från Nvidias sida. Jag är därför diplomatisk och hävdar att båda är lika delaktiga.

Skrivet av Jacob:

Hur många kanaler styrkretsen har är inte det som gör att Nvidia inte ger SLI-stöd till B350. Det handlar om att den inte kan dela processorns integrerade banor, någonting X370 kan (2 x PCI Express 3.0 x8 istället för att endast kunna köra 1 x PCI Express 3.0 x16). Att köra PCI Express 2.0 x4 på styrkretsen är en lösning moderkortstillverkare valt att ta till för att kunna sätta Crossfire-logotypen på sina kartongerna till B350-modeller.

Skrivet av Jacob:

Har jag förstått rätt att det är rubriken alla hakar upp sig på och inte artikelns innehåll?

Skrivet av Jacob:

Grafikkorten kommunicerar direkt med processorn om de körs över dess PCI Express-kanaler och tar ingen "omväg" via styrkretsen. Hur det fungerar i praktiken att X370 kan dela på processorns banor medan B350 inte kan det vet jag ärligt talat inte. Bollar frågan vidare till AMD och återkommer förhoppningsvis med svar den 2 mars!
Jag kan meddela att Intel sedan årsskiftet helt och hållet slopat sin PR för Norden och stora delar av Europa. Vi har varken någon kommunikationskanal eller kommer få några fler testexemplar därifrån längre.

Skrivet av Jacob:

Istället – måste det ena alltid utesluta det andra? Ser inget värde i att skriva om det, beslutet påverkar endast media och inte alla som läser SweClockers. Vi har redan löst testexemplar för kommande CPU-lanseringar på annat håll.

Skrivet av Jacob:

Nu känns det bara som vi är inne i nån nedåtgående spiral och att hitta fel när det enda jag gjorde var att vara transparent om vår (icke-existerande) relation till Intel. Det finns mycket som händer bakom kulisserna vi skulle kunna skriva om men väljer att inte göra något på.

Oj vilken skillnad på nyheter när man är under NDA ! För en vecka sedan var läckta benchmarks och bilder. Nu är det sedan "lång tid" tillbaka kända specs .

Men eloge till er för att ni åtminstone försöker

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Oj, är nog tyvärr mer än jag lagt på minnet, men det är inte uteslutet

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Är väl inte svårare än att köpa ett X370 moderkort, problem solved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Jag kan säga att så även är fallet på X99 plattformen på Intel sidan. Jag har själv 5820k, och kör SLI på ett MSI Xpower AC, har en M.2 SSD Disk som inte kan gå i full hastighet p.g.a att den delar bandbredd med sista PCIe porten på moderkortet.

Edit: Bara att göra en googling: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2933345/slow-asus-x9...
Detta är välkänt bland oss som sitter på X99 2011-3 mobos.

Moderkortet (och kanske hela plattformen) är nog designad för CPUerna som har alla 40 banorna aktiverade istället för bara 28. Din 5820k (och 6800k som en annan i din länk nämner) har 28.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajp_anton:

OK, då är det inte riktigt så illa. Använde bara den här artikeln som källa, och den verkar inte vara så välskriven. Dock så är AMD fortfarande långt efter sockel 2011. Så fort man installerar något bandbreddshungrigt i en PCIe-anslutning som inte redan är upptaget av grafik, så blir resten av styrkretsen oanvändbar.

Kan ju ha och göra med att AMD vill hålla nere priset.. Hela deras "salepitch" är ju "Samma prestanda fast billigare" gentemot 2011 och då måste man tumma på vissa saker. Kolla bara på prisskillnaderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

@ajp_anton: 28 lanes är mer än tillräckligt för SLI på 5820k + en M.2 SSD.
SLI på 5820k = en x16 + en x8 = 24. vilket lämnar en x4 för en m.2 SSD, vilket är tillräckligt, DOCK har x99 plattformen oftast bara en Gen2 x2 M.2 Port. Vilket förklarar varför det går segt. Så att den ska bli throttlad pga 28 lanes är bara felaktigt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

@ajp_anton: 28 lanes är mer än tillräckligt för SLI på 5820k + en M.2 SSD.
SLI på 5820k = en x16 + en x8 = 24. vilket lämnar en x4 för en m.2 SSD, vilket är tillräckligt, DOCK har x99 plattformen oftast bara en Gen2 x2 M.2 Port. Vilket förklarar varför det går segt. Så att den ska bli throttlad pga 28 lanes är bara felaktigt.

Kan ju vara så att man bara gjort någon nödlösning så att 28 lanes överhuvudtaget funkar, bara inte optimalt. Vat du säkert att 4 lanes verkligen går till m.2 i ditt fall? Kanske m.2 delar bandbredd med andra grafikkortet, och 4 lanes går till andra tillbehör på moderkortet?
Aja, kan ju ha fel, men vore intressant att se om 40 lanes funkar bättre.
edit: Om det bara är PCIe 2.0 till m.2-porten, så tyder det ju på att det går via styrkretsen och inte direkt från CPUn.

Permalänk

Jag kan väl bara sålla mig till ledet med högafflar..
Tycker anledningarna har beskrivits gott nog också :3

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Har jag förstått rätt att det är rubriken alla hakar upp sig på och inte artikelns innehåll?

Det är faktiskt illa nog. Rubriken ska dels locka folk till artikeln men även ge en riktigt kortfattad bild av vad artikeln handlar om. När rubriken i sig snarare fokuserar på att SLI inte kommer till B350 (vilket har varit klart sedan flera veckor tillbaka) så kanske den istället borde ha tagit upp hur CF (vilket inte var fallet enligt listan som länkats både på Sweclockers och på andra forum) ändå kan leta sig till de billigare moderkorten. Det är faktiskt lite tabloidaktigt där man fokuserar på det negativa istället för det positiva.. I slutändan så får det artikeln att se ut i sämre dager och dessutom så sänker det helt nyhetsvärdet för sagda artikel eftersom folk redan vet att SLI inte kommer att finnas på B350.

Det är lite som "Extra.... nu har forskare kommit fram till att vatten är vått".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Försökte hitta ett mATX X370 hos de tillverkare som finns etablerade på den svenska marknaden.
Var inte så lätt. www.asus.se behagar inte visa ett enda AM4-moderkort. (Internationella sidan har dock)

Enda mATX-moderkortet med X370 jag hittat i skrivande stund är Biostar.
http://www.biostar.com.tw/app/en/mb/introduction.php?S_ID=871...
Men att hitta en återförsäljare i Sverige är ett aber.. =P

Trodde att iaf Asrock skulle ha ett, de hittar ju alltid på något roligt, eller halvknäppt..

*väntar snällt på mATX X370*

Liontech har Biostar i sitt sortiment. Om du snackar med dom kan dom säkert ta in AM4 kort.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag kan meddela att Intel sedan årsskiftet helt och hållet slopat sin PR för Norden och stora delar av Europa. Vi har varken någon kommunikationskanal eller kommer få några fler testexemplar därifrån längre.

Ahh... Intel inser att vi inte tar deras PR skit längre och faktiskt kräver lite vettighet bakom påståenden (Host! XPOINT...) och värderar fri åsikt om recensioner, (Host! 5775c...) och inte går på skiten att något överklockat är något nytt (Host! 7700k).

Är tråkigt för Sweclockers, utan tvekan, men å andra sidan så har jag hellre en nyhetssida som hittar fakta själva, än en som har Intels hand upp i röva som någon buktalardocka.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Paddanx:

Ahh... Intel inser att vi inte tar deras PR skit längre och faktiskt kräver lite vettighet bakom påståenden (Host! XPOINT...) och värderar fri åsikt om recensioner, (Host! 5775c...) och inte går på skiten att något överklockat är något nytt (Host! 7700k).

Är tråkigt för Sweclockers, utan tvekan, men å andra sidan så har jag hellre en nyhetssida som hittar fakta, än en som har Intels hand upp i röva som någon buktalardocka.

Vi har aldrig haft någon hand uppe i röven, låter jobbigt.

Det är som sagt ingenting som kommer synas utåt, vi kommer få tag på testexemplar och information på annat håll. Business as usual och ingen skillnad i rapporteringen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi har aldrig haft någon hand uppe i röven, låter jobbigt.

Det är som sagt ingenting som kommer synas utåt, vi kommer få tag på testexemplar och information på annat håll. Business as usual och ingen skillnad i rapporteringen.

Låter bra
Hoppas 5775C finns med i testerna, för den lilla 3,3Ghz 65W fortsätter att ligga vid toppen i många tester.

Om ni nu kunde ta en titt på själva rubriken här också, som rätt många här faktiskt tycker är väldigt missvisande, så vet vi att Nvidia inte har något med dockan också.
Att göra fel är mänskligt, att rätta till sina misstag är gudomligt