Begagnad build Dell T3500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2005

Begagnad build Dell T3500

Hej!

Jag har kollat HP microserver G8 ett tag och har svårt att bestämma mig .. ska jag vänta på next gen eller slå till nu...
efter ett par veckor fick jag en ide och det är att bygga en server med så lite medel som möjligt för att kunna tävla mot gen8.
Bygg kostnad exlusive diskar ska jag försöka understiga 2500kr. (priset för en ny gen8).
Jag har även som mål att lära mig VT och leka med server os.

Jag äger en gammal Dell precision T3500 som jag fick av mitt föra arbete, för en sådär 3 år sedan och den har stått i mitt förråd sedan dess. (fusk jag vet , mehh vad gör det.)

Start Prestanda :
Intel Xenon W3503 2,4ghz (utan HT men med VT)
DDR3 1066 mhz 4X1gb
2X250 gb HD
Quadro något
USB på moderkortet.
Build 2010

komponenter jag har sen tidigare:
asus g610
4stycken 2gb epida minnen. osäker ifall dessa fungerar
Intel SSD 128gb

Komponenter jag kommer köpa begagnat
CPU, ska försöka köpa en 6 core eller 4 core?
ram, hur mycket bör jag ha ?
Är min ide ens värd mödan ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jan 2007

@hanjou: Vad är det för moderkort i den? Kan vara så att det inte går att byta CPU.

Xeon processorerna stödjer ECC minnen så du behöver kolla vad som sitter i den nu, beroende på vad moderkort/chippet klarar så kan det bli väldigt dyrt/svårt att hitta minnen.

Sedan är väl bara frågan vad exakt det är du vill göra, jag hade tex kollat om det finns några kännda problem med hypervisorn jag hade tänkt köra.

Ska du bara köra ett par linux maskiner utan GUI så kommer du ganska långt på para 4gb ram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Bjrk:

@hanjou: Vad är det för moderkort i den? Kan vara så att det inte går att byta CPU.

Xeon processorerna stödjer ECC minnen så du behöver kolla vad som sitter i den nu, beroende på vad moderkort/chippet klarar så kan det bli väldigt dyrt/svårt att hitta minnen.

Sedan är väl bara frågan vad exakt det är du vill göra, jag hade tex kollat om det finns några kännda problem med hypervisorn jag hade tänkt köra.

Ska du bara köra ett par linux maskiner utan GUI så kommer du ganska långt på para 4gb ram.

Datorn klarar ECC och vanliga DDR3.

har som aviskt att köra unRaid eller ubuntu sever, funderar även på att köra pfsence.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jan 2007

@hanjou: Tänker du köra det direkt på maskinen eller virtualiserat?

Ska du köra OS direkt på maskinen så räcker ganska 4GB långt.

Att köra någon NAS mjukvara genom virtualisering gör allt ett par gånger mer komplicerat, men förutsatt att alla delar klarar av JBOD så är det helt klart möjligt med mjukvaru-raid även om det inte är rekommenderat. https://en.wikipedia.org/wiki/Non-RAID_drive_architectures

Kör du mjukvaru-raid så är det rekommenderat att köra ECC speciellt om du kör ZFS, te.x freenas.

Personligen hade jag kört en raid1 eller raid10 beroende på vad moderkortet klarar och använt SSD diskar, satt in så mycket vanligt DDR3 minne den klarar av och kört XEN som hypervisor. https://www.xenproject.org/

Men det är högst personligt och förutsatt att du bara ska "labba" med den, om du kommer fram till att den inte funkar tillräckligt bra har du diskar du kan använda till något annat.