Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Det är absolut inte försent. Tänk efter bara innan du söker jobb inom det statliga. För tvärtemot vad någon skrev tidigare i tråden så anses det inte som en merit att ha jobbat statligt. Förutom om du söker dig vidare inom det statliga förstås.

För mig är att ha ett säkert jobb går före än dem andra faktorer för man är närmare 40 och inte under 30 längre, därför tänker jag på offentligt sektorn. Är det något som du tycker att mindre bra i offentligt sektorn?

Permalänk
Medlem

Ok. Här är min bild. Generaliserad.

Jag har jobbat både i det offentliga och det privata.

Båda sektorerna har ungefär lika stor säkerhet om man pratar anställningstrygghet. De som jobbar statligt pratar gärna om hur osäkert det är att jobba privat. De flesta av dem har ingen aning om vad de pratar om. De som jobbar statligt har många fördomar om hur det är att jobba privat och vice versa. Om den offentliga verksamhet man jobbar inom får mindre pengar så kommer folk att få gå. Spelar ingen roll i praktiken vad man har för erfarenhet eller anställningstid. Det finns mekanismer för att kunna välja ut vem som helst att låta gå. (Det ser naturligtvis annorlunda ut på papperet)

Löneutvecklingen i det statliga är inte alls på samma nivå som i det privata, och chanserna att påverka sin egen lön är små.

Om man är en person som vill förbättra och effektivisera så kan det bli frustrerande att jobba offentligt. Två orsaker: 1.Det offentliga har egentligen inget incitament att bli/vara effektivt. 2. Det offentliga måste ha många mekanismer på plats som resulterar i att verksamheten inte ens kan bli riktigt effektiv (kontroller av olika slag så att alla gör rätt).
Detta skapar verksamheter där ovilja att bli bättre och effektivare tillslut sitter i väggarna. De som jobbar där några år blir präglade av det.

..leder till: inom flera branscher vill man inte anställa folk som jobbat för länge i det offentliga. Man har helt enkelt uppfattningen att dessa personer inte har det driv och den förmåga som krävs för att göra bra ifrån sig.
(Och det är synd att folk generaliserar så)

Jag tänker såhär: Så länge man ser till att ha relevant och aktuell kompetens så sitter man lika säkert vart man än är så länge man jobbar på hyffsat normala ställen dvs. (Ja det finns säkert extremfall från alla håll och kanter.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Woaini: Tack så mycket för din perspektiv. Jag har lite kött på ben nu

Permalänk
Medlem

Absolut inte försent. När jag skolade om mig via en YH så var säkert 40% mellan 30-40 år. Idag har nästan alla jobb som systemutvecklare

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Det är absolut inte försent. Tänk efter bara innan du söker jobb inom det statliga. För tvärtemot vad någon skrev tidigare i tråden så anses det inte som en merit att ha jobbat statligt. Förutom om du söker dig vidare inom det statliga förstås.

Antar att du menar inom IT-branschen? För i många andra branscher kan det vara väldigt meriterande att ha jobbat statligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag skulle aldrig för mitt liv arbeta statligt, har lite erfarenhet från statliga aktiebolag samt vänner som jobbat statligt och vill man lära sig mycket är det helt fel miljö. Vill man däremot fika mycket och bli galen på långsamma kollegor samt idiotiska beslut och processer är det statligt som gäller.

Dina första år som nyexad vill du lära dig mycket och utvecklas, det kommer du få göra som IT-konsult. Är det en löneskillnad kan du väl bara säga det till konsultbolaget? Be dem matcha. Över tid lär du ha mycket lättare att få upp lönen på konsultbolaget jämfört med det statliga.

Det faktum att du verkar likställa alla statliga jobb med varandra gör att jag redan där drar slutsatsen att du inte riktigt vet vad du pratar om. Finns riktiga idioter som har skitjobb inom staten och även riktigt duktiga personer med riktigt bra jobb. Precis som inom näringslivet alltså

Edit:
Inser nu att jag precis deltagit i VM för trådlyft och att första delen av tråden hade klart äldre datum än andra delen

Permalänk
Medlem

Jag har inte stött på en enda bransch där statlig bakgrund har varit meriterande. Tvärtom. (I och för sig kanske viss militär bakgrund kan vara meriterande om man söker projektledare. Det var så ett tag i alla fall.)

Vilka är de många andra branscherna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det faktum att du verkar likställa alla statliga jobb med varandra gör att jag redan där drar slutsatsen att du inte riktigt vet vad du pratar om. Finns riktiga idioter som har skitjobb inom staten och även riktigt duktiga personer med riktigt bra jobb. Precis som inom näringslivet alltså

Edit:
Inser nu att jag precis deltagit i VM för trådlyft och att första delen av tråden hade klart äldre datum än andra delen

Det jag sagt var snarare att det är en viss typ av människor som jobbar och stannar inom den statliga verksamheten. Självklart kan jag ha fel och det gäller ju aldrig alla men däremot är min erfarenhet att det är mer koncentrerat med människor helt utan driv inom det statliga. Jobbat mot statligt en hel del och haft många vänner som varit inne på olika ställen och inte klarat mer än några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det jag sagt var snarare att det är en viss typ av människor som jobbar och stannar inom den statliga verksamheten. Självklart kan jag ha fel och det gäller ju aldrig alla men däremot är min erfarenhet att det är mer koncentrerat med människor helt utan driv inom det statliga. Jobbat mot statligt en hel del och haft många vänner som varit inne på olika ställen och inte klarat mer än några månader.

Ja, det kan jag nog hålla med om, andelen som så att säga jobbar fast dom redan gått i pension är nog högre inom staten. Eller snarare, inom verksamheter där risken att få sparken för att man gör inget eller ett dåligt jobb är lika med noll. Tror eg inte att det är just att man jobbar statligt som så som har någon påverkan, t.ex. samma problem finns ju inom kommun och landsting också.

Permalänk
Medlem

i den privata sektorn kommer du förmodligen att ha bättre löneutveckling, men i början spelar det nog inte så stor roll.
Ta jobbet du tycker låter roligast, om du skulle känna att löneutveckling är för dålig kan du alltid söka nytt.

Om du går på statligt, se bara till att gå in med så hög lön som möjligt, fast det låter som att du redan fått en ganska bra ingång.

Mycket nöje

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Hej!

Jag är snart nyexad inom IT och har fullt upp med att söka jobb.

Jag har lyckats fått erbjudande från två olika arbetsgivare om jobb: ett statlig samt från ett stort IT-konsultbolag.

Det statliga jobbet ligger på ungefär 4000:- mer i lön per månad samt extra semesterdagar men det känns som den privata sektorn tilltalar mig mer.
Även om lönen är viktig så tycker jag karriärsutveckling väger tyngre.
Någon som har erfarenhet av hur karriärsmöjligheterna ser ut om man jobbar på statlig myndighet kontra privat sektor?
Dela gärna med er av egna erfarenheter så jag får lite hjälp i min enorma beslutsångest

Varför kan inte det privata matcha det statliga i lön?

Jag blev själv "lurad" som nyexad och gick in på en dålig lön hos ett konsultbolag.
Många utnyttjar att man är nyexad och inte har jobberfarenhet. Idag har jag väl börjat komma i kapp vad jag borde tjäna.

Jag skulle nog börjat på det statliga, jobba ca 2-3 år och sen byta till ett privat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies