Permalänk
Medlem

Frakta Samsung 55" 55KS8005

Hejsan,

Imorgon är dagen här, dagen jag fruktat och nojjat mig över så ypperligt länge nu.

Jag ska frakta min fina stora platt-TV från en lägenhet till en annan.

Jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Jag har kartong kvar med frigolit, dock så gick ena frigoliten sönder vid urpackning, och det känns som att det kommer vara väldigt omständigt att packa ner den i orginalkartong igen.

Vi har en stor Suburban som jag funderar på att ställa den i skuffen på, sen får nån sitta/stå där bak och hålla i den när den fraktas. Det är ingen lång sträcka, ca 850 meter bara. Ska den lindas in i något? Isåfall vad?

Snälla ge mig alla tips och råd ni har inför flytt av TV, speciellt om ni har just den här modellen.

Mvh
Phaaze

Permalänk

Ner i kartongen med de frigolit du har kvar uppe och nere, sen är de bara å frakta som vanligt. Brukar vara lösa bitar där uppe som håller skärmen fokuserad mitt i kartongen, samt större i botten att ställa ner den i.

Permalänk

sitter någon med den och håller i den är det inga problem alls, ja, man ska vara försiktigt, men man behöver inte hantera den som proslin, fraktade min TV i baksätet med ett täcke kring ca 3mil, fungerade utan problem, så sätt någon där bak med att hålla i så fungera det jättebra.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Esh, sätt den i bilen där bak med ett täcke över. Flyttat många TV-apparater i den storleken

Permalänk

Varför ska man ha täcket/filten över tv? Är det inte bättre om man har den under?

Permalänk
Skrivet av huxfluxarn:

Varför ska man ha täcket/filten över tv? Är det inte bättre om man har den under?

man fraktar stora tv apparater och skärmar stående för att inte riskera onormala spänningar i displayen så att den spricker.

ligger den ner så kan hela displayen spricka om det svajar till då den inte är gjord för att vara speciellt hållfast i de riktningarna iom att normalt set så är det ingen direkt belastning åt de hållen att snacka om.

precis samma anledning som att man fraktar stora glasskivor ståendes på kanten och inte liggandes..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ring en taxi? I en taxi buss borde du kunna sitta där bak och ha tv:n ståendes i gången?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxfluxarn:

Varför ska man ha täcket/filten över tv? Är det inte bättre om man har den under?

slippa onödiga repor

Permalänk
Avstängd

Hur är det om man ska sälja sin KS tv då? Bör man skicka som pall eller räcker originalkartongen samt frigoliten?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Hur är det om man ska sälja sin KS tv då? Bör man skicka som pall eller räcker originalkartongen samt frigoliten?

Skicka på pall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Skicka på pall.

Blir inte det redigt dyrt? Skickade en Xbox One för rätt längesedan och det gick på runt 300 kr!

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Blir inte det redigt dyrt? Skickade en Xbox One för rätt längesedan och det gick på runt 300 kr!

Klart det blir dyrt. Du jämför väl inte att skicka en xbox jämfört med en 55" tv?

Permalänk
Medlem

ca 850 meter? Måste den verkligen ta omvägen om en bil först då?

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Skicka på pall. Vi har haft TV-apparater på jobbet som har gått sönder när de skickats "som vanligt" i orginalförpackning.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H