Nvidia Geforce GTX 1080 Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har också en 2420T 120Hz, visst finns det displayport på den?
edit: Japp, finns:
http://www.sweclockers.com/nyhet/14690-benq-xl2420t-och-xl242...
2 st. HDMI, Displayport 1.2, DVI, VGA

Nemen oj... det var ju otroligt pinsamt

Den satt tydligen långt där bakom själva "pelaren", jag har aldrig lagt märke till den haha!
Tog för givet att det bara var DVI som gällde p.g.a det och att en DVI-kabel medföljde vid köp.
Trevligt, då var ju den framtidssäker trots allt!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nemen oj... det var ju otroligt pinsamt

Den satt tydligen långt där bakom själva "pelaren", jag har aldrig lagt märke till den haha!
Tog för givet att det bara var DVI som gällde p.g.a det och att en DVI-kabel medföljde vid köp.
Trevligt, då var ju den framtidssäker trots allt!

Nu håller helt plötsligt skärmen tills den slocknar av sig själv.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Så precis som väntat är det mer "värt" att köpa 1080Ti istället för Titan X-P om man ska ha datorn för gaming. Titan känns mer som gaming och annan kraftig workload, ev. för "skrytbyggen" eller helt enkelt bara för att man kan och för man är entusiast.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Grym prestanda! Men sen kan jag inte hjälpa att fortfarande känna lite :meh:
Den är alltså strax mer än dubbelt så snabb som mitt kort (290x) som jag köpte för 2-3 år sedan för ca 3000kr, och då kostar 8.5k.

Jag tuffar nog på med mitt 290x i några år till. Jag är dock verkligen inte målgruppen för ett 1080TI

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Vänta på tillverkarnas egna kyllösningar men tror inte det är värt att vänta på Vega. Jag skulle bli enormt överraskad om Vega skulle kunna mäta sig med GTX 1080 Ti. Tror Vega blir ännu ett meh från AMD. Kanske samma prestanda som GTX 1080 men högre strömförbrukning.

Men volta borde ju komma om ett år?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Så precis som väntat är det mer "värt" att köpa 1080Ti istället för Titan X-P om man ska ha datorn för gaming. Titan känns mer som gaming och annan kraftig workload, ev. för "skrytbyggen" eller helt enkelt bara för att man kan och för man är entusiast.

Dom som köpte Titan har ju å andra sidan haft den prestandan i ett gäng månader redan och har kunnat köra högre inställningar i sina spel. För dom är det nog värt. Man kan ju köpa nästa generations midrange och få förra generationens highend prestanda typ.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hucke:

Grym prestanda! Men sen kan jag inte hjälpa att fortfarande känna lite :meh:
Den är alltså strax mer än dubbelt så snabb som mitt kort (290x) som jag köpte för 2-3 år sedan för ca 3000kr, och då kostar 8.5k.

Jag tuffar nog på med mitt 290x i några år till. Jag är dock verkligen inte målgruppen för ett 1080TI

Jag gick från 290x till 1070 när jag bytte till 1440p skärm, och 1070 är för klent, det blir nog ett 1080ti för mig.
Men till 1080p så är 290x fortfarande ett väldigt bra kort.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

I bästa fall når ett sjukt överklockat 980 Ti upp till ett 1080.

Jag har preciiiiiis (21 713 mot 21 460) nått över resultat för 3DMark Fire Strike med mitt 980 Ti i 1568/8400.

Se ovan

Tycker det är missvisande att bara ha med 980ti referens, då är det ju rätt stor skillnad mellan 980ti och 1080. Tror jag har läst vid 1080 release att man inte skulle han med 3e parts kort av 980ti för att dom va så nära.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ännu en gång bevisas det att man är en bra bit från att kunna köra i 4K @ 120Hz på ett kort.

Den dagen vi kan göra det kommer 8K eller högre att vara det alla vill ha.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vänta på tillverkarnas egna kyllösningar men tror inte det är värt att vänta på Vega. Jag skulle bli enormt överraskad om Vega skulle kunna mäta sig med GTX 1080 Ti. Tror Vega blir ännu ett meh från AMD. Kanske samma prestanda som GTX 1080 men högre strömförbrukning.

Tror inte heller Vega kommer vara snabbare men känns ändå dumt att rusa iväg och köpa ett 1080 i FE nu, lika bra att vänta och se
vad AMD kommer med. Man vet ju aldrig...

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantsoff:

Tycker det är missvisande att bara ha med 980ti referens, då är det ju rätt stor skillnad mellan 980ti och 1080. Tror jag har läst vid 1080 release att man inte skulle han med 3e parts kort av 980ti för att dom va så nära.

Det hade ju klart varit trevligt att ha med ett kort eller så. Men tredjeparts 980 Ti är fortfarande en bra bit ifrån ett 1080.

Ett tredjeparts 1080 hade ju också varit bra då.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Det presterar som förväntat väldigt bra. Nu är det upp till AMD att kontra med Vega så fort som möjligt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom som köpte Titan har ju å andra sidan haft den prestandan i ett gäng månader redan och har kunnat köra högre inställningar i sina spel. För dom är det nog värt. Man kan ju köpa nästa generations midrange och få förra generationens highend prestanda typ.

Jo sant.

Jag köpte ju mitt 1080 och det presterade ju bättre än förra gen. Titan X t.ex.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Låter som ett alldeles utmärkt kort för 3440x1440 som några i tråden redan noterat. När eller om det kommer ett Palit Geforce GTX 1080Ti Super Jetstream så kanske jag frestas till att investera. Mitt Palit Super Jetstream GTX1080 är lysande när det gäller kylning och ljudnivå och jag vill gärna behålla de fördelarna. Tror nog Palits kylare klarar den ökade effekten utan några större problem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedhz:

Äntligen 4k60fps till ett "rimligt" pris!

Det var ju under 60 fps i många av speltesterna. Skulle inte vilja kalla detta kort för 4K ready. Det kommer säkert med Volta eller kanske till och med Vega levererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

@trickeh2k:
Tycker alltid Sweclockers snålar med OC, de är alltid 50-80 mhz under snittet. Rädda kanske?

I alla fall, aftermarket korten lär kunna nå 2100, fy fan va fint.

Ehm, va? Vad skulle logiken vara i att inte överklocka till vad som högst är nåbart? Ifall du har läst testerna (vilket jag tvivlar på) så stannar det vid den överklock som inte gett några krascher över alla titlar. Det finns heller absolut noll garanti att eftermarknadskorten klarar 2Ghz eller mer. Dessutom vi båda köpa ett likadant kort som ändå presterar helt olika.

Swec är dessutom inte alltid 50-80Mhz under snittet. Snittet verkar vara något du dessutom baserat på några enstaka större aktörer/sidor. De recensionsexemplar som skickas ut handplockas i vissa fall vilket gör att du kan få ett bättre resultat än vad som gemene man uppnår. Sen vet vi inte heller hur pass hårda andra sidor/recensenter är med vad de godkänner som stabilt. Dessutom så svarar spel helt olika på överklockning vilket kan innebära att spel som swec använder inte finns med hos andra sidor/recensenter och som har en förmåga att antingen krascha där andra spel inte gör det, alternativt så belastar dessa kortet på ett sätt som gör att det blir varmare än i andra titlar, varpå kortet klockar ned sig själv.

Känns inte riktigt som att du är så pass hemma på hur överklockning av grafikkort fungerar?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Alltså 980ti är ju inte intressant som nytt kort numera eftersom det presterar aningen sämre än ett 1070. Däremot så är det fortfarande intressant som begagnatkort för att få 1070 prestanda till en billigare peng och dessutom slippa de småproblem som har varit med 1000-serien. För de som spelar i 1080P räcker den prestandan mer än väl och även för många som spelar i 1440p.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Läser igenom artikeln och kommer till prestanda indexet och ser att mitt 980 ti hänger fortfarande med, antar att deras 980 ti är referens modell i testerna? har själv ett EVGA 980 ti, känner att jag kommer kunna sitta ett bra tag till på det och se hur hela AMD och Nvidia historien utvecklar sig framöver.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Joo klart jag förstår, men har aldrig läst något om att det inte går att klocka upp mer enligt Sweclockers utan de verkar dra på några mhz och sen vara nöjda med det. Många gör så, vissa vill nå gränsen och bios klocka/vattenkyla.

Däremot sa du något om att eftersom de är en mindre aktör så kanske de har fått ett sämre chip och att de bästa chippen går till andra, kan mycket väl stämma.

Sen tror jag AB korten klarar mer då de inte blir någon thermal throttling vilket konstant sker på dessa FE modeller.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, då kan man dessutom använda moderkortets bakplåt till att göra muffins på.
Skämtar du eller? Ett 980 Ti orkar i vissa scenarios upp i samma prestanda som ett 1070.

Skämtar du eller? Det låter som du tycker det är jätte stor skillnad emellan 1080 och 980ti det skiljer 15-20 fps beroende på titel det är inte så att man lyfter på hatten direkt det är ju därför dom flesta som har Ti modellerna väntar på nästa Ti generation det blir för liten ökning för att motivera ett inköp på 8000 (som 1080 kostade vid release) för så lite till prestanda man får extra det är därför man väntar nu köper man 1080Ti och får 33% mera prestanda än ett 1080 för samma pris som ett 1080 kostade förra veckan. Man skall helt enkelt aldrig ha för bråttom 1080 kommer från och med imorgon vara ett kort i mellansegmentet för oss som alltid kör Ti😊 och det bästa av allt är att vi kommer betala samma pris som dom som köpte 1080 för någon vecka sedan det måste kännas SURT! Räknar med en ökning på cirka 40-45 fps på 1440p från mitt 980Ti till ett 1080Ti då snackar vi! 😁

Permalänk
Avstängd

Billigt kort...tacka vet jag våren så man lägger burken åt sidan ett tag och sysslar med annat. Får se hur det ser ut med utbud och priser i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

@trickeh2k: Joo klart jag förstår, men har aldrig läst något om att det inte går att klocka upp mer enligt Sweclockers utan de verkar dra på några mhz och sen vara nöjda med det. Många gör så, vissa vill nå gränsen och bios klocka/vattenkyla.

Däremot sa du något om att eftersom de är en mindre aktör så kanske de har fått ett sämre chip och att de bästa chippen går till andra, kan mycket väl stämma.

Sen tror jag AB korten klarar mer då de inte blir någon thermal throttling vilket konstant sker på dessa FE modeller.

Har aldrig läst ett test där de inte klockat vad som är max för kortet och generellt ligger de på samma nivåer som andra recensioner jag sett. Att man når ett bättre resultat med vattenkylning och bios-mod säger sig självt. Däremot är tyvärr inte vattenkylning något vi kommer att se här eftersom det tar för mycket tid att genomföra och dessutom är det väl en rätt liten del som ens har vattenkylning.

Jag har t ex svårt att se att det finns några andra sidor som uppnått en stabil överklockning på 1406Mhz på kärnan av sitt exemplar av EVGA GTX 780 Classified som jag har, utan volt-mod, bios-mod och vattenkylning som jag själv använder. Lite mer ovanlig/extrem överklockning kommer du sällan eller aldrig finna här och på liknande sidor, tyvärr. Är du intresserad av av vad man kan tänkas lyckas kräma ut mer lite mer handpåläggning så är det nog forum på OCN och dylikt som gäller helt enkelt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vilket roligt kort
Fin överklockning också.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Så i framtiden kan vi byta ut 720p emot 1080p för att prova cpu prestandan i spel.

Sugen som bara den är jag ifall. Känns som detta kortet kommer blir det ultimata 1440p kortet som så länge man håller sig där kommer det räcka den upplösningen ut.

Permalänk
Medlem

Ja det var ju ett grymt kort till ett förhållandevis "vettigt" pris. Tycker dock att det är lite av ett "fuck you" till alla som Köpte ett Titan X. Inte många som lär gå på den niten nästa gång!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ja det var ju ett grymt kort till ett förhållandevis "vettigt" pris. Tycker dock att det är lite av ett "fuck you" till alla som Köpte ett Titan X. Inte många som lär gå på den niten nästa gång!

Köper man å andra sidan ett Titan X så går det nog dels inte någon större nöd på personen rent ekonomiskt, sedan hade man nog kunnat lista ut att det skulle bli så med tanken på utvecklingen av Titan vs senaste generationens Ti-kort. Kortet har ju dock varit det absolut snabbaste att få tag i för pengar i nästan exakt fem månader, att det skulle bli mer kortlivat denna gång tror jag inte är någon större nyhet för någon

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Mycket imponerande prestanda, blir dags för en uppgradering. Satsar på tredjepartskylare.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk

Den som kan tänka sig vänta någon månad gör dock bäst i att avvakta tills partnertillverkarnas modeller visar vad de går för.

Frågan är om man hinner då innan kemikaliskatten träder i kraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se hur många fps man kan krama ur i 1080p med en överclockad 7700k så inte processorn flaskar.

Permalänk
Medlem

Jaha. Dags att byta ner sig? Eller hur det nu blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB