Spotify vs Apple music?

Permalänk
Inaktiv

Spotify vs Apple music?

Hej hej,

Vi är 3st i familjen och jag har nu tänkt köpa ett sådant familjeabonnemang och undrar lite vilket utav dessa två alternativ ni hade valt och varför ? Jag vet lite vad som skiljer dessa åt, men är lite mer nyfiken av era personliga åsikter.

Har själv använt både Spotify och apple music, och känner inte riktigt att den ena är bättre än den andra. Två av oss har iphone och den ena har Android.

Vad var det som fick er att välja?

Permalänk
Medlem

Jag tycker spotify med familjeabonnemang, men mest för att det är det jag använder. Tycker det är bra med egna låtlistor som skapas automatiskt osv. Sen har jag inte använt apple music heller iof så kanske egentligen inte borde uttala mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Spotify kom först och jag ser ingen anledning varför jag borde byta.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Avstängd

Vet inget om apple music men spotify fungerar bra för mig och och alla mina vänner kör det vilket är bra när man ska ta någon annans spellista.

Permalänk

Spotify då det kom först, är svenskt och osäker på om apple music fungerar utanför apple-världen.

Permalänk
Medlem

Använder själv Apple Music och det fungerar väldigt bra med min iPhone och Mac. Har för mig att Apple Music ska en större katalog än Spotify, men vet inte hur stor skillnad är. Kan dock nämnas att Taylor Swift (och en del andra artister) är eklusiva till Apple Music, om det är någon i familjen som tycker om hennes musik

Apples iCloud Music Library fungerar helt ok där du kan ladda upp ditt fysiska iTunes biblotek till molnet och ha tillgång till det via Apple Music på alla dina enheter.

Vet dock inte hur bra Apple Music / iTunes fungerar på Android och Windows.

Permalänk
Medlem

Föredrar Spotify, haft det sen det kom och aldrig varit några problem. Testade Apple music men var missnöjd på det eftersom vissa låtar inte fanns med där.

Permalänk
Medlem

Har spotify av den enkla anledningen att jag undviker allt som har med apple att göra.
Ska man dock se det på ett annat sätt så tycker jag att Spotify Connect är otroligt bekvämt som jag har i en del enheter, slipper bla köra Bluetooth.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Har väl aldrig ens tittat på andra alternativ än Spotify då det, iaf i största del har det jag vill ha så har itne kännt ett behov av att leta annat så jag röstar på det.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag som många andra körde Spotify men när Apple Music kom och dessutom bjöd på tre första månaderna gav jag det en chans, körde dessutom några månader därefter med familjekonto men bytte tillbaka till Spotify där jag nu har familjekonto.

Dels känner jag mig mer "hemma" i Spotify, men jag upplevde även att mycket av den musik jag ville lyssna på oftare fanns att hitta på Spotify än på Apple Music. Dessutom så var det iallfall då ganska snålt med (bra & långa) spellistor på Apple Music och deras funktion för att hitta liknande artister efter min musiksmak kändes inte alls lika grym som Spotifys stora utbud av spellistor (kanske framförallt skapade och delade av andra användare) samt dagliga listor baserade på min musiksmak etc.

Dessutom är ju priset för hela familjen med Spotify inte mycket att klaga på.

Just det, minns att jag hade en del problem med listor och offline-låtar som försvann lite som de själva ville i Apple Music också

Visa signatur

-------------------------- Super Ultra Wide Hackintosh Pro --------------------------
Gigabyte Z390 Designare | Intel i9 9900k | RX6800XT 16GB | 64GB RAM
49" Samsung G9 OLED 240hz | Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric
2TB Corsair MP600 PRO med MacOS Sonoma för Videoredigering
1TB FireCuda 510 med Windows 11 för Spel & Vardagssurf

Permalänk
Inaktiv

Jag vet att med Apple music så får man även "itunes match" tjänsten på köpet, dvs att du kan lägga till eget musik och sedan spela dessa låtar över alla dina enheter Finns detta på spotify? Kanske måste vara tydlig. Säg att jag skapar ny lista, och sätter in låtar som jag kanske laddat ner på nätet (lagligt), och sedan sitter de fast där för alltid, och kan spelas upp överallt så som mobilen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dejch:

Jag vet att med Apple music så får man även "itunes match" tjänsten på köpet, dvs att du kan lägga till eget musik och sedan spela dessa låtar över alla dina enheter Finns detta på spotify? Kanske måste vara tydlig. Säg att jag skapar ny lista, och sätter in låtar som jag kanske laddat ner på nätet (lagligt), och sedan sitter de fast där för alltid, och kan spelas upp överallt så som mobilen?

Ja, du kan synka dina egna filer till mobiler och så med Spotify. Dock måste du ha kvar filerna på datorn och (tidigare i alla fall) så måste du spara listorna lokalt på telefonen, alltså ladda ner dem, på samma lokala nätverk som datorn där filerna finns. Nu var det ett tag sedan jag använde denna funktion så det kan ha ändrats, men så var det för ett par år sedan i alla fall.

Permalänk
Medlem

Att du inte tar med Google Play Music i frågeställningen? Känns som ett klart bättre alternativ än åtminstone Apple Music.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Att du inte tar med Google Play Music i frågeställningen? Känns som ett klart bättre alternativ än åtminstone Apple Music.

Du får gärna utveckla det där då Google Music inte har en familjeplan i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Du får gärna utveckla det där då Google Music inte har en familjeplan i Sverige.

Nej men fytusan vad dumt då.. Det stämmer! Missade tyvärr att deras familjeabonnemang inte var tillgängliga här.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv

Valet borde väl vara självklarare nu:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.678522/artist-fick-500-000-do...

Läst någonstans att Spotify är emot sådant, att de inte betalar artister för exklusivitet, stämmer detta?

Permalänk
Medlem

Jag går bananas varenda gång jag dragit igång apple music i bilen sista tiden.
Även med 4-5 i signal på 4g så hackar det i musiken, gärna efter 2-3 sek, 15 sec, 2-3 sek, 15 i all evighet... Innan ni säger blåtand, lokal musik och även från Synology nasen så hackar det inte.

Permalänk
Medlem

Spotify har allt jag behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Egentligen bara att använda samma mail på telefonerna ni ska använda och bara synka music så har ni musik för 99 kr i månaden 😉

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd

Apple music är ju helt klockrent! Finns som app till Android också! Jag har i dagsläget både Spotify och Apple Music (använder Apple music på jobbet) och kan inget annat säga än att jag trivs bra med tjänsten!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Kanske inte tillför så mycket eftersom jag aldrig testat apple music och kände inte ens till det för att vara ärlig, men jag har kört med Spotify till och från sedan det kom ut och har bara positiva erfarenheter.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ett trevligt tillägg för Spotify som jag använder är Spotispy http://tma02.github.io/spotispy/
Visar omslaget på plattan man lyssnar på i helskärm. Har satt en gammal bärbar med trasig intern skärm som får visa omslaget på en extern skärm.

Visa signatur

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Answer: General Failure is the cousin of General Protection Fault. They both from a Bad Sector of town, and engage in Illegal Function Calls.

When General Failure shows an interest in your disk drive, you probably should just replace the drive to get rid of him.

Permalänk
Medlem

Apple Music är det som blev när Apple köpte Beats.

Apple anser jaghar större utbud utav musik. Lite osäker, har för mig Apple har rättigheter till alla de stora företagen medan Spotify är sämre på viss typ utav musik. Finns mycket exklusiv musik som aldrig låses upp på Spotify medan hos äpplet finns nästan allt.

Permalänk
Inaktiv

Tycker att det är lite ironiskt att Spotify som är Svenskt inte har student-abonnemanget här i Sverige, utan det är endast UK, Tyskland, Och USA som har detta än så länge. Medan Apple införde detta för någon månad sedan.

Ingen förlust för mig, men man kan väl tycka att Sverige borde varit först med detta, oavsett marknad.

stavfel
Permalänk
Medlem

Det är ingen större skillnad.
Apple har aningen fler låtar totalt. Och musikvideos, vet inte om spotify har det? Där vinner väl youtube i vilket fall dock.

Välj den ni tycker har bäst app/klient och om ni har prylar hemma med stöd för det ena eller andra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Google Play Musik just för man har rätt ladda upp till 50.000 låtar så har man bra CD samlingar av musik, så laddar man upp sina favoritlåtar och har man en del låtar så behöver man inte ens abonnemang, ibland bruka jag dra på premium just för försöka hitta något nytt ibland.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har använt Spotify sålänge nu att jag kan det utantill mer eller mindre.

Sedan har jag så mycket listor jag använder där på daglig basis att ett byte hade inneburit mer än att bara lära sig ett nytt gränssnitt, men jag vill ju även ha all musik etc.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Tycker att det är lite ironiskt att Spotify som är Svenskt inte har student-abonnemanget här i Sverige, utan det är endast UK, Tyskland, Och USA som har detta än så länge. Medan Apple införde detta för någon månad sedan.

Ingen förlust för mig, men man kan väl tycka att Sverige borde varit först med detta, oavsett marknad.

Spotify är inte svenskt alls som jag förstår, däremot är det svenskgrundat. De har väl en del verksamhet kvar här fortfarande iallafall, fast huvudkontor nej, och ägandet numera har jag ingen koll på (tvivlar på att någon större del är svenskägd?)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dannesthlm:

Spotify är inte svenskt alls som jag förstår, däremot är det svenskgrundat. De har väl en del verksamhet kvar här fortfarande iallafall, fast huvudkontor nej, och ägandet numera har jag ingen koll på (tvivlar på att någon större del är svenskägd?)

Ah där ser man, besvarar trots allt flera frågor