En allmän tråd om Ryzens moderkort, diskussioner och upplysningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Ozzed: Lägger en länk till Prime B350 Plus också.
https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/
Obegripligt.

Det var det jag menade. Tack! Fixade till inlägget och la med länk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tänkte nu inhandla Ryzen 1600 sedan G.skill ripjaws 3600mhz sedan coolermaster am4 bracket för att kunna fästa på min hyper 212.

Nu till frågan är vilket moderkort ska man ha?
Jag vill ha ett moderkort som är någorlunda bra VRM så att man kan överklocka utan några problem utan att VRM ska bli allt för varma, samtidigt vill jag kunna nå någorlunda höga frevenser på ram minnet.
De jag har kollat på är främst X370 chipset:

Asus x370 prime pro.
Gigabyte gaming k3 - Detta verkar vara lite sämre då det har killer NIC, vill helst ha Intel NIC.
asrock fatal1ty gaming k4 - Detta är lite väl dyrt men är det värt den extra kostnaden?
MSI X370 Gaming Pro Carbon - Billigaste, men uppdaterar de biosen ofta eller lika bra som Asus?

Skulle vilja ha ett moderkort så att man sedan kan uppgradera till kommande AMD processorer.
Kanske till och med B350 chipset duger?
Det ända med dom är att VRM verkar gå lite väl varmt.
Kommer förövrigt aldrig köra 2 grafikkort.
Ljudkrets bryr jag mig inte så mycket om då jag kommer använda Essence STX.

Någon som har några förslag?

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av D4NN3N:

Tänkte nu inhandla Ryzen 1600 sedan G.skill ripjaws 3600mhz sedan coolermaster am4 bracket för att kunna fästa på min hyper 212.

Nu till frågan är vilket moderkort ska man ha?
Jag vill ha ett moderkort som är någorlunda bra VRM så att man kan överklocka utan några problem utan att VRM ska bli allt för varma, samtidigt vill jag kunna nå någorlunda höga frevenser på ram minnet.
De jag har kollat på är främst X370 chipset:

Asus x370 prime pro.
Gigabyte gaming k3 - Detta verkar vara lite sämre då det har killer NIC, vill helst ha Intel NIC.
asrock fatal1ty gaming k4 - Detta är lite väl dyrt men är det värt den extra kostnaden?
MSI X370 Gaming Pro Carbon - Billigaste, men uppdaterar de biosen ofta eller lika bra som Asus?

Skulle vilja ha ett moderkort så att man sedan kan uppgradera till kommande AMD processorer.
Kanske till och med B350 chipset duger?
Det ända med dom är att VRM verkar gå lite väl varmt.
Kommer förövrigt aldrig köra 2 grafikkort.
Ljudkrets bryr jag mig inte så mycket om då jag kommer använda Essence STX.

Någon som har några förslag?

Det låter som Asus X370 Prime Pro är det du ska ha. Billigste kortet med Intel-nic som jag har sett. och väldigt bra VRM-jtlning med. Blir knappt ljummet även med allt på "extreme".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det låter som Asus X370 Prime Pro är det du ska ha. Billigste kortet med Intel-nic som jag har sett. och väldigt bra VRM-jtlning med. Blir knappt ljummet även med allt på "extreme".

Kan bara verifiera att ASUS PRIME X370 kortet är väldigt bra redan från start efter frenetiskt testande med olika CPU'er/minnen/bios. Låga subtimings bl.a och enkelt att få stabilt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam

Och ovanligt bra ljud, inte att förglömma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

MSI släppte version 4 (7A37vA3) av BIOS häromdan. Uppdaterade för ett par timmar sen & sedan dess svänger minnena i avsedda 3200 miljoner gånger per sekund.
Med tidigare version satte "Try it"-funktionen & mina obefintliga klockarkunskaper stopp vid 2933 mhz.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

För oss som sitter på Asus Crosshair VI Hero så har en ny bios version 1107 släppts igår.

Den nya version har gjort så jag kan köra 3200MHz och göra en cold boot innan var det omöjligt. Sen så verkar XMP funka för min 3600MHz minnen dyker upp med rätt timing. Dock går det bara att sätta 3200MHz som maximala frekvens.

Permalänk
Hjälpsam

Laddas ned här.
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-CROSSHAIR-VI-HERO/He...
Flasha från UEFI inte Windows.

  • Ladda ned.

  • Packa Upp.

  • Fytta till roten på bootdisken, (C:\), eller till en USB-sticka, formaterad med FAT32.

  • Starta om, gå in UEFI->Avancerat läge->Tools->EZFlash.

  • Leta reda på filen, flasha, håll tummarna, ni gör detta på egen risk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

BIOS med AGESA 1.0.0.6 bör komma ut nu när som helst:
https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/am4_motherboar...

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Att de släppt 1107 till allmänheten.
Tycker detta BIOS om något strular med minnen.
Vid cold-boot klarar detta BIOS inte med 3200mhz @ 14-14-14-34 @ 1.35v/1.4v boot
Det går till 2133 @ 15-15-15-36 @ 1.2v

1002 har inte detta problemet, backade till det igår och nu fungerar 3200 som det ska igen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Och ovanligt bra ljud, inte att förglömma.

Där håller jag inte med. Jag hade ju ett Asus Xonar D1 innan, som pga att det är PCI inte passar till moderkortet. Men jag tänkte att jag testar det inbyggda.

Nu är jag absolut ingen ljudnörd så, men det är inte alls samma ljud. Sant är att det inte brusar, ens vid höga volymer, men bra ljud är ju så mycket mer en brusfritt ljud. Tycker det inbyggda känns platt och livlöst. "grådaskigt" liksom. Sen fick jag köpa ett Xonar DX av en vänlig själ här på forumet, och det blir då samma ljud som D1 jag hade innan.

Mycket snack från Asus med andra ord. Grundketsen de använder är helt enkelt mycket dålig. (någon realtek), och att de reducerat bruset genom separata kopparbanor per kanal och allt vad det är kvittar. Det är som att sminka en gris. Jag har jämfört sida vid sida, och bett min fru hjälpa mig med blindtester och jag lyckas pricka rätt jämt, så det är inget placebo, inget hittepå. Inbyggt ljud är helt enkelt mycket dåligt jämfört med diskret ljudkort.

Sen att det må vara ovanligt bra i jämförelse med andra inbyggda är sak samma. Ett fotbollslag som leder divition 5 spelar fortfarande i division 5.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sen att det må vara ovanligt bra i jämförelse med andra inbyggda är sak samma. Ett fotbollslag som leder divition 5 spelar fortfarande i division 5.

Självklart menade han ju jämfört med andra moderkorts. Har själv upplevt ganska stora skillnader mellan olika moderkort jag ägt genom åren. För de allra är ljudet så bra så man inte blir sugen på att lägga 800kr extra på ett PCIE anslutet ljudkort.
En mer relevant jämförelse är ju integrerad grafik i processorer. När amd släppte sina A10 7850 hade de ovanligt bra inbyggt gpu för sin klass men den var fortfarande långsam.
Fotbollslag och division är ju inte nödvändigtvis avspeglat i hur de spelar ex förlorade ju svenska damlandslaget med 3-0 mot ett p15 lag för några år sedan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nu har Biostar X370GTN dykt upp på prisjakt (med Proshop som enda butik), så det går framåt. Sakta men säkert!

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Självklart menade han ju jämfört med andra moderkorts. Har själv upplevt ganska stora skillnader mellan olika moderkort jag ägt genom åren. För de allra är ljudet så bra så man inte blir sugen på att lägga 800kr extra på ett PCIE anslutet ljudkort.
En mer relevant jämförelse är ju integrerad grafik i processorer. När amd släppte sina A10 7850 hade de ovanligt bra inbyggt gpu för sin klass men den var fortfarande långsam.
Fotbollslag och division är ju inte nödvändigtvis avspeglat i hur de spelar ex förlorade ju svenska damlandslaget med 3-0 mot ett p15 lag för några år sedan.

Det beror nog lite på vilka krav man har. Jag gör ju mycket musik och lyssnar mycket på musik, då är det tråkigt när ljudet är platt och livlöst. Så hade jag varit tvungen så hade jag nog lagt 800Kr på ett externt när allt kommer omkring.

Men nöjer man sig med det inbyggda allderler oavsett så är det lite av en positiv överaskning kan jag tänka, för det är ju bättre än andra inbyggda som du säger, men inte bra nog för att jag skall nöja mig med det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Där håller jag inte med. Jag hade ju ett Asus Xonar D1 innan, som pga att det är PCI inte passar till moderkortet. Men jag tänkte att jag testar det inbyggda.

Nu är jag absolut ingen ljudnörd så, men det är inte alls samma ljud. Sant är att det inte brusar, ens vid höga volymer, men bra ljud är ju så mycket mer en brusfritt ljud. Tycker det inbyggda känns platt och livlöst. "grådaskigt" liksom. Sen fick jag köpa ett Xonar DX av en vänlig själ här på forumet, och det blir då samma ljud som D1 jag hade innan.

Mycket snack från Asus med andra ord. Grundketsen de använder är helt enkelt mycket dålig. (någon realtek), och att de reducerat bruset genom separata kopparbanor per kanal och allt vad det är kvittar. Det är som att sminka en gris. Jag har jämfört sida vid sida, och bett min fru hjälpa mig med blindtester och jag lyckas pricka rätt jämt, så det är inget placebo, inget hittepå. Inbyggt ljud är helt enkelt mycket dåligt jämfört med diskret ljudkort.

Sen att det må vara ovanligt bra i jämförelse med andra inbyggda är sak samma. Ett fotbollslag som leder divition 5 spelar fortfarande i division 5.

Som @jOnÄTÄn skrev menar jag jämfört med andra inbyggda ljudkort, det inbyggda kortet driver nu ett par HK Soundsticks och där blev det ett rejält lyft jämfört med det gamla.
Mina hörlurar (Seinheiser 558) drivs av en Korg DAC 100m.
Tycker egentligen inte att ljudet är platt, det saknar dock lite av den upplösning jag tycker mig få med min DAC, men till att driva ett par datorhögtalare duger de utmärkt.

edit Eftersom du jobbar professionellt med ljud förstår jag varför du har högre krav, men för lite lättare lyssning duger det inbyggda kortet bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror nog lite på vilka krav man har. Jag gör ju mycket musik och lyssnar mycket på musik, då är det tråkigt när ljudet är platt och livlöst. Så hade jag varit tvungen så hade jag nog lagt 800Kr på ett externt när allt kommer omkring.

Men nöjer man sig med det inbyggda allderler oavsett så är det lite av en positiv överaskning kan jag tänka, för det är ju bättre än andra inbyggda som du säger, men inte bra nog för att jag skall nöja mig med det.

Om ljudet är bra för att vara integrerat på moderkortet beror inte på vilka krav du har. Bara att "bra för att vara integrerat på moderkortet"nivån inte räcker för dig, det är ju fortfarande bättre än många andra moderkort ( antar jag har ej testat just detta kortet ). Sedan kör många headset anslutna via USB och har då som jag förstått det egna ljudkort?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Ljud är allmänt subjektivt och svårt att avgöra skillnader för många.
själv använder jag asus essence stx sen den släpptes med sennhesier hd600 och jag är ingen speciell audiofil men det låter alltid bra.
Moderkortens ljud är riktigt bra nuförtiden även om de inte kan ersätta dedikerade ljudkort

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Beta, AGESA 1005

En första beta BIOS/UEFI baserad på AGESA 10005 för Gigabyte K7.
Möjlighet att välja CR 1T/2T.
http://forum.gigabyte.us/thread/886/am4-beta-bios-thread?page...

får hoppas den kommer till mitt C6H snart

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Kan lova dig att ljudet på Rampage 10 och MSI Godlike som jag själv använder är minst lika bra som ett ljudkort för 700-800 kr, jag hade ett Soundblaster innan detta och det inbyggda på MSI kortet är bättre.

https://www.techpowerup.com/213139/msi-x99-godlike-gaming-aud...

"The past two generations of motherboards saw the onboard HD audio finally get a quality leap it deserved, as motherboard makers addressed the shortcomings of onboard audio in dealing with heavy gaming and audiophone headsets. We've seen things like a 115 dBA SNR CODEC by Realtek (ALC-1150), ground-layer isolation, de-pop circuits, audio-grade electrolytic capacitors, and headphones amps become essentials for today's high-end motherboard onboard audio solutions. It looks like MSI is trying to push that envelope even further with Audio Boost 3 Pro, a new onboard audio solution making its debut with the X99-GODLIKE Gaming, which could also feature on some upcoming high-end LGA1151 motherboards by the company.

To begin with, the solution consists of two separate DACs. An ESS Sabre 124 dBA SNR chip handles the front-out and headphones out channels; while a Realtek ALC1150 (115 dBA SNR) handles other analog channels in a 7.1-channel setup. The way this works is that the Realtek chip is wired to the HDA channel of the PCH, while offloading select channel D/A conversion to the Sabre chip. Further downstream to this chip is a 600Ω headphones amplifier chip by TI. Even the other analog channels have amplifier circuits. Signal loss is prevented by Nichicon Muse electrolytic capacitors. The CODEC and DAC are capped by an inner EMI shield, and the board's outer metal shroud; and is isolated from the ground-layer of the rest of the board. This solution also features Nahimic, a sound quality enhancing DSP used in the defense and aerospace industries. All analog jacks feature gold-plating. Digital outputs include optical TOSLINK. Unrelated to the audio solution, the X99-GODLIKE also features a special USB port meant for headsets, that has additional electrical stabilizers"

Tror nog du får kolla på olika prisklasser och inte dra alla över en kant : )

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Slänger in denna video kanske är intressant för dom som är ute efter ett B350 moderkort
Undvik MSI B350 Gaming Pro kortet, om du inte bara ska köra 4 kärnors CPU, bättre att ta ett annat kort som man har möjligheten att uppgradera CPUn på.

På denna sida kan man kolla upp antal faser moderkorten stödjer, X370 och B350: https://www.hardwareluxx.de/community/f12/am4-mainboard-vrm-liste-1155146.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Ozzed: Kan lova dig att ljudet på Rampage 10 och MSI Godlike som jag själv använder är minst lika bra som ett ljudkort för 700-800 kr, jag hade ett Soundblaster innan detta och det inbyggda på MSI kortet är bättre.

https://www.techpowerup.com/213139/msi-x99-godlike-gaming-aud...

"The past two generations of motherboards saw the onboard HD audio finally get a quality leap it deserved, as motherboard makers addressed the shortcomings of onboard audio in dealing with heavy gaming and audiophone headsets. We've seen things like a 115 dBA SNR CODEC by Realtek (ALC-1150), ground-layer isolation, de-pop circuits, audio-grade electrolytic capacitors, and headphones amps become essentials for today's high-end motherboard onboard audio solutions. It looks like MSI is trying to push that envelope even further with Audio Boost 3 Pro, a new onboard audio solution making its debut with the X99-GODLIKE Gaming, which could also feature on some upcoming high-end LGA1151 motherboards by the company.

To begin with, the solution consists of two separate DACs. An ESS Sabre 124 dBA SNR chip handles the front-out and headphones out channels; while a Realtek ALC1150 (115 dBA SNR) handles other analog channels in a 7.1-channel setup. The way this works is that the Realtek chip is wired to the HDA channel of the PCH, while offloading select channel D/A conversion to the Sabre chip. Further downstream to this chip is a 600Ω headphones amplifier chip by TI. Even the other analog channels have amplifier circuits. Signal loss is prevented by Nichicon Muse electrolytic capacitors. The CODEC and DAC are capped by an inner EMI shield, and the board's outer metal shroud; and is isolated from the ground-layer of the rest of the board. This solution also features Nahimic, a sound quality enhancing DSP used in the defense and aerospace industries. All analog jacks feature gold-plating. Digital outputs include optical TOSLINK. Unrelated to the audio solution, the X99-GODLIKE also features a special USB port meant for headsets, that has additional electrical stabilizers"

Tror nog du får kolla på olika prisklasser och inte dra alla över en kant : )

MVH

Jag har inte hört ljudet på dem moderkorten. Men jag har hört det på Prime Pro och det är inte bra.

Hur är det med ASIO-stöd på de andra? Inbyggda kort brukar ha höga latenser.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Oaktree: Buildzoid är otydlig i videon, min uppfattning är dock att han diskuterar dessa moderkort utifrån en överklockares perspektiv, dvs Gaming Pro fungerar även bra med ett Ryzen R7 om den ej överklockas manuellt. AMD har gjort så att all form av manuell överklockning sätter dom inbyggda energisparfunktionerna ur spel, vilket är trist då det (i mina ögon) är den största fördelen med Ryzen.

Har en god vän som köpte Gaming Pro B350M och R7 1700 vid release, har gått utmärkt och VRM temps ligger på 40-50c, han har ej OC på.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hjälpsam

ASUS PRIME B350-PLUS för 750 spänn på Power!
#16815292
Power har också fina priser på CPU:r.

Nu kan du få en R5 1600 + moderkort + kylare för ca 3000kr!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

ASUS PRIME B350-PLUS för 750 spänn på Power!
#16815292
Power har också fina priser på CPU:r.

Nu kan du få en R5 1600 + moderkort + kylare för ca 3000kr!

med ram så kostar allt som en enda cpu från Intel.....
ofattbart bra

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Nu finns iaf ett m-itx kort ute på svenska marknaden. Kanske lämnar lite att önska men fler rullar väl strax in.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4264977

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hjälpsam

B350 varianten verkar onekligen prisvärd.
Det verkar äntligen ta fart med moderkorten nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Oaktree: Buildzoid är otydlig i videon, min uppfattning är dock att han diskuterar dessa moderkort utifrån en överklockares perspektiv, dvs Gaming Pro fungerar även bra med ett Ryzen R7 om den ej överklockas manuellt. AMD har gjort så att all form av manuell överklockning sätter dom inbyggda energisparfunktionerna ur spel, vilket är trist då det (i mina ögon) är den största fördelen med Ryzen.

Har en god vän som köpte Gaming Pro B350M och R7 1700 vid release, har gått utmärkt och VRM temps ligger på 40-50c, han har ej OC på.

MVH

Det har du såklart helt rätt i, detta är ju mer för dom som överklockar, men ändå så är det bättre att ta ett moderkort med lite bättre Vrms då dessa kort drar mindre ström då det inte skiljer mycket i pris med resten av moderkorten, men kanske inte skilljer så mycket, detta gäller ju mest om man överklockar.

Permalänk
Avstängd

beta bios for gigabyte uppdaterat
flasha på egen risk med tanke på beta

http://forum.gigabyte.us/thread/886/am4-beta-bios-thread

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@Flopper:
Mina corsair (CMK16GX4M2B3200C16) uppe i 2933 nu med beta T7A med xmp1. Prövade 3200 och hamnade i oändlig bootloop

Dessvärre kan jag bara välja en bootdisk och det är naturligtvis fel disk, men får köra med F12 sålänge

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt