Kubuntu tappar bort alla inställningar och mer vid varje omstart.

Permalänk
Medlem

Kubuntu tappar bort alla inställningar och mer vid varje omstart.

Då windows på fruns laptop helt sa upp sig så installerade jag i min dumhet Kubuntu i tron att den nuförtiden är bra. Jag hade fel.
Nåväl, den fungerade helt ok direkt efter installationen. Inga fel någonstans och allt fungerade out of the box. Men, så skulle den uppgradera till senaste versionen 16.10(?) kanske. Jag var lite skeptisk till att uppgradera eftersom det alltid är där det hängt sig tidigare och det har slutat med en total ominstallation.
Den här gången tog den sig i alla fall igenom hela uppgraderingsprocessen men den klagade på någon fil. Systemd-shim har jag för mig att den hette.

Men det som är problemet nu är:
1. Inga desktopinställningar sparas, den är som nyinstallerad varje gång med standardtema och utseende. Egna inställningar sparas ej.
2. Inga wifi-lösenord sparas, måste ange de varje gång.
3. Inga program med en filväljare, exempelvis Kate, kommer ihåg vilken mapp senaste filen låg. Den öppnar alltid home vilket är trist om man håller på i en nätverksmapp någonstans då det blir ett väldans klickande innan man är framme där filen låg.
Finns säkert mer som krånglar men detta är det jag kommer på nu.

Så finns det något sätt att få datorn att minnas lite bättre?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Inställningar och sånt för personliga (konto bundna) prylar ska hamna i din katalog, antagligen ~/.kde eller något sådant. Det är möjligt något däri har blivit skadat i uppgraderingen och inte längre är skrivbart.
Något kvickt du kan prova är att köra en 'mv ~/.kde ~/.kde.old' och sen logga ut och in igen (eller starta om maskinen helt). När du kommer tillbaka in i kde ställ in de inställningar du vill ha (den kommer eller åtminstone ska återskapa sina settings), spara och logga sen ut och in igen eller starta om för att kolla om saker och ting blir kvar.

Skulle det finnas behov av att återställa den tidigare varianten är det bara att ta bort ~/.kde och flytta tillbaka ~/.kde.old i dess plats.

Det kan vara bra att ta en check efter trasiga paket innan du sätter igång med detta 'dpkg -l | grep ^..r' bör lista vad, om något som inte mår bra.

Det kan hända att kde även lämnar saker på andra ställen men.kde foldern kan vara bra att kolla med först.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

Något kvickt du kan prova är att köra en 'mv ~/.kde ~/.kde.old' och sen logga ut och in igen
Det kan vara bra att ta en check efter trasiga paket innan du sätter igång med detta 'dpkg -l | grep ^..r' bör lista vad, om något som inte mår bra.

Att ta bort KDE-mappen fungerade inte och dpkg visade ingenting. :\

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Att ta bort KDE-mappen fungerade inte och dpkg visade ingenting. :\

Skapade den en ny mapp?

Angående shim,
http://askubuntu.com/questions/838491/systemd-shim-error-afte...

Förmodligen så lyckades den aldrig att uppgradera helt vilket ställer till dina problem nu. I framtiden kanske uppdatera från LTS => LTS istället för att undvika dessa problem, dock har jag personligen inte haft problem vid uppgraderingar även av äldre maskiner dock aldrig tyckt om processen av versionshanterade system. (uppgraderingar på årsbasis)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Skapade den en ny mapp?

Angående shim,
http://askubuntu.com/questions/838491/systemd-shim-error-afte...

Förmodligen så lyckades den aldrig att uppgradera helt vilket ställer till dina problem nu. I framtiden kanske uppdatera från LTS => LTS istället för att undvika dessa problem, dock har jag personligen inte haft problem vid uppgraderingar även av äldre maskiner dock aldrig tyckt om processen av versionshanterade system. (uppgraderingar på årsbasis)

Ja det blev en ny .kde-mapp.

Jag hittade någon sådan sida då jag höll på med uppgraderingen, minns inte om det var den där men det var ett liknande kommando.

Jag provar med det från din länk få se...

Visa signatur

///Arch

Permalänk

Nuförtiden sparas inställningar oftast i ~/.config/"programnamn" . Om du raderar .config återställs det mesta av användarens inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Nuförtiden sparas inställningar oftast i ~/.config/"programnamn" . Om du raderar .config återställs det mesta av användarens inställningar.

KDE sparar lite överallt, i ~/.kde4 alt ~/.kde men även i som du säger ~/.config. Det senare börjar att bli mer populärt och KDE flyttar sig mot det men vissa applikationer kan sitta kvar på tidigare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

ok, testar att ta bort dessa mappar så får vi se igen då...

Edit: Det mindes den här gången, i alla fall bakgrund och wifi. Men kate glömmer fortfarande i vilken mapp jag var och öppnar i homemappen.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Nej, det fungerar inte ändå. Nu får jag vi skriva in wifi-lösen ändå. Hittar inga bockar att kryssa i eller ur och det är ibockat att det ska ansluta automatiskt.

I ärlighetens namn förstår jag inte hur folk kan rekommendera kubuntu/Ubuntu, om de inte vill skrämma bort användare då förstås.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Tråden kan låsas.
Kubuntu åkte ut då det är för mycket krångel.

Visa signatur

///Arch