Samsung Galaxy Tab A vs Asus ZenPad 3S 10 - vilken ska man skaffa?

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Tab A vs Asus ZenPad 3S 10 - vilken ska man skaffa?

Hade tänkt skaffa mej min första surfplatta, och har gjort en rätt ordentlig koll över olika surfplattor på Prisjakt. Hittade rätt många, men efter lite hungerspel så är jag nere på 2 tävlande:
- Samsung Galaxy Tab A 10.1 SM-T580 32GB (2990 kr) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4032023
- Asus ZenPad 3s 10 Z500M 32GB (3790 med rea) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3822261

Båda är rätt lika när man läser specsen, förutom: Asus plattan har dubbla RAM, troligtvis snabbare laddning. Sen finns de lite olikheter där den ena är bättre än den andra, men inget som jag direkt kommer ha nytta av i mitt bruk.
Men framförallt så är de 2 helt olika former, Samsung med 16:10 vs Asus med 4:3.

När de gäller RAM så har jag iallafall på min mobil klarat mej utmärkt på 2GB RAM, har alltid 500-700 MB RAM ledigt, och kommer troligtvis ha likadan om inte mindre RAM användning på min platta. Å andra sidan vill man ju att RAM mängden ska räcka för framtiden, dock så är de ju även sant att man inte säkert har plattan i mer än 3 år, så inte jättestor idé att tänka värsta mycket futureproofing.
Angående formen så kommer min användning vara riktad mot att läsa på plattan, kolla video, samt eventuellt spegla min stationära dator och styra den från plattan. Här är de rätt självklart att 16:10 vinner, men å andra sidan verkar allt peka mot att 4:3 är bättre lämpat för surf, sen också att marknaden tycks sakta men säkert styras mer mot 4:3.

Så i grund och botten handlar de om RAM mängden samt vilken form som är bäst lämpad i mitt fall.

Angående priset så kommer de såklart kännas med 800 kr extra, men är villig att betala de om de krävs.

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag som har T585 skulle säga att den duger väldigt bra. Det jag har den till är just film och musik vilket innebär; Plex (Strömmande) lokala filmer, TuneIn, spotify och youtube.

Gällandes ramminnet ledigt/använt så är det ca fjärdedel ledigt, likt din telefon.
Plattan verkar vara mer gjord för läsläge, porträttläge.

Det beror mest på vad du tänkt använda den till och pristak.

Permalänk
Medlem

En rekommendation är att din första platta ska ha en bra skärm, minst full-HD, annars kan det bli lite grynigt om du ska läsa lite. Det vill säga om du ska göra mer med den än att läsa Aftonbladet, TV.nu eller kolla Youtube.

Annars är Samsung-tabben väl värd.

Permalänk