Switch är Nintendos snabbast säljande spelkonsol hittills

Permalänk
Melding Plague

Switch är Nintendos snabbast säljande spelkonsol hittills

I en intervju berättar Nintendo-chefen Reggie Fils-Aime att Switch och The Legend of Zelda: Breath of the Wild är företagets snabbast säljande spelkonsol respektive lanseringstitel hittills.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är egentligen inte så mycket av en gamer, men kunde inte motstå ett köp av konsollen. Konceptet är vinnande och det råder ingen tvekan på att Zelda är ett av de bästa spelen som har släppts på senare tid.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

De har ju lyckats göra vad jag antar att de siktade mot med Wii U. De tänker uppenbarligen för långt fram och helt plötsligt inser de att tekniken inte är redo och de är tvungna att släppa en skräpig Wii U. Nintendo borde införa en tick-tock-modell, där varannan konsol bara är en trevlig spellåda med moderna komponenter, och varannan något mer innovativt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Jag spelade 2 timmar igår kväll och 1 timme på tågresan till jobbet i morse. Jag är helt frälst Zelda ser helt fantastiskt ut och jag går runt och myser.

Jag jagar vildsvin
Klättrar i träd efter äpplen
Smyger med pilbåge och skjuter goblins (de har något annat namn)
Lyfter upp, sen släpper tunga järndörrar på mig själv och dör
Slår sönder mina vapen på en stenjätte som dök upp (Vilket wow moment det var för mig haha)
Lagar mat för att klara den hemska kylan

Längtar tillbaks till spelet :). Hemresan blir kul!

Permalänk
Medlem

Tycker det är jättekul, så mycket nostalgi med bara namnet nintendo för mig. Har tom kvar mitt nintendomedlemskort från 80talet. Så kommer köpa en sån här när den mognat lite och fler spel finns ute, gärna ett paket med ett spel till då det fortfarande känns rätt dyrt dock.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jag är 95% nöjd med min Switch. Det jag inte gillar är frame drops i både bärbart och handhållet läge och att den behöver USB-C för att ladda. Så nu kan jag inte längre använda vilken laddare jag vill hemma utan är begränsad till dn laddare som kom med i köpet. Zelda spelet är jag fortfarande skeptisk till även om jag är en renblodig Zelda-fan. Det är så pass annorlunda från tidigare titlar och det finns så pass mycket nytt att vänja sig vid att jag redan dött fler gånger i det spelet än vad jag dött i alla Zelda spel efter OoT kom ut, SAMMANLAGT, det är en hel del gånger.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Jag spelade 2 timmar igår kväll och 1 timme på tågresan till jobbet i morse. Jag är helt frälst Zelda ser helt fantastiskt ut och jag går runt och myser.

Jag jagar vildsvin
Klättrar i träd efter äpplen
Smyger med pilbåge och skjuter goblins (de har något annat namn)
Lyfter upp, sen släpper tunga järndörrar på mig själv och dör
Slår sönder mina vapen på en stenjätte som dök upp (Vilket wow moment det var för mig haha)
Lagar mat för att klara den hemska kylan

Längtar tillbaks till spelet :). Hemresan blir kul!

Jag har kommit en bit längre och insett hur galet stort spelet är.. jisses!

Sitter på jobbet och längtar att få komma hem och fortsätta utforskandet! Ska nog ta med det till dotterns simskola, får sätta mig i ett hörn och lira

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Jag köper min när Mario kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag är 95% nöjd med min Switch. Det jag inte gillar är frame drops i både bärbart och handhållet läge och att den behöver USB-C för att ladda. Så nu kan jag inte längre använda vilken laddare jag vill hemma utan är begränsad till dn laddare som kom med i köpet.

Med tiden kommer detta ändras, då alla mobiler som görs idag är USB-C, så det är rätt val tror jag. Jag själv har USB-C i min OnePlus också, men jag ser fler och fler enheter göra skiftet.

OnT: Gillar hur många kom var så kritiska till att detta var en värdelös produkt för man inte kunde surfa, eller de inte hade 1TB lagring osv... och ändå slår Nintendo sina rekord. Som jag sa då... ni är då inte deras marknad helt enkelt

Nu kör jag till/från jobb, så spela samtidigt som jag kör är lite dumt. Men jag fick testa lite hos en vän och tycker den är helt klart en bra enhet för vad man får och hur flexibel den är. Sen att spel som Zelda är kanon bra gör det inte sämre.

Permalänk
Medlem

Två frågor som dyker upp i mitt huvud när jag läser (markerat i fet stil)

Skrivet av SellahiR:

Jag är 95% nöjd med min Switch. Det jag inte gillar är frame drops i både bärbart och handhållet läge och att den behöver USB-C för att ladda. Så nu kan jag inte längre använda vilken laddare jag vill hemma utan är begränsad till dn laddare som kom med i köpet. Zelda spelet är jag fortfarande skeptisk till även om jag är en renblodig Zelda-fan. Det är så pass annorlunda från tidigare titlar och det finns så pass mycket nytt att vänja sig vid att jag redan dött fler gånger i det spelet än vad jag dött i alla Zelda spel efter OoT kom ut, SAMMANLAGT, det är en hel del gånger.

  1. är det inte samma sak?

  2. beror det inte på att det knappt finns några USB-C laddare?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Är egentligen inte så mycket av en gamer, men kunde inte motstå ett köp av konsollen. Konceptet är vinnande och det råder ingen tvekan på att Zelda är ett av de bästa spelen som har släppts på senare tid.

https://pbs.twimg.com/media/C56KoyfWcAAs8Rr.jpg

Jag hade hellre köpt de på PC. Spelet ser bra ut, men konsolen suger.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag är 95% nöjd med min Switch. Det jag inte gillar är frame drops i både bärbart och handhållet läge och att den behöver USB-C för att ladda. Så nu kan jag inte längre använda vilken laddare jag vill hemma utan är begränsad till dn laddare som kom med i köpet. Zelda spelet är jag fortfarande skeptisk till även om jag är en renblodig Zelda-fan. Det är så pass annorlunda från tidigare titlar och det finns så pass mycket nytt att vänja sig vid att jag redan dött fler gånger i det spelet än vad jag dött i alla Zelda spel efter OoT kom ut, SAMMANLAGT, det är en hel del gånger.

Har inte spelat än, men serien var ju i stort behov av att förnya sig. Både Twilight Princess och Skyward Sword var ju rätt tradiga. Särskilt Skyward Sword var en enorm besvikelse. Så instängd har man aldrig känt sig i ett Zelda-spel, och då faller ju hela upplevelsen.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Stort grattis, Nintendo.

Själv väntar jag till nästa CEMU-version och längre fram en stabilare BOTW-emulering

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag låg i sängen och lirade Zelda tills batteriet tog slut (3h), i morse när jag skulle ta mig upp ur sängen var jag glad att det inte räckte längre. Tyvärr har jag köpt en powerbank som jag satte på laddning igår kväll..

Permalänk
Medlem

Så synd att det är en så klen konsol... Hade velat se detta i 4K 60fps fy fan de hade varit nice, nu verkar det som att det är runt 20-30 :S

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt, men jag tillhör väl inte målgruppen heller. Switch marknadsförs som en stationär konsol som man även kan ta med sig, när den är det precis motsatta. Onlinefunktionaliteterna är ytterst begränsade och de envisas fortfarande med Friend Codes, även om bara den ena personen behöver dela med sig av sin kod nuförtiden.

Och efter att ha maratonat mig igenom Breath of the Wild på Wii-U i helgen så förstår jag inte riktigt hypen kring det heller, trots att jag är ett inbitet Zelda-fan som äger alla spel i serien utom Link's Awakening, Phantom Hourglass och Skyward Sword. För att vara ett open world-spel så är världen extremt tom, och även om det är najs att man kan klättra på allt så blir det rätt fort tydligt att det enda spelet kommer belöna dig med efter att du har gått långt eller gjort en asball sidequest är en Spirit Orb.

Dessutom finns det bara fyra riktiga dungeons varav en var avklarad efter 25 minuter, och mängden trials väger inte upp det. Spelet har även enorma problem att hålla stabil framerate, trots sin förhållandevis detaljlösa värld och väldigt kort draw distance.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Jag hade hellre köpt de på PC. Spelet ser bra ut, men konsolen suger.

Så varför suger den, behöver du 240Hz skärm IPS/ OLED och alla spel körs i det också? med 2 dagar batteri tid?

Ja det kan du få betala bara 20k

Varenda liten ökning i komponenter kräver dyrare slut produkt.

Jag blev förvånad hur bra den va efter jag testa den innan jag köpte den.

Spela bomberman 8 pers på en mobil konsoll och allt bara funkar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Att Zelda säljer bra är knappast förvånande med tanke på hur lite alternativ det finns att välja på.
Jag är mer förvånad över att konsolen som sådan säljer så bra... men så är jag inte någon konsolspelare heller.

Har både Wii och Wii-U hemma. Wii-U verkar mest avsedd för en spelare, vilket också till stor del spiller över på Switch.

Permalänk
Medlem

Undrar hur Nintendo Classic Mini hade placerat sig i denna försäljning. Dvs om de kunde få ut en tillräcklig mängd konsoler de första två dagarna...

Permalänk
Medlem

Får hoppas på att spelbiblioteket växer med stora titlar, det mesta som är på gång nu är indie-spel som redan finns på andra plattformar, eller halvkassa "Wii-mote-spel-kloner". Enbart Zelda som är intressant just nu.

Sen att en pro-controller kostar 800kr är helt åt galet. Funkar andra bluetooth controllers med switch?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Blir garanterat ett köp! Äntligen ett vettigt Zelda typ som gamla ocarina of time eller Link to the Past som man plöjde ner många timmar i!

Gillar inte alla desa flygande drakar, begränsat med tid, åka runt i båtar osv osv!

Sen kommer det en del intressanta titlar längre fram och sen att man kan göra den portabel är fint med!

Nej tror detta kommer bli riktigt bra när det kommer fler spel och konsolen blir mer "mogen"

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av BrottOchStraff:

Får hoppas på att spelbiblioteket växer med stora titlar, det mesta som är på gång nu är indie-spel som redan finns på andra plattformar, eller halvkassa "Wii-mote-spel-kloner". Enbart Zelda som är intressant just nu.

Sen att en pro-controller kostar 800kr är helt åt galet. Funkar andra bluetooth controllers med switch?

Finns trådad pro för 400kr

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag fattar inte riktigt, men jag tillhör väl inte målgruppen heller. Switch marknadsförs som en stationär konsol som man även kan ta med sig, när den är det precis motsatta. Onlinefunktionaliteterna är ytterst begränsade och de envisas fortfarande med Friend Codes, även om bara den ena personen behöver dela med sig av sin kod nuförtiden.

Och efter att ha maratonat mig igenom Breath of the Wild på Wii-U I helgen så förstår jag inte riktigt hypen kring det heller, trots att jag är ett inbitet Zelda-fan som äger alla spel i serien utom Link's Awakening, Phantom Hourglass och Skyward Sword. För att vara ett open world-spel så är världen extremt tom, och även om det är najs att man kan klättra på allt så blir det rätt fort tydligt att det enda spelet kommer belöna dig med efter att du har gått långt eller gjort en asball sidequest är en Spirit Orb.

Dessutom finns det bara fyra riktiga dungeons varav en var avklarad efter 25 minuter, och mängden trials väger inte upp det. Spelet har även enorma problem att hålla stabil framerate, trots sin förhållandevis detaljlösa värld och väldigt kort draw distance.

Ja, jag ser den också som det motsatta. Man ska nog kolla Nintendos försäljningssiffror på handhållna och se det ur den vinkeln. Tror mycket av spelandet kommer att ske på pendeltåg. Som handhållen är den ju oerhört kompetent, att man kan koppla den till TV:n och spela i 1080p är en bonus.

Är man 30+, uppväxt med Nintendo och numera har egna barn så har jag märkt att Nintendo lätt blir förstavalet av konsol också.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Gillar inte alla desa flygande drakar, begränsat med tid, åka runt i båtar osv osv!

Wind Waker var dock riktigt bra, det hade känslan som ska finnas i Zelda, även om båten var ett rejält snedsteg. De ska väl ha fixat till det lite i HD-remaken?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag är 95% nöjd med min Switch. Det jag inte gillar är frame drops i både bärbart och handhållet läge och att den behöver USB-C för att ladda. Så nu kan jag inte längre använda vilken laddare jag vill hemma utan är begränsad till dn laddare som kom med i köpet. Zelda spelet är jag fortfarande skeptisk till även om jag är en renblodig Zelda-fan. Det är så pass annorlunda från tidigare titlar och det finns så pass mycket nytt att vänja sig vid att jag redan dött fler gånger i det spelet än vad jag dött i alla Zelda spel efter OoT kom ut, SAMMANLAGT, det är en hel del gånger.

Det flesta nya enheterna har USB-C så det är tur att det är USB-C tycker jag och inte den som användes förr i typ Samsung Galaxy och sådant (Micro-B). Däremot hade jag aldrig laddat mitt Nintendo via telefonens laddare utan att kolla upp vilken ström den ger, vad som krävs av Nintendot och om det skulle lira ordentligt.

Jag själv har dött färre gånger än motsvarande tidsperiod i TP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

De har ju lyckats göra vad jag antar att de siktade mot med Wii U. De tänker uppenbarligen för långt fram och helt plötsligt inser de att tekniken inte är redo och de är tvungna att släppa en skräpig Wii U. Nintendo borde införa en tick-tock-modell, där varannan konsol bara är en trevlig spellåda med moderna komponenter, och varannan något mer innovativt.

Det enda som var skräpigt med Wii U var namnet och marknadsföringen.
Grymt bra konsoll.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Ja, jag ser den också som det motsatta. Man ska nog kolla Nintendos försäljningssiffror på handhållna och se det ur den vinkeln. Tror mycket av spelandet kommer att ske på pendeltåg. Som handhållen är den ju oerhört kompetent, att man kan koppla den till TV:n och spela i 1080p är en bonus.

Är man 30+, uppväxt med Nintendo och numera har egna barn så har jag märkt att Nintendo lätt blir förstavalet av konsol också.

I mina ögon är en Wii U fortfarande en konsol, Switch har betydligt mer prestanda. Storleken passar mig perfekt, men den är större och klumpigare än andra handhållna enheter, och med en relativt kort batteritid. Den är en kompromiss, jag tycker det är passande att kalla den en hybrid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det enda som var skräpigt med Wii U var namnet och marknadsföringen.
Grymt bra konsoll.

Nja, jag kanske tog i lite, men jag tycker den är rätt halvdassig. Men framförallt så har det varit dåligt med spel. Det är talande när Twilight Princess HD och Wind Waker HD placerar sig högt upp på listorna över bästa spel till konsolen. Och spel som exempelvis Mario Kart tillförde inte så mycket nytt och kändes halvfärdigt.

Allt hänger ju på om de lyckas få ur sig lite fler bra spel till Switch. Och så håller jag tummarna för att Mario Kart 8 deluxe blir vad det borde blivit från början. Tänk om det skulle finnas lite inställningar för split screen-läget till exempel.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det enda som var skräpigt med Wii U var namnet och marknadsföringen.
Grymt bra konsoll.

Nintendo har iofs alltid haft dålig marknadsföring https://www.youtube.com/watch?v=5RBAfne42NQ
, men med Wii U visste man ju knappt att det var en ny konsol kändes som att dom marknadsförde en accessory
GameCube'n måste ju ha varit Nintendos största flopp, samma dåliga reklam https://www.youtube.com/watch?v=Miu9lOWMn0w men också en grymt bra konsol/ med bra spel, hittils min favorit konsol.

Hoppas verkligen att dom får fart på försäljningen och fortsätter göra konsoler, övriga spel kör jag på min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skprrkt:

I mina ögon är en Wii U fortfarande en konsol, Switch har betydligt mer prestanda. Storleken passar mig perfekt, men den är större och klumpigare än andra handhållna enheter, och med en relativt kort batteritid. Den är en kompromiss, jag tycker det är passande att kalla den en hybrid.

Absolut, jag har nog tänkt att nyttja båda lägena när jag väl plockar upp en. Det var mer ett försvar mot att folk kritiserar den som en stationär konsol, när jag tror att det är det andra läget som egentligen drar mer.

Jag har använt Wii U som något av en hybrid och ofta spelat ensam på skärmen. Men det är ju inte direkt smidigt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"