Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Skärmproblem

Hej!

Jag har nyligen byggt en ny dator men jag har stött på ett problem. Jag har kunnat använda datorn normalt i snart en månad men nu har jag märkt att ibland när jag startar om min dator, fungerar bara 2 av mina 3 skärmar. Jag lyckades fixa detta på något konstigt sätt genom att koppla i DVI istället för displayport och sedan när jag satte i min displayport fungerade det igen. Idag återkom det och jag kopplade ut de två skärmar som tidigare fungerade och tryckte på reset-knappen på mitt chassi. Detta fungerade men nu när det har hänt ännu en gång fungerar inte detta längre.

Jag har två Philips 243V5 (anslutna med Diplayport --> HDMI) vid båda sidorna av en Asus VG248QE (ansluten med diplayport).
Jag har ett GeForce GTX 1080 GAMING X 8G och jag undrar om det är något fel på min GPU.

Jag bör tillägg att detta så vitt jag vet bara har uppstått när jag har använt NVIDIA Surround innan jag stängt av. Dock händer det inte alltid.

Tacksam för svar!

//Wille

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Ifall det är en och samma skärm som inte hänger med blir det lite enklare att felsöka. Annars finns ingen "gör så här"-lösning, utan du måste testa dig fram med ordningen på anslutningarna, andra adaptrar och även annan displayport-kabel, särskilt om det VG248QE-skärmen som bråkar.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

@Laxpudding: Jag läste tråden om att vissa DP kablar kan skada gpu:n och linkande och att det hade med den där 20:nde pinnen att göra, jag ska köpa en ny displayport kabel och se om det blir någon skillnad, jag vet att du är väldigt kunnig om ämnet så har du någon kabel du skulle rekommendera?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Zapzyy:

@Laxpudding: Jag läste tråden om att vissa DP kablar kan skada gpu:n och linkande och att det hade med den där 20:nde pinnen att göra, jag ska köpa en ny displayport kabel och se om det blir någon skillnad, jag vet att du är väldigt kunnig om ämnet så har du någon kabel du skulle rekommendera?

Tråden ger nog de bästa tipsen. Certifierade kablar är annars det som gäller.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser