Samsung UE55KS9005 - Clouding / Bleeding

Permalänk
Medlem

Samsung UE55KS9005 - Clouding / Bleeding

Hej SweClockers!

Jag köpte en Samsung UE55KS9005 förra helgen som verkar ha en del clouding/bleeding. Finns det något man kan göra åt detta eller bör jag lämna tillbaka tv:n?

(Värst är längst ner i båda hörnen på tv:n men det verkar vara svårt att få med på bild.)

Med vänliga hälsningar
icecold

Permalänk
Medlem

Det där ser inte roligt ut! Jag antar att du skruvat ner bakgrundsbelysning osv?

Jag har för mig att @laxpudding sagt att Samsung 9 serie har problem med detta pga av att den är böjd. Du borde nog lämna tillbaka och köpa en platt i 7 eller 8 serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@Amerald: Det är ju tyvärr lite lotteri också, clouding och bleeding kan vara bättre eller sämre, men att slippa det helt är nog mer eller mindre omöjligt.

Ditt exemplar ser ganska illa ut dock. Får du byta så gör det. I värsta fall lär det väl vara lika illa.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Tack för era svar @muyfa666 och @220volt!

Elgigantens kundservice sa att jag borde lämna tillbaka TV:n, jag har dock inte bestämt om jag ska göra ett nytt försök på samma Samsung modell eller gå över på LG OLED.

Permalänk
Skrivet av Amerald:

Tack för era svar @muyfa666 och @220volt!

Elgigantens kundservice sa att jag borde lämna tillbaka TV:n, jag har dock inte bestämt om jag ska göra ett nytt försök på samma Samsung modell eller gå över på LG OLED.

Hur gick det för dig? Jag är i samma sits som dig med KS9005 och planerar lämna tillbaka för en LG OLED. Undrar bara om du är nöjd med vilken lösning du nu gick för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDr0wner:

Hur gick det för dig? Jag är i samma sits som dig med KS9005 och planerar lämna tillbaka för en LG OLED. Undrar bara om du är nöjd med vilken lösning du nu gick för?

Hej igen!

Jag tog några foton på ljusgenomsläppet och lämnade tillbaka den till Elgigantens kundcenter utan problem och fick pengarna tillbaka. Kommer köpa en LG OLED (B7 eller C7) istället.

Med vänliga hälsningar
A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amerald:

Hej SweClockers!

Jag köpte en Samsung UE55KS9005 förra helgen som verkar ha en del clouding/bleeding. Finns det något man kan göra åt detta eller bör jag lämna tillbaka tv:n?

(Värst är längst ner i båda hörnen på tv:n men det verkar vara svårt att få med på bild.)
http://icecold.mooo.com/img/IMG_0034.JPG

Med vänliga hälsningar
icecold

Hur ofta visas helsvart egentligen?

Hur överexponerad är bilden? (fotot)

Din Backlight bör ligga runt 5-6.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Hur ofta visas helsvart egentligen?

Hur överexponerad är bilden? (fotot)

Din Backlight bör ligga runt 5-6.

Alldeles för ofta i Netflix serier t.ex. Daredevil.

Fotot är taget med kamera appen på en iPhone 6s i ett mörkt rum på kvällen.

Inställningarna var default för tv:n.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Amerald:

Alldeles för ofta i Netflix serier t.ex. Daredevil.

Fotot är taget med kamera appen på en iPhone 6s i ett mörkt rum på kvällen.

Inställningarna var default för tv:n.

Default inställningar brukar väl vara skyhöga out-of-the-box?

Kan vara värt att testa med andra inställningar innan man lämnar tillbaks, brightness t.ex. är väl alltid jättehögt satt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Default inställningar brukar väl vara skyhöga out-of-the-box?

Kan vara värt att testa med andra inställningar innan man lämnar tillbaks, brightness t.ex. är väl alltid jättehögt satt.

Du har helt rätt. Jag har samma problem som originalpostaren och kör med rekommenderade inställningar från Rtings (http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks9000/settings) och har fortfarande en helt del clouding i mörkt rum/mörka scener. Det är betydligt mindre vid default inställning vilket är ett backlight på runt 10 för standard- och 5 för filmläget. Nackdelen dock är att dessa inställningar kräver ett väldigt mörkt rum för att fungera optimalt och det är trist att behöva kompromissa pga för stor bleeding/clouding. Smäller man dessutom på med HDR+ läget så drar den upp backlight till max (20) och drar upp kontrasten och då är det väldigt påtagligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amerald:

Alldeles för ofta i Netflix serier t.ex. Daredevil.

Fotot är taget med kamera appen på en iPhone 6s i ett mörkt rum på kvällen.

Inställningarna var default för tv:n.

Har inte sett en enda kolsvart scen i Daredevil.

Så överexponerad.

Alltså 20 backlight och du hade då igång Smart Led vilket introducerar blb.

Skrivet av Dunder:

Default inställningar brukar väl vara skyhöga out-of-the-box?

Kan vara värt att testa med andra inställningar innan man lämnar tillbaks, brightness t.ex. är väl alltid jättehögt satt.

Default på Samsung KS är 20 backlight vilket är insane ja.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheDr0wner:

Du har helt rätt. Jag har samma problem som originalpostaren och kör med rekommenderade inställningar från Rtings (http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks9000/settings) och har fortfarande en helt del clouding i mörkt rum/mörka scener. Det är betydligt mindre vid default inställning vilket är ett backlight på runt 10 för standard- och 5 för filmläget. Nackdelen dock är att dessa inställningar kräver ett väldigt mörkt rum för att fungera optimalt och det är trist att behöva kompromissa pga för stor bleeding/clouding. Smäller man dessutom på med HDR+ läget så drar den upp backlight till max (20) och drar upp kontrasten och då är det väldigt påtagligt.

Smart LED introducerar BLB.

Jag kör 5 backlight även dagtid och har inga problem. Har folk kontorsbelysning hemma? Xd

HDR+ ska du inte ens använda.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Smart LED introducerar BLB.

Jag kör 5 backlight även dagtid och har inga problem. Har folk kontorsbelysning hemma? Xd

HDR+ ska du inte ens använda.

Jag kör Smart LED av så det är inte där problemet ligger. Du har troligen haft tur med en bra panel. Det är onekligen lite av ett lotteri. Skillnaden mellan 3 (som jag kör) och 5 är i realiteten ganska stor så jag förstår att du inte har några problem. Det är inte ljuset inne som är problemet - jag har en enda lampa i mitt vardagsrum - det är ljuset utifrån. Korrekt ang. HDR+ men det är maffigt att dra på det när man kollar en schysst 4K-källa och njuta av färgerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Har inte sett en enda kolsvart scen i Daredevil.

Så överexponerad.

Alltså 20 backlight och du hade då igång Smart Led vilket introducerar blb.

Default på Samsung KS är 20 backlight vilket är insane ja.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Att sänka backlight:en gjorde bilden bättre men inte bra.

TV:n lämnades tillbaka för en månad sedan och kundservicen rekommenderade LG OLED istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amerald:

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Att sänka backlight:en gjorde bilden bättre men inte bra.

TV:n lämnades tillbaka för en månad sedan och kundservicen rekommenderade LG OLED istället.

Vilken backlight provade du?

Fast med OLED så får du ju färgskiftningar och olika nyanser på individuella pixlar XD

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M