Permalänk

Rengöring av tangentbord

så det jag undrar är,
hur brukar ni göra när ni vill ta bort damm från tangentbordet som finns tex emellan olika tangenter?
Själv har jag försökt att komma åt det med hjälp av en tygbit, men det brukar inte gå så bra.
Så jag undrar om någon har några tips på hur man skulle kunna rengöra på ett effektivare sätt.
Funderat på tryckluft men känns som att det är lite overkill

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Tryckluft är definitivt inte overkill, jag brukar köra kompressor på mitt tangenbord när jag ändå kör resten av datorn. Väldigt trevligt att se allt skräp flyga ut därifrån.

Permalänk
Medlem

Kör med dammsugare och fuktig mikrofibertrasa.
Dock har jag en yta mellan tangenterna (Logitech K810) så det är lätt att rengöra mellan dem.

Vill du dock göra riktigt rent så kan du ju alltid ta loss tangenterna i många fall.

Permalänk
Medlem

t-röd & svamp

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk

Plocka isär, ta bort elektroniken. Kör resten i diskmaskinen och sätt ihop igen.
Brukar fungera bra för mig en gång per år.

Visa signatur
Permalänk

Bra förslag, tänker mest på att bara få bort damm, så får väl testa med tryckluft. När det gäller mer "ordentliga" fett fläckar så brukar jag såklart ta bort tangenterna och tvätta de

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Inaktiv

Testa även att söka i detta sub-forumet så borde du få upp ett par bra trådar där frågan diskuterats tidigare.

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Testa även att söka i detta sub-forumet så borde du få upp ett par bra trådar där frågan diskuterats tidigare.

Har kollat där men ingen rörde riktigt min fråga om damm som kan mycket väl byggas upp på ett fåtal par dagar.

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Inaktiv

@oscar_98123:
I någon av trådarna är det med all säkerhet t.ex. länkat till: https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/wiki/keyboardmai... där är jag övertygad om att du finner svar på alla dina frågor om rengöring.

T.ex. tips om tryckluft, dammsugare och sugrör för att få bort damm och 'urk' mellan/under tangenterna m.m.