Permalänk
Medlem

Utomhus övervakningskamera

Hej!
Jag söker en övervakningskamera som kan filma utomhus. Det jag söker är följande:

- Filma i full HD.
- Kunna zooma in 15-20m.
- Nightvision
- Allt ska sparas i en extern hårddisk.
- Samt att jag ska kunna via datorn komma åt systemet och kolla live om möjligt.

Jag kan tänka mig lägga ner 15.000 kr.

Jag kan inte mycket om kameror, men jag har själv hittat denna:

http://www.overvakningsbutiken.se/ip-kameror/ptz-pantiltzoom/...

Mvh
Stefan

Permalänk
Medlem

@Stefan3: Tänk på att du måste ha tillstånd från länsstyrelsen för att filma utomhus om kameran riktas mot allmän tomtgräns, du får givetvis inte heller filma grannens tomt.

Angående kameror så finns det många olika, du efterfrågan dels möjlighet att spara lokalt på extern hdd och dels möjligheten att streama live till annan enhet. Det ställer ju främst krav på mjukvaran snarare än kameran egentligen. Ska du ha flera kameror installerade på sikt?

Din budget är ju i överkant för vad jag tycker du ska behöva lägga ner på en kamera för utomhusbruk.

Har du kikat på NESTs kameror för inom- och utomhusbruk? Den kräver ingen större teknisk kunskap för att få ihop till ett välfungerande system. De har dessutom bra appar för livestreaming.

En annan sak jag tänkte på är att man nästan alltid blir besviken på night vision kameror, de är sällan så bra som man hoppats på, en lösning kan så klart vara att installera rörelsesensorer så att området lyses upp om du vill ha bättre bildkvalité.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan3:

Hej!
Jag söker en övervakningskamera som kan filma utomhus. Det jag söker är följande:

- Filma i full HD.
- Kunna zooma in 15-20m.
- Nightvision
- Allt ska sparas i en extern hårddisk.
- Samt att jag ska kunna via datorn komma åt systemet och kolla live om möjligt.

Jag kan tänka mig lägga ner 15.000 kr.

Jag kan inte mycket om kameror, men jag har själv hittat denna:

http://www.overvakningsbutiken.se/ip-kameror/ptz-pantiltzoom/...

Mvh
Stefan

Jag har en kille i Kina jag köper från, jag kan zooma in typ ett ansikte i nattsvart på 300 meter.
tror jag ger ca 4000-5000kr för dom, dock är dom riktigt avancerade med Canon x20 linser. 1080P
inbyggd uppvärmning så det inte immar igen, app till telefon, eller dator, har även fullt stöd för blue iris (ett jäkligt bra program för övervakning)
den har ptz (du kan styra kameran snurra,upp,ner mm)
automatisk tracking av personer som beträder (kameran följer själv objektet)
den har till och med vindrutetorkare om det kommer skit på linsen så torkar den bort det själv
(skulle aldrig någonsin lägga dom pengarna som dom begär för den kameran du länkat till)

Om du skickar ett pm kan jag skicka över hans epost samt göra en kamera till gänglig om du vill testa?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

@Stefan3: Tänk på att du måste ha tillstånd från länsstyrelsen för att filma utomhus om kameran riktas mot allmän tomtgräns, du får givetvis inte heller filma grannens tomt.

Angående kameror så finns det många olika, du efterfrågan dels möjlighet att spara lokalt på extern hdd och dels möjligheten att streama live till annan enhet. Det ställer ju främst krav på mjukvaran snarare än kameran egentligen. Ska du ha flera kameror installerade på sikt?

Din budget är ju i överkant för vad jag tycker du ska behöva lägga ner på en kamera för utomhusbruk.

Har du kikat på NESTs kameror för inom- och utomhusbruk? Den kräver ingen större teknisk kunskap för att få ihop till ett välfungerande system. De har dessutom bra appar för livestreaming.

En annan sak jag tänkte på är att man nästan alltid blir besviken på night vision kameror, de är sällan så bra som man hoppats på, en lösning kan så klart vara att installera rörelsesensorer så att området lyses upp om du vill ha bättre bildkvalité.

Jag kommer endast filma på min egen tomt, och inte på någon annans. Tack för informationen! Jag behöver endast en kamera, och den ska fungera bra för nightvision om man vill känna igen ett ansikte exempelvis.

Skrivet av aragon:

Jag har en kille i Kina jag köper från, jag kan zooma in typ ett ansikte i nattsvart på 300 meter.
tror jag ger ca 4000-5000kr för dom, dock är dom riktigt avancerade med Canon x20 linser. 1080P
inbyggd uppvärmning så det inte immar igen, app till telefon, eller dator, har även fullt stöd för blue iris (ett jäkligt bra program för övervakning)
den har ptz (du kan styra kameran snurra,upp,ner mm)
automatisk tracking av personer som beträder (kameran följer själv objektet)
den har till och med vindrutetorkare om det kommer skit på linsen så torkar den bort det själv
(skulle aldrig någonsin lägga dom pengarna som dom begär för den kameran du länkat till)

Om du skickar ett pm kan jag skicka över hans epost samt göra en kamera till gänglig om du vill testa?

Exakt vad jag söker! Vindrutetorkare lär kanske inte behövas, men det är exakt vad jag söker.
Bra zoom, nightvision, full hd, och att jag ska kunna ha tillgång till den åtminstone via datorn.
Har skickat iväg ett meddelande till dig.

Andra förslag uppskattas.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag har en kille i Kina jag köper från, jag kan zooma in typ ett ansikte i nattsvart på 300 meter.
tror jag ger ca 4000-5000kr för dom, dock är dom riktigt avancerade med Canon x20 linser. 1080P
inbyggd uppvärmning så det inte immar igen, app till telefon, eller dator, har även fullt stöd för blue iris (ett jäkligt bra program för övervakning)
den har ptz (du kan styra kameran snurra,upp,ner mm)
automatisk tracking av personer som beträder (kameran följer själv objektet)
den har till och med vindrutetorkare om det kommer skit på linsen så torkar den bort det själv
(skulle aldrig någonsin lägga dom pengarna som dom begär för den kameran du länkat till)

Om du skickar ett pm kan jag skicka över hans epost samt göra en kamera till gänglig om du vill testa?

Hej

Läste ditt svar ang. kamera från Kina.
Är också mycket intresserad av att köpa en likadan kamera. Har du någon kontaktuppgift som du vill dela med dig av?
Mvh
Björn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är också ute efter en utomhuskamera, dock så är inte mina krav så stora. (tror jag?)
Jag vill att den ska ha rörelsedetektor då jag vill ta den antingen börjar filma eller ta kort när den triggas, helst trådlös och helst också att den drivs med batterier?

Finns det nån sådan?

Permalänk

Ett tips kan vara att titta på den här guiden om övervakningskameror, den verkar vara rätt genomgående om vad man behöver tänka på.

Så enligt den artikeln ska man alltså ha en IP66 om man ska ha en kamera utomhus och det har ju den du länkar. SMS-funktionen är bra att ha också.

@wip3 Det finns rätt många sådana kameror, jag skulle nog säga att det är ganska standard nuförtiden. Om du ska filma några meter framför kameran och inte 300 meter som TS, så fungerar nästan vilken standard-IP-kamera som helst. Nästan.

Kruxet med många kameror är att det är svårt att bedöma hur bra mörkerseendet är. Så bäst är om det finns recensioner på Youtube eller forum där folk visar bilder på hur mörkerseendet är.

Själv sitter jag på en gammal D-link-kamera, dags att byta ut den känner jag. Tekniken går snabbt framåt och grejer man köpte för fem år sedan slås med hästlängder av billiga modeller idag. Så är det förvisso med all teknologi.

En notis: glöm inte bort vad xtQ sade: du får inte filma på allmän plats eller grannens tomt utan tillstånd.

Permalänk
Medlem

Ett litet tips bara,

Sjukt prisvärd IP-kamera, har inte hittat billigare någon annanstans.
https://www.evxab.com/kameraoevervakning-larm/2-foscam-fi9805...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2359649
Kört dessa tidigare från Foscams butik men betalade betydligt mer. Ingång perfekt för PIR sensor.

Permalänk
Medlem

Rekomenderar du kollar på ubiquitis grejer, dom har utomhuskamera G3 för 1600 kr sen köper du till en NVR som kör videoprogramvaran samt sparar det inspelade materialet. Simpel setup, prisvärt. Full HD och utomhuskamera har ett tillbehör för extra ir dioder.

I regel behövs det inte supergrejer för övervakning då det räcker med signalement och bilmodeller osv för att hjälpa polisen en hel del.

Det trevliga med ubnt grejerna är användbarheten och programvaran. Man kommer åt nvr'en via mobil eller webläsare från Internet och du kan få mailade varningar osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av galnechuck:

En notis: glöm inte bort vad xtQ sade: du får inte filma på allmän plats eller grannens tomt utan tillstånd.

Och sätter man upp kameror på den egna tomten, eller i huset/lägenheten så måste man också upplysa om det, något som normalt sätt görs genom att man sätter upp skyltar. Om det även tas upp ljud så måste detta också tydligt framgå.