En allmän tråd om Ryzens moderkort, diskussioner och upplysningar.

Permalänk
Skrivet av Johan_G3:

Ny BIOS till Crosshair VI Hero ute, 7106 med AGESA Combo-AM4 1.0.0.2

En liten putsning på minneslatensen, på min dator ~1-1,2ns jämfört med AGESA 0.0.7.2.
Inställningarna från 7003-biosens sparade profil fungerade i det närmaste rakt av, lite smådetaljer som fick ändras för att klara Google Stressapptest under en timma, kommer köra lite fler och andra stresstest så snart jag hinner.

CPU Offset Mode Sign [-]
- CPU Core Voltage Offset [0.10000] -> [0.05000]
CPU SOC Voltage [Manual mode]
- VDDSOC Voltage Override [1.05000] -> [1.07500]
DRAM Voltage [1.44500] -> [1.45000]
1.8V PLL Voltage [1.80000] -> [1.81000]
Alltså inget riktigt stort.
https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/cachemem6.png

Efter ett första snabbtest:
Något som slog mig när jag började testa runt lite var att överföringshastigheten från minneskortsläsaren (USB3.1 ansluten) ökat, normalt har CF-korten (50MB/s) legat på ~46-47MB/s nu, låg hastigheten på 53-54MB/s, jag kopierade över filerna flera gånger för att se om det skulle vara en konsekvent ändring och det verkar det vara. SDHC-korten (90MB/s) uppvisade också de en motsvarande ökning från ~75-77MB/s till ~80-84MB/s vid överföring av video, jag antar att det är Windows nya schemaläggare som märks av här, jag ska starta upp Debian framemot kvällen och se om det märks någon skillnad även där innan jag kan dra den slutsatsen med säkerhet.
Men Windows (10 pro 1903) känns lite rappare på allt, något snabbare programstarter, 4 sek snabbare BIOS-tid enl. aktivitetshanteraren etc etc.

Allt är inte guld och gröna skogar.
I BIOS fungerar inte musen, åtminstone inte i en USB3 port, en gammal skitmus i främre USB2-porten fungerade typ som den skulle men började sega och hacka lite efter ett tag.
Mitt tangentbord fungerade som det ska i BIOS (anslutet via USB3), men jag har sett att några användare med K70LUX RGB rapportera om problem när tangentbordet sitter i USB3, men fungerar i USB2, så något lite konstigt verkar det vara med USB3 stödet i senaste BIOS:en i BIOS-läge.

En okay uppdatering för första generationens Ryzen, Ryzen 2X00-serien kan jag inte säga något om, men inget som egentligen påverkar i någon större utsträckning när det kommer till OC av CPU eller minnen.
Största anledningen att uppdatera till senaste BIOS:en är som vanligt, nyfikenhet, den löser egentligen inga problem (för Ryzen 1X00-serien iaf) skapar ett nytt med mus/tangentbord i BIOS och ger bara ett marginellt rappare system.

Uppdaterat:

Vardagsstabilt.
Nu, med lite mer testande så skulle jag nog vilja påstå att bortsett från buggarna i BIOS-läge till hör 7106 ett av de stabilaste BIOS:arna som släppts till Asus C6H, jo jag har gått igenom nästan alla från första brick-biosen och upp. Jag har inte hunnit testa tillräckligt för att påstå att det är 100% stabilt, Prime95 torturetest kommer gå under natten, men så här långt har jag testat 2 timmar Google stressapptest, Prime95 benchmark och två timmar AIDA64 System Stability Test (Stress CPU, Stress FPU och Stress System Memory markerat) utan att några fel hittats eller uppstått.

https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/uefi_7106_prime95.jpg
Ett benchmarktest med prime95.
https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/uefi_7106_GSAT.jpg
Två timmar med GSAT.

Rendering av en kortare video, 1080 25p 26Mb/s.
https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/uefi_7106_rend_test3.jpg
Videorendering har blivit lite snabbare med senaste BIOS:en, det här beror sannolikt på den nya schemaläggaren som drar nytta av AGESA 1.0.0.1 och senare.
Med tidigare BIOS 6903 respektive 7003 var den genomsnittliga renderingstiden 6.29-6.36 sekunder mot nuvarande 6.06-6.13 sekunder (kortaste resp längsta renderingstiden av tre renderingar).

Filöverföringar via CF-kort, (Sandisk Ultra 32GB 50MB/s)
https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/uefi_7106_win_overforingstest.jpg
Högre hastighet mot tidigare med nya BIOS:en.
Det skiljer inte jättemycket mot tidigare, men fullt tillräckligt för att jag skulle reagera.

https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/uefi_7106_debian_overforingstest.jpg
Inga skillnader mot tidigare och som väntat "vinner" Debian klart över Windows.
Eftersom det inte är några skillnader mot tidigare i Debian så drar jag slutsatsen att det är kombinationen av nya BIOS:en och den nya schemaläggaren som ger den ökade hastigheten i Windows.

Har ASUS CH6, senaste offentliga UEFI samt 2700X. Har klockat ned CPU till 41.00 Ghz och kör med 1.33 V + LLC som ger vid max belastning 1.356 V och tempen sticker upp rejält. Spelar ingen roll om jag ökar OC till 41.50 per kärna och ökar spänningen (1.37 V + LLC) så drar tempen iväg blixtsnabbt.

Tröttnade på denna bastubugg så jag tänkte nedgradera UEFI till versionen före. Går inte oavsett vad. Har testat USB Flashback, via UEFI och USB samt via UEFI och SSD. Okänd UEFI-kod (nåt sånt står det). Har fastnat på ideér på vad man kan göra för nåt. Eftersom du tyckte denna versionen var den bästa ASUS släppt till CH6 så kanske du kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har ASUS CH6, senaste offentliga UEFI samt 2700X. Har klockat ned CPU till 41.00 Ghz och kör med 1.33 V + LLC som ger vid max belastning 1.356 V och tempen sticker upp rejält. Spelar ingen roll om jag ökar OC till 41.50 per kärna och ökar spänningen (1.37 V + LLC) så drar tempen iväg blixtsnabbt.

Tröttnade på denna bastubugg så jag tänkte nedgradera UEFI till versionen före. Går inte oavsett vad. Har testat USB Flashback, via UEFI och USB samt via UEFI och SSD. Okänd UEFI-kod (nåt sånt står det). Har fastnat på ideér på vad man kan göra för nåt. Eftersom du tyckte denna versionen var den bästa ASUS släppt till CH6 så kanske du kan hjälpa mig?

Att nedgradera från en ComboPI AGESA till en PinnaclePI kan vara knepigt men det brukar finnas vägar runt det, speciellt med bios flashback/flasha utan cpu installerad, dock behöver man då döpa om filen (C6HWIFI.CAP eller C6H.CAP) & lägga den i root på en sticka (fat32 formaterad) och sedan nyttja bios flashback porten bakpå & bios flashback knappen bakpå. Skulle inte det funka så lär man ofta lura befintlig bios eller få en "brygg" bios att flasha in emellan.

https://www.asus.com/support/FAQ/1013998/

Sitter man på Zen+ eller Zen så tycker jag personligen att man ska inte hoppa på ComboPI bugg-tåget då det är på tok för otestad mjukvara i allt för dåligt skick, senaste pinnacle PI är bäst för Zen/Zen+

Vad det gäller att lura mjukvaran så brukar det funka bäst i windows miljö faktiskt om man får tag i program som kan forcera flashning/skita i versions nr.

Finns lite mjukvara man kan boota via sticka också som kan kringå versions nr koll, https://forum-de.msi.com/index.php/topic,113838.0.html är en av dom men hur kompatibel den är med olika moderkort har jag ingen aning om. MSI har då en helt egen variant som kan forcera en flashning https://forum-en.msi.com/index.php?topic=302638.0 Om det finns något liknande för ASUS vet jag ej.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

C6H, moderkortet som Asus glömde?
Har mest varit strul sedan dag 1 med detta.
Självbrickande kort, bootloop med mera.
Nu med 7106 är det C5 konstant.
Nej, höja startspänning till minnena hjälper inte.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Att nedgradera från en ComboPI AGESA till en PinnaclePI kan vara knepigt men det brukar finnas vägar runt det, speciellt med bios flashback/flasha utan cpu installerad, dock behöver man då döpa om filen (C6HWIFI.CAP eller C6H.CAP) & lägga den i root på en sticka (fat32 formaterad) och sedan nyttja bios flashback porten bakpå & bios flashback knappen bakpå. Skulle inte det funka så lär man ofta lura befintlig bios eller få en "brygg" bios att flasha in emellan.

https://www.asus.com/support/FAQ/1013998/

Sitter man på Zen+ eller Zen så tycker jag personligen att man ska inte hoppa på ComboPI bugg-tåget då det är på tok för otestad mjukvara i allt för dåligt skick, senaste pinnacle PI är bäst för Zen/Zen+

Vad det gäller att lura mjukvaran så brukar det funka bäst i windows miljö faktiskt om man får tag i program som kan forcera flashning/skita i versions nr.

Finns lite mjukvara man kan boota via sticka också som kan kringå versions nr koll, https://forum-de.msi.com/index.php/topic,113838.0.html är en av dom men hur kompatibel den är med olika moderkort har jag ingen aning om. MSI har då en helt egen variant som kan forcera en flashning https://forum-en.msi.com/index.php?topic=302638.0 Om det finns något liknande för ASUS vet jag ej.

Nu heter filen jag vill flasha CROSSHAIR-VI-HERO-ASUS-7003.CAP
Kanske ska prova med byta namn till C6H.CAP och se. Det är ju det namn som ASUS vill den ska heta om man ska backflasha med USB-minne.

Men om vi bortser från att fläktarna låter som turbiner och om temperaturen stämmer för CPU, så är det okej med 1.33 V + LLC för 2700X och statisk OC på 4.1 Ghz måste jag säga. Går säkert minsta spänningen nåt steg till men kör iaf belastningstesterna med CB 20. Sån belastning kommer jag aldrig upp med bildredigering.

Tack för svar och länkar.

EDIT: såg jag skrev jag körde på 41.00 Ghz Nån som vill köpa???

Permalänk

Så nu är man tebax på banan igen. Va bara byta namn på filen och behålla filändelsen.

När man gick tillbaka en version i UEFI och skall importera inställningarna så kommer den bara ihåg den profil som var aktiv när man flashade om. När jag la in senaste UEFI så kom den ihåg alla profilerna jag hade gjort. Har dock mindre sexuell betydelse. Känns nästan lite lyxigt med fungerande mus i UEFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Så nu är man tebax på banan igen. Va bara byta namn på filen och behålla filändelsen.

När man gick tillbaka en version i UEFI och skall importera inställningarna så kommer den bara ihåg den profil som var aktiv när man flashade om. När jag la in senaste UEFI så kom den ihåg alla profilerna jag hade gjort. Har dock mindre sexuell betydelse. Känns nästan lite lyxigt med fungerande mus i UEFI

Gött att de löste sig, bios flashback är en mycket bra funktion som fan alla moderkort skulle ha, det kan även rädda en brickad bios.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Gött att de löste sig, bios flashback är en mycket bra funktion som fan alla moderkort skulle ha, det kan även rädda en brickad bios.

Ja, det kan ju knappast vara speciellt stora pengar att implementera denna funktionen på alla moderkort. Handlar ju bara om mjukvara, för hårdvaran finns ju redan där.

Edit: Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har ASUS CH6, senaste offentliga UEFI samt 2700X. Har klockat ned CPU till 41.00 Ghz och kör med 1.33 V + LLC som ger vid max belastning 1.356 V och tempen sticker upp rejält. Spelar ingen roll om jag ökar OC till 41.50 per kärna och ökar spänningen (1.37 V + LLC) så drar tempen iväg blixtsnabbt.

Tröttnade på denna bastubugg så jag tänkte nedgradera UEFI till versionen före. Går inte oavsett vad. Har testat USB Flashback, via UEFI och USB samt via UEFI och SSD. Okänd UEFI-kod (nåt sånt står det). Har fastnat på ideér på vad man kan göra för nåt. Eftersom du tyckte denna versionen var den bästa ASUS släppt till CH6 så kanske du kan hjälpa mig?

Skönt att se att det hade löst sig.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Skrivet av Johan_G3:

Skönt att se att det hade löst sig.

Tack

Permalänk
Permalänk
Medlem

Någon som har ett Asus Crosshair 8 samt 3900x?
Min går aldrig under 1.4-1.5 volt i idle.
Bara under full load på alla kärnor.
Även om jag ändrar vcore i bios.. inget sker. Bios? :/ Har det senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Någon som har ett Asus Crosshair 8 samt 3900x?
Min går aldrig under 1.4-1.5 volt i idle.
Bara under full load på alla kärnor.
Även om jag ändrar vcore i bios.. inget sker. Bios? :/ Har det senaste.

Here we go again ...

Läs översta inlägget på AMD Reddit!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Here we go again ...

Läs översta inlägget på AMD Reddit!

Du kan börja med att läsa dem näst kommande 300 inläggen relaterade till att många cpu idlar för högt under roberts inlägg. Missade du det? Har suttit 30 minuter i windows utan något i bakgrunden med en idle på 1.42-1.5.

Hade den dippat en gång till under 1.0 så hade jag inte ställt frågan.
Bytar jag från ryzens balanced power plan till windows balanced så går vcore ner under 1.0.
Det är det ända som funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Du kan börja med att läsa dem näst kommande 300 inläggen relaterade till att många cpu idlar för högt under roberts inlägg. Missade du det? Har suttit 30 minuter i windows utan något i bakgrunden med en idle på 1.42-1.5.

Hade den dippat en gång till under 1.0 så hade jag inte ställt frågan.
Bytar jag från ryzens balanced power plan till windows balanced så går vcore ner under 1.0.
Det är det ända som funkar.

Om du läste ordentligt så visar CPU-Z rätt, med Windows Balanced. Med Ryzen Balanced blir det svårt eftersom den pollar processorn med 1ms intervaller och de snabbaste programmen visar det högsta från de senaste 100ms.

Sen finns det en massa program som pollar och håller igång processorn, som Ryzen Master självt, iCUE och Google Chrome.

Oavsett, det är inte spänningen som dödar utan ström/värme så är processorn sval i vila behöver du inte oroa dig. Vid load hoppas jag att du ser att vcore sjunker kraftigt som den ska.

Om det ändå inte är bra för dig så står det i tråden att Robert vill ha dina synpunkter och mätvärden, så bara att posta det i tråden.

edit. ursäkta om jag lät dryg, men precis alla härinne som har proppat i en Ryzen 3000 har ställt exakt samma fråga. Börjar bli några stycken nu

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om du läste ordentligt så visar CPU-Z rätt, med Windows Balanced. Med Ryzen Balanced blir det svårt eftersom den pollar processorn med 1ms intervaller och de snabbaste programmen visar det högsta från de senaste 100ms.

Sen finns det en massa program som pollar och håller igång processorn, som Ryzen Master självt, iCUE och Google Chrome.

Oavsett, det är inte spänningen som dödar utan ström/värme så är processorn sval i vila behöver du inte oroa dig. Vid load hoppas jag att du ser att vcore sjunker kraftigt som den ska.

Om det ändå inte är bra för dig så står det i tråden att Robert vill ha dina synpunkter och mätvärden, så bara att posta det i tråden.

edit. ursäkta om jag lät dryg, men precis alla härinne som har proppat i en Ryzen 3000 har ställt exakt samma fråga. Börjar bli några stycken nu

Det är det jag tänkte från första början, om man nu inte hinner se värdena ändra sig då programvaran inte hinner uppdatera så måste man gå på något annat.
Då håller jag mig till temperaturen !

Har läst en hel del, men man blir svettig när alla gapar och menar på att undvika 1.4-1.5 vcore under en längre period. Sen vet jag att den landar på 1.3 volt ungefär när man kör cinebench r15/r20. Förmodligen där den skall ligga

Jag håller mig uppdaterad på forumet samt på reddit! Tackar för din hjälp
Det är lugnt, no hard feelings. Fick ett klockrent förtydligande vilket jag är nöjd med.
Skiter det sig skriver jag till robban!

Edit: Asus få gärna släppa ny bios, mitt tangentbord dör vid nästan var reboot...

Permalänk
Hjälpsam

Nytt UEFI till x370 Prime Pro.

"PRIME X370-PRO BIOS 5216
1.Improve system performance.
2.Update AM4 Combo PI 1.0.0.3 Patch ABB
a.Fixes a compatibility issue with Destiny 2
b.Fixes an issue with certain Linux distros
c.Removes Gen 4 support when using Ryzen 3000 CPUs
3.Improves EZFlash performance to reduce boot time."

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/HelpDesk_...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |