Permalänk

unboxing kanal på svenska!

hej, jag har precis startat en Unboxing Youtubekanal på svenska och önskar lite feedback på min första video All konstruktiv kritik efterfrågas!

länk till första videon: https://youtu.be/c8vIBHz3j6I

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hansomkanflyga:

hej, jag har precis startat en Unboxing Youtubekanal på svenska och önskar lite feedback på min första video All konstruktiv kritik efterfrågas!

länk till första videon: https://youtu.be/c8vIBHz3j6I

Tack på förhand!

Du har kameran ställd i nått autoläge så den ändrar exponeringen vilket gör att ljuset "pulserar" när den mäter på kartongen i stället för på dig eller rummet, du borde se till att ha samma exponering genom hela videon och om det behövs kontrollera belysningen i stället.
Det ser ut som om brännvidden omotiverat och oönskat förändras tex när du rör på kartongen framför kameran, det syns tydligt på att stativet på v-sida flyttar sig på liknade sätt som om du använt zoom på kamera, det samma syns även när det blir närbilder på hörluren, kolla på hur kartongen flyttar sig i bakgrunden, din kameras optik verkar inte ha samma brännvidd oavsett vilket avstånd den fokuserar på och om du inte kan byta till bättre optik som har konstant brännvidd oavsett fokusdistans så borde du tänka på att lägga upp filmandet så att du inte behöver fokusera på så olika avstånd i samma scen, det är lite störande när bakgrunden rör sig på det sättet som det gör i din video.
Du får dessutom kameran att skaka när du "slår i bordet" så tänk på vad stativet är i kontakt med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Snett nerefrån är aldrig en attraktiv vinkel...

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk

@mrqaffe: Tack för tipsen och att du tog din tid att kolla på videon, jag filmar med en Nexus 6p just nu då min budget är liten men kommer inom en snar framtid uppdatera mig med även bättre belysning.. även min stativupplägg är lite skrämmande haha ska inte ens ta upp det Kommer testa ett annat rum och lite andra vinklar/ljus och hoppas att det blir bättre, mycket kan tas bort med redigering också

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hansomkanflyga:

@mrqaffe: Tack för tipsen och att du tog din tid att kolla på videon, jag filmar med en Nexus 6p just nu då min budget är liten men kommer inom en snar framtid uppdatera mig med även bättre belysning.. även min stativupplägg är lite skrämmande haha ska inte ens ta upp det Kommer testa ett annat rum och lite andra vinklar/ljus och hoppas att det blir bättre, mycket kan tas bort med redigering också

Det finns säkert nån app som kan ge dig manuell exponeringskontroll om du inte redan har det i nån meny, optiken är svårare att lösa så där får du helt enkelt försöka planera bättre så att du undviker problemet med att fokusavståndet varierar kraftigt, det går ju att fota/klippa filmen så att det inte märks på samma sätt som det gjorde för det störde när bakgrunden flyttade sig och byter storlek för att fokusen ändrades.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: gjorde en ny video och försökte tänka på det, tror att det blev en aning bättre jag klippte mycket mer i videon
https://www.youtube.com/watch?v=UJ8LICq9brE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hansomkanflyga:

@mrqaffe: gjorde en ny video och försökte tänka på det, tror att det blev en aning bättre jag klippte mycket mer i videon
https://www.youtube.com/watch?v=UJ8LICq9brE

Ja den var bättre upplagd och du undvek att fokusen ändrade sig så mycket i samma "scen" men du borde haft bättre ljus när du sitter och pratar, du har ansiktet i skugga och det hade nog sett bättre ut om du haft nån belysning från höger sida så du inte blev så mörk i ansiktet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja den var bättre upplagd och du undvek att fokusen ändrade sig så mycket i samma "scen" men du borde haft bättre ljus när du sitter och pratar, du har ansiktet i skugga och det hade nog sett bättre ut om du haft nån belysning från höger sida så du inte blev så mörk i ansiktet.

Tack igen för bra tips det uppskattas verkligen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om kanalen är på svenska... varför skriver du då "unboxing"?

Permalänk
Medlem

Kul att se en stor skillnad mellan första och andra videon. Ljuset måste du tänka på, försök att ha samma ljus under alla scener och se till att du inte har ansiktet i skugga som @mrqaffe sa. Annars kanon bra upplägg, subscribe säger jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansomkanflyga:

@mrqaffe: gjorde en ny video och försökte tänka på det, tror att det blev en aning bättre jag klippte mycket mer i videon
https://www.youtube.com/watch?v=UJ8LICq9brE

Tänkte bara nämna att det går att låsa AF/AE genom att hålla på skärmen i Nexus 6p (säkert andra också). Så slipper man att den ändrar sig hela tiden. Om det nu är en möjlighet för hur du lägger upp allt.

Och sedan är det kanske bara jag men, det flimrar på skärmarna i bakgrunden och det är något som jag stör mig på när man kollar på video.

Annars så, bra gjort. (y)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Tänkte bara nämna att det går att låsa AF/AE genom att hålla på skärmen i Nexus 6p (säkert andra också). Så slipper man att den ändrar sig hela tiden. Om det nu är en möjlighet för hur du lägger upp allt.

Och sedan är det kanske bara jag men, det flimrar på skärmarna i bakgrunden och det är något som jag stör mig på när man kollar på video.

Annars så, bra gjort. (y)

Ja det med skärmarna, jag vet Hahahaha stör mig också på det bakgrunden är jo uttänkt och allt, finns det något man kan göra för att stoppa flimringen i skärmarna i kameran ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Om kanalen är på svenska... varför skriver du då "unboxing"?

Unboxing är ett exempel på ord som gör sig bättre på engelska än svenska.

Permalänk
Medlem

I video #2 känns det även som att du tittar in i kameran, i första videon gjorde du inte det. Även om det är en detalj så är det en ganska viktig sådan, för att det ska kännas att du vänder dig mot tittaren. Rejäl förbättring från video #1. Bra jobb.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Unboxing är ett exempel på ord som gör sig bättre på engelska än svenska.

För att? Det låter häftigare? Man är för lat för att översätta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

För att? Det låter häftigare? Man är för lat för att översätta?

Alla letar efter Unboxing, även på svenska. Det är väl det vedertagna ordet för just det som utförs här.

Ingen söker efter "uppackning" eller vad man nu vill kalla det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Alla letar efter Unboxing, även på svenska. Det är väl det vedertagna ordet för just det som utförs här.

Ingen söker efter "uppackning" eller vad man nu vill kalla det.

Aja, dagens ungdom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Aja, dagens ungdom...

"Hej och välkommen till Svens uppackningskanal. Idag ska vi packa upp ett kamera hus" låter otroligt mesigt och fel.
"Hej och välkommen till Svens unboxningskanal. Idag ska vi unboxa ett kamera hus" låter väldigt mycket bättre trots att det är svengelska.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Mycket bättre med video 2 där du inte har en bak-och-fram vänd keps på dig

Annars trevligt och personligt, vilket jag personligen tror är viktigt.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Mycket bra andra video, fortsätt så och med de kommentarer tidigare inlägg tagit upp.

En sak att tänka på är att hålla händer, naglar osv rena och snygga. Detta syns väldigt tydligt annars när man tittar på komponentdetaljer och det är ju inte händer och naglar fokus skall ligga på.

Gardinen skulle man kunna byta ut mot en enfärgad neutral sak. Ljusgrå t.ex.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Alla letar efter Unboxing, även på svenska. Det är väl det vedertagna ordet för just det som utförs här.

Ingen söker efter "uppackning" eller vad man nu vill kalla det.

Lyckligtvis har YouTube stöd för metadata-taggar, vilket innebär att skaparen gladeligen kan tagga nyckelord så som "unbox, unboxing", o.s.v. medan videotiteln fortfarande är på svenska!

Skrivet av Christley:

"Hej och välkommen till Svens uppackningskanal. Idag ska vi packa upp ett kamera hus" låter otroligt mesigt och fel.
"Hej och välkommen till Svens unboxningskanal. Idag ska vi unboxa ett kamera hus" låter väldigt mycket bättre trots att det är svengelska.

Högst subjektivt Jag tycker att ditt andra alternativ låter töntigt och som att du har bristande språkförmåga.

Om kanalens nisch är unboxing fast på svenska, så är det ganska ironiskt att ordet unboxing självt är på engelska tycker jag. Just nu heter ju kanalen dessutom "Gadget Unbox", vilket inte ens antyder att det är svenskt tema. Om den hette något i stil med "Svenska unboxing-kanalen" låter det lite rimligare eftersom ordet används som en fack/teknisk term istället för svengelska.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hansomkanflyga:

Ja det med skärmarna, jag vet Hahahaha stör mig också på det bakgrunden är jo uttänkt och allt, finns det något man kan göra för att stoppa flimringen i skärmarna i kameran ?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan minska eller kanske helt få bort flimret om du ser till att kameran och skärmen har samma bildfrekvens eller använder multipler av frekvensen, säg att du exempelvis filmar med 30 Hz då kan du prova att ha 30, 60 eller 120 Hz på skärmen, det går ju även att filtrera det i efterbearbetningen av videon men desto bättre utgångsmaterialet är desto bättre och snabbare blir det en färdig video, du kan också få flimmer med vissa typer av "snabb belysning" tex ledar kan blinka synligt beroende på hur drivningen till dem är byggd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@videopac: om man kollar på flera svenska kanaler när dem ska packa upp något så säger dem "unboxa", jag tror det har blivit ett bevgrepp som typ "googla" och liknande, känns helt enkelt naturligt att säga unboxa hehe

Permalänk

@AmpRC:
Ja du har helt rätt, kom på det efteråt och skämdes en hel del haha men vafan nu har jag något mer att förbättra till nästa video :9 Tack att du tog dig tid att kolla :)!

Permalänk

@SweMerlin:

Härligt att även du tyckte den blev bättre, alla tipsen har hjälpt mig som fan är väldigt tacksam att du kollade

Permalänk

@MoNkeY-05: tack så mycket det uppskattas verkligen :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Om kanalen är på svenska... varför skriver du då "unboxing"?

Låter väl lite bättre än på svenska kanske

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Trevlig kanal, skall prenumerera. +1 för biccarna och mustaschen!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@hansomkanflyga Jag har lagt till en prenumeration med. Bra jobbat och intressanta val av produkter!

Permalänk

@ClubT: riktigt nice asså tack som fan Det tack vare sånt här som jag blir taggad på att fortsätta och göra massa nya videos!