Min IP är mystiskt anmäld på Wikipedia

Permalänk

Min IP är mystiskt anmäld på Wikipedia

Var just inne på Wikipedia och råkade klicka på någon redigera-länk, då kom jag till en sida som sa att jag fått ett meddelande från en annan användare. Klickar mig vidare och kommer till en sida som heter Användardiskussion:[min IP]. Senaste meddelandet lyder:

Välkommen till Wikipedia! Upprepade oseriösa bidrag har kommit från denna IP-adress. IP-adressen har därför blockerats från redigering på Wikipedia under flera dagar. Framtida redigeringar av den här typen hänvisas till Sandlådan.
Från offentliga datorer och gemensamma nätverk kan det komma både seriösa och oseriösa bidrag, och en blockering orsakad av någon annans klotter drabbar samtliga användare av denna IP-adress. Om du registrerar dig och loggar in får du tillgång till fler funktioner, och dina redigeringar riskerar inte att förväxlas med oseriösa ändringar från IP-adressen.

Det finns även två äldre meddelanden, ett från november 2016 och ett från juni 2012. Jag har inget Wikipediakonto, sitter inte vid en offentlig dator eller något gemensamt nätverk, och jag har aldrig varit inne och ändrat i någon artikel. Dessutom har jag inte ens samma abonnemang eller uppkopplingstyp nu som jag hade 2012, och kan alltså omöjligen ha samma IP-adress som då. Kan det ha att göra med att jag har dynamisk IP och nyligen blivit tilldelad någon annan tjommes gamla IP? Vad kan det annars bero på? Jag tycker ju ändå rent spontant att sånt här inte ska kunna hända.

Gokväll

Visa signatur
Permalänk

Japp, vi delar alla IPnummer med varandra <#

Permalänk

Du lider ej av detta då du inte redigerar wikipedia artiklar så... Ja, ett ickeproblem.
Du äger inte din IP-adress så det är därför det kan hända.
Kanske med IP V6 så kan vi alla ha en helt egen IP-adress där allt vi gör är personligt bundet till oss.. Vilka tider det blir

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av fiskmasen_99:

Japp, vi delar alla IPnummer med varandra <#

Min vanliga tur då alltså, att just jag ska få idiot-IP:n

Skrivet av Ytbehandlad:

Du lider ej av detta då du inte redigerar wikipedia artiklar så... Ja, ett ickeproblem.
Du äger inte din IP-adress så det är därför det kan hända.
Kanske med IP V6 så kan vi alla ha en helt egen IP-adress där allt vi gör är personligt bundet till oss.. Vilka tider det blir

Ska inte få tråden att spåra ur nu, men jag tycker det du nämner om IPv6 låter lite läskigt, låter som MS, Googles, Facebooks, med fleras dröm, för att inte tala om alla spionerande regeringar. Då byter jag nog hellre IP-adress med annat folk.

Tack för infon i alla fall, då är jag lugn igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Min vanliga tur då alltså, att just jag ska få idiot-IP:n

Stäng av modemet ett litet tag och du bör få en ny IP tilldelad när den startat igen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.