Fråga inför köp av refurbished serverhårdvara

Permalänk
Medlem

Fråga inför köp av refurbished serverhårdvara

Tjena!
Går i tankarna om att köpa en server med bra många cores och till det även RAM. Då för att kunna ha många saker igång.
Tittat mest på bargainhardware.co.uk och fått lite extra tycke för deras nodservrar (det är väl så de kallas?), bl.a. HP ProLiant Z6000 / SLx2 170z G6, de har även en Dell motsvarighet.

HP ProLiant Z6000 / SLx2 170z G6
Sammanlagt på 4 noder får man...

  • 8x 2.66 GHz Quad Core Xeon X5550 - 32 cores - 64 trådar

  • 96 GB DDR3 ECC Reg - ger 1.5 GB RAM per tråd

  • 8x 3.5" sata drive bays - ska väl bestyckas med någon 250GB ssd och ett gäng HDDs..

Det hela låter bra för mig, finns det någon hake med detta?
Bortsett från att CPU:n är från 2009, hur mycket kan man tjäna på något nyare t.ex. LGA2011s 2650? Energieffektiviteten är försumbar för mig, prestanda per krona är väl diskuterbart?

Syfte

  • Lagom till allt som inte kräver allt för mycket enkelkärnig prestanda

  • Labba, virtualisera massor

  • Webbservrar

  • Kanske encoding

  • Spelservrar (CS:GO, Minecraft)

  • Fler småsaker..

Budget är 7000kr med hårddiskar inkluderat.
Sitter på en 500/50 uppkoppling.
Spelar ingen roll om det är rackserver eller tower server.

Då är min fråga, är det något jag bör tänka på? Finns det nackdelar, begränsningar eller något som skulle säga emot ett köp av denna. Eller ännu bättre, finns det något där ute som kan passa bättre?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Avstängd

@Shirayukiie:

Du kan kolla efter en bra serverdator på ggsp.se ibland kommer det upp sjuka bra serverdator till ett bra pris.

Men dom har lite överpris på CPU ibland.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

@Shirayukiie:

Du kan kolla efter en bra serverdator på ggsp.se ibland kommer det upp sjuka bra serverdator till ett bra pris.

Men dom har lite överpris på CPU ibland.

Man kan kombinera ett riktigt bra CTO därifrån med CPU/RAM från ebay.. Du får en galen server för mellan 6-10 tusen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Shirayukiie:

Du kan kolla efter en bra serverdator på ggsp.se ibland kommer det upp sjuka bra serverdator till ett bra pris.

Men dom har lite överpris på CPU ibland.

Skrivet av Hugligan:

Man kan kombinera ett riktigt bra CTO därifrån med CPU/RAM från ebay.. Du får en galen server för mellan 6-10 tusen!

Tack för tipsen men hittade verkligen inget (tittade främst på moderkort) från ggsp.se som motsvarar det jag letar efter.
Tar gärna emot värderingar, båda skriver ju "bra" men vad menas då.. sett utifrån de kraven jag listat?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shirayukiie:

Tack för tipsen men hittade verkligen inget (tittade främst på moderkort) från ggsp.se som motsvarar det jag letar efter.
Tar gärna emot värderingar, båda skriver ju "bra" men vad menas då.. sett utifrån de kraven jag listat?

Kraven du skriver är ju typiska serversyften, dvs allt med mycket ram och CPU passar bra? Har du rack eller måste det vara tower?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Kraven du skriver är ju typiska serversyften, dvs allt med mycket ram och CPU passar bra? Har du rack eller måste det vara tower?

Spelar ingen roll om det är rack eller tower.
Det jag söker lite mer exakt är egentligen bästa pris/prestanda på något som har minst 32 trådar och 1.5GB RAM per tråd, gärna plats för fler än 4 hårddiskar och max ett 1200W nätagg. Väger självklart in för/nackdelar av "bonusfunktioner" som PCI-E platser eller annat som tillkommer i vad man nu föreslår.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shirayukiie:

Spelar ingen roll om det är rack eller tower.
Det jag söker lite mer exakt är egentligen bästa pris/prestanda på något som har minst 32 trådar och 1.5GB RAM per tråd, gärna plats för fler än 4 hårddiskar och max ett 1200W nätagg. Väger självklart in för/nackdelar av "bonusfunktioner" som PCI-E platser eller annat som tillkommer i vad man nu föreslår.

Denna tycker jag är ganska schysst. Behöver du mer minne/CPU kan du köpa det för kaffepengar på Ebay. Finns fler modeller, kika runt lite och leta efter iaf E5- 26** V1 generationen.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att C6100 går under deras "cloud" segment som inte är Dells egna burkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Vill minnas att C6100 går under deras "cloud" segment som inte är Dells egna burkar.

Jaså? Och vad betyder det?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Att dom har plockat in dom ifrån någon annan och smällt på "Dell"

Permalänk
Medlem

Jag förmodar att du redan känner till att du sannolikt kan sälja både hårtork (om du har någon) och mindre byggvärmare och ersätta med rack-burkar. Särskilt om du tittar på Blade mm.

Towers kan med lite tur har lite lägre ljudnivå eftersom dom är tänkta att kunna stå lite närmare användarna och har plats för större fläktar.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Att dom har plockat in dom ifrån någon annan och smällt på "Dell"

Det förstod jag.
Om jag försöker läsa mellan raderna gissar jag att detta skulle vara negativt på något sätt? Eller?

Skrivet av Micke O:

Jag förmodar att du redan känner till att du sannolikt kan sälja både hårtork (om du har någon) och mindre byggvärmare och ersätta med rack-burkar. Särskilt om du tittar på Blade mm.

Towers kan med lite tur har lite lägre ljudnivå eftersom dom är tänkta att kunna stå lite närmare användarna och har plats för större fläktar.

Fullt medveten om ljudnivån. Hade tänkt byta till tystare fläktar om så behövs.
Har även en försluten hörna med AC som servern ska stå i.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Det förstod jag.
Om jag försöker läsa mellan raderna gissar jag att detta skulle vara negativt på något sätt? Eller?

Fullt medveten om ljudnivån. Hade tänkt byta till tystare fläktar om så behövs.
Har även en försluten hörna med AC som servern ska stå i.

Det skulle jag inte tro, Men kan vara bra att känna till det

Problemet är om du ändrar något på fläktarna eller byter så kommer den att köra på fullt ös då den tror att något är fel/trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirayukiie:

Det förstod jag.
Om jag försöker läsa mellan raderna gissar jag att detta skulle vara negativt på något sätt? Eller?

Fullt medveten om ljudnivån. Hade tänkt byta till tystare fläktar om så behövs.
Har även en försluten hörna med AC som servern ska stå i.

Bra. Jag säger inte att det är omöjligt men du kommer sannolikt få problem med att byta till tystare fläktar då tystare = lägre varvtal och alla varvtalslarm kommer gå bananas.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Man kan kombinera ett riktigt bra CTO därifrån med CPU/RAM från ebay.. Du får en galen server för mellan 6-10 tusen!

Skoja inte, köpte moderkort och låda därifrån, minne från Natex (4x8GB Samsung som också är med på Supermicros korta minneslista) och ett par E5-2670 (totalt 16 kärnor, 32 trådar) från Sydkorea, sedan blev det ett par nya kylflänsar från Komplett och en SFF 8077-SFF 8087 extra från Singapore då lådan bara inkluderade en. Totalt hamnade jag runt 8700-8800 och då snackar vi Supermicro-chassi med redundanta agg (giuld-nivå) och ett helsjukt Supermicro-kort (x9dr3-ln4f+) med 4xGb + 1xGb för IPMI, samt SAS-kontroller vilket är guld då lådan har SAS-expander i backplanet

Felskrivning
Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MushForBrains:

Skoja inte, köpte moderkort och låda därifrån, minne från Natex (4x8GB Samsung som också är med på Supermicros korta minneslista) och ett par E5-2670 (totalt 16 kärnor, 32 trådar) från Sydkorea, sedan blev det ett par nya kylflänsar från Komplett och en SFF 8077-SFF 8087 extra från Singapore då lådan bara inkluderade en. Totalt hamnade jag runt 8700-8800 och då snackar vi Supermicro-chassi med redundanta agg (giuld-nivå) och ett helsjukt Supermicro-kort (x9dr3-ln4f+) med 4xGb + 1xGb för IPMI, samt SAS-kontroller vilket är guld då lådan har SAS-expander i backplanet

Niice, köpte själv en HP G8 från ggsp.se och är nöjd. Vilken supermicro modell var det du köpte? Också sugen på en med SAS-expander då dessa kostar pung att köpa till för en HP/Dell.

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Niice, köpte själv en HP G8 från ggsp.se och är nöjd. Vilken supermicro modell var det du köpte? Också sugen på en med SAS-expander då dessa kostar pung att köpa till för en HP/Dell.

Det är den där SC826-lådan, 2U. I efterhand kanske jag borde letat reda på en låda på 3U eller 4U (luftflöde/ljudvolym), men åas är den inte plannerad att stå framme för evigt. När allt är klart med FreeNAS 10 etc. ska jag kolla på hur jag kan lösa det bättre. Dock ska det inte bli SÅ farligt med originalkylningen (kan köra aktiv eller passiv kylning med de TDP:er som gäller för låda/CPU/kylare).

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Efter en hel del egen research har jag börjat kika allt mer på C6100 som verkar vara mycket mer väl dokumenterad hos hemmalabbare. Kollat en del jämförelsevideos där de visar fläktljudet under load och att det ska vara kring 75 dB. Testkörde AC:n hemma och mätte lite ljudnivåer och det verkade ligga kring runt samma ljudnivå (65~80 dB) om man stod precis bredvid. Frågan är om tonen i fläktljudet är tolererbart eller om man behöver göra lite moddning

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Då drog man iväg en order med följande konfiguration, gick på 5500kr inkl. frakt

Skrivet av CTO:

1 x Dell PowerEdge C6100 (4 x Node (Configure-To-Order))
(Processor #8 x: 2.40 GHz Quad-Core Xeon (E5620) - 5.86 GT/8MB +..., Memory: 64GB (Across 4 x Nodes) - (8 x 8GB) - DDR3 ECC ..., Hard Drive #1: 500GB - SATA 3.5" - 7.2K RPM + 274.44 kr, Hard Drive #2: 500GB - SATA 3.5" - 7.2K RPM + 274.44 kr, Hard Drive #3: 500GB - SATA 3.5" - 7.2K RPM + 274.44 kr, Hard Drive #4: 500GB - SATA 3.5" - 7.2K RPM + 274.44 kr, Hard Drive #5: No Hard Drives or Caddies + 0 kr, Hard Drive #6: No Hard Drives or Caddies + 0 kr, Hard Drive #7: No Hard Drives or Caddies + 0 kr, Hard Drive #8: No Hard Drives or Caddies + 0 kr, Hard Drive #9: No Hard Drives or Caddies + 0 kr, Hard Drive #10: No Hard Drives or Caddies + 0 kr, Hard Drive #11: No Hard Drives or Caddies + 0 kr, Hard Drive #12: No Hard Drives or Caddies + 0 kr, Power Supply: Single 1100W PSU + 0 kr, Power Cable: No Power Cables + 0 kr, PCIe Card #1 (LP): Single Port Gigabit NIC - PCIe - 109.66 kr, PCIe Card #2 (LP): No Additional PCIe Card - 0 kr, PCIe Card #3 (LP): No Additional PCIe Card - 0 kr, PCIe Card #4 (LP): No Additional PCIe Card - 0 kr, Rack Rails: No Rails+ 0 kr)

om någon är sugen på att veta mer om detta så hänger jag kvar på tråden

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

@Shirayukiie: Vore spännande med en uppdatering eller två på hur kvalitén är på delarna, även om det är svårt att säga innan/om något går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

@Shirayukiie: Vore spännande med en uppdatering eller två på hur kvalitén är på delarna, även om det är svårt att säga innan/om något går sönder.

Fick hem maskineriet i mitten av förra veckan. Ser riktigt fräscht ut. Enda saken jag märkte som var avvikande var att rackfästet (den främre L formade delen där strömknapparna och skruvarna som går in i racket finns) hade böjts till lite. Troligtvis var detta orsakat av Postmord.. Servern var hyffsat väl förpackad med skum som dämpning. Dock var kartongen öppen i handtagen vilket tillät damm att åka in. Hur som helst såg allt bra ut till stor del.

Startat upp den och javisst låter den som ett jetplan vid start men sen lugnar fläktarna ned sig i idle.
Inne i en 60x60 garderob som är stängd hör man den tydligt i samma rum men stänger man dörren till rummet hörs den knappt.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk

Glöm bara inte att det kan bli rätt varmt i garderoben, servern behöver ventilation...

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MushForBrains:

Glöm bara inte att det kan bli rätt varmt i garderoben, servern behöver ventilation...

Jo det är klart, nu är min dock ganska väl ventilerad men tänkte få till en riktigare frånluftslösning innan jag väl ger grejerna lite load

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja