Ny setup + migreringsstrategi. ESXi + Ubuntu -> FreeNAS 10

Permalänk
Medlem

Ny setup + migreringsstrategi. ESXi + Ubuntu -> FreeNAS 10

Har idag en raidarray som håller på att bli full, och funderar på att ändra min setup lite när jag ändå ska upgradera. Min stora fundering är om jag kan få över min data till den nya setupen utan att behöva köpa något nytt lagringsmedium samt hur jag ska sätta up min nya array.

Nuvarande setup

  • Mobo: Supermicro X10SLL-F

  • Processor: Xeon E3-1220v3

  • Ram: 24GB Kingston DDR3 UDIMM ECC

  • ESXi i grunden med en virtuell Ubuntu 14.04-server som NAS.

  • SSD för virtuella maskiner

  • 3 st 3TB-diskar som delas ut som datastore i ESXi till Ubuntu.

  • Volymerna kopplas med linux-raid5 i Ubuntu, och sedan kör jag en lvm ovanpå det. Jag har alltså 6TB tillgänglig lagring i dagsläget.

  • Delas till nätverket via samba.

Ny setup
Har sett att FreeNAS 10 är på g med stöd för virtuella maskiner, och är sugen på att byta till det när det kommer ut. Främst pga att jag är så trött på ESXi:s klumpiga interface och beroende på en windowsapplikation. Jag har köpt 2 nya diskar på 3TB som ligger väntar på att börja användas. Tanken är att expandera tillgängligt utrymme med en disk, och kanske öka datasäkerheten med den andra så att jag får ut 9 TB lagring och har 2 paritetsdiskar.

Så uppgraderar jag på bästa sätt? Jag har en extern disk på 1TB, så totalt 3+3+1 TB utanför NASen som jag kan föra över temporärt till. Mina tanke är att göra något åt det här hållet:

  1. Föra över all data till mina oanvända diskar + den externa

  2. Installera över nuvarande system med FreeNAS 10 och sätta upp en ny array med de 3 aktiva diskarna

  3. Föra tillbaks datan som ligger på de "oanvända" diskarna

  4. Sätta i de två diskarna i burken och utöka arrayen så att jag kan nyttja 3 av mina 5 diskar till lagring (9TB).

En begränsning jag har är att mitt mobo har 6 SATA, vilket alltså bara räcker till en SSD och 5 HDD.

Kan jag göra på det här sättet? Och hur ska jag i så fall sätta upp FreeNAS? Eller måste jag tänka om?

Permalänk

Nya ESXi 6 och 6.5 kör web interface som har fullt stöd. Du borde prova det är riktigt nice

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Såg att du bor i Uppsala, har 5st 1TB diskar som du kan få låna för mellanlagring.
Jag hade dock labbat med FreeNAS en del innan skarp övergång, finns risk att bli missnöjd tror jag

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Såg att du bor i Uppsala, har 5st 1TB diskar som du kan få låna för mellanlagring.
Jag hade dock labbat med FreeNAS en del innan skarp övergång, finns risk att bli missnöjd tror jag

Haha ojdå, har visst inte uppdaterad min plats sen jag reggade mig på forumet. Har bott i tre städer sen dess, och bor nu i Solna Men tack för erbjudandet!

Skrivet av AquaRelliux:

Nya ESXi 6 och 6.5 kör web interface som har fullt stöd. Du borde prova det är riktigt nice

Hmm, de fanns inte i gratis variant när jag byggde min server. Kan man uppgradera rakt av från v5.5?

Oavsett, låt oss fortsätta leka med fallet FreeNAS, det finns nämligen ett par andra anledningar till att jag är intresserad av att byta. Finns det någon bra setup av zpools och allt vad det heter där jag kan börja med 3 diskar (2 lagring, 1 redundans), och sen bygga ut poolen till 5 diskar (3 lagring, 2 redundans)? Har försökt läsa på lite om ZFS och pool-strategier, men tycker det är otroligt knepigt. Vill dock gärna lära mig. Jag har såklart lekt runt lite i en VM av FreeNAS, men det är svårt att få en komplett bild av det när man inte har massa extra hårddiskar att leka med.