AMD ingår i samarbete med Bethesda – Vulkan i samtliga speltitlar

Permalänk
Melding Plague

AMD ingår i samarbete med Bethesda – Vulkan i samtliga speltitlar

Under AMD:s grafikevent Capsaicin-event meddelas att de inleder ett samarbete med Bethesda, där optimeringar för flera kärnor och Vulkan ska implementeras i samtliga kommande spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hajade till när det här kom på tal under eventet. Positivt överraskad och hoppas att man uppnår samma fina resultat som i Doom. Hoppas på att Vulkan verkligen tar fart nu och prioriteras över DX12 av utvecklare.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Detta behövs verkligen. Det är på tok för stort fokus på enkeltrådig prestanda och spelutvecklare har fastnat i det. Har man köpt en processor med fler kärnor så vill man såklart att alla skall utnyttjas fullt ut. Det gäller ju inte heller bara spel utan egentligen allt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag håller med här, det som är lite roligt är ju att Bethesda samarbetade med NvIdia för Fallout 4 och implementerade gameworks. Det funkade bättre på AMD kort efter patch 1.3 då nVidia la in 3 nya funktioner för deras kort men det blev värre för dem än AMD.

Man kan säga att Bethesda kommit till insikt och vill få ut full kapacitet på sina spel med Vulcan.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Jag är särskilt intresserad av Vulkan i Linux. Vore så skönt att kunna skippa Windows totalt hemma, eller åtminstone på huvud-PCn.

Sen att det ger mer prestanda på äldre CPUs för att det blir mindre overhead på en ensam kärna gör ju att man klarar sig ett tag till på sin gamla 1090T

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Så nästa Elder Scrolls ska vara optimerat för Vulkan och 8 trådar? Låter lovande men utvecklarna får lite att bita i där. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Om specifikt Bethesda Game Studios äntligen överger sin cirka 20 år gamla optimering och gör ett spel som är modernt under huven så blir det tårtkalas hos mig!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk

Vore ju ganska otroligt att få ett open world spel från Bethesda som faktiskt har en modern engine!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Ryzen + Vega + Elder Scrolls 6 = <3

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

my god, elder scrolls 6 (visseligen många år bort) lär vara grymt med detta

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Bra för AMD.
En nice nyhet som glädjer mig.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Mycket lovande alla kommande Bethesda och med det Id spel med. Vulcan kommer motivera mängder med folk att ta Vulcan benchmarks på allvar.

Tänk den dagen grafikkort listas efter placering i fördelaktigaste API och inte bara delas upp i olika dx11/dx12/Vulcan tester!

Permalänk
Medlem

ska bli kul att se hur Prey kommer att prestera med alla dessa nya finesser på AMD kort

Det var ju riktigt coolt med MULTI-GPU i DX12 som de demade också i Sniper Elite 4, 100 % skalning inte fy skam... Önskar att alla spelutvecklare gjorde samma för alla DX12 spel

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Ryzen + Vega + Elder Scrolls 6 = <3

Blir nog tyvärr ett par hårdvarugenerationer till innan vi kan spela TES6.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Hejsan hoppsan, det var mycket trevliga överraskande nyheter det! Vulkan före DX alla dagar i veckan, och optimering för multikärnigt låter perfekt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vulkan i ALLA deras kommande titlar? Är det julafton!?

So long Windows, Linux here i come!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur blev detta en bra grej? Och hur kan man försvara detta samtidigt som man attackerar gameworks?

I mina ögon är det oroande, och ganska illa för slutkonsumenten, när det uppstår sådana hårdvaruspecifika samarbeten mellan spelutvecklare och hårdvaruleverantör. Project Cars och Hitman är två "fantastiska" exempel på spel som är tydligt sönderoptimerade åt det ena eller andra håller. Jag slipper gärna en värld där GTX 960 äger ett R9 290X eller där ett 970 drar jämnt med ett R9 380X beroende på titel.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att fler titlar från Bethesda kommer till Linux nu då Vulkan används.

Permalänk
Medlem

I allmänhet ställer jag mig mycket kritisk till hårdvaruspecifika samarbeten men i det rådande konkurrensläget på grafikkortsmarknaden så tror jag detta är en fin, förhoppningsvis kortsiktig, lösning både för AMD och i förlängningen oss konsumenter.
AMD behöver vara en attraktiv leverantör för alla konsumenter och inte bara för fanboys.
Även om detta kan bli något tvingande kan det vara avgörande för att öppna upp för fler att välja AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Hur blev detta en bra grej? Och hur kan man försvara detta samtidigt som man attackerar gameworks?

I mina ögon är det oroande, och ganska illa för slutkonsumenten, när det uppstår sådana hårdvaruspecifika samarbeten mellan spelutvecklare och hårdvaruleverantör. Project Cars och Hitman är två "fantastiska" exempel på spel som är tydligt sönderoptimerade åt det ena eller andra håller. Jag slipper gärna en värld där GTX 960 äger ett R9 290X eller där ett 970 drar jämnt med ett R9 380X beroende på titel.

Jag håller med, folk kommer knappast välja vilka spel de spelar efter märke på sin hårdvara ändå.

I just detta fall låter det dock mest som att AMD vill sprida kunskap om hur man programmerar spel i de nya API:erna och för många kärnor, vilket på sikt gynnar alla. Men vi får väl se vad det är i praktiken.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Tycker egentligen det är i alla spelutvecklares intresse att använda mer Vulkan, de når ju ut till fler potentiella kunder med det än DX12. Hoppas helt enkelt fler väljer att använda Vulkan i framtiden. Drömmen vore ju att DX12 glöms bort helt till förmån för Vulkan.

Köper att de fortsätter med DX11 just nu, men istället för att börja slösa tid på att gå över till DX12...kör på Vulkan! Då kan de byta direkt utan att vänta på att W10 ska bli stort nog liksom, utgår från att det är vad som hindrar DX12 just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta behövs verkligen. Det är på tok för stort fokus på enkeltrådig prestanda och spelutvecklare har fastnat i det. Har man köpt en processor med fler kärnor så vill man såklart att alla skall utnyttjas fullt ut. Det gäller ju inte heller bara spel utan egentligen allt.

Ja precis! Nya processorer får ju fler och fler kärnor men utnyttjandet av dem i spel hänger inte alls med i samma takt.

Mer trådar åt folket!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Vesh:

Hur blev detta en bra grej? Och hur kan man försvara detta samtidigt som man attackerar gameworks?

I mina ögon är det oroande, och ganska illa för slutkonsumenten, när det uppstår sådana hårdvaruspecifika samarbeten mellan spelutvecklare och hårdvaruleverantör. Project Cars och Hitman är två "fantastiska" exempel på spel som är tydligt sönderoptimerade åt det ena eller andra håller. Jag slipper gärna en värld där GTX 960 äger ett R9 290X eller där ett 970 drar jämnt med ett R9 380X beroende på titel.

Gaming Evolved, Vulkan och Doom är mycket bättre än Gameworks DX11 och Fallout 4.
Behöver inte vara just Gameworks som det är fel på, men nog känns grafikmotorn i Doom, bra mycket fräschare än den i FO4.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

I allmänhet ställer jag mig mycket kritisk till hårdvaruspecifika samarbeten men i det rådande konkurrensläget på grafikkortsmarknaden så tror jag detta är en fin, förhoppningsvis kortsiktig, lösning både för AMD och i förlängningen oss konsumenter.
AMD behöver vara en attraktiv leverantör för alla konsumenter och inte bara för fanboys.
Även om detta kan bli något tvingande kan det vara avgörande för att öppna upp för fler att välja AMD.

Imorgon ingår Vavle ett liknande samarbete med Nvidia och om några år måste vi ha en GPU från vardera läger för att ens kunna spela..
Samarbete är bra men jag tycker att man borde göra detta lite mer öppet för alla. I slutändan tjänar slutanvändaren på det.

Permalänk
Medlem

Om det finns några spelmotorer som behöver all hjälp de kan få så är det ju dom i Elder Scrolls och Fallout-serien, så detta är bara positivt!
Vulkan fungerar dessutom finfint på GCN i alla fall, och förhoppningsvis Vega också.
På Pascal är det idag hugget som stucket.

Men ja mer Vulkan lär ju göra Linux-portning lättare.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

Undrar om de blir domino effekt nu när dessa hoppar på tåget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Hur blev detta en bra grej? Och hur kan man försvara detta samtidigt som man attackerar gameworks?

I mina ögon är det oroande, och ganska illa för slutkonsumenten, när det uppstår sådana hårdvaruspecifika samarbeten mellan spelutvecklare och hårdvaruleverantör. Project Cars och Hitman är två "fantastiska" exempel på spel som är tydligt sönderoptimerade åt det ena eller andra håller. Jag slipper gärna en värld där GTX 960 äger ett R9 290X eller där ett 970 drar jämnt med ett R9 380X beroende på titel.

Den stora skillnaden som jag ser det är väl att Gameworks är en proprietär lösning för flashigare effekter utvecklat och underhållet av Nvidia, medan Vulkan är ett "Öppet" Api för kommunikation mellan CPU och Grafikkort där utvecklingen sker från Khronos Group. Det är alltså inte AMD själv som utvecklar Vulkan.

Permalänk
Medlem

Najs, då är det bara för Bethesda att börja släppa spel som inte är trasiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gaming Evolved, Vulkan och Doom är mycket bättre än Gameworks DX11 och Fallout 4.
Behöver inte vara just Gameworks som det är fel på, men nog känns grafikmotorn i Doom, bra mycket fräschare än den i FO4.

Det är väl mest för att Fallouts motor är gammal som gatan? Det mumlades ju om att den motorn var gammalmodig när Oblivion kom ut. Den är skräp. Svårt att skylla det felet på Nvidia faktiskt.

Skrivet av Triton242:

Imorgon ingår Vavle ett liknande samarbete med Nvidia och om några år måste vi ha en GPU från vardera läger för att ens kunna spela..
Samarbete är bra men jag tycker att man borde göra detta lite mer öppet för alla. I slutändan tjänar slutanvändaren på det.

Är inte poängen med Vulkan just att det är öppet?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Detta gör mig väldigt glad!
Dels för att detta tyder på att Bethesda äntligen ser över sin spelmotor/api-implementering, så att TES6 blir göttans göttmos..

...och dels för att jag har investerat en hel del AMD aktier för någon vecka sedan