Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Hjälp med adapter!

Shu alla!

Tänkte att jag skulle treat myself denna dystra måndag och införskaffa mig två skärmar, men har sprungit in i ett litet problem - Skärmen har bara HDMI/VGA uttag och min dator kan endast ta DVI-D kablar.. Letade runt lite på nätet efter en adapter för VGA -> DVI-D men hittar inte rätt??

Skulle nån snäll själ bara kunna sparka mig i rätt riktning här, var hittar jag rätt adapater? tack på förhand
//F

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Då VGA är analog och DVI-D är digital så krävs det ett "grafikkort" emellan. Borde gå att hitta, men förmodligen dyrare.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Använd inte VGA om du kan undvika. Den är analog och ger generellt inte lika skarp tydlig bild.
(och kan kräva en del extra bök som Rydisen är inne på här ovan)

Fixa en DVI till HDMI adapter istället. (eller en färdig DVI till HDMI kabel möjligen)

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Ferrie:

Shu alla!

Tänkte att jag skulle treat myself denna dystra måndag och införskaffa mig två skärmar, men har sprungit in i ett litet problem - Skärmen har bara HDMI/VGA uttag och min dator kan endast ta DVI-D kablar.. Letade runt lite på nätet efter en adapter för VGA -> DVI-D men hittar inte rätt??

Skulle nån snäll själ bara kunna sparka mig i rätt riktning här, var hittar jag rätt adapater? tack på förhand
//F

vilket grafikkort har du?
så du säger att du endast har DVI kontakter på ditt kort ?
inga HDMI/displayport?

kör på DVI-D--> HDMI t.ex denna

Primär skärm: Asus swift pg278q sekundär: Samsung S34E790C
CPU: I7 3770k 4.6Ghz MOBO: Asus Sabertooth Z77
GPU: 980TI Strix RAM: 32GB Corsair platinum 2133 MHz
SSD: Samsung 850 evo 500Gb + Intel 480GB
Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV PSU: Corsair AX850 Fraktfritt https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

ah, tänkte inte ens på att köra HDMI > DVI, och tror jag kör på den istället. Har ett nvidia GTX 660 inploppat i burken, har det nån inverkan p vilken kabel jag borde köra?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Ferrie: Så länge du håller dig under fem meter är det sällan problem.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Ferrie:

ah, tänkte inte ens på att köra HDMI > DVI, och tror jag kör på den istället. Har ett nvidia GTX 660 inploppat i burken, har det nån inverkan p vilken kabel jag borde köra?

Rekommenderar också dig att använda en DVI->HDMI adapter. Med ett GTX 660 är förmodligen din ena DVI en DVI-I med både digital och analog signal, dvs du kan förmodligen använda en VGA adapter. Oavsett detta så är HDMI bättre eftersom signalen är digital.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

ok tack till tusen för alla svar, skönt att jag inte förhastat hoppade ut och kirrade en VGA-adapter då! blir ut att fixa en HDMI>DVI-D kabel då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Dec 2012

@Ferrie:
se baksidan på dit 660 ut såhär ?

Primär skärm: Asus swift pg278q sekundär: Samsung S34E790C
CPU: I7 3770k 4.6Ghz MOBO: Asus Sabertooth Z77
GPU: 980TI Strix RAM: 32GB Corsair platinum 2133 MHz
SSD: Samsung 850 evo 500Gb + Intel 480GB
Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV PSU: Corsair AX850 Fraktfritt https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

ah, det löste sig med HDMI > DVI-D-kabeln, andra skärmen är up and running rn! tack för alla svar boyyysss