Ska jag som anställd behöva redovisa mina utlägg för att få traktamente?

Permalänk
Medlem

Ska jag som anställd behöva redovisa mina utlägg för att få traktamente?

Jag har börjat på ett företag där jag legat över på annan ort ett par nätter, för att jag ska få traktamente så vill företaget att jag skickar alla originalkvitton på den mat jag köpt. Nu är det så att dels så har jag inte kvar alla kvitton och vid vissa tillfällen har jag inte ätit överhuvudtaget (fasta). Vad jag lyckats läsa mig till på skatteverkets hemsida så står det ingenting om att jag inte får traktamente om jag inte har några utökade levnadskostnader. Någon som vet hur det ligger till?

Permalänk

Du måste kunna på något sätt kunna redovisa dina utlägg så att företaget vet hur mycket de ska ersätta dig för.
Annars kommer företaget ersätta dig utifrån en schablon belopp, antingen om de har egna schabloner eller går ett rekomenderade från skatteverket.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Traktamentet är inte beroende av faktiska utlägg. Däremot kan företaget stå för kostnader som då ska räknas bort från traktamentet.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Det vanligaste upplägget när det gäller traktamente är att företaget betalar ersättning motsvarande de skattefria schablonbeloppen (220 kr helt /110 kr halv eller natt). Sedan du ska kunna redovisa dina utlägg till företaget så dem kan betala tillbaka dessa kostnader till dig.

Permalänk
Medlem

Traktamente är en schablonmässig ersättning för personliga ökade levnadsomkostnader på tjänsteresa.

Kvitton krävs väl normalt bara för de utlägg man gjort för företagets räkning,
dvs hotell, taxiresor mm.

Om du krävs på kvitton för personliga utlägg, dvs mat och dryck mm, så känns det väldigt märkligt.

Edit: Om företaget betalar mat eller dylikt, så reduceras traktamentet. Ex hotellfrukost.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag har börjat på ett företag där jag legat över på annan ort ett par nätter, för att jag ska få traktamente så vill företaget att jag skickar alla originalkvitton på den mat jag köpt. Nu är det så att dels så har jag inte kvar alla kvitton och vid vissa tillfällen har jag inte ätit överhuvudtaget (fasta). Vad jag lyckats läsa mig till på skatteverkets hemsida så står det ingenting om att jag inte får traktamente om jag inte har några utökade levnadskostnader. Någon som vet hur det ligger till?

Vi måste skriva en reseräkning på mitt jobb och fylla i hur vi har rest, om vi blivit bjudna på mat och skicka med kvitton på utlägg i samband med resan. Men just maten behöver vi inte visa kvitton på, vi får lika mycket i ersättning oavsett vad vi ätit och vad det egentligen kostat om man fått skaffa maten för egna pengar (man får skylla sig själv om man äter onödigt dyrt alltså). Om mat ingått i hotellräkning eller om kund bjudit på mat så blir det avdrag på traktamentet för detta men det är bara kryssrutor i formuläret där vi kryssar i om vi blivit bjudna på mat. Men det beror väl på vilka avtal de har på företaget antar jag. Den typ av kvitton jag redovisat är mer parkeringskostnader, utlägg för buss/taxi, vägavgifter, om man betalat själv för boende o.s.v.

En lite lurig sak är att vi har också något som heter restidsersättning men det är mycket lätt att missa det i vårt formulär (man får lägga till det som ett utlägg). Alltså om vi har rest utöver ordinarie arbetstid får vi några kronor ersättning för detta (själv tycker jag man borde få övertidsersättning istället men det får vi inte för ren restid). Verkar lite som företagit avsiktligt gjort att man lätt ska glömma bort den ersättningen i reseräkningen.

Men du kanske kan kolla lite med din fackförening vilka avtal ni har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vi måste skriva en reseräkning på mitt jobb och fylla i hur vi har rest, om vi blivit bjudna på mat och skicka med kvitton på utlägg i samband med resan. Men just maten behöver vi inte visa kvitton på, vi får lika mycket i ersättning oavsett vad vi ätit och vad det egentligen kostat om man fått skaffa maten för egna pengar (man får skylla sig själv om man äter onödigt dyrt alltså). Om mat ingått i hotellräkning eller om kund bjudit på mat så blir det avdrag på traktamentet för detta men det är bara kryssrutor i formuläret där vi kryssar i om vi blivit bjudna på mat. Men det beror väl på vilka avtal de har på företaget antar jag. Den typ av kvitton jag redovisat är mer parkeringskostnader, utlägg för buss/taxi, vägavgifter, om man betalat själv för boende o.s.v.

En lite lurig sak är att vi har också något som heter restidsersättning men det är mycket lätt att missa det i vårt formulär (man får lägga till det som ett utlägg). Alltså om vi har rest utöver ordinarie arbetstid får vi några kronor ersättning för detta (själv tycker jag man borde få övertidsersättning istället men det får vi inte för ren restid). Verkar lite som företagit avsiktligt gjort att man lätt ska glömma bort den ersättningen i reseräkningen.

Men du kanske kan kolla lite med din fackförening vilka avtal ni har?

Har exakt likadant på mitt jobb.
Till punkt och pricka, lär mig aldrig heller att få ordning på restidsersättningen XD

Permalänk
Hedersmedlem

Att man får traktamente är inte en rättighet, det är helt upp till din arbetsgivares regler. De belopp Skatteverket listar är vad ett företag får betala ut som max skattefritt, men ett företag kan välja att betala mer (överskjutande belopp blir då skattepliktigt) eller mindre.

Min tolkning av det du skriver är att din arbetsgivare inte tillämpar traktamente, men att de istället ersätter alla måltider.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!