Lagen angående att sälja skadliga program [RATs, Crypters, Email Bombers m.m] ?

Permalänk

Lagen angående att sälja skadliga program [RATs, Crypters, Email Bombers m.m] ?

Hej!
Har ett par frågor angående lagar när det kommer till att sälja applikationer.

Hur olagligt är det att sälja applikationer som du själv har gjort som kan anses vara skadliga för andra system.
Om jag tillverkar en Crypter och säljer den, hur olagligt skulle det vara?

Jag vet att många använder en crypter till för att encrypta sina hosts för att sedan kunna sprida dem & skapa ett botnet.
Men det är inte vad en crypter är gjord för.
Samma princip med en kniv.
En kniv är ett verktyg först och ett vapen därefter.

Samma fråga angående RATs (Remote Adminostration Tool).

Och när det kommer till en Email bomber.
Jag ser inte det här som något som skulle kunna vara jätte olagligt, men om jag utvecklar en applikation
som kan skicka iväg runt 500 emails till en person på ungefär 10 sekunder.
Spoofa namnet
Anti-stack
och lite andra funktioner.
Hur olagligt är det att email bomba någon?

Permalänk
Permalänk

@iXam: Läste igenom allting men fick inte ut några konkreta svar.

Permalänk
Medlem

Allt går ju förklä som mindre shady stuff, eller bara säga att det riktar sig mot pentesters...
Det är mer den moraliska biten som är avgörande.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Det ända olagliga här är ju dom individerna som väljer att använda produkten olagligt. Jämför med låsdyrkar, kan användas av illasinnade att ta sig igenom dörrar, eller användas i legitimt syfte som i att utveckla nya låssmeder. Jag tycker inte det bör vara tillverkans ansvar att kontrollera vad köparna använder produkten.

Om du själv inte har några moraliska hinder så ser jag inte direkt vad som ska vara ett problem.

Det är inte så att företag som tillverkar koben blir dömda om någon använt deras koben till att bryta sig in..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

Om hela ens affärsverksamhet enbart handlar om saker som främst används vid brott och affärsseden bygger på extrem diskretion, så att myndigheter ej kan spåra köpare så finns det alltid risker.

Man kan ha en filosofisk diskussion hur anonymitetstjänster m.m klarar sig.

Men i TS fall vid brottslig uppsåt så gör alla det diskret, detta har dessutom fördelen att inte mer än halva intäkterna går till staten och gärningsmännen kan fortfarande plocka ut sina bidrag.

Det mesta TS nämnde är superlätt. En mailbombprogram slänger de flesta ihop i Outlook på några minuter om de skulle vilja, om detta skulle vara förbjudet så blir det väldigt knepigt.

På frågan hur olagligt det är att mailbomba någon så beror det på vad man skriver och till vem, det finns folk som har åkt dit för ett enda mail. (om det faller under hot/hets emot folkgrupp)

Nu finns det mängder av gratisprogram som gör de brottsliga sakerna ts nämnde, så det finns ingen större marknad för just detta. Däremot trojaner och de faller på sin rimlighet att tillverkaren kan åka dit. Liksom uppsåtet är väldigt tydligt. Det som det finns en marknad för i sverige är just de sakerna där uppsåtet är extremt stark.

*edit*
Alltså man kan i lugn och ro klura på sina krypteringsalgoritmer utan behöva vara rädd för att bli anklagad för något. Det är dock en liten marknad bland mindre aktörer av dessa så det är skitsvårt att tjäna pengar på det. Håller man däremot på och gör trojaner, ja då är uppsåtet extremt tydligt och man åker förhoppningsvis dit. Detsamma gäller slutpaketering av olika saker så att verktygets delar som är helt legitima förändras till att bli riktad emot olagliga saker.
För att ta knivföräljningen, det spelar roll var man säljer knivarna, är man med i en demonstrationståg och samtidigt säljer knivar är inte samma sak som att sälja den i fiskebutiken.