Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016

144hz genom hdmi 2.0?

Hej jag har precis köpt en ny laptop Dell inspirion 15 7000 men jag glömde helt att titta så den hade Dvi-d uttag, vilket den såklart inte hade.

Jag har läst och hört att hdmi 2.0 stödjer 144hz. Är det sant?
Måste jag ha någon speciell skärm för det?
Eller kan jag gå och köpa vilken 144hz skärm som helst?
Ska jag då köra genom hdmi 2.0 uttaget och sen in i bildakärmens hdmi uttag?
Eller ska jag köpa en konverterare från hdmi till dvi-d?

Nu blev det många frågor. Men är tacksam om någon vänlig själ kan svara på dessa.

Mvh johan

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Bara för att kontakten stödjer HDMI 2.0 så behöver den inte stödja alla delar i standarden. Det är alltså ingen garanti för någonting att datorn har den märkningen. Du måste kolla upp exakt vad det innebär att den stödjer.

Du kan inte köpa någon konverter som hjälper dig i det här avseendet. För att DVI ska funka krävs tex DVI-DL och det blir då en aktiv adapter som jag inte ens tror existerar.

Det är för övrigt inte DVI du ska titta efter anser jag. DisplayPort är ett mycket bättre alternativ.

Mer info: http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

DVI‑D betyder inte Dual Link. Det finns DVI‑D (Single Link) och DVI‑D (Dual Link).

Med det sagt: Du verkar väldigt insnöad på Dual Link DVI … Det är en uråldrig fulfix som klänger sig fast med näbbar och klor för att undvika historiens skräphög. DisplayPort är nutiden och framtiden, och det är vad du borde ha haft som krav när du köpte dator.

Likaså, ska du köpa en 144 Hz-skärm så köp en med DisplayPort, vad du gör.

Jag vågar inte ge något definitivt svar på din fråga eftersom det är extremt lurigt att uttala sig om vad HDMI-enheter klarar baserat på deras (påstådda) specifikationer. Men ha i åtanke att väldigt många 144 Hz-skärmar är begränsade till 60 Hz över HDMI, samtidigt som de klarar 144 Hz över DisplayPort och Dual Link DVI.

DisplayPort är "det riktiga". HDMI är en TV-anslutning och DVI en dinosaurie.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016

Så hur ska jag då gå tillväga? Är jag körd eller går det att skaffa en dockningsstation eller adapter och få ut 144hz?

För mitt grafikkort i laptopen är gtx 1050ti. Och det är ju kompatibelt med 144hz?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Roffelito: Då den bärbara endast har HDMI är det upp till hur den är konstruerad samt den skärm du kör. Din nuvarande skärm får du köra i 1920x1200 som mest och i 60 Hz med vanlig HDMI-till-DVI-kabel.

För att nå högre i frekvens över HDMI behöver du en skärm som hanterar detta och de är ganska ovanliga. Oftast (men inte alltid) när det hänvisas till "HDMI 2.0" finns det kapacitet till mer. AOC AG241QX är en sådan skärm:

http://www.sweclockers.com/test/23025-aoc-agon-ag241qg-och-ag...

Nvidia GTX 1050Ti ska vara kapabel till att driva skärmarna i full HDMI 2.0-bandbredd om 600 MHz. Men det är inte säkert kretsuppsättningarna i Dell-datorn är det. Det brukar ofta vara det men man ska aldrig säga aldrig.