Permalänk
Medlem

Konstig bugg Asus vg248qe

Hejsan!
Jag söker lite hjälp då jag verkligen inte är kunnig inom ämnet. Det är så att i vissa spel får jag en sjukt störig (bugg) som endast kommer med min asus vg248qe som jag kör via dvi-d (jag kör även hdmi till tvn och gamear för det mesta)

Mitt problem är att i vissa spel, tex Resident Evil 7: Biohazard, Far cry 4 så när jag rör omkring muspekaren med karaktären så är det som att ljuset på specifika föremål och tex pelare får sjukt hög kontrast och ser väldigt fula ut. Allt ser prima ut så fort jag inte rör något och bara står still.

Väldigt svårt att förklara vad jag menar men någon kanske har ett hum om vad som kan vara fel. Kanske är vanligt med billigare tnmonitorer? Har provat i både 60 och 144hz och försökt att mixtra lite med grafikinställningarna utan problem. Kan dessutom tillägga att spel som Witcher 3, Far cry primal och Bioshock infinite inte har dom problemen. Endast i ett fåtal titlar alltså.

Tänkte prova att köra via displayport när jag får tillgång till en kabel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@jeppegra: Låter mer som att du har någon "förbättrare" igång på just DVI-anslutningens bildinställningar. Till exempel dynamisk kontrast.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Det skumma är att det bara sker när jag ser mig omkring i spelet, inte när jag står still.. Mitt grafikkort är Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1

Permalänk
Bildexpert 📺

@jeppegra: Precis så. Dynamisk kontrast försöker anpassa hur bilden ljussätts och det är är rörelserna som gör att funktionen inte hänger med.

Men kolla också sådant som överdrive-inställningar vilka kan ha liknande effekt på rörelse i en del extrema fall.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Alright, låter ju vettigt. Är detta något som är ''vanligt'' eller bör jag notera detta till återförsäljaren av grafikkortet? Väldigt dålig feature, speciellt när man inte kan stänga av det, haha. Ska kika lite i inställningarna också, nu vet jag ju vad jag kan leta efter

Har dock inga problem att köra via displayport om det funkar bättre (har 3 dp-ports)

Permalänk
Bildexpert 📺

@jeppegra: Det handlar alltså om en eller fler inställningar i skärmens menyer. Och/eller i förlängningen hur skärmen beter sig baserat på insignal.

Grafikkortet är allra högst troligt inte skyldig till något här.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jaha då är jag med! Du syftar alltså på att det är från skärmens håll den får högre kontrast? Ska kika lite i inställningarna på skärmen då. Har bytt lite inställningar förut utan framgång. Provat icc-profiler som jag tankat från folk med mer kunskap än mig hehe. Kanske kan vara någon specifik inställning som inte overridas med andra icc-profiler.

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden då jag fortfarande inte vet vad felet kan vara.. Har testat med lite inställningar utan vidare resultat. Ska som sagt prova med Display port men tycker det borde fungera lika bra med dvi-d som jag kör nu?