App för att styra RGB LED-slingor via arduino?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

App för att styra RGB LED-slingor via arduino?

Tja,

Vet inte riktigt om den passar bäst här eller i forumdelen för Egna Konstruktioner. Men, i alla fall. Skulle vilja dra upp lite LED-slingor i lägenheten, och har kikat på en del färdiga lösningar. Philips Hue föll bort p.g.a. priset. Resterande alternativ verkar skicka med en liten fjärrkontroll med 16 förprogrammerade färger, vilket inte är speciellt intressant av främst 2 anledningar. Att jag gärna vill kunna styra det via telefonen och att det känns lite dåligt att bara ha 16 färger tillgängliga av 16,7 miljoner.

Så, jag har funderat på att istället köpa en liten arduino och koppla slingor till den. Men har inte hittat speciellt mycket ang. hur man skickar signaler till en arudino via en app, räcker för min del om det går över WiFi.

Någon som har pillat med något liknande och har något tips om källor?

Edit: Alt. tips på billigare konkurrenter till Hue.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2008

Jag hittade denna på tuben igår när jag satt och slötittade lite.
kanske kan vara något?
https://www.youtube.com/watch?v=G65aCy_SsYI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jul 2001

Kolla på home assistant som du kan ha som hem automations hub. Med den kan du koppla på olika ljuskällor etc. Du får allt i ett schysst web gui som funkar klockrent på mobilen.

Home assistant har stöd för t.ex. mysensors där man kan bygga egna projekt med arduino.

Här har du en kille som gjort precis det här: https://www.youtube.com/watch?v=9KI36GTgwuQ&t=12s (EDIT: dock inte med mysensors såg jag nu, men hans lösning är enklare eftersom den använder wifi)

Kolla även på hans andra filmer om home assistant, tycker han är hyffsat pedagogisk och har för det mesta bra saker att säga...

Välkommen till hem automations-träsket...

"May God stand between you and harm in all the empty places you must walk"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järna
Registrerad
Apr 2007

Kolla blynk. Ett par år sedan jag höll på men den gillade jag! (Extremt enkelt att komma igång).

Edit: Alt. bygga eget men då är det mer meck och kodknackande så det är väl en kunskap/vilja relation!

Skickades från m.sweclockers.com