Vilken ubuntu ska jag använda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Vilken ubuntu ska jag använda?

Jag har några labbar jag sitter och gör mot universitetets virtuella server som jag kopplar upp mig mot via Putty. Nu är det så att jag igår körde shutdown now och ända sen dess får jag "Network error: Connection refused". Den verkar med andra ord inte ha gillat att jag körde det kommandot.

Därför behöver jag nu ladda hem ubuntu och köra labbarna via terminalen. Är dock helt off på linux utöver de labbar jag kört så jag vet inte riktigt vad jag behöver ladda hem. Är det så enkelt som att jag bara behöver ladda hem ubuntu 16.04.2 och sätta igång?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

"shutdown now" stänger av datorn, det är samma som att trycka på startmenyn och välja "Stäng av" i Windows . Jag vet inte hur de virtuella servrarna fungerar, men det verkar ju konstigt om du som användare kan stänga av en utan att kunna starta den igen.

Hur som helst, när det gäller Ubuntu så kan du välja mellan 16.04.2 eller 16.10. 16.04.2 är en så kallad "Long Term Support"-version (LTS), vilket betyder att den kommer få säkerhetsuppdateringar under 5 år. 16.10 är den senaste versionen av Ubuntu, och får endast säkerhetsuppdateringar i 9 månader. Men en ny version av Ubuntu släppts var 6:e månad, så det är inget problem bara man uppgraderar till den nya versionen hela tiden.

16.04.2 är alltså lämplig för t.ex. servrar där man vill ha en vältestad version som man kan köra i några år, medan 16.10 är lämpligare för vanliga användare som vill ha nyare versioner av program och som inte har något emot att uppgradera till en ny version då och då. Notera också att siffrorna i versionnummren är datum, d.v.s. nästa version av Ubuntu kommer vara 17.04 som kommer nästa månad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

@perost: Måste jag installera om hela datorn för att få in Ubuntu? Vill ju gärna använda slippa det. Hoppades att på något sätt kunna köra Ubuntu "i bakgrunden" med jag gör mina labbar, sen stänga ner och återgå till windows. Jag vill liksom ha någonstans att leka utan att det påverkar resten av datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2010

Det beror lite på vad dina labbar innebär. Det kan vara så att du förväntas kunna nå resurser från din virtuella maskin som kursen har satt upp. Tex repositorys, git's osv. Du får nog be dina kursledare om att starta upp maskinen igen. När jag läste distanskurser hade jag även möjlighet att få maskinen återställd om jag behövde.

MBA 11" mid 2012 - Arch Linux

Citera så hittar jag tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

@Tejprullen: Problemet är att jag är stressad att få gjort så mycket som möjligt i helgen och kursansvarig är ledig hela helgen. Hoppades därför att kunna göra så mycket själv tillsvidare.

Edit: Kom på nu att när kursen startade fick man välja om man skulle köra den virtuella servern eller ladda hem egen linux distribution så man behöver nog inte tillgång till något på servern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av TrIff:

@perost: Måste jag installera om hela datorn för att få in Ubuntu? Vill ju gärna använda slippa det. Hoppades att på något sätt kunna köra Ubuntu "i bakgrunden" med jag gör mina labbar, sen stänga ner och återgå till windows. Jag vill liksom ha någonstans att leka utan att det påverkar resten av datorn.

Du kan sätta upp en virtuell maskin, t.ex. med VirtualBox som är hyffsat lättanvänt. Här finns en guide som går igenom hur man gör (dock med äldre versioner av VirtualBox och Ubuntu, så en del saker kan se lite annorlunda ut).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Beroende på vad labbarna går ut på kanske du t.o.m. kan klara dig med en s.k. live-distro (kör direkt från ett usb-minne eller en dvd).

Att ladda ned VirtualBox och köra linux virtuellt på sin egen dator är dock det alternativ jag hade valt.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av TrIff:

Gör det virtuellt då?

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

http://www.osboxes.org/ har färdiga installationer för både virtualbox och vmware, slipper man slösa tid på att installera själv. Bara tanka hem en hdd-image och importera i respektive progg

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Fast vill du installera Ubuntu på din egna dator går det bra utan att ta bort Windows. Du har valet i installationen av Ubuntu att installera Ubuntu bredvid ditt Windows. Du dualbootar mellan ditt Windows och Ubuntu. Fast gör du fel vid installationen kanske du raderar Windows, så det kanske är bättre att installera Ubuntu virtuellt. Ville bara nämna alternativet...